[H][KWPN]Laten dekken, wat past bij het papier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Laten dekken, wat past bij het papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 01:00

gomir schreef:
ik vind Farrington en Junior al dusdanig verschillende paarden.....

Ik snap de keuze ook niet helemaal, maar heb hem dan ook niet gemaakt Haha!
gomir schreef:
Een hengst als PB zou ik hoe dan ook al nooit gebruiken, maar die vind ik gevoelsmatig ook totaal niet passen bij farrington.

In het algemeen niet?
Waarom vind je die gevoelsmatig niet passen bij een hengst als Farrington?

Ik ben niet op zoek naar een hengsten advies voor een merrie.
Ik probeer wat te leren over de hengsten op het papier en welke types daar bij aansluiten en waarom dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 07:41

holly schreef:
Ik ben niet op zoek naar een hengsten advies voor een merrie.
Ik probeer wat te leren over de hengsten op het papier en welke types daar bij aansluiten en waarom dan.

Ja maar dan nog klopt het niet. Wat wil je horen dan? Farrington is langgelijnd en PB is wat beknopter dus het past bij elkaar??

Zelfs beproefde combinaties hoeven nog niet altijd te matchen. Ferro doet het vaak erg goed bij Ramiro maar dat wil niet zeggen dat hij op elke Ramiro merrie past.

Je kan zo geen hengsten noemen die bij dat bloed passen, dat is heel verschillend, hangt van je merrie af.

Er zijn geen heel succesvolle combinaties die deze hengsten in zich hebben dus je kan ook niet zeggen dat het misschien gaat passen. Farrington en Junior fokken heel divers.

sammie_44

Re: [H][KWPN]Laten dekken, wat past bij het papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:41

Je moet inderdaad ook nog denken aan de moederlijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 00:09

Ik kies niet voor een Gribaldi, Lingh, Florencio etc omdat er word gezegt, dat zou IK doen. Ik probeer te snappen waarom iemand een hengst noemt, zodat ik er wat van leer in het zelf gaan kiezen van een hengst die mij aanspreekt. Leren kan altijd, ondanks dat smaken kunnen verschillen.

Ik heb op die manier ook stapje voor stapje dingetjes geleerd over hoe te kijken naar mijn merrie.
Ben daar nog niet zo heel goed in, maar ik zie dat als een, ach ik ben nog niet uitgeleerd.

Nu vind ik, door naar mijn merrie te kijken, ben ik er nog niet.
Zussen, moeder, oma etc, hoe ziet dat eruit? Daar heb ik ook aan gedacht.
Het hengsten rommeltje op het papier, al sla je me dood waarom er zo gekozen is, maar veranderen kan nu eenmaal ook niet. Wat ik wel kan doen is ook over die paarden iets leren.

Langgelijnd, beknopt.
Korte beentjes, lange beentjes.
Ruim bewegen, niet zo ruim.
Forse types, niet fors.
Wat voor paarden zijn dit en wat voor iets past er dan goed bij.
Iets meer inzicht te krijgen voor mezelf of dat wat ik kies ergens op slaat of juist totaal niet.
Ik ben er me zeker wel van bewust dat er geen hengst genoemd kan worden in de zin van, dit is de succesvolle match, maar ik denk wel dat het geen rare vraag is of iemand mij aan de hand van een voorbeeld kan uitleggen waarom een bepaalde hengst aan zou kunnen sluiten bij deze hengsten.
Dat wil ook helemaal niet zeggen dat dat een advies is en ik die dan maar opvolg, maar ik hoop hiermee wel iets meer te kunnen leren over het waarom.
Als ik bv een Ferro in de groep gooi, heb ik wel een klein beetje het idee dat dat netjes is, maar verder, al sla je me dood. Snapt u?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 06:58

De gein is Holly - hoe lang je er ook over na wilt denken, het veulen wordt toch niet hoe je het hebt uitgedokterd Haha!

