[TI] leeftijd inrijden tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: leeftijd inrijden tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:57

mijn meis is ook met 2 1/2 ingereden niet dat we het wisten dat ze zo jong was. Ze was ook hoogdrachtig maar we hebben altijd rustig gedaan. En de maand voor en na de dracht had ze stilgestaan. Dus mocht ze bijkomen. Maar als het aan mij ligt 3 a 4 jaar is een mooie leeftijd. om rustig te beginnen en spieren te kweken

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:44

Ik heb 2 heren van 3,5 waarvan ik nu met 1 aan het inrijden ben. Ik probeer er elke week 2 keer op te zitten maar dat red ik al vaak niet dus is het nu 1 keer in de week.
Toen ze 2,5 waren hebben ze al een paar keer het zadel opgehad en heeft er iemand op gezeten. Hierna zijn ze gewoon weer op de wei gegaan en nu ben ik dan met 1 weer begonnen.
De ander heeft nog rust tot het voorjaar. Hij heeft ook een langere (weke) rug vandaar dat ik met hem wel wacht tot 4 jaar.

Het is ook wel verschillend per paard en wat je ervan vraagt.

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:04

Mariska_28 schreef:

Wij hebben zo'n op latere leeftijd geimporteerd paard. Hij was 9 toen 'ie uit Engeland kwam en gecastreerd is. In Nederland is hij toen zadelmak gemaakt en wij hebben 'm verder ingereden.
Hij is niet altijd even makkelijk en heeft nogal een eigen willetje, nu, na een jaar, heeft hij nog steeds zoiets van: ik doe m'n best voor jullie, maar ik geef wel even aan wat wat mij betreft de limit is; nu gaan we linksaf! Haha!
Zelf wijd ik dat wel een beetje aan het op latere leeftijd inrijden, maar dat kan natuurlijk ook een combinatie zijn van lang (dek)hengst zijn geweest en karakter.

Die van mij is 4,5 en heeft ook zo'n typisch eigen willetje, doet dat ook zoals jij dat beschrijft en ik maar denken dat het tienerstreken zijn, volgens mij is het toch typisch Tinker.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:14

Heb hier twee 3-jarigen staan (1 van april en 1 van begin juni). Met de 1e zijn we half juli begonnen met inrijden....2x per week in de bak, niet intensief, maar het basiswerk (stap/draf). Die was er ook gewoon aan toe. Met de andere hadden we 't plan dit volgend voorjaar te doen, maar ook aan hem merk ik dat het tijd wordt dat ie aan 't 'werk' gaat. Ergens tussen 3 en 4 vind ik een mooie leeftijd, maar je moet ook naar 't paard zelf blijven kijken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:31

Ik ga dan Dipsy (van Mariska) op drie jaar inrijden. Zodra ze de beginselen (sturen, tempo) kent ga ik enkel nog maar haar het bos in. En dat voor een half jaar lang, zo'n 3 á 4 keer per week. Na dat half jaar af en toe in de bak, en pas na een jaar een keer een sprongetje nemen. Dus wel al met drie jaar beginnen, maar zeer rustig aan!