[TI] tinker moet alerter worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: tinker moet alerter worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:00

Het schijnt dat massage ook kan helpen om een paard bewuster te maken van zijn benen, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:04

balkjes lopen Haha! Haha!
mijn pony was echt een ramp, struikelde ook veel, en ben op aanraden van iemand anders begonnen met balkjes lopen, werkte bij hem echt goed.
wat ook wel es wil helpen om bandages of peesbeschermers om te doen,klinkt raar,maar zo is het paard zich meer bewust van zijn benen..

dan nog eentje...kan ook komen doordat jij zelf te veel "op let" Knipoog
niet om allerlei kuilen en hobbels heen gaan sturen,zoek juist oneffenheden op en laat je dier op eigen benen er doorheen lopen...vaak teveel vertrouwen naar jou toe "baas let wel op dat ik niet struikel"

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:11

Ik heb het vaker gezien bij jonge paarden en het is idd vaak een kwestie van spiergebruik, de achterhand is nog niet voldoende ontwikkelt en het paard zet zijn benen niet bewust neer. Hoewel je een 2,5 jarige cob niet te veel moet belasten zou ik toch aan de gang gaan met die rugspieren. Zo zou je het paard af en toe in de lange lijnen kunnen zetten. Dus niet alleen wandelen, maar echt erachter lopen zodat ze zelf moet kijken en op let. Daarnaast kun je een bandage achter de achterhand doen, hierdoor wordt het dier zich meer bewust van zijn achterhand. Je zult zien dat als het dier sterker wordt in zijn achterhand het minder gaat struikelen, voor de rest is ze nog in de groei dus waarschijnlijk gaat het straks vanzelf beter.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:19

het is zo dat ook mijn tinker, die sporttinker is,ook vaak stuikeld maar alleen als hij echt geen zin heeft en dus ook de moeite niet doet, of eerder als hij met mijn voeten rammeld. Haha!

Ook ik en hij vindt dat er krachtvoer alsook haver moet gegeven worden voor zijn werk die hij leverd. Hij wordt drie maal per week serieus gereden en gewerkt, zowel in kilometers als dressuur. Als ik geen kracht voer zou bijgeven dan denk ik ook wel dat hij nog meer zal struikelen. Hij krijgt nu vier kilo per dag en dit houdt in 1/2 kilo lucerne, 1 kilo endurix met haver, 1/2 kilo sportmengeling met haver en dan nog exta electrolieten, dit twee maal per dag. Naarmate dat het winter wordt dan veranderd ook het rantsoen, 1/2 kilo gewone conditie mengeling, 1 kilo paardenmengeling met haver en 1/2 kilo Lucerne.

Cavaletties lopen is ook goed voor zijn benen te leren opheffen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:24

Heb dan wel geen sporttinker maar "gewoon" een dikke cobmaat Haha!

Quint maakt heel wat kilometers in de bossen(ritten van 4 uur zijn een makkie voor hem) maar toch hier weinig krachtvoer.
Hij krijgt totaal nog geen kilo(tinker)brokken per dag.

Dit is een 2,5 jarige tinker...die moet eerst op zijn benen leren lopen bewust worden van de achterhand.
Ik snap niet goed waarom een tinker nog niet aan de arbeid nu al opgepept zou moeten worden met krachtvoer...

Wacht af tot ze wat ouder is en ga dan aan de slag met haar...

Een tinker is ook maar gewoon een paard en ieder paard heeft andere behoefts qua voer en omgang maar zo een jonkie die nog geen fluit uitvoert.....
Is geen kwestie van sloom vaak maar het nog niet weten hoe en wat met die benen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:57

ik snap niet wat de voeding te maken heeft met het struikelen? Mijn merrie loopt 6 dagen in de week, rijdt op dit moment m oefeningen maar krijgt gewoon 1 kilo muesli met ijslanderbrok, en hooi. Meer heeft ze op dit moment niet nodig

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:39

Jeetje, ik vind vier kilo per dag wat een paard dat drie keer in de week gereden wordt echt veel! Jessie wordt ook iets van 5-6 keer in de week gereden, zowel buiten als in de bak. In de bak is het echt keiharde arbeid, maar zij staat op gras. En als ze dus gereden is, of mee naar stal is geweest, 3/4 kilo eiwitarme muesli. En ze loopt er prima op.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:19

