KWPN of NRPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: KWPN of NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:45

Als je het paard over wilt laten schrijven dan moet ze naar de keuring van het nrps en dat vind ik idd de moeite niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:52

Ik heb zelf een niet zo'n grote merrie die per ongeluk bij geboorte een kwpn-inschrijving heeft meegekregen (merrie was kwpn, hengst toevallig ook net daar goedgekeurd en een hengsthouder die nooit aan nrps-inschrijving had gedacht).

Die merrie is nu 3 jaar en ik heb haar afgelopen zomer wel laten overschrijven. Ik ben gewoon geen kwpn-mens, en voel me beter 'thuis' bij nrps. Heb er dus helemaal geen spijt van en zal een eventueel veulen van deze merrie absoluut nrps registreren. Ik sluit overigens helemaal niet uit dat ik daartoe een hengst gebruik die ook bij een anders stamboek is goedgekeurd...
Ik zie mijn paarden liever als Europees Warmbloed, want echt Nederlands zijn ze toch ook niet, welk stamboek ook het paspoort mag leveren.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:56

Je kan haar niet over laten schrijven zonder naar de keuring te gaan? Ik dacht eigenlijk dat het puur een administratieve handeling was. Op papier heeft ze volgens mij ruim voldoende volbloed (vader ongeveer 75%, moeder rond de 40% dacht ik). Overigens is ons paard ook niet echt Nederlands. Volgens mij is Calypso een Frans paard. Dus op dat Koninklijke Nederlands zitten we ook niet echt te wachten. Ik vind het NRPS ook wel sympathiek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:02

Sterker nog: je moet ze eerst overschrijven alvorens je deel mag nemen aan een nrps keuring.
Ze komt dan geregistreerd in een soort hulpstamboek - pas op de keuring wordt bekeken of de merrie in aanmerking komt voor het hoofdstamboek.
Ik vond het best leuk trouwens, om deel te nemen aan de keuring. Vind overigens wel dat nrps best wel iets kan verbeteren aan de keuringsorganisatie an sich, maar de sfeer vond ik helemaal prima.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:08

Sammie schreef:
Als je het paard over wilt laten schrijven dan moet ze naar de keuring van het nrps en dat vind ik idd de moeite niet.

Het overschrijven is alleen een admin. handeling. Hiervoor moet je lid worden en betaal je overschrijfkosten.Je komt dan in het "veulenboek"
Je paard is dan nog niet opgenomen in het stamboek...dit gebeurd op een keuring...die gratis is.Het evt. predikaat ster die behaald kan worden in Ermelo moet wel betaald worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:07

overschrijving mag misschien administratief zijn, maar in het vb komen ze dan niet bij het nrps. (zie ook dees d'r stuk) En dan ga je een vol kwpnpapier inruilen voor een hulpstamboek papier, voor Jan Doedel. Want naar keuringen en fokken willen ze niet. Bespaar je dan de moeite en geld en laat de boel de boel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:12

Een merrie die bij het KWPN niet op een keuring is verschenen, staat ook echt hooguit in het veulenboek.

Er dus voor deze merrie helemaal geen verschil tussen KWPN en NRPS.

Maar goed, als je toch niet wilt fokken en ook niet naar keuringen wilt gaan dan is de registratie immers ook gewoon best genoeg zoals die is.
Dan is overschrijven idd kosten maken voor niets, dat zou ik ook niet doen.

Zo heb ik hier een hele leuke ruin met een blauw kwpn-papier. ik ben niet lid van kwpn en wel van nrps. Maar wat heb ik eraan om het dier naar nrps over te zetten? Laat maar lekker gaan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:16

Dees schreef:
staat ook echt hooguit in het veulenboek.

Dat klopt, maar het blijft wel een volpapier (dus geen hulp of register(stam)boek).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:37

In mijn boekje is een vol papier een stamboek papier met daarop minimaal 3 opeenvolgende generaties fok- en prestatie-predikaten die beginnen bij het paard waarbij het papier hoort.

Elk ander papier is voor mij gewoon een bewijs van registratie Haha!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:46

Cristina schreef:
Het NRPS kreeg ooit de naam "afvalbak van het KWPN" te zijn. Op deze manier kwamen vele KWPNers bij het NRPS binnen. Deze te kleine merrie's werden gedekt door een KWPN hengst en vervolgens verdwenen de veulens weer naar het KWPN. Om van dit imago af te zijn wil het NRPS nu ook een volwaardige stokmaat zien !! Geen E pony dus. Of het moet wel zo'n beste zijn natuurlijk. Ik persoonlijk zou het paard gewoon KWPN laten. Wat is het verschil tussen een 2e premie NRPSer of een veulenboek KWPNer? Niets ....het blijft het zelfde paard. Knipoog

