ervaring met NIET afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: ervaring met NIET afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:34

DubbelDun schreef:
petraaken schreef:
Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.

Hoe gaat dit in de vrije natuur dan ??
Daar wordt het veulen ook pas afgestoten als de volgende er aan zit te komen.

In de natuur worden de veulens echt wel afgespeend door de merries zelf hoor. Zeker als ze opnieuw drachtig zijn. Dat gebeurd meestal dus in het najaar/winter. Ook omdat ze het voedsel dat ze vinden zelf nodig heeft om zichzelf warm te houden en in leven te houden maar ook haar eventuele nieuwe veulen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:29

In de vrije natuur worden veulens (jaarlingen inmiddels dan) verstoten ongeveer een maand voordat het nieuwe veulen zich aandiend.

Ik heb zelf geen ervaring met niet afspenen, maar ik heb bij iemand wel enkele beestjes gezien die niet afgespeend waren en zelfs tot op hun 3de jaar bij de moeder dronken! Allemaal moddervet, bijna allemaal hoefbevangen en lichamelijk er slecht aan toe omdat ze veels te dik waren. DA is er veelvuldig bij moeten komen toen ze uiteindelijk bij iemand anders op stal kwamen en dus gespeend werden.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:19

Neonlight schreef:
In de vrije natuur worden veulens (jaarlingen inmiddels dan) verstoten ongeveer een maand voordat het nieuwe veulen zich aandiend.

Klopt. Dit hebben wij ook gehad bij Machteld van Dierendonk (gedragsdeskundige van het paard)

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:21

petraaken schreef:
Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.

Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:24

Zilion schreef:
petraaken schreef:

Mag ik vragen waar je die info vandaan hebt?

mijn DA

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:33

Vraag ik me nog steeds af hoe 'de natuur'dat dan regelt bij paarden die nog vrij rondlopen.
Ik kan me niet indenken dat onze gedomesticeerde paarden dat zelf ontwikkeld hebben nl.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:34

de pony van Sanne heeft tot haar 6de jaar bij haar moeder gestaan Haha! Haha!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:35

mijn veulens van vorig jaar zijn nu 1 jaar en 5 maanden en drinken nog bij hun moeder... ik had het liever niet gehad... de merries waren trouwens niet opnieuw drachtig

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:04

Ik vind dat het met sommige paarden zou kunnen, namelijk met paarden die een merrieveulen krijgen, dus geen problemen met zoon dekt moeder. Paarden waarmee niet wordt gewerkt, zodat ze lichamelijk niet uitgeput raken, doordat ze en hun veulen moeten voeden en ook nog eens hard aan het werk moeten. Verder denk ik dat koudbloedrassen hier beter tegen bestand zijn dan de warm- en volbloedrassen. Mijn kwpn veulen heb ik er afgehaald toen ze zelfstandig goed biks kon eten, want ik wilde weer met mijn merrie in de sport beginnen en ik moest haar al enorm veel bijvoeren om haar een beetje op gewicht te houden en vond het dus zielig worden. Het veulen krijgt veulenbrok waar alles in zit wat ze nodig heeft en ze heeft een maatje van 26 jaar die haar verder opvoedt en haar de paardenregeltjes leert. Ik heb een supergezond veulen en supergezonde merrie en het gaat heel goed, ik kan normaal rijden in de bak, zonder geschreeuw heen en weer, het veulen staat gezellig in de paddock ernaast en ik ga ook gewoon in de trailer naar les en ze vinden het allebei wel best. Ik geloof dat als je het goed doet, afspenen op 4 a 5 maanden niet slecht is voor het veulen en zelfs wel fijn is voor de merrie, die van mij was in ieder geval al lang blij dat ze van dat gelurk af is.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:32

Ik ben van mening dat veulens meer leren van hun moeder etc. dan van leeftijdsgenoten. Leeftijdsgenoten moeten meestal hetzelfde ervaren. Wij worden op 3 jarige leeftijd toch ook niet bij onze moeders vandaan geplukt. Ik weet ook wel dat dat geen vergelijking kan/mag zijn maar zo zie ik het wel

