na castratie groeit hengst meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: na castratie groeit hengst meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:37

Zannekin schreef:
Dat is bij veel dingen zo waar onderzoek naar wordt verricht. Hoe weet je bv dat roken eerder longkanker veroorzaakt , als 1 persoon er aan gestorven is en je zal nooit weten hoe het was als hij niet rookte.
Men neemt grote groepen dieren waarvan 1 gecastreerd wordt en de andere groep niet, dan kijkt men naar gemiddelden en of er significant verschil is. Bij mijn weten is dat nog niet echt gebeurd voor paarden.

Nu haal je wel een heel slecht voorbeeld aan met het roken. Bij rokers kan namelijk aangetoond worden dat de longen en (hart)vaten dermate aangetast zijn dat een persoon daar aan kan overlijden.
Ik heb geen idee of er een onderzoek gaande is over castratie en evt. groeibelemmeringen, maar ruinen groeien altijd wat langer door dan merries. Dus wanneer jij je (jonge) hengst castreerd, is het niet onlogisch dat hij daarna nog in de hoogte gaat.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:54

VValar schreef:
Nu haal je wel een heel slecht voorbeeld aan met het roken. Bij rokers kan namelijk aangetoond worden dat de longen en (hart)vaten dermate aangetast zijn dat een persoon daar aan kan overlijden.

Ander voorbeeld: vrouwen worden ouder dan mannen Knipoog , heb je ook een grote groep nodig om dat te bewijzen. Wie weet worden ruinen ook ouder dan hengsten Haha!
Bij muizen is wel onderzoek gedaan met betrekking tot de dichtheid van bot na castratie, tgo een groep die niet was gecastreerd. Over grootte heb ik nog niks gevonden.

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:52

Ik heb altijd gehoord dat een merrie langer doorgroeid. Tot de leeftijd van 5 jaar zelfs. Heb zelf e 3 jarige hengst die niet durf castreren omdat hij nu al 1m80 is. Vervelend probleem

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:05

ik heb van mijn da begrepen dat dat onderzoek al wel gedaan is, met dus een grote groep vroeg gecastreerde en met laat gecastreerde, met dezelfdetype paarden qua verwacht schofthoogte (vergelijk de ouders) daar bleek uit dat de ruinen eerder de bedachte hoogte kregen, maar dat ze uiteindelijk allemaal wel de hoogte kregen wat voor ze bedacht was...maar blijft altijd moeilijk.

hij stelde ook dat het de genen waren die het bepaalde,maar dan denk ik weer, kijkeens naar tweelingen (zledzaam ok) maar ik ken er een , en dat wat dus een paard had moeten worden is een pony gebleven, vlgs haar genen had ze paard meoten zijn, maar omdat ze waarschijnlijk tijdens de dracht tekorten heeft gehad, is ze kleiner gebleven...dus waar zit dan de waarheid.

mijn paardje heeft tijdens zijn 2e levenjaar een hele zware worminfectie gehad. volgens kliniek Moerbeke moest ik maar afwachten of het ooit het paard zou worden wat het normaal had geworden, omdat hij tekorten heeft gehad in een belangrijke groeiperiode...Hij is nu 4,5 bijna 1.65 maar wel popperig en iel....genen of achterstand in groei??

cvdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:31

Ik kan me niet voorstellen dat de hoogte geheel genetisch is bepaald. Een kenmerk wordt volgens mij bepaald door het genotype (genen) EN het fenotype (omgeving tijdens opgroeien, bv. voeding en ik denk ook castratie) Als je het doorvoerd naar de mens zouden een-eiïge tweelingen altijd evengroot moeten zijn. Dit is zeker niet zo. In literatuur is bekend dat wanneer zo'n tweeling appart opgroeit er zeker grote verschillen kunnen ontstaan. Ik vind het verhaal van de groeischijven die sluiten dmv testosteron erg aannemelijk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:01

In Amerika is het geloof ik zelfs een trend!! Daar castreren ze paarden al vroeg zodat ze nog wat meer de lucht in gaan..
Persoonlijk vind ik het een slechte zaak. Paarden hebben door snelle evolutie zoveel gezondheid in moeten leveren, dat ik het zelf eigenlijk onverantwoord vind om nog trucjes uit te voeren om ze hoger te laten worden.
Kijk wat pony's kunnen en wat paarden kunnen, qua gezondheid.