wat is zwaarder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:49

Meissie17 schreef:
Zoals ik hier lees zijn de paarden volgens mij van suiker .

Ik vind het wel kunnen hoor

Hehe eindelijk, dank je wel!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:51

Binckydenice schreef:
Meissie17 schreef:

Ja het moet zat kunnen als je er maar niet intensief mee gaat dresuren enzo, en een paard vind het harstikke leuk om buiten te rijden Haha!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:52

Binckydenice schreef:
Meissie17 schreef:

Als 60 kilo voor een shet al normaal is,
is 100 kilo voor een c pony zeker ook normaal?

No way dat er iemand van 65 kilo of meer op
mijn pony komt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:52

Binckydenice: Het is gewoon een feit dat een shet maar maximaal 20 % van zijn eigen gezonde gewicht kan dragen. Informeer maar bij dierenarts fysio's e.d.

Veelzijdige training valt mij onder, longeren op verschilledne manieren, vrijheidsdressuur, lange lijnen, 1 x per week komt ons stalruitertje rijden van 7 jaar, mennen, en binnenkort begin ik met lange teugelen.

Allemaal dingen die je kan doen zonder je pony te overbelasten. Dus jou bewering dat een pony ongelukkig is als hij enit word gereden is gewoon onzin.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:54

Mij shet is twee weken terug helemaal na gekeken gewrichten, rug, gebit maar ook werkelijk alles... Er is niets maar dan ook niets mis met hem. Verklaar mij dan maar is waarom het zo slecht voor hem is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:56

Dat heeft toch helemaal geen zin als jij bij je standpunt blijft dat hij makkelijk dat gewicht kan dragen zonder daar over een paar jaar slijtage van te ondervinden

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:57

Hij is nu 18 hoor! En ik ben al zeker 8 jaar 60 kilo....
Dus na 8 jaar moet de slijtage dan toch wel optreden of niet?

Mijn ruintje is kern gezond en vindt het heerlijk. Maar ik van hem genieten en hij van mij? Zodra hij te kennen geeft dat hij het niet meer wilt of aankan dan stoppen we er gewoon mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:58

Binckydenice schreef:

Haha maar met 35 jaar op een shetje haha dat wil ik zien!

Gelukkig zie ik er nog redelijk jong uit, ben nog best een 'meisje' maar dan nog ga ik echt niet op een Shetje zitten. Ook al ben ik nog zo'n lichtgewicht. Mijn grotere pony past beter bij me, al kan zo'n grote, brede Shet mij makkelijk houden. Veel van die kids die ik erop zie zijn veel zwaarder gebouwd dan ik ben...... Shets zijn niet van suiker, maar je moet wel reeel zijn.... Maar goed, ik kan jouw situatie niet beoordelen. Ik heb ook een vriendin van 32, die een Shet bij haar paard heeft staan en daar wel eens op rijdt. Voor de lol een stukje, als ze van het land naar de stal gaan ofzo. En hij houdt haar makkelijk.... Maar zij weegt nog net geen 60 kg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:59

Binckydenice: Ach ja je moet het ook helemaal zelf weten. het is tenslotte jou pony maar ik snap neit dat je het risico met zijn gezondheid durft te nemen, ik in ieder geval niet want mijn kleinste die red 20 % van zijn eigen gewicht nog neit eens met rijden, terwijl die toch goed getraind is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:01

Dat moet toch kunnen? Ik ga heus geen dagrit maken met mijn shetje maar een uurtje de dijk over vinden hij en ik heerlijk. Waarom zou ik het niet doen? Sommige mensen denken te kunnen oordelen over situaties die ze helemaal niet kennen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:05

Nee dat kan dus niet. alle mensen die er verstand van hebben dus dierenartsem fysio's hoefsmeden enz. Dus allemaal mensen waarvan je mag aannemen dat ze er verstand van hebben. Alle personen die ik gesproken heb zeggen dat 20 % van het eigen gezonde gewicht het maximum is. Twee weken terug heeft een ruitertje bij ons dus moeten stopen, ze zat nog net niet aan de 20 % maar eht rijden ging niet lekker meer, dan kan je de pony op zn lazer geven en het op kleiren afschijven maar eht was duidelijk dat eht gewoon tevel voor hem was, en dan zat ze nog onder die 20 % dus voor mij is dan dus gewoon nogmaals bewezen dat die 20 % regeling wel degelijk klopt. En ik zou het neit op mijn geweten willen hebben dat er wat met mn paardjes gebeurtd omdat ikeigenwijs zou zijn en zulke kleien tekenen zou negeren

