Antje14 schreef:Maar kijk eens naar een 3-jarige qua bouw en 5 jaar later naar hetzelfde dier wanneer hij/zij gesport heeft, of regelmatig veulens geleverd heeft.
Wanneer je dan het zelfde paard aanlevert aan die juryleden komen zij vaak tot andere scoringsresultaten en zullen velen niet eens sterwaardig zijn.
Opsomming van mogelijke oorzaken:
-de verhalen over (vroegere)vriendjespolitiek bij keuring/jurering blijken waar te zijn?
-het exterieur zodanig veranderd is door veulen of sport dat het niet meer voldoet aan de gestelde eisen ? (ik weet niet of dit zo extreem kan zijn)
-het inzicht is veranderd en daardoor ook de exterieureisen?
(maar dit gebeurt denk ik niet al binnen 5 jaar)
-door jaren zorgvuldig fokken benaderd het exterieur steeds meer het gestelde doel. Dus kunnen ze de lat steeds hoger leggen. De nieuwe generaties voldoen, de oudere generaties voldoen misschien niet meer.
Vorig jaar werden merries nog ster met de volgende punten:Exterieur 68 en beweging 70(meen ik) en in dit jaar is dit 70-75 richting dressuur.
Ik weet niet of mijn redenatie klopt, je hebt me in ieder geval aan het denken gezet!

Als ik met de bovenste aan kom zette en men heeft de onderste nooit gezien, wat denk je dan ?
?