KWPN denkt over nieuwe opzet FSP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: KWPN denkt over nieuwe opzet FSP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:48

sarabande schreef:
Pipo schreef:
Tuurlijk is het sport en prok certificaat interessant. Maar er zijn zat merries bij, die maar heel normaal zijn. Bedoel: Je huurt een ruiter in die paarden gelijk in het Z mag uitbrengen, die stoomt zo dier klaar en start een keer op een klein vaag wedstrijdje in de buurt, waar de desbetreffende persoon naamsbekendheid heeft.

Zie hier .........de sportmerrie!

Dan toch liever een veulen uit een merrie met alleen een prestatiepredikaat! Of eentje die met de amateur van drie straten verderop in de sport loopt.

Ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt, maar kijk eens wat er in de Z2 gevraagd wordt, dat sprokkelt een paard niet zomaar zelfs niet op een klein achteraf wedstrijdje. Trouwens om dit te voorkomen hadden wij voor een grote wedstrijd gekozen.
Nu weer on topic

Ik had niet niet over jou of je paard.......... Ach gut

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:49

Dat zeg ik sarabande, wil een fokker niet alleen maar meer en beter proberen? Gaat dat niet richting kapotjes?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:53

Ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Uit eigen oogpunt bekeken is het wel zo dat wij wel dingen hebben gelaten omdat het (teveel) geld kost. Met een subsidie was dat wellicht anders geweest.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:03

holly schreef:
Dat zeg ik sarabande, wil een fokker niet alleen maar meer en beter proberen? Gaat dat niet richting kapotjes?

Nou nee dat denk ik niet als je sportpaarden wil fokken vind ik het een eis dat hetgene waar je dat mee doet bewezen heeft er zelf ook toe in staat te zijn.
Probleem is dat lang niet alle fokkers het geld hebben om te investeren waardoor een heleboel talent ongekend blijft. Ik vind dat daar een taak voor een stamboek, dat wil dat de fokkerij op een hoger peil komt, ligt.

Achteraf juichen en pluimen uitdelen is mij te gemakkelijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:17

ik denk dat een substantiele subsidie geen optie is, gewoon omdat het teveel kost, dat geld moet ergens vandaan komen en zal dan gewoon weer door de fokkers opgehoest moeten worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:28

Ach als een product zijn naam er aan hangt, net zoals iemand een pavo paard heeft komen er dan ..merries.
Het lijkt me een lukratieve manier van reclame maken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:34

Als ik het goed begrijp word er gesproken over de betere fokkers en paarden.
Er zijn aan de andere kant ook veel beginners, kleine fokkertjes en kleine paardjes, maar die vallen dan er buiten?

Ik heb het idee dat de lijn nu al klein is tussen er uit halen wat er in zit of te veel vragen van het paard. Ik kan het niet helpen te denken dat dit ook eventueel iets of wat kan bijdragen aan het risico nemen van een aantal fokkers, want nog beter is natuurlijk nog aantrekkelijker.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:42

Volgens mij moet het juist meer gericht worden op de kleine, eventueel beginnende fokkers. De groters redden het vaak wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:54

Holly wederom begrijp ik je niet, niemand vraagt merries dingen te doen die buiten hun vermogen liggen.
Het zou gewoon aangeboden moeten worden voor alle elite sport merries, en zou kunnen betekenen dat ook kleine fokkers die in hun prok merries geloven net die investering meer maken. Een gezonde merrie die correct gebouwd is moet de basis sport door kunnen komen, meer wordt er niet gevraagd.

Natuurlijk staat het verder iedereen vrij om met de merrie van eigen keuze te fokken, maar daar gaat dit topic niet over.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:03

sarabande schreef:
niemand vraagt merries dingen te doen die buiten hun vermogen liggen.
Dus het is jou geheel niet bekend dat er ook mensen zijn die hun paard met 2 linker hoeven toch over een houtje sturen alleen maar omdat dat zo mooi staat bij het fokken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:06

holly schreef:
Dus het is jou geheel niet bekend dat er ook mensen zijn die hun paard met 2 linker hoeven toch over een houtje sturen alleen maar omdat dat zo mooi staat bij het fokken?

