welke hengst fokt groot

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:29

Citaat:
Tja ik kwam toen bij gribaldi uit omdat een burggraaf of calvados toch te duur worden en vaak springers fokken terwijl ik toch dat dressuur erin wil hebben.

Is dressuur bij jouw dan een paard die beweegt onder de buik.
Zoals men vaak zegt:
Een dressuurpaard is een springpaard dat niet kan springen.

Anders gezegd een goed springpaard is een paard dat beweegt door heel zijn lichaam.
Die rond kan komen boven de sprong en over een goede afdruk beschikt.

Zijn dit niet kenmerken die ook bij een goed dressuurpaard herkenbaar zijn?
Rond kunnen komen, door het lichaam en achterbeen gebruik (Afdruk).

Dus wat zoek je nu, buiten de maatvererving om: "Ëen hengst die groot fokt en niet beschikt over de vererving van lossigheid en afdruk."??

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:36

Heel iets anders. Een goed dressuurpaard moet opgericht zijn en lichamelijk in staat zijn tot een hoge verzameling te komen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:51

Citaat:
Heel iets anders. Een goed dressuurpaard moet opgericht zijn en lichamelijk in staat zijn tot een hoge verzameling te komen

Oh............. je bedoelt een tuigpaard ???????? Cool

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:29

Bachelor NH (nrps) fokt ook wel groot

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:35

Is Cabochon misschien een optie? Daar heb ik zelf nog nooit echte kleintjes van gezien (misschien zijn ze er wel?) en hij geeft zeker wat massa en beweging door.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:10

Troef schreef:
Citaat:
Tja ik kwam toen bij gribaldi uit omdat een burggraaf of calvados toch te duur worden en vaak springers fokken terwijl ik toch dat dressuur erin wil hebben.

Is dressuur bij jouw dan een paard die beweegt onder de buik.
Zoals men vaak zegt:
Een dressuurpaard is een springpaard dat niet kan springen.

Anders gezegd een goed springpaard is een paard dat beweegt door heel zijn lichaam.
Die rond kan komen boven de sprong en over een goede afdruk beschikt.

Zijn dit niet kenmerken die ook bij een goed dressuurpaard herkenbaar zijn?
Rond kunnen komen, door het lichaam en achterbeen gebruik (Afdruk).

Dus wat zoek je nu, buiten de maatvererving om: "Ëen hengst die groot fokt en niet beschikt over de vererving van lossigheid en afdruk."??

Uhm ik ben het ook wel met je eens maar met onze merrie was die combinatie niet geschikt!
Ik ken de best gefokte springpaarden die nu lichte tour lopen of hoger!
Dus ik ben het er ook mee eens dat je beter een spring gefokt paard kunt hebben dan puur dressuur. Maar onze merrie was al een soort allrond merrie met genoeg spring aanleg etc. ze moest wat meer front en bovenhalsspier krijgen nou dat is gelukt. Ik ben zeer tevreden met onze keus want er is volgens ons een heel mooi gebouwd veulen uitgekomen met 3 goede basisgangen en een heel lief karkater. En dan is ie ook nog goed getekend. Dus prima toch! En we hadden van te voren al met spring hengsten gedekt. Ook met peterpan die ook groter zou fokken. Nu wordt die merrie wel iets groter dan de moeder maar komt toch nog tekort. En mist ze net de puntjes die de moeder ook miste. ZO zie je dat ik niet voor zo'n hengst heb gekozen omdat ie er "leuk" uitziet. We hadden er echt over nagedacht veel nakomelingen gekeken en etc. Voor ons is dat prima uitgepakt. Maar met de peterpan zit ik nu weer met hetzelfde probleem ik moet weer een hengst hebben die groot fokt, massa geeft bovenhals en souplesse en makkelijkheid in het lopen, met ookn og eens een goed krakter!
Tja nu zit ik dus met de handen in het haar!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:12

Mieke schreef:
Is Cabochon misschien een optie? Daar heb ik zelf nog nooit echte kleintjes van gezien (misschien zijn ze er wel?) en hij geeft zeker wat massa en beweging door.

Ikv ind cabochon een super hengst maar ik zit met de vererving van een weke rug en ook een beetje het karakter. Maar het is wel een hengst voor in mijn achter hoofd. Tja ik weet ook niet wat ik moet doen. Kwa bloedlijn zoui k eigenlijk een springpaard erop moeten zetten. Maar als je eenmerrie voor de eerste keer dekt vind ik burggraaf toch wel erg duur.
Een burggraaf x peterpan klinkt wel leuk op papier maar daar heb ik niets aan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:53

Gribje in Duitsland staat in b.v. ieder hengstenkeuringsboekje de maten van de moeder en beide grootmoeders. Niet alleen hoogte, maar ook omvang en pijp. Dat zijn gegevens waar je wat mee kan, want die zeggen meer over de vererving dan een hengst zelf. Omdat van de meeste hengsten deze gegevens wel bekend zijn wordt het dan een kwestie van uitselekteren. Helaas ziet het KWPN de grote waarde van deze voorlichting niet in en is het daarom in Nederland wat moeilijker om aan te komen. Maar wellicht kan je via internet heel veel gegevens op vragen.