Ik zelf heb mijn paardje ook over laten schrijven reden waarom omdat hij maar 1.54 is geworden uit een 1.56m moeder en 1.72m vader maar hij is bij het NRPS wel STER ruin geworden en daar ben ik trots op ook al heeft het met fokken niks te maken. Met zijn KWPN papier wat hij voorheen had zou ik daar niks met hem bereiken dus als je paardje aan de eisen van het NRPS voldoet en je wil toch weten wat ze van je paardje vinden gewoon aanbieden op de keuring stamboekopname.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:12

Sammie schreef:
overschrijving mag misschien administratief zijn, maar in het vb komen ze dan niet bij het nrps. (zie ook dees d'r stuk) En dan ga je een vol kwpnpapier inruilen voor een hulpstamboek papier, voor Jan Doedel. Want naar keuringen en fokken willen ze niet. Bespaar je dan de moeite en geld en laat de boel de boel.

Als het paard voldoet aan de % ox of AA bloed komt ze in het Register A boek. Op de keuring (3 jr of ouder)wordt ze dan overgeschreven naar het NORMALE stamboek en blijft GEEN hulpboek! Heeft ze geen voldoende bloed dan blijft ze in het Register B.staan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:59

Ze wilt NIET naar keuringen. NIET DUS. NIET NAAR KEURINGEN. Dus dat maakt verder ook geen reet uit. Dus je maakt van een vol vb papier een reg/hulpboekpapier. Je maakt dus van iets beters iets slechters. Vol vb --> reg/hulp. En dat kost dan ook nog eens geld Rolleyes. Bespaar je de moeite en het geld zou ik zeggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:57

Sammie schreef:
.... Je maakt dus van iets beters iets slechters. Vol vb --> reg/hulp.....

Ehm.. DAT ligt er maar net aan wie je het vraagt Knipoog

Iets beters = veulenboek kwpn, en
Iets slechters = hulpregister nrps?

Kom, kom, Sammie, ik dacht dat jíj inmiddels wel beter zou weten Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:36

Haha! hihi Ligt er maar net aan waar je de nadruk op legt. Op veulenboek en hulp register of kwpn en nrps Haha! Ik doelde op het eerste Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:58

Ik zie persoonlijk maar bar weinig verschil tussen veulenboek en hulpregister.
Beide is een regsitratie die je zonder enige paardspecifieke-kwaliteiten kunt krijgen zolang je de registratie maar betaald.

Het veulenboek van het kwpn heb je ook recht op bij een merrie zonder enig papier en een toevallig bij het kwpn goedgekeurde vader. Volgens mij krijg je het bij het kwpn zelfs voor elkaar als de vader een eigen ongekeurde ruin met ballen is geweest....

Dus leg mij nou eens uit hoe die registratie bij het kwpn in enig opzicht een tikkie meer kwaliteit voorstelt dan het hulpregister van het nrps?
In mijn ogen is het verschil echt nihil en in dat geval zeg ik: ga voor de club waarbij je je prima voelt. Of in geval van topicstarter, ga voor geen enkele club en laat de dingen zoals ze zijn, puur omdat ze toevallig zijn zoals ze zijn Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:12

Dees schreef:
Het veulenboek van het kwpn heb je ook recht op bij een merrie zonder enig papier en een toevallig bij het kwpn goedgekeurde vader. Volgens mij krijg je het bij het kwpn zelfs voor elkaar als de vader een eigen ongekeurde ruin met ballen is geweest....
Beide wordt een reg. b. Reg. b. is eigenlijk de allerlaatste afvalbak van het kwpn. (die ik dus eigenlijk zie puur voor een registratie bewijs) Met een reg. b mag je NIET meedoen aan kwpn keuringen en activiteiten. Wel kunnen reg. b. merries evt. (als zij daar aan voldoen) pref en prest worden. Vroeger was het idd zo dat als je met een eigen hengst (het hoe en wat daar over weet ik niet, volgens mij geldde het alleen als je hh was) dekte dat je een veulenboek papier erbij kon krijgen, maar tegenwoordig is dat niet meer. Dat wordt gewoon reg. b. Dan heb je nog reg. a. Reg. a krijg je als de vader of merrie bij een kwpn erkend stamboek ingeschreven is (zoals het nrps en diverse duitse stamboeken). Een reg. a. kan aan de keuringen mee doen, maar worden pas ingeschreven in het stb als zij aan diverse andere eisen hebben voldaan (ibop, prok ect.). Een reg a en reg b kan dus nooit vb worden. Een reg. a. kan wél stb. worden. Reg b. blijft een reg b. In het vb worden alle veulens ingeschreven die uit een kwpn ggk/erkend hengst en kwpn merrie komen. Deze paarden mogen aan evenementen en keuringen mee doen van het kwpn. Zij kunnen op de stamboekkeuringen dus gewoon stb, ster of voorl. keur bevonden als zij aan deze eisen voldoen. Dus een ibop, sportprestatie, cornageonderzoek of prokkeuring is voor deze paarden niet verplicht om op genomen te worden in het stamboek. Het e.e.a. is ook na te lezen in de bewaarboeken van het kwpn.