Holly er staat dat de merrie ten eerste PROK moet zijn (anders is elite al niet haalbaar) dat impliceert dat die merrie gekeurd is en je dus mag verwachten dat ze fysiek in staat om te presteren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:28

Dat heeft toch weer niks met elkaar te maken?
Elite zijn of iets moeten doen wat je niet kan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:47

Hoe bedoel je dat Holly, gezien mijn eerdere toelichting???
Laatst bijgewerkt door sarabande op 13-10-06 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:26

Ik ben er ook voor dat er een nieuw systeem komt waarbij de kleine fokker ook betere kansen krijgt. Een soort van geldelijke ondersteuning lijkt me zeer welkom. Alle groten in de fokkerswereld komen sowieso wel aan hun trekkken, laten we eerlijk wezen, ons kent ons en als ons nog niet op de kaart staat, dan is het behoorlijk afzien.
Een merrie die een prima EPTM heeft gelopen houdt een belofte in voor de toekomst, maar niet iedereen heeft een talentvolle ruiter binnen handbereik. Als je dat moet uitbesteden, praat je al gauw over een meerjarenplan dat minimaal een jaar of 8 in beslag neemt, waarbinnen je de merrie eigenlijk niet in kunt zetten voor de fok en waarbij je ook nog eens praat over een behoorlijke financiële investering. Dan heb je het nog niet over teleurstellingen zoals blessures, epidemieën etc.
Als je dan een goede merrie hebt met een prok-certificaat en met een goede IBOP of EPTM uit een prima stam, dan ben je al een aardig eind op weg. Het gros van deze merries komt echter niet eens in de sport, omdat de investeringen sneller moeten terugvloeien.
De huidige overstroming van de markt met allerlei 'zooi' maakt het er voor de serieuze kleine fokker echt niet gemakkelijker op. Je mag al blij zijn als je je dekgeld terug hebt, als je je veulens al kwijt kunt. Hier in Brabant is de markt gewoon verzadigd en zelfs kwaliteitsvolle veulens worden tegen dumpprijzen aangeboden. Het wordt tijd dat het stamboek eens een poging onderneemt om ook de kleine fokker binnen boord te houden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:28

Ben het helmaa met je eens Buc, maar het onderwerp van het topic is dat men de fokkers financieel bedankt voor topproducten, vindt je dat zinnig??

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:36

Volgens mij vinden we het allemaal wel zinnig, maar de discussie gaat, tenminste naar mijn menng over de vorm ervan. Aan alle opgenoemde vormen zitten voor- en nadelen.
"Een financieel bedankje voor topprodukten" kan ook in allerlei vormen. En wat wordt gezien als een topprodukt.
Wat voor vorm ook, het is beter dan "niets".
Jouw standpunt, Sarabanda, vind ik ook een goeie, maar daar zitten ook haken en ogen aan. Zo is het met elke vorm.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:41

mbkaatje schreef:
Jouw standpunt, Sarabanda, vind ik ook een goeie, maar daar zitten ook haken en ogen aan. Zo is het met elke vorm.

Ach iets is beter dan niets een kinderhand is snel gevuld Clown

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:50

Zo is het!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 03:37

Bucephalus schreef:
Ik ben er ook voor dat er een nieuw systeem komt waarbij de kleine fokker ook betere kansen krijgt. Een soort van geldelijke ondersteuning lijkt me zeer welkom. Alle groten in de fokkerswereld komen sowieso wel aan hun trekkken, laten we eerlijk wezen, ons kent ons en als ons nog niet op de kaart staat, dan is het behoorlijk afzien.
Een merrie die een prima EPTM heeft gelopen houdt een belofte in voor de toekomst, maar niet iedereen heeft een talentvolle ruiter binnen handbereik. Als je dat moet uitbesteden, praat je al gauw over een meerjarenplan dat minimaal een jaar of 8 in beslag neemt, waarbinnen je de merrie eigenlijk niet in kunt zetten voor de fok en waarbij je ook nog eens praat over een behoorlijke financiële investering. Dan heb je het nog niet over teleurstellingen zoals blessures, epidemieën etc.
Als je dan een goede merrie hebt met een prok-certificaat en met een goede IBOP of EPTM uit een prima stam, dan ben je al een aardig eind op weg. Het gros van deze merries komt echter niet eens in de sport, omdat de investeringen sneller moeten terugvloeien.
De huidige overstroming van de markt met allerlei 'zooi' maakt het er voor de serieuze kleine fokker echt niet gemakkelijker op. Je mag al blij zijn als je je dekgeld terug hebt, als je je veulens al kwijt kunt. Hier in Brabant is de markt gewoon verzadigd en zelfs kwaliteitsvolle veulens worden tegen dumpprijzen aangeboden. Het wordt tijd dat het stamboek eens een poging onderneemt om ook de kleine fokker binnen boord te houden.

