hengst die valk of palomino doorfokt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: hengst die valk of palomino doorfokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:55

Navidad schreef:
Zoetje_ schreef:
niemand die een vremello of perlino hengst kent?

Baron.. Heb wel wat informatie over hem Knipoog

Is hij nog steeds hengst? Ik dacht gehoord te hebben dat hij geruind is?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:58

Hij is nog steeds hengst, zoverre ik weet. Ik zie niet waarom hij geruind zou moeten worden op die leeftijd, zou anders christie deze week even bellen voor meer informatie

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:08

BlazingBoots schreef:
om even op Ricardo terug te komen.
Hij heeft zelfs een valk uit een vos! dat wil dan toch wel zeggen dat zijn valk gen erg sterkt is, toch?

Nee Haha! Dat is puur toeval. Het kan namelijk niet zo zijn dat een gen voor een kleur 'sterker' of 'zwakker' is. Een gen is dominant óf recessief, en vererft altijd met dezelfde kansen.

Om het goed uit te leggen zal ik toch even een 'korte les' genetica moeten geven. Ik quote even een stuk van mezelf wat ik ooit in een ander topic heb geschreven:
Citaat:
Voor ieder stukje erfelijke informatie is er een apart gen, dus ook voor de kleuren. Deze genen zijn opgebouwd uit 2 delen, allelen genoemd. Ieder paard krijgt voor elk gen 1 allel van de moeder, en 1 van de vader.

Om kleurgenen bij paarden te beschijven worden er letters gebruikt. Deze letters worden ook allemaal in paren opgeschreven, 1 van de vader, 1 van de moeder. Die letters bij elkaar is de kleurformule van een paard.

Voor iedere eigenschap zijn er dus 2 allelen nodig. Vaak is 1 van de allelen overheersend over de andere. Dit houdt in dat beide allelen aanwezig zijn, maar dat er aan de buitenkant maar 1 te zien is.
Het overheersende gen wordt dominant genoemd, het andere wordt recessief genoemd.Een veulen kan dus, hoewel het aan de buitenkant een bepaalde kleur is, ook een recessief gen dragen wat niet te zien is. Als met dit veulen verder gefokt wordt, kan afhankelijk van de andere ouder van het nieuwe veulen, dit recessieve gen ineens wel te zien zijn in het nieuwe veulen.

Als je in een gen 2 allelen hebt die beide dominant of beide recessief zijn, dan heet dat homozygoot (fokzuiver), er kan alleen dezelfde eigenschap worden doorgeven als de eigenschap die die ouder ook heeft. Bijvoorbeeld een paard wat homozygoot zwart is, kan zelf alleen zwart doorgeven.
Als je in 1 gen zowel een dominant als een recessief allel hebt, dan heet dat heterozygoot (fokonzuiver). Een paard wat bijvoorbeeld heterozygoot zwart is, draagt maar 1 allel voor zwart. Welk allel er doorgegeven wordt is willekeurig, het kan dus het zwarte allel zijn, of het niet-zwarte allel.

Dominante genen worden aangegeven met een hoofdletter, recessieve met een kleine letter.
Een goed voorbeeld van dominant is schimmel (aangegeven met de letter G=grijs). Schimmel is dominant. Dat wil zeggen dat als een paard 1 allel heeft voor schimmel, het paard altijd schimmel zal zijn, ook al heeft het paard van de andere ouder g doorgekregen (=niet-grijs).
Een paard met deze genen is dus een heterozygote schimmel, hij is dan Gg. Dit paard kan zowel schimmel als niet-schimmel vererven.

Paarden hebben 2 basiskleuren, namelijk zwart en vos. Bruin is geen basiskleur, omdat bruin wordt veroorzaakt door een extra gen (het agoutigen) over zwart.
Voor zowel zwart als vos wordt in de kleurformule de letter E gebruikt. E staat voor zwart, e voor vos. E staat voor expressie, het is namelijk het expressiegen wat bepaald of een paard zwart of vos wordt. Heeft het paard het expressiegen dan wordt het zwart, heeft het dat niet, dan wordt het vos.
Zwart is dominant over vos, dus als het paard Ee heeft (1x zwart, 1x vos) dan wordt het paard zwart. Een vos heeft altijd ee.
Bruin wordt veroorzaakt door het agoutigen, wat het zwart terug dringt naar de punten (manen, staart, benen). Augouti wordt aangegeven met A. Ook agouti is dominant, maar toont alleen op zwart, omdat er bij een vos geen zwart is om op in te werken. Een vos kan dus wel agouti dragen en doorgeven.
*Een vos heeft dus altijd ee. Aangezien een vos wel agouti kan dragen, kan een vos dus zijn: eeaa (vos en draagt geen agouti), eeAa (vos en heterozygoot voor agouti) of eeAA (vos en homozygoot voor agouti). Voskleur is altijd recessief.
*Een zwart paard heeft tenminste eenmaal E, en draagt nooit A, anders zou het bruin zijn. Een zwart paard is dus Eeaa (heterozygoot zwart) of EEaa (homozygoot zwart)
*Een bruin paard heeft ook tenminste eenmaal E, en minstens eenmaal A. Een bruin paard kan dus zijn: EeAa (heterozygoot zwart+agouti) EEAa (homozygoot zwart, heterozygoot agouti), EEAA (homozygoot zwart+agouti), of EeAA (heterozygoot zwart, homozygoot agouti).