Sox struikelt vooral als ze niet attent is, dit kan zijn door vliegen of door andere paarden. En ik moet haar voorsokken niet te lang laten worden. Even benen eraan of vliegenmasker/pollennetje in het voorjaar en het is over.
Ik voer sinds kort ook gepunte haver. Het is een proef omdat ik graag zo natuurlijk mogelijk wil voeren. Ik wil daarnaast om de dag een Pavo Aura-koek geven voor de vitamines/mineralen. Haver voer ik nu nog om de dag 3 ons.
De tinker waarmee ik in de prehistorie een rondrit in Zuid Ierland heb gemaakt met woonwagen kreeg ook haver mee. Dus volgens mij is het nog niet zo gek.
Voorheen heb ik muesli met en zonder haver gevoerd en ook wel biks. Voornamelijk in de winter dan in samenhang met voordroog. Zomers vaak alleen gras van het land en na het rijden wat krachtvoer.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:12

Vriendjes zijn? excusses AnneIris ik dacht dat dit struikelen en vallen tijdens het rijden gebeurde Bloos

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:26

Kijk uit dat je niet teveel haver alleen voert, ook met brok erbij kan je het calcium/fosfor gehalte verstoren. Voer je alleen een halfje per dag dan kan het geen kwaad. Wil je echt je paard wat pittiger hebben bv, dan kun je beter granenmix voeren, dat is een volledig uitgebalanceerde voeding..maar niet iedere tinker wordt er ook daadwerkelijk feller van. Maar zo'n jong 2,5 jarig dier wat nog helemaal niets doet, kun je het beste zo sober mogelijk voeren, het zijn en blijven nou enmal sobere dieren, we zijn teveel geneigd om tinkers te voeren a;ls warmbloeden, vooral als ze flink werken...maar wat is flink, een uurtje per dag werken is echt niet veel..kijk hoe je paard er uit ziet, en voer toch zo sober mogelijk, vallen ze in dan kun je altijd nog wat bij geven...Alle muslies zijn ook maar al te vaak te rijk voor onze koudbloedjes...gewoon voor het lekker is natuurlijk prima..Maar o wat willen wij graag onze paarden verwennen..met alle gevolgen van dien., zoals bijvoorbeeld veel last van mok, rasp, schuren(zelfs zomerexceem verergerd door te rijk voer). Ook voordroog is vaak te rijk, zitten veel suikers in door het gistingsproces, hoe droger hoe beter in dit geval. Maar dit is geen voedingtopic..geloof ik..sorry..Het struikelen zal heus beter worden naarmate ze ouder wordt, leren lopen op eigen benen leren ze het best door flink te ravotten met leeftijdgenoten...want dan moeten ze wel....de rest komt later, dat kun je altijd nog trainen tegen de tijd dat ze er oud genoeg voor is...

AnneIrisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 12:26

iedereen bedankt voor de tips Haha!

dat haver verhaal laat ik maar eens even zitten.

heb nu 2 keer met haar balkjes gestapt. ze vind het prachtig. oortjes naar voren en optillen dat ze die benen opeens kan! Nagelbijten / Gniffelen

tot er gister een ander paard de buitenbak in kwam die ze erg interessant vond. en daar ging ze weer Clown

oghja, ze vind nou eenmaal alles interessant wat ook logisch is op haar leeftijd.
ik probeer het gewoon zo eens 'spelenderwijs' en over een jaar zien we wel weer verder hoe het dan gaat als ze wat meer moet gaan doen.

@ ellepel: misschien heb je eigenlijk wel een beetje gelijk en ben ik er te veel mee bezig. ik schrik me altijd dood als ze echt onderuit gaat en daarom probeer ik onbewust ook wel eens kuilen enzo te vermijden Bloos

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:33

dat struikelen ken ik. Mijne doet dit ook. Ik zag het toen hij in de opfok stond, met name als hij moe is struikelt hij met zijn voorbenen en belandde regelmatig met zijn snufferd in het zand. Nu is hij 4 en heeft het nog steeds. Hij is het tegenovergestelde van lui maar doet hetzelfde als de jouwe. Het is wel iets minder geworden omdat zijn spieren nu sterker zijn, hij zelf iets meer volgroeid is en hij is zich bewuster geworden van zijn benen. Toch struikelt hij nog minimaal 1 x per rit.

Oh ja en balkjes tikt hij heel braaf nog altijd allemaal aan Clown

Zal het iets met het zichtsveld te maken hebben misschien?
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 20-10-06 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:37

lijkt me een goede conclusie.
Bij zo'n jong paard vraag ik me af of je veel kunt trainen of snel op ander voer over gaan. Een Tinker is een sober ras, lijkt me niet zo gezond als je veel haver voert.
Misschien wordt het makkelijker als ze wel aan het werk kan en kun je de manier van lopen meer trainen.

he, degene boven mij trekt bijna deze zelfde conclusie....