Edit: En over de situatie niet begrijpen dat is natuurlijk onzin. Het gaat hier over een algemen reel die dus op alle shetten van toepassing is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:20

karoliena schreef:
Nee dat kan dus niet. alle mensen die er verstand van hebben dus dierenartsem fysio's hoefsmeden enz. Dus allemaal mensen waarvan je mag aannemen dat ze er verstand van hebben. Alle personen die ik gesproken heb zeggen dat 20 % van het eigen gezonde gewicht het maximum is. Twee weken terug heeft een ruitertje bij ons dus moeten stopen, ze zat nog net niet aan de 20 % maar eht rijden ging niet lekker meer, dan kan je de pony op zn lazer geven en het op kleiren afschijven maar eht was duidelijk dat eht gewoon tevel voor hem was, en dan zat ze nog onder die 20 % dus voor mij is dan dus gewoon nogmaals bewezen dat die 20 % regeling wel degelijk klopt. En ik zou het neit op mijn geweten willen hebben dat er wat met mn paardjes gebeurtd omdat ikeigenwijs zou zijn en zulke kleien tekenen zou negeren

Edit: En over de situatie niet begrijpen dat is natuurlijk onzin. Het gaat hier over een algemen reel die dus op alle shetten van toepassing is.

Mijn dierenarts heeft helemaal niets gezegt over dat het slecht is voor hem. Ik heb het hem zelfs nog gevraagd ook. De dierenarts zei je pony is hardstikke gezond en hij verwacht niets anders dan dat het een gezonde oudere man gaat worden. Hij zei alleen dat ik niet te veel van hem moest eisen ivm met beweging. Om dit nader toe te lichten op bepaalde mensen die comentaar gaan geven: Je moet niet langer dan 2 uur met hem gaan rijden. dat zei hij. Klaar mensen!

En kleine tekenen? Mijn pony heeft geen tekenen en hoeft alleen te doen wat hij zelf wil. Longeren doe ik niet meer want dat vindt hij gewoon niet leuk. Het buurmeisje gaat wel eens een stukje met hem wandelen. Ik vind dat hij moet genieten, zolang hij dat doe doe ik dat ook.

En dat jou 20% regel weer bewezen is moet je zelf weten. Maar laat mij en mijn pony ook even in onze waarde. Want je gaat het nou nog net niet afschuiven op dierenbeul ofzo...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:27

Nou dat hoor je mij neit zeggen, zal ik ook nooit zeggen, zoals ik al eerder zei het is jou pony je meot zelf weten hoe je met omgaat natuurlijk.

Die 20 % regel is voor heel veel mensen bewezen, alleen blijven er natuurlijk altijd mensen die vinden dat het onzin is, prima natuurlijk ieder zijn eigen manier maar ik bene r van overtuigd dat het neit goed is dus zl ik altijd mijn best doen om mensen uit te leggen waaro en hopen dat ze op andere gedachtenkomen, zo neit prima, het is mijn pony niet.

Maar jij beogn emt beschuldigingen dat als je neit rijd op je pony dat ze dna ongelukkig zijn, daar kan ik ook wel boos over worden maar dat doe ik ook niet.

Maar goed eens worden we het niet, ik blijf van mening dat het gevaarliujk voor de gezondheid van de pony is, wat je er verder dan nu nog mee doet moet je zelf weten natuurlijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:36

Ik vind 60 kg ook te zwaar.
Tuurlijk zijn er voorbeelden dat het goed gaat, maar ook voorbeelden dat het niet goed is gegaan.

Ik ben blij Binckydenice, dat jou pony er geen last van heeft gekregen en hoop dat hij er nooit last van gaat krijgen.

Mijn D.A zegt ook dat 20% een veilig gewicht is en daarboven risico-voller.
Dus 50 kg is het max bij een grote shet.

Dat een pony het nog leuk vind, dat zal best, maar die kan niet weten/denken dat het misschien niet goed is voor 'm.

Ook "voor de gein" ff een rondje met een te zwaar persoon, daar kan hij erge spierpijn van krijgen. Dus persoonlijk vind ik dat niet geinig.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:43

superwoman schreef:
Ik vind 60 kg ook te zwaar.
Tuurlijk zijn er voorbeelden dat het goed gaat, maar ook voorbeelden dat het niet goed is gegaan.