Tot zover dus de basis-genetica. Over deze basis heen gaan weer andere genen, zoals onder andere die waar we het in dit topic over hebben, Creme.
Creme is een verdunningsgen, het maakt de kleur dus lichter. Creme is dominant, maar is een zogenaamd onvolledig dominant gen. Dat wil zeggen dat het wel altijd te zien is als een paard het gen draagt, maar dat het sterker te zien is als een paard homozygoot is voor dat gen (2 allelen voor creme heeft dus).
Creme is heterozygote vorm maakt de kleur lichter, vos wordt palomino, bruin wordt valk en zwart wordt smoky zwart (wat lijkt op gewoon zwart, in heterozygote vorm heeft creme nauwelijks invloed op zwart pigment). In homozygote vorm echter, maakt het de kleur als het ware nóg een keer lichter. Een vos wordt dan een cremello, een bruine een perlino en een zwarte een smoky cream (en in dubbele dosis werkt creme wel in op zwart, net zoveel als bij de andere dubbel verdunde kleuren).

Als een paard valk is, weet je dus 100% zeker dat hij heterozygoot is voor creme, hij heeft dan dus 1 allel voor creme en 1 allel voor niet-creme binnen dat gen. Zou hij namelijk homozygoot zijn dan was hij perlino geweest. Statistisch gezien heeft een valk dus 50% kans om creme door te geven, en 50% kans om niet-creme door te geven. Dat ricardo bijna alleen maar creme doorgeeft, is dus echt puur toeval! Hij heeft namelijk bij ieder veulen weer net zoveel kans om creme als niet-creme door te geven.
Van Ricardo weet je ook zeker dat hij heterozygoot is voor zwart (bruin = zwart + agouti). Hij heeft namelijk een palomino veulen gegeven, en palomino is verdund vos. Vos is altijd ee, een bruine heeft EE of Ee. Zou Ricardo EE zijn (homozygoot voor zwart) dan zouden alle veulens uit vossen Ee zijn (e van de moeder, E van Ricardo) en zou hij bij een vos dus altijd zwarte of bruine veulens geven. Om een veulen met een vos-basis te geven, moet Ricardo een e doorgeven, en dus ook een e hebben. Hij heeft e doorgegeven, dus is hij Ee. Wel denk ik dat hij homozygoot is voor agouti (AA), aangezien hij nooit zwarte veulens heeft gegeven (op vos toont agouti niet, maar ze kunnen het wel dragen).
Creme wordt aangegeven met de letters Cr (creme) en cr (niet-creme).

Dat zou Ricardo maken: Ee AA Crcr
Van deze letterparen geeft hij van ieder paar 1 letter door aan een veulen. Hij kan dus doorgeven:
* E A Cr (zwart, agouti, creme)
* E A cr (zwart agouti, niet-creme)
* e A Cr (vos, agouti, creme
* e A cr (vos, agouti, niet-creme)

Gecombineerd met een vos, die dus in ieder geval ee crcr is (agouti weet je niet, maar doet er ook niet toe in dit geval aangezien Ricardo zijn agouti toch wel doorgeeft) kun je krijgen:
* Ee A_ Crcr (valk)
* Ee A_ crcr (bruin)
* ee A_ Crcr (palomino)
* ee A_ crcr (vos)

Dus Ricardo zijn valk-gen is niet sterker dan een ander valk-gen, aangezien iedere valk ook valk kan geven op een vos. Genen vererven volgens vaste patronen, en het gen van het ene paard is niet sterker of zwakker dan van een ander paard, er is alleen een verschil tussen homozygoot en heterozygoot, en tussen dominante en recessieve genen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:07