Wij zijn al enkele jaren aan het fokken en ik moet zeggen best fijne paarden aan over gehouden.
Wij fokken met alleen merries die gekeurd zijn of waarvan wij zeker weten dat ze gezonde producten leveren, ook vinden wij sportprestatie van groot belang dus het karakter wordt ook zeker meegenomen.
Onze ervaring is dat als je je verstand gebruikt dat er dan op een bepaald moment een leuk product ter wereld komt en ja als je dan zo brutaal bent om dat product aan te houden dan komt er vanzelf een interessante ruiter voor praten en dan heb ik het niet over een landelijke ruiter maar niveau Grand Prix, als dit niet gebeurd dan is je merrie niet goed genoeg of jij maakt de verkeerde hengstekeuze of je paard wordt niet gezien en laten we eerleijk zeggen in al die zaken heb je het zelf aardig in de hand.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:35

krackertje schreef:
Wij zijn al enkele jaren aan het fokken en ik moet zeggen best fijne paarden aan over gehouden.
Wij fokken met alleen merries die gekeurd zijn of waarvan wij zeker weten dat ze gezonde producten leveren, ook vinden wij sportprestatie van groot belang dus het karakter wordt ook zeker meegenomen.
Onze ervaring is dat als je je verstand gebruikt dat er dan op een bepaald moment een leuk product ter wereld komt en ja als je dan zo brutaal bent om dat product aan te houden dan komt er vanzelf een interessante ruiter voor praten en dan heb ik het niet over een landelijke ruiter maar niveau Grand Prix, als dit niet gebeurd dan is je merrie niet goed genoeg of jij maakt de verkeerde hengstekeuze of je paard wordt niet gezien en laten we eerleijk zeggen in al die zaken heb je het zelf aardig in de hand.

Het hangt er helemaal van af wat je vertrekpunt is en je uitgangsmateriaal. Ik heb bijv. een paar oudere merries uit bewezen stammen en doe er alles aan om toevalligheden zo veel mogelijk uit te sluiten, door me goed voor te bereiden en weloverwogen keuzes te maken. Het wachten is dan op een fokproduct dat goed genoeg is om aan te houden en dan praat je niet over een jaar. De uitkomst van een paring laat zich echter tot op zekere hoogte sturen. Voordat je in de fokkerij resultaat hebt, praat je over een behoorlijke tijdsspanne, waarin je alleen investeert. Hoeveel fokkers zijn er eigenlijk in Nederland? Laten we zeggen zo rond de 50.000? Daarvan zijn er pak em beet 250 die inderdaad hun fokproducten bij wijze van spreken al kwijt zijn voordat ze worden geboren, maar ook zij maken mee dat hun producten blijven staan of dat er tegenvallers zijn. Ze kunnen ze alleen gemakkelijker opvangen.
De kleine fokker schraapt in zekere zin alle (zuurverdiende) centen bij elkaar om de peperdure hobby te kunnen financieren en dat heeft hij er graag voor over. We kennen echter eigenlijk alleen de succesverhalen waar iedereen zich aan spiegelt. Neem maar eens een kijkje op een van de paardenmarkten. Binnenkort is hier weer de Hedelse paardenmarkt. Ik ben er jaren geleden eens geweest. Genoeg om er een paar dagen ziek van geweest te zijn.. Als je daar dan moet eindigen.. dan staat het water je aan de lippen en dat zegt genoeg.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:43

sarabande schreef:
Ben het helmaa met je eens Buc, maar het onderwerp van het topic is dat men de fokkers financieel bedankt voor topproducten, vindt je dat zinnig??

Wat is een topproduct? Voor de een is dat een merrie met sportpredikaat of hoger en voor de ander een exterieurpredikaat een prokcertificaat, een preferente en/of prestatiemerrie. De huidige regeling vind ik onzinnig. Ik zou eerder denken aan bijv. een aanmoedigingsregeling. Ik las ergens dat er zo weinig fokkers met hun keurmerries naar de keuring komen, dat men overweegt om de rubriek over een jaar maar af te schaffen als het aanbod niet groter wordt. Daar zou eens naar gekeken moeten worden. Belonen aan de basis i.p.v. internationaal presterende paarden. Die hebben hun geld voor de eigenaren waarschijnlijk al dubbel en dwars opgebracht. De fokker profiteert maar weinig hiervan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:13

Ja dat van die keurmerries las ik ook. Ik kan me voorstellen dat fokkers hun merries niet zo maar uit de wei halen.
Maak er een gesponsorde rubriek van en verander keurmerrie in Elite merrie, dat zijn de merries waar het stamboek echt mee kan pronken dus zet ze in een mooie etalage en beloon ze voor hun inspanningen.