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:07

Daarom heb ik dus mijn veulen bij een oude merrie ingezet Zilion. Ik ben ook van mening dat ze niets leren van leeftijdsgenootjes, ja, spelen, maar wel van paarden die al op leeftijd zijn. En mensen kunnen een veulen wel opvoeden, maar niet de paardenregeltjes leren. Ik tut niet met mijn veulen, maar ze moet wel netjes meelopen aan het halster, wat ze ook doet, en ze moet haar hoefjes netjes optillen voor de hoefsmid, wat ze ook doet. Als ze in de opfok lopen, ben ik van mening dat ze vaak te weinig in handen komen en eigenlijk alleen maar de hele dag ouwehoeren met elkaar en als ze dan 3 jaar zijn, willen ze ook met de mens ouwehoeren en moeten ze ineens alles tegelijk leren en daar gaat dan vaak een hoop gestress in mee. Niet dat ik alle opfokadressen over 1 kam wil scheren. Maar ik heb vaak genoeg van die 3 jarigen meegemaakt die hondsbrutaal waren en totaal geen respect hadden voor een mens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:21

Als het enigsinds mogelijk is. Veulen erbij laten tot het begin van het volgende weideseizoen. Dan de opfok in met paarden van verschillende leeftijden (en geslacht als mogelijk). In de winter naar huis halen, mits ze daar buiten kunnen lopen, en met mensen leren omgaan. Dit zo door tot ze 4 zijn en rustig aan het werk kunnen.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:25

Brennie schreef:
Daarom heb ik dus mijn veulen bij een oude merrie ingezet Zilion. Ik ben ook van mening dat ze niets leren van leeftijdsgenootjes, ja, spelen, maar wel van paarden die al op leeftijd zijn. En mensen kunnen een veulen wel opvoeden, maar niet de paardenregeltjes leren. Ik tut niet met mijn veulen, maar ze moet wel netjes meelopen aan het halster, wat ze ook doet, en ze moet haar hoefjes netjes optillen voor de hoefsmid, wat ze ook doet. Als ze in de opfok lopen, ben ik van mening dat ze vaak te weinig in handen komen en eigenlijk alleen maar de hele dag ouwehoeren met elkaar en als ze dan 3 jaar zijn, willen ze ook met de mens ouwehoeren en moeten ze ineens alles tegelijk leren en daar gaat dan vaak een hoop gestress in mee. Niet dat ik alle opfokadressen over 1 kam wil scheren. Maar ik heb vaak genoeg van die 3 jarigen meegemaakt die hondsbrutaal waren en totaal geen respect hadden voor een mens.

Daar ben ik het ook mee eens. Daar zeg ik ook nix van. Mijn hengsten van 2,5 en 3 lopen ook in een groep met een ruin van 8 en een ruin van 5 en zijn superbraaf allebei.
Ben er ook geregeld mee bezig.
Het gaat erom dat het afspenen met minder stress gaat wanneer je ze er wat langer bij laat lopen omdat ze dan wat beter op hun eigen benen kunnen staan.
Zo hadden/hebben ze ook zo'n reclame voor veulenbrok. Wist u dat u veulen nog zoveel melk drinkt op de leeftijd van 6 maanden en dat dat voor ....% OCD voorkomt.
Tsja dan denk ik ook als dat wetenschappelijk is bewezen waarom zijn er dan fokkers die hun veulen er vanaf 4 maanden al afhalen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:55

Het feit van de OCD komt voort uit het feit dat men veulens in de opfok doet na het spenen en dat die het van gras alleen moeten hebben of een goedkope brok bijgevoerd krijgen.
Als je gewoon tot het 3e jaar veulenbrok/opfokkorrel geeft (zeker die met Podo) is er niets aan de hand.

Overigens ben ik ook voor een gemengde groep, al zal dat met hengstjes niet lukken, of de merries moeten dragende zijn.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:01

mijn verzorgshet merrie had vorig jaar ook een merrie veulen en die dronk bij 1 jaar nog af en toe, we hebben wel alles geprobeerd maar niks hielp.. ze breken het weiland af als ze niet bij elkaar staan.. of ze verwonden zichzelf :S.. toen de merrie weg ging om te dekken voor 3/4 weken en daarna terug kwam dronk het veulen gelukkig niet meer! volgend jaar proberen we wel alles op alles om eerder af te spenen, want bij 1 jaar is echt veel te lang (vonden de eigenaren maar die deden zelf eigenlijk niks..)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:07