Er staan diverse GOEDGEKEURDE dekhengsten in de kleuren palomino en cremello op de Royal Belgian Palomino stamboek site: www.royalbelgianpalomino.be.
Er zijn verschillende types ggk hengsten: aanbevolen voor sport en recreatie hengsten.
Sport: 9 palomino hengsten (150 - 164 cm), 2 cremello hengsten (164 cm)
Recreatie: 5 palomino hengsten
GGK voor het leven: 5 palomino hengsten
De nieuwe hengsten die de keuring van september hebben doorstaan staan nog niet op de lijst: er zijn er 5 palomino hengsten bijgekomen.

Keuze genoeg dus.

Er zijn 2 halfbloed arabier cremello gekleurd hengsten beschikbaar voor dekdienst via de B.A.P.S. Het zijn 2e/3e premie hengsten en middel-grote e-pony maat.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:36

Hihi, anders maak ik even een opmerking met bijna een pagina aan uitleg Haha!..

Maar bedankt voor de verduidelijking. Knipoog

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:01

haha heel erg bedankt juist voor die uitleg!
is juist handig, dan weet ik waar in naar moet kijken Lachen

@ navidad: als je meer info weet, laat dat dan even weten? Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:47

Supertje: geweldig interessant die uitleg van jou! *LOL*
Mede natuurlijk omdat mijn pony (fjordxfries) ook gedekt is door Ricardo. Zou je mij, als je dat hier niet wilt mag dat ook pm, kunnen vertellen hoeveel kans op welke kleur ik heb? Lijst

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:17

jennyk schreef:
Supertje: geweldig interessant die uitleg van jou! *LOL*
Mede natuurlijk omdat mijn pony (fjordxfries) ook gedekt is door Ricardo. Zou je mij, als je dat hier niet wilt mag dat ook pm, kunnen vertellen hoeveel kans op welke kleur ik heb? Lijst

Jouw pony is zelf geen valk maar een bruin-dun (afkomstig van de fjord, fjorden zijn duns). Dun oftewel wildkleur is weer een ander verdunningsgen. Ook dominant, maar er is uiterlijk geen verschil tussen heterozygoot en homozygoot.
Aangezien jouw pony fjord x fries is, is het bijna met zekerheid te zeggen wat het genotype van jouw pony is. Verreweg de meeste friezen zijn namelijk homozygoot voor zwart, dus van de fries heeft ze dan E gekregen, a gekregen (want een zwart paard draagt nooit agouti), en d (geen dun) gekregen. Van de fjord vrijwel zeker ook E (de meeste fjorden zijn homozygoot voor zowel zwart als agouti, die typische fjordenkleur is namelijk ook bruin-dun) en daarbij zeker weten A (want jouw pony heeft een bruine basis), en ook zeker weten D (dun), want ze is dun.
Dat maakt haar dus hoogst waarschijnlijk EEAaDdcrcr, oftewel homozygoot zwart, heterozygoot agouti en heterozygoot Dun.
Ricardo is EeAAddCrcr

EEAaDdcrcr x EeAAddCrcr geeft dus altijd een bruine basis, aangezien het veulen sowieso altijd minimaal 1x E en 1x A zal krijgen. Wel heb je verschillende kansen op welk verdunningsgen (of combinatie daarvan) je veulen zal krijgen.
Dat is dus Ddcrcr x ddCrcr, en dan krijg je als mogelijke uitkomsten:
*Crcrdd (valk)
*crcrDd (bruin-dun)
*CrcrDd (dunskin = zowel valk als dun)
*crcrdd (bruin)
De kansen zijn gelijk verdeeld, dus op elk van deze 4 mogelijkheden heb je 25% kans.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:25

ha net wiskunde

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:41

Nee, wiskunde is makkelijker! Haha!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:51

Hartelijk dank Supertje!
Maar toch nog een vraagje: hoe ziet een dunskin er uit?

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 23:09

interessant allemaal die kleuren Tong uitsteken
en zeeeer ingewikkeld Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:26

Een dunskin ziet eruit als een valk met dun (wild-)kenmerken. Zoals een aalstreep, zebrastrepen op de benen, en eventueel schouderstrepen en 'cobwebbing' (strepen op het voorhoofd).