Ik ben blij Binckydenice, dat jou pony er geen last van heeft gekregen en hoop dat hij er nooit last van gaat krijgen.

Mijn D.A zegt ook dat 20% een veilig gewicht is en daarboven risico-voller.
Dus 50 kg is het max bij een grote shet.

Dat een pony het nog leuk vind, dat zal best, maar die kan niet weten/denken dat het misschien niet goed is voor 'm.

Ook "voor de gein" ff een rondje met een te zwaar persoon, daar kan hij erge spierpijn van krijgen. Dus persoonlijk vind ik dat niet geinig.

Ik hoop ook dat die van mij er nooit last van zal krijgen. Gezien zijn leeftijd moet ik toch op een bepaald punt zeggen we stoppen hierbij. Maar hij geeft zelf alles aan stap draf galop ik ga hem niet opjagen hij regelt het zelf wel.

Misschien over een paar jaar dat we allebei van de rust willen genieten. Nu mag hij van mij zich nog even een echte pony voelen zoals hij dat graag wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:52

Voor een paard/pony is rijden meestal de maneer om oud te worden. Misschien kun je een lichter persoon zoeken die het straks van je kan overnemen. Op oudere leeftijd is 60 kg natuurlijk wel extra zwaar Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:16

Ja, mijn buurmeisje rijd nu ook regelmatig die is denk ik rond de 30 kilo. Het is de bedoeling dat zij hem gaat doen. Maarja ze moeten elkaar eerst maar eens goed leren kennen.

Het is ook wel zwaar, maar ik vindt het alleen niet zielig want hij is gewoon niet zielig. Als hij er last van zal hebben heb je dat heus wel door hoor!

Tot die tijd blijven wij gewoon de plezier ritjes maken.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:08

Binckydenice schreef:
Ja, mijn buurmeisje rijd nu ook regelmatig die is denk ik rond de 30 kilo. Het is de bedoeling dat zij hem gaat doen. Maarja ze moeten elkaar eerst maar eens goed leren kennen.

Het is ook wel zwaar, maar ik vindt het alleen niet zielig want hij is gewoon niet zielig. Als hij er last van zal hebben heb je dat heus wel door hoor!maar dat (áls het komt) komt later

Als je 'm regelmatig laat controleren (ook door een osteopaat) zal je er denk ik op tijd bij zijn. Als hij het al zo lang zonder schade mee door heeft gelopen is hij erg sterk.

Toch ben ik van mening dat je niet aan de buitenkant kan zien of een pony sterk is. Dat hij er geen moeite mee heeft, wil nooit zeggen dat z'n lichaam het aan kan. Het heeft ook met het gebruik van de rug(spieren) te maken en sommige hebben gewoon een slechte rug.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:25

Wat een discussie zeg!
De TS had de discussie met mij, omdat er een te groot en te zwaar meisje op een shet zat, en ik dat dus zei, wat meerderen deden, en er is een discussie uitgekomen. Ik zei dat trekken minder belastend was dan rijden met een te zware ruiter, ik had het dus niet over een boomstam, want dat is niet te vergelijken vind ik. Maar over het algemaan is trekken minder zwaar dan dragen en dat is gewoon een feit! Knipoog

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:07

superwoman schreef:
Binckydenice schreef:

Het is ook wel zwaar, maar ik vindt het alleen niet zielig want hij is gewoon niet zielig. Als hij er last van zal hebben heb je dat heus wel door hoor!maar dat (áls het komt) komt later

Als je 'm regelmatig laat controleren (ook door een osteopaat) zal je er denk ik op tijd bij zijn. Als hij het al zo lang zonder schade mee door heeft gelopen is hij erg sterk.

Toch ben ik van mening dat je niet aan de buitenkant kan zien of een pony sterk is. Dat hij er geen moeite mee heeft, wil nooit zeggen dat z'n lichaam het aan kan. Het heeft ook met het gebruik van de rug(spieren) te maken en sommige hebben gewoon een slechte rug.

Juist daarom is hij nagekeken. Er is geen schade te ondekken. Alles is nagekeken en bekeken. Er is niets mis mee. Ik denk dat het vooral ligt aan de shetlander zelf. Ik rij op een heel breed gebouwd en redelijk sterk type shetlander.