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt, en dat je je hart moet gaan volgen. Kies een hengst waarvan je zelf zwakke knietjes krijgt en vraag dan of het een beetje aansluit als je nog twijfelt. Maar doe verder gewoon waar jij zin in hebt. Het perfecte paard fok je toch niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:03

Nou, als het effies zou kunnen Dees Haha!

Zomaar iets roepen, ja dat word dan zonder verder nadenken toch Don Romantic. Bloos
Dat ik dit een leukerd vind heeft dan verder helemaal niks met passen te maken, maar als we dan toch bezig zijn. Verkeerd lijkt het me niet. Klopt dat?

LindY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:50

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:41

Ja, dat is eventjes uhm.....iets geheel anders weer Haha!

Ik vind het een mooi dier zo van de foto, maar nee...
Vraag ik me stiekem af, waarom dacht jij aan Rubus LindY_?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:57

holly schreef:
Zomaar iets roepen, ja dat word dan zonder verder nadenken toch Don Romantic. Bloos
Dat ik dit een leukerd vind heeft dan verder helemaal niks met passen te maken, maar als we dan toch bezig zijn. Verkeerd lijkt het me niet. Klopt dat?

Vergeet niet: Beauty is in the eye of the beholder.

Oude spreuk maar zo waar als het maar kan.
Als je een hengst gebruikt die je helemaal fantastisch te gek wauw vind, dan zal je het veulen daaruit echt minstens zo super vinden.
Kies je een hengst die op papier 'helemaal past', en krijgt het veulen dan per ongeluk een foeileliljke scheve aftekening, dan zal je blijven met een kriebel in je buik zo van "had ik nou maar...".

Jij weet voor jezelf heus wat jij een goed paard vind. En baggerslechte hengsten zijn er eigenlijk ook niet echt. Dus zolang je binnen het warmbloedtype blijft, heb je absoluut kans op een leuk veulen. En Don Romantic lijkt mij idd heel zo raar nog niet op een Farrington x Junior - zulke namen adverteren iig prima Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:07

Tja wat klinkt leuk? Gribaldi x Farrington klinkt ook leuk. Tuschinski x Farrington ook, beetje moderner bloed met wat ouder bloed.

Maar ik blijf zeggen, zo fok je op papier he? Puur wat op papier leuk klinkt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 13:38

Mijn merrie zelf lijkt erg veel op farrington. Tenminste, dat vind ik hoor, als ik zo foto's van hem zie.
Ik vind haar wat hoekig gebouwd, gangen mogen ruimer en die lelijke opvallende schoft mag normaler.
Er is wel wat meer, maar dat is de korte versie.

Weyden, dat is toch een leuk paard daarbij? Vind dat wel 2 typetjes die niet zo gek misstaan.
Mooi? nee absoluut mijn smaak niet, ik vind mijn merrie al wat hoekig gebouwd en hier krijg ik dan helemaal zo'n tuiger gevoel bij.
Als ik dan naar de naam Junior kijk, krijg ik al helemaal een raar idee erbij.
Weyden past naar mijn idee niet bij mijn merrie, maar ook niet bij het papier.

In Don Romantic zie ik een paard wat hier en daar best eens zou kunnen bijdragen aan een sierlijker model met ook wat fijnere gangen en tevens geen slecht karakter.
Op de een of andere manier zijn de paarden op zijn papier naar mijn smaak nog niet eens zo anders van de paarden op het papier van mijn merrie. Al ziet Don Romantic er zelf uit als een smal type.
Ik zie Don Romantic dan misschien wel een optie voor mijn merrie (als dat past) en tevens ook niet verkeerd bij de rest van het papier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:36

Zo 'smal' is Don Romantic echt niet hoor!
Don Romantic vererft vooral beweging en dan met name veel schoudervrijheid.
En een goed karakter ook.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 16:46

Ja dat zoek ik ook (ik zit ook heel geintesseerd te wachten op een update van jou kleintje Bloos )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:39

Haha! Haha! Haha!

Nee, mijn naarling mag even niet op de foto hoor! Lopen kan ze, maar het ziet er echt niet meer uit nu. Clown