Meissie17 schreef:Zoals ik hier lees zijn de paarden volgens mij van suiker .
Ik vind het wel kunnen hoor
Hehe eindelijk, dank je wel!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Meissie17 schreef:Zoals ik hier lees zijn de paarden volgens mij van suiker .
Binckydenice schreef:Meissie17 schreef:Zoals ik hier lees zijn de paarden volgens mij van suiker .

Binckydenice schreef:Meissie17 schreef:Zoals ik hier lees zijn de paarden volgens mij van suiker .
Binckydenice schreef:
Haha maar met 35 jaar op een shetje haha dat wil ik zien!
karoliena schreef:Nee dat kan dus niet. alle mensen die er verstand van hebben dus dierenartsem fysio's hoefsmeden enz. Dus allemaal mensen waarvan je mag aannemen dat ze er verstand van hebben. Alle personen die ik gesproken heb zeggen dat 20 % van het eigen gezonde gewicht het maximum is. Twee weken terug heeft een ruitertje bij ons dus moeten stopen, ze zat nog net niet aan de 20 % maar eht rijden ging niet lekker meer, dan kan je de pony op zn lazer geven en het op kleiren afschijven maar eht was duidelijk dat eht gewoon tevel voor hem was, en dan zat ze nog onder die 20 % dus voor mij is dan dus gewoon nogmaals bewezen dat die 20 % regeling wel degelijk klopt. En ik zou het neit op mijn geweten willen hebben dat er wat met mn paardjes gebeurtd omdat ikeigenwijs zou zijn en zulke kleien tekenen zou negeren
Edit: En over de situatie niet begrijpen dat is natuurlijk onzin. Het gaat hier over een algemen reel die dus op alle shetten van toepassing is.
superwoman schreef:Ik vind 60 kg ook te zwaar.
Tuurlijk zijn er voorbeelden dat het goed gaat, maar ook voorbeelden dat het niet goed is gegaan.
Ik ben blij Binckydenice, dat jou pony er geen last van heeft gekregen en hoop dat hij er nooit last van gaat krijgen.
Mijn D.A zegt ook dat 20% een veilig gewicht is en daarboven risico-voller.
Dus 50 kg is het max bij een grote shet.
Dat een pony het nog leuk vind, dat zal best, maar die kan niet weten/denken dat het misschien niet goed is voor 'm.
Ook "voor de gein" ff een rondje met een te zwaar persoon, daar kan hij erge spierpijn van krijgen. Dus persoonlijk vind ik dat niet geinig.
Binckydenice schreef:Ja, mijn buurmeisje rijd nu ook regelmatig die is denk ik rond de 30 kilo. Het is de bedoeling dat zij hem gaat doen. Maarja ze moeten elkaar eerst maar eens goed leren kennen.
Het is ook wel zwaar, maar ik vindt het alleen niet zielig want hij is gewoon niet zielig. Als hij er last van zal hebben heb je dat heus wel door hoor!maar dat (áls het komt) komt later
Tot die tijd blijven wij gewoon de plezier ritjes maken.....
superwoman schreef:Binckydenice schreef:Ja, mijn buurmeisje rijd nu ook regelmatig die is denk ik rond de 30 kilo. Het is de bedoeling dat zij hem gaat doen. Maarja ze moeten elkaar eerst maar eens goed leren kennen.
Het is ook wel zwaar, maar ik vindt het alleen niet zielig want hij is gewoon niet zielig. Als hij er last van zal hebben heb je dat heus wel door hoor!maar dat (áls het komt) komt later
Tot die tijd blijven wij gewoon de plezier ritjes maken.....
Als je 'm regelmatig laat controleren (ook door een osteopaat) zal je er denk ik op tijd bij zijn. Als hij het al zo lang zonder schade mee door heeft gelopen is hij erg sterk.
Toch ben ik van mening dat je niet aan de buitenkant kan zien of een pony sterk is. Dat hij er geen moeite mee heeft, wil nooit zeggen dat z'n lichaam het aan kan. Het heeft ook met het gebruik van de rug(spieren) te maken en sommige hebben gewoon een slechte rug.
Citaat:En gewoon regelmatig laten controleren is het beste! Maar dat doe je toch met ieder paard?
superwoman schreef:Citaat:En gewoon regelmatig laten controleren is het beste! Maar dat doe je toch met ieder paard?
Dat het bij jou goed gaat en echt controleerd of hij gezond blijft is geweldig!
Maar om te verkondigen dat 60 kg kan, omdat het bij jou goed gaat vind ik nogal vervelend.
Want nee! de meeste worden echt niet nagekeken hoor!
Zeker shetjes niet!
Vaak zijn ze van iemand en de verzorgsters rijden erop. En anders worden de kleine meisjes groot, maar de pony gaat niet weg en worden vaak ook te lang doorgereden. Voordeel daarvan is wel dat de rug ook langzaam aan meer gewicht heeft kunnen wennen.
)
Mikkiej schreef:Nou, shetlanders kunnen meer trekken dan dragen.
Maar 60 kg. kan een (stevige) shet nog makkelijk dragen hoor!
Binckydenice schreef:Dat is geen excuus. Hij vindt het gewoon leuk, waarom zou ik hem zijn pleziertje niet gunnen? Ik ga na het rijden met de grote pony altijd nog een blokje om met de shet, gewoon omdat hij het leuk vindt. Longeren vindt hij verschrikkelijk en wandelen vindt hij te langzaam gaan en gaat hij stilstaan van zullen we weer naar huis gaan? En met rijden vindt hij het geweldig.
Zodra ik zou merken dat hij er geen lol meer in heeft zou ik er mee stoppen, maar voor hem is dit toch echt het enige dat hij echt leuk vindt.