En natuurlijk zijn er ook ponys tussen die een slechte rug hebben. Datzal ik nooit ontkennen. Maar deze discussie is eigelijk onnodig want er is (nog volgens jullie) niets beschadigd aan mijn pony, dat blijft voorlopig ook zo (hoop ik) En gewoon regelmatig laten controleren is het beste! Maar dat doe je toch met ieder paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:17

Citaat:
En gewoon regelmatig laten controleren is het beste! Maar dat doe je toch met ieder paard?

Dat het bij jou goed gaat en echt controleerd of hij gezond blijft is geweldig!

Maar om te verkondigen dat 60 kg kan, omdat het bij jou goed gaat vind ik nogal vervelend.

Want nee! de meeste worden echt niet nagekeken hoor!
Zeker shetjes niet!
Vaak zijn ze van iemand en de verzorgsters rijden erop. En anders worden de kleine meisjes groot, maar de pony gaat niet weg en worden vaak ook te lang doorgereden. Voordeel daarvan is wel dat de rug ook langzaam aan meer gewicht heeft kunnen wennen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:22

superwoman schreef:
Citaat:
En gewoon regelmatig laten controleren is het beste! Maar dat doe je toch met ieder paard?

Dat het bij jou goed gaat en echt controleerd of hij gezond blijft is geweldig!

Maar om te verkondigen dat 60 kg kan, omdat het bij jou goed gaat vind ik nogal vervelend.

Want nee! de meeste worden echt niet nagekeken hoor!
Zeker shetjes niet!
Vaak zijn ze van iemand en de verzorgsters rijden erop. En anders worden de kleine meisjes groot, maar de pony gaat niet weg en worden vaak ook te lang doorgereden. Voordeel daarvan is wel dat de rug ook langzaam aan meer gewicht heeft kunnen wennen.

Dat is bij mij ook gebeurd, ik ben samen met hem geroeid... Hij weet niet beter (niet banketstaaf bedoeld).

Ik vindt wel dat je ieder dier goed in de gaten moet houden. En zeker zijn rug en vooral met de leeftijd van mijn shet. Het wordt alleen maar belangrijker.

Maar je geeft aan dat je 60 kilo vervelend vindt, het gaat bij mij toch echt al jaren goed. Ik ga echt niet op mijn nieuwe shetja van 2 jaar zitten hoor! Dat gaat te ver, maar hij en ik vinden het heerlijk dat leuke ritje buiten. Ik ga heus geen dressuuur met hem rijden ofzo hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:46

60 kg is meer dan 20%, dus ja, dat is wel veel.
Nogmaals, ik ben blij dat het bij jou goed gaat! Ik vind het super dat je 'm goed laat controleren (vooral z'n rug)

Maar als je kijkt naar té zware ruiters die op shetjes rijden, zijn dat vaak nét tieners. Die zien graag een voorbeeld om hun eigen akties goed te praten. (terwijl het bij hun ff erger is én de pony niet wordt nagekeken en bij pech nog eens veel te dik is, met dan nog een slecht passend zadel Tong uitsteken )
snap je?!
Die dat lezen zijn nog niet volwassen! Rijden er soms op bij gebrek aan beter. Tegenwoordig gaat het veel om rijden ja.

Dáárom ben ik er niet weg van Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:19

Mikkiej schreef:
Nou, shetlanders kunnen meer trekken dan dragen.
Maar 60 kg. kan een (stevige) shet nog makkelijk dragen hoor!

correctie, een grote shet kan nog best 50 kilo dragen.. 60 is wel heel veel hoor!! dan beweer je dus eigenlijk dat de middenmaat 50 zou kunnen dragen terwijl dat maximum op 40 ligt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:23

Binckydenice schreef:
Dat is geen excuus. Hij vindt het gewoon leuk, waarom zou ik hem zijn pleziertje niet gunnen? Ik ga na het rijden met de grote pony altijd nog een blokje om met de shet, gewoon omdat hij het leuk vindt. Longeren vindt hij verschrikkelijk en wandelen vindt hij te langzaam gaan en gaat hij stilstaan van zullen we weer naar huis gaan? En met rijden vindt hij het geweldig.

Zodra ik zou merken dat hij er geen lol meer in heeft zou ik er mee stoppen, maar voor hem is dit toch echt het enige dat hij echt leuk vindt.

je zou ook kunnen gaan mennen, vrijheidsdressuur, fietsen van alles eigenlijk!