Het kan dus lastig te onderscheiden zijn van gewoon dun in sommige gevallen, aangezien duns ook erg licht kunnen zijn. De meeste duns zijn echter donkerder dan valken, dus bij een heel lichtgekleurd paard met wildkenmerken is de kans groot dat het een dunskin is. Maar in sommige gevallen weet je het alleen zeker door een DNA test, er kan namelijk getest worden op het creme-gen. Dun is altijd wel duidelijk door de strepen, maar het creme kan moeilijk te zien zijn.
Enkele dunskins:
http://www.curlyhorses.org/toklat1.JPG
http://hometown.aol.com/tigerlillydun/i ... %20run.jpg
Dunskins met wit in de manen:
http://img.photobucket.com/albums/v292/ ... 0_0249.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v292/ ... 0_0244.jpg
Maar in sommige gevallen kan een dunskin ook vrij donker zijn:
http://lotawoodranch.tripod.com/sitebui ... 00h186.jpg

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:54

Wouh dat is wel heel apart Wow! !
Maar je zou ze dus makkelijk kunnen verwarren met bruin-dun?
De enige manier om dan achter de officiele kleur benaming te komen zal dan dus een dna test zijn.
Sjanty heeft bijv. ook een aalstreep, zebrastrepen op de benen, strepen op de schouder en een zwarte vlek op haar hals. Vooral die zwarte vlek vind ik heel apart Haha! .
Nogmaals Supertje hartelijk dank voor alle info die je mij gegeven hebt! OK dan!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:39

Romantic Popcorn is bv een bruin-dun, en Ricardo dus een valk. Knipoog
Het verschil kan idd heel moeilijk te zien zijn, maar duns hebben een heel duidelijke aalstreep, donker masker, zebrastrepen op de benen en soms op de schouder, en een verlichte vachtkleur.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:46

ik heb zelf een ruin dus ben zelf helemaal niet bezig met dit onderwerp,maar het is wel erg leuk om te lezen zeg!
(zo zie je maar,leer je nog eens wat over de paarden genetica Haha! )

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:56

zoo.. een dunskin ziet er idd net als een valk uit!
echt nooit geweten!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:41

Zoetje_ schreef:
zoo.. een dunskin ziet er idd net als een valk uit!
echt nooit geweten!

Ze zijn vaak net iets lichter dan paarden met alleen dun. Knipoog

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:35

Jee geweldig allemaal, maar ik vind het moeilijk hoor.
Wat zou er dan kunnen gebeuren als je een fjord (gra-isabel) kruist met cremelo, krijg je dan een dun-skin?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:00

Het is gra óf isabel, niet beide Knipoog Bij fjorden wordt die typische bruin-gele kleur isabel genoemd, gra is een grijzige. Maar ik ga er vanuit dat je dus een gra fjord bedoelt (correct me if i'm wrong).

Zoals ik al had uitgelegd zijn alle fjorden Duns. Fjorden hebben een bruine, zwarte of vos-basis, waarop het Dun-gen inwerkt. De bruine basis komt het meest voor, en dat zijn dus de isabellen, oftewel bruin-duns. Gra kleurige fjorden hebben een zwarte basis, gra is dun op zwart, wat buiten de fjorden grullo (vrouwelijke vorm grulla) of zwart-dun wordt genoemd. Dan zijn er dus nog de fjorden met vos-basis (blonde fjorden), die worden bij de fjorden rodblakke genoemd, en zijn vos-dun.

Een gra fjord heeft dus een zwarte basis (zwart + dun) en een cremello is een dubbel verdunde vos (vos + 2x creme).
De verdunningsgenen buiten beschouwing gelaten heb je dus zwart x vos. En het is mogelijk dat daar een dunskin uit komt, maar bepaald niet gegarandeerd. Een dunskin is dus een bruine + creme + dun. Van de gra fjord kan het bruin nooit komen, aangezien die zwart is. Bruin (agouti) is dominant, dus al een zwarte agouti draagt is het altijd te zien. De cremello kán wel verborgen agouti dragen, aangezien agouti alleen toont op zwart en een paard met een vos-basis geen zwart heeft om op in te werken.