Vanaf zo n acht maanden zijn wij begonnen de tinkermerriemoeder af te spenen , en haar veulenmerrie verbleef de nachten bij een moederkloekerige KWPN merrie. Daarna hebben ze een periode afgescheiden met lijnen wel met elkaar gelopen. 1 maand voor het eerste jaar heeft het merriebeulen niet meer gedronken bij de moeder.
Nu is zij bijna anderhalf jaar en drinkt niet meer.( Het zoeken naar de uier doet zij wel als zij iets spannends meegemaakt heeft, maar zij wordt hierin gecorrigeerd door de merrie)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:09

Verkeerd gelezen ( NIET) Afspenen..... misplaatste reactie van mij.
Groetjes Ceesje

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:01

Hier in de buurt staat een shetveulentje al vanaf zijn geboorte bij zijn moeder, en ik geloof dat hij nu al minstens 1,5 jaar is. Ken de mensen niet persoonlijk enzo, maar ze zien er beide erg gelukkig uit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:14

Zilion schreef:
Zo hadden/hebben ze ook zo'n reclame voor veulenbrok. Wist u dat u veulen nog zoveel melk drinkt op de leeftijd van 6 maanden en dat dat voor ....% OCD voorkomt.

Je bedoelt te zeggen dat een maker van veulenbrok beweert dat het beter is om ze bij de moeder te laten drinken tot een leeftijd van min. 6 jaar? Da's apart! En niet goed voor de verkoop Knipoog

@neonlight: uit jouw verhaal zou je dus kunnen concluderen dat melk niet goed is voor dieren vanaf een bepaalde leeftijd. Dat strookt wel met de meest recente bevindingen over het menselijke dieet: melk is niét gezond voor volwassenen, wordt er nu beweerd.

Overigens moet je je ook afvragen wat de toegevoegde waarde van een PODO-achtig iets in een brok is. Is dat dan ter vervanging van melk die ze eigenlijk nog hadden moeten krijgen? Even ter vergelijking met "de natuur" die hierboven werd genoemd: dan zou je dus moeten zorgen dat het veulen tot het ongeveer 1 jaar oud is melk krijgt of een melkvervangend product. Maar dan? Dan gaat het in de natuur over op grasjes, kruiden, planten, boomschors etc. Dat zou je dan naar onze paarden moeten vertalen als ... wat? Hooi en een grasjes/kruiden/planten/boomschorsvervangend middel?? Ik filosofeer maar even hoor ... 't is bijna tijd om te spenen namelijk Knipoog

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:06

Mac schreef:
Zilion schreef:

Je bedoelt te zeggen dat een maker van veulenbrok beweert dat het beter is om ze bij de moeder te laten drinken tot een leeftijd van min. 6 jaar? Da's apart! En niet goed voor de verkoop Knipoog

Niet tot 6 jaar maar langer dan 6 maanden Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:24

Zilion schreef:

Oeps. Ja, dat bedoelde ik Haha!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:20

Mac schreef:
Zilion schreef:

Oeps. Ja, dat bedoelde ik Haha!

Maar om erop terug te komen. Zeggen ze inderdaad dat het een bepaald pecentage kan voorkomen op OCD

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:42

Ons merrieveulen heeft tot haar 18e maand gewoon lekker bij mams de bar leeg gehaald,
en vanaf haar 1e hengstigheid dronk zij niet meer bij haar.

Is op zich een koddig gezicht zo'n grote jaarling onder de moeder te zien duiken en de opvoeding
werd gedaan door onze oude ruin en dit trio was heel leuk om te observeren.

De moeder was niet opnieuw drachtig.

mrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:24

Bij ons op stal stond een merrie met hengtstveulen.. De merrie ging achteruit naarmate het veulen langer bij haar liep. Het veulen is er na een half jaar afgehaald en er later wel weer bijgezet. Toen begon hij weer met drinken, en nu, een jaar later, is hij er écht af. Het veulen is vervelend en druk, en moeder heeft eindelijk rust.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:28

ik heb een boek, het paard van haver tot gort, dat gaat over het natuurlijke gedrag van het paard, daarin staat dat veulens in het wild vaak blijven drinken en de merries om de twee jaar een veulen krijgen.
dus in wezen moet je, als het zou kunnen, je merrie en veulen dat je niet wilt spenen, op een grote groep zetten met ruimte en rangorde ect, en daar ook een hengst bij, zodat de merrie haar eigen natuurlijke weg kan gaan.
is vaak niet mogelijk maar dat zou het ideaalst zijn.