AVS zo traag in administratie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gideon_R

Re: AVS zo traag in administratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:31

Het Stamboekpapier is GEEN eigendomsbewijs en heeft geen enkele juridische waarde qua eigendom.

Het is een bewijs dat het paard ingeschreven staat bij het stamboek (staat er ook boven: "Bewijs van Inschrijving").
De naam van de laatstbekende eigenaar is alleen van belang als deze ook wenst deel te nemen aan activiteiten van het stamboek.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 12:19

Mijn paard staat al ingeschreven bij het AVS, dus als ik verder niet wil meedoen met hun activiteiten hoef ik hem niet perse op mijn naam te laten zetten?

Hoe kan ik mijn paard dan wel juridisch op mijn naam zetten?

Gideon_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:04

Dat kan helaas niet. Er is eenvoudigweg geen officiële wijze om dat te doen. Juridisch zijn zowel paspoorten als "Bewijzen van inschrijving" van stamboeken geen eigendomsbewijzen. Er is geen wettelijke verplichting om een paspoort of een stamboekpapier op naam te zetten, daarnaast zijn er zat paarden die geen stamboek en derhalve ook geen papier hebben.

Het enige wat je kunt doen is altijd een koopcontractje opstellen bij de aankoop van een paard. Zo tekent de oude eigenaar voor het verkopen van het paard aan jou. Dan heb je iig iets wat overeind blijft bij bijv. een kort geding over het eigendom.
Daarnaast gelden de getuigenissen van derden het zwaarst, die kunnen beamen wie het paard heeft verzorgd voor een bepaalde periode wat meestal de doorslag geeft in de toewijzing bij juridische interventie.

Het PVE, overheidstechnisch verantwoordelijk voor dit soort zaken is zich wel aan het buigen over eigendomspapieren voor paarden zoals men dat met auto's doet. (zie dan maar het chipnummer als een chassis nummer; niet 100% waterdicht maar wel heel lastig om te veranderen)

Overigens is het ondanks alles toch verstandig om een stamboekpaard op naam te zetten omdat bij vermissing, indien het paard weer wordt gevonden, het chipnummer zal verwijzen naar het stamboekkantoor van het betreffende ras en kan men aldaar gelijk opzoeken wie de eigenaar is. Als het paard nooit is overgeschreven neemt het stamboek wellicht met de verkeerde contact op.

Het lidmaatschap is zo'n € 6,- per maand, ik vind dat niet extreem. Voor dat lidmaatschap krijg je jaarlijks 6 glossy AVS Magazines met ieder 36-40 pagina's interessante informatie over het Arabisch Volbloedpaard in Nederland en ben je, als je ruiter bent, gratis en automatisch lid van de Rijvereniging van het AVS, dus kun je via het AVS ook startkaarten en startcoupons aanvragen. Als je dus nog geen lid bent van een rijvereniging, is dat een extra bonus.

De discussie over het verplichte lid worden voor een overschrijving is al eens eerder gevoerd. Bijna alle Ras-Stamboeken hanteren deze wijze van handelen. Bij een paar hoef je geen lid te zijn, maar hanteerd men een verhoogd tarief voor niet-leden, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt. En alles is relatief; bij het Friese stamboek ben je voor een eerste overschrijving € 170,- kwijt !

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:45

Des bedankt voor je duidelijke en uitgebreide antwoord! Ik ga er eens hard over nadenken...!

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:25

thanks voor de info des, ik heb er veel aan. dat is wel mooi geregeld met die startcoupons enzo! Lachen