Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sammie schreef:Als je het paard over wilt laten schrijven dan moet ze naar de keuring van het nrps en dat vind ik idd de moeite niet.
Dees schreef:staat ook echt hooguit in het veulenboek.
Cristina schreef:Het NRPS kreeg ooit de naam "afvalbak van het KWPN" te zijn. Op deze manier kwamen vele KWPNers bij het NRPS binnen. Deze te kleine merrie's werden gedekt door een KWPN hengst en vervolgens verdwenen de veulens weer naar het KWPN. Om van dit imago af te zijn wil het NRPS nu ook een volwaardige stokmaat zien !! Geen E pony dus. Of het moet wel zo'n beste zijn natuurlijk. Ik persoonlijk zou het paard gewoon KWPN laten. Wat is het verschil tussen een 2e premie NRPSer of een veulenboek KWPNer? Niets ....het blijft het zelfde paard.

Sammie schreef:overschrijving mag misschien administratief zijn, maar in het vb komen ze dan niet bij het nrps. (zie ook dees d'r stuk) En dan ga je een vol kwpnpapier inruilen voor een hulpstamboek papier, voor Jan Doedel. Want naar keuringen en fokken willen ze niet. Bespaar je dan de moeite en geld en laat de boel de boel.
. Bespaar je de moeite en het geld zou ik zeggen. Sammie schreef:.... Je maakt dus van iets beters iets slechters. Vol vb --> reg/hulp.....

hihi Ligt er maar net aan waar je de nadruk op legt. Op veulenboek en hulp register of kwpn en nrps
Ik doelde op het eerste
Dees schreef:Beide wordt een reg. b. Reg. b. is eigenlijk de allerlaatste afvalbak van het kwpn. (die ik dus eigenlijk zie puur voor een registratie bewijs) Met een reg. b mag je NIET meedoen aan kwpn keuringen en activiteiten. Wel kunnen reg. b. merries evt. (als zij daar aan voldoen) pref en prest worden. Vroeger was het idd zo dat als je met een eigen hengst (het hoe en wat daar over weet ik niet, volgens mij geldde het alleen als je hh was) dekte dat je een veulenboek papier erbij kon krijgen, maar tegenwoordig is dat niet meer. Dat wordt gewoon reg. b. Dan heb je nog reg. a. Reg. a krijg je als de vader of merrie bij een kwpn erkend stamboek ingeschreven is (zoals het nrps en diverse duitse stamboeken). Een reg. a. kan aan de keuringen mee doen, maar worden pas ingeschreven in het stb als zij aan diverse andere eisen hebben voldaan (ibop, prok ect.). Een reg a en reg b kan dus nooit vb worden. Een reg. a. kan wél stb. worden. Reg b. blijft een reg b. In het vb worden alle veulens ingeschreven die uit een kwpn ggk/erkend hengst en kwpn merrie komen. Deze paarden mogen aan evenementen en keuringen mee doen van het kwpn. Zij kunnen op de stamboekkeuringen dus gewoon stb, ster of voorl. keur bevonden als zij aan deze eisen voldoen. Dus een ibop, sportprestatie, cornageonderzoek of prokkeuring is voor deze paarden niet verplicht om op genomen te worden in het stamboek. Het e.e.a. is ook na te lezen in de bewaarboeken van het kwpn.Het veulenboek van het kwpn heb je ook recht op bij een merrie zonder enig papier en een toevallig bij het kwpn goedgekeurde vader. Volgens mij krijg je het bij het kwpn zelfs voor elkaar als de vader een eigen ongekeurde ruin met ballen is geweest....
Sammie schreef:
Ik hecht dus meer waarde aan een veulenboek papier dan aan een reg. a. papier. En aan een reg. a. papier meer dan aan een reg. b. (vroeger dus de hulpboeken). Dit is puur papierkijken. Er zijn reg. a. merries die vele malen beter lopen dan een vb'er of een stb'er.
Pipo schreef:Sammie schreef:Ik hecht dus meer waarde aan een veulenboek papier dan aan een reg. a. papier. En aan een reg. a. papier meer dan aan een reg. b. (vroeger dus de hulpboeken). Dit is puur papierkijken. Er zijn reg. a. merries die vele malen beter lopen dan een vb'er of een stb'er.
Dus als jij een paard tegenkomt die een fantastische Duitse hengst als vader heeft en een Nederlandse sterke moederlijn vind jij het niet interessant omdat er register A papier bij zit.
Slim zeg........
Sammie schreef:Sammie schreef:Ik hecht dus meer waarde aan een veulenboek papier dan aan een reg. a. papier. En aan een reg. a. papier meer dan aan een reg. b. (vroeger dus de hulpboeken). Dit is puur papierkijken. Er zijn reg. a. merries die vele malen beter lopen dan een vb'er of een stb'er.
Goed lezen is een stuk slimmer ...
Pipo schreef:Sammie schreef:Wie moet er goed lezen?Ik hecht dus meer waarde aan een veulenboek papier dan aan een reg. a. papier. En aan een reg. a. papier meer dan aan een reg. b. (vroeger dus de hulpboeken). Dit is puur papierkijken. Er zijn reg. a. merries die vele malen beter lopen dan een vb'er of een stb'er.