Bucephalus schreef:Ik ben er ook voor dat er een nieuw systeem komt waarbij de kleine fokker ook betere kansen krijgt. Een soort van geldelijke ondersteuning lijkt me zeer welkom. Alle groten in de fokkerswereld komen sowieso wel aan hun trekkken, laten we eerlijk wezen, ons kent ons en als ons nog niet op de kaart staat, dan is het behoorlijk afzien.
Een merrie die een prima EPTM heeft gelopen houdt een belofte in voor de toekomst, maar niet iedereen heeft een talentvolle ruiter binnen handbereik. Als je dat moet uitbesteden, praat je al gauw over een meerjarenplan dat minimaal een jaar of 8 in beslag neemt, waarbinnen je de merrie eigenlijk niet in kunt zetten voor de fok en waarbij je ook nog eens praat over een behoorlijke financiële investering. Dan heb je het nog niet over teleurstellingen zoals blessures, epidemieën etc.
Als je dan een goede merrie hebt met een prok-certificaat en met een goede IBOP of EPTM uit een prima stam, dan ben je al een aardig eind op weg. Het gros van deze merries komt echter niet eens in de sport, omdat de investeringen sneller moeten terugvloeien.
De huidige overstroming van de markt met allerlei 'zooi' maakt het er voor de serieuze kleine fokker echt niet gemakkelijker op. Je mag al blij zijn als je je dekgeld terug hebt, als je je veulens al kwijt kunt. Hier in Brabant is de markt gewoon verzadigd en zelfs kwaliteitsvolle veulens worden tegen dumpprijzen aangeboden. Het wordt tijd dat het stamboek eens een poging onderneemt om ook de kleine fokker binnen boord te houden.
Wij zijn al enkele jaren aan het fokken en ik moet zeggen best fijne paarden aan over gehouden.
Wij fokken met alleen merries die gekeurd zijn of waarvan wij zeker weten dat ze gezonde producten leveren, ook vinden wij sportprestatie van groot belang dus het karakter wordt ook zeker meegenomen.
Onze ervaring is dat als je je verstand gebruikt dat er dan op een bepaald moment een leuk product ter wereld komt en ja als je dan zo brutaal bent om dat product aan te houden dan komt er vanzelf een interessante ruiter voor praten en dan heb ik het niet over een landelijke ruiter maar niveau Grand Prix, als dit niet gebeurd dan is je merrie niet goed genoeg of jij maakt de verkeerde hengstekeuze of je paard wordt niet gezien en laten we eerleijk zeggen in al die zaken heb je het zelf aardig in de hand.