[TI] jullie mening: dit paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:28

Het gaat er ook niet om, om winst te maken meteen veulen hoor. Ik doe het ook omdat ik het leuk vind (stal heb ik al, zelfs een bevalstal, waar iemand op haar let) Extra voerkosten hoef ik ook niet te betalen, dus dat scheelt wel een hoop. Verder wil ik "gewoon" een paar leuke merries waar ik mooie veulens mee kan fokken en ook dus in het fokkerswereldje bekend worden. Ik hoef dus niet perse te rijden, ik richt me meer op de band die ik heb met de beestjes en de verzorging eromheen.

Er zijn zat mensen die een stuk of 8 tinkers hebben en ook niet allemaal berijd, maar die staan op het land of worden door verzorgsters gereden.

Suny is trouwens al 2 keer eerder drachtig geweest, dat is goed gegaan. Er is 1 veulen overleden aan een infectie aan de navel.

Dat van MM vind ik wel een goed idee, of ik haar op proef kan krijgen. Dat is altijd wel handig Lachen

Maar over het fokken en rijden, dat is dus niet een noodzaak en doe ik alleen omdat ik het zelf leuk vind en wat meer wil gaan doen in de tinkerwereld. Niet perse voor de winst.

Rijden doe ik dus om en om, Angel die krijgt haar aandacht in de wei, daar doe ik sowieso nog niks mee. Ik laat mijn paarden lekker paard zijn en af en toe mogen ze werken voor me (nou ja werken, gewoon lekker lopen en als Sunny er zou zijn, dan dus buitenritjes en strandritjes)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:31

Mariska_28 schreef:
Als ik naar mezelf kijk... Ik heb nu 4 tinkers, 2 al onder het zadel, een veulen en een 2,5 jarige. De 2,5 jarige gaat volgend jaar naar mijn zusje zodat zij lekker op haar kan gaan rijden, want ja, je kan maar op 1 paard tegelijk. En hoe meer paarden, hoe meer je je tijd en geld moet verdelen en elk paard dus iets minder krijgt. Ikzelf kan de verleiding van Fagan houden niet weerstaan, maar soms denk ik nog wel eens terug aan de tijd dat ik alleen Katinka had en die dus 100% van mijn aandacht kreeg.

Heel herkenbaar, en ik heb er 'maar' 2, volgend jaar 4 Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik red het nu al niet om ze allebei te rijden. Ik rij er nu eentje 5x in de week. Maar om Shak er ook nog bij te gaan rijden, is gewoon echt niet te doen helaas Boos!
Komt ook misschien omdat ze beide op een ander plek staan. Maar moet er niet aan denken om nog meer volwassen Tinkers te hebben. Vind ik ook niet eerlijk tegenover hun, omdat ik ze dan niet de aandacht kan geven die ze nodig hebben.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:10

Biancaa schreef:
Verder wil ik "gewoon" een paar leuke merries waar ik mooie veulens mee kan fokken en ook dus in het fokkerswereldje bekend worden. Ik hoef dus niet perse te rijden, ik richt me meer op de band die ik heb met de beestjes en de verzorging eromheen.

En als dit je doel is zeg ik heel eerlijk (misschien te eerlijk?) dat je dan beter een andere merrie uit kan kiezen om "bekend te raken in het fokkerswereldje". Vind haar voor een fok merrie toch wat tekort komen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:48

Wendy_Komen schreef:
Biancaa schreef