Ik hecht dus meer waarde aan een veulenboek papier dan aan een reg. a. papier. En aan een reg. a. papier meer dan aan een reg. b. (vroeger dus de hulpboeken). Dit is puur papierkijken. Er zijn reg. a. merries die vele malen beter lopen dan een vb'er of een stb'er.

Als je bij overschrijving naar het nrps in het vb terecht zou komen dan zou ik zeggen: ga je gang, doe dat. Maar dat gebeurt dus niet. Dus daarom zeg ik je gaat van een vb papier naar een reg./hb papier. Terwijl de ts daarna totaal geen intentie heeft om verder ook maar iets met het papier te doen. Ze wilt niet naar keuringen of wat dan ook. Laat het papier dan lekker doen. Bespaar je het geld en de moeite. Het gaat mij dus echt niet om dat ze van het kwpn naar het nrps wilt, maar dat ze van een vbpapier een reg./hb wilt maken. En bij evt. verkoop in de toekomst kan dit ook nadelig werken (een paard met een reg/hb papier).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:59

Sammie schreef:

Ik hecht dus meer waarde aan een veulenboek papier dan aan een reg. a. papier. En aan een reg. a. papier meer dan aan een reg. b. (vroeger dus de hulpboeken). Dit is puur papierkijken. Er zijn reg. a. merries die vele malen beter lopen dan een vb'er of een stb'er.

Dus als jij een paard tegenkomt die een fantastische Duitse hengst als vader heeft en een Nederlandse sterke moederlijn vind jij het niet interessant omdat er register A papier bij zit.

Slim zeg........Clown

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:48

Ik heb het paard inmiddels op paardenfokken.nl gezet (zie Valeur, Calypso x Duco). Ze komt aan 54% Anglo-Arabisch bloed. Wat vinden jullie van de afstamming?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:14

Er moet ook 5% arabich volbloed inzitten of zo iets weet het niet precies.

Maar je kunt ook net als ik gewoon even met het nrps bellen en even je papier kopieeren en faxen, dan berekenen ze het zo even voor je.

Ik ga mijn merrie dus overschrijven naar het nrps, omdat ik WEL graag naar keuringen wil en er eventueel ook mee wil fokken.
Alleen is er een klein verschil mijn merrie staat nu ingeschreven bij het AES, en dat vind ik niks.

Voor de rest maak ik niet zoveel onderscheid tussen het kwpn en het nrps(alhoewel ik vind dat ze bij het nrps veel vriendelijker zijn, en ze willen ook wel wat voor je doen), ik heb beide.
Ik heb ook een ruin met een blauw kwpn papier, maar ik pieker er niet over om hem over te schrijven(ik kan er toch niet mee fokken).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:39

Pipo schreef:
Sammie schreef:

Dus als jij een paard tegenkomt die een fantastische Duitse hengst als vader heeft en een Nederlandse sterke moederlijn vind jij het niet interessant omdat er register A papier bij zit.
Slim zeg........Clown

Goed lezen is een stuk slimmer ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:22

Sammie schreef:

Sammie schreef:

Goed lezen is een stuk slimmer ...

Wie moet er goed lezen?

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:46

Ik heb mijn kwpn merrie ook naar het nrps overgeschreven, zij is ook klein (1.59m). Ik heb haar laten overschrijven door haar stokmaat en omdat ze drachtig is van een nrps hengst. Zij is van LancetXPretendent. Het percentage anglo-arabisch bloed is bij mijn merrie 44.5%. Dus jouw paard kan zeker worden opgenomen, in het "normale" register, dus geen A register o.i.d. Je paard kan gewoon meedoen aan keuringen en daar premies e.d. behalen. Voor meer info kun je het nrps bellen, of een op hun site kijken: www.nrps.nl

Veel succes ermee. Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:55

Wanneer ze in het Kwpn veulenboek staat lekker laten staan en gewoon overschrijven op je eigen naam zou ik zeggen maakt toch allemaal niet uit in welk stamboek een paard staat als je er zelf maar blij mee bent en ik vind het overigens wel een mooi dier om te zien ook al is ze klein in de maat doet niets af aan haar uitstraling en exterieur,dus veel rijplezier dat is het belangrijkste tenslotte. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:14

Pipo schreef:
Sammie schreef:
Wie moet er goed lezen?

Jij.

Pipo ik hoef toch niet alles voor te kauwen. Leek me voor jou een beetje overbodig.