Fjorden zijn vrijwel altijd homozygoot voor dun, en cremello's zijn uiteraard homozygoot voor creme, een veulen uit die combinatie zal dus altijd zowel dun als creme krijgen, maar dus niet gegarandeerd dunskin. Het veulen kan zowel een vos, zwarte, of bruine basis krijgen, waarvan de grootste kans op zwart (37,5%) en vos (37,5%). De kans op een bruine basis is 25%.
Dan krijg je dus qua mogelijkheden:
* Zwart + dun + creme = Smoky grullo (ziet eruit als een gewone grullo)
* Vos + dun + creme = Dunalino (samenvoeging van palomino en dun) ziet eruit als een palomino met aalstreep:
http://www.dungenes.org/images/dunalino_rear.jpg
* Bruin + dun + creme = dunskin

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:51

Ik weet niet wie er een supertje is, jij of je paard, maar ik vind jouw in elk geval een supertje.
Tja, mijn fjord staat in haar papieren geregistreerd als gra-isabel.
Ze is in elk geval geen donkere gra, en heeft een hele lichte vacht met een gijze toet.
Als hengst dacht ik aan vandals gold creme, die is, ik quote: 2X creme, geen agouty en homozygout vos.

Maar heel erg bedankt voor je uitleg!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:54

Ja, Romantic Popcorn en Ricardo.. Heb ze in het echt gezien en ze zijn echt geweldig. Ze schijnen ook het karakter van hun vader door te fokken. Ik raad hen aan... Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:23

toverpaardje schreef:
Ik weet niet wie er een supertje is, jij of je paard, maar ik vind jouw in elk geval een supertje.
Tja, mijn fjord staat in haar papieren geregistreerd als gra-isabel.
Ze is in elk geval geen donkere gra, en heeft een hele lichte vacht met een gijze toet.
Als hengst dacht ik aan vandals gold creme, die is, ik quote: 2X creme, geen agouty en homozygout vos.

Maar heel erg bedankt voor je uitleg!

Graag gedaan Lachen
Fjorden hebben vaak een afwijkende tint dun, in vergelijking met andere duns. Over het algemeen zijn ze een stuk lichter. Gra's zijn vaak ook niet zo donker, met uitzondering van het hoofd. Heeft jouw fjord echt een duidelijk donker masker? De brunblakke (isabel) fjorden hebben eigenlijk altijd een meelsnuit, de gra's hebben juist een hele donkere neus.

Als de hengst zeker geen agouti draagt heb je helemaal geen kans op bruin, en dus ook niet op dunskin. Vos is overigens altijd homozygoot, vos is namelijk het enige recessieve kleurgen bij paarden. Aangezien het recessief is, is het alleen te zien als er geen ander gen is om het te overschaduwen, als er dus geen zwart aanwezig is. En zwart en vos zijn de basis van alle kleuren bij paarden (is zelfs hetzelfde gen, zwart is het dominante allel, vos het recessieve). Daarom kan vos alleen voorkomen als er 2 allelen voor vos zijn, en dus is een vos altijd homozygoot voor vos.
Wat dus niet wil zeggen dat een vos altijd vos vererft, door het recessieve dus weer, komt er van de andere ouder een allel voor zwart bij dan wordt het veulen zwart (of bruin als er ook agouti bij is).

Maar wat ik stom genoeg net ben vergeten in mijn vorige bericht, heel veel fjorden zijn homozygoot voor zwart (en vererven dus alleen zwarte of bruin). Jouw fjord heeft geen agouti als het een echte gra is, dus agouti kan ze niet geven. En als jouw fjord homozygoot is voor zwart, waarop de kans behoorlijk groot is, dan kan ze nooit een veulen geven met een vos basis (omdat ze altijd het allel voor zwart door zal geven), en in combinatie met een hengst die zeker geen agouti draagt ook nooit een veulen met een bruine basis.
Om zeker te weten of je fjord homozygoot of heterozygoot is voor zwart zou je een DNA test moeten laten doen. Wat overigens niet zo gek duur is en gewoon met een paar haren kan gebeuren.

Maar als je fjord dus homozygoot is voor zwart, dan is de enige mogelijkheid qua kleur voor het veulen i.c.m. deze hengst, smoky grullo, dus zwart + dun + creme.
Het dun-gen zul je duidelijk terug zien in het veulen (net als bij jouw fjord), maar creme beïnvloed zwart niet of nauwelijks in enkele vorm, hooguit zal het veulen iets lichter zijn dan een normale grullo, maar dat lichte zal het veulen waarschijnlijk ook al meekrijgen van de merrie (dat typische fjorden-dun heeft de neiging vrij sterk te vererven), dus ik betwijfel of het creme te zien zal zijn.....

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:45

Hoi,

Bedankt, dat is heel duidelijk. Ze is echt gra, ze heeft een donker masker, geen meelsnuit. Ze is pas DNA getest, maar dan voor haar registratie omdat ik niet wilde chippen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:00

Maar bij dat DNA profiel kijken ze naar het hele profiel, niet naar de markers voor de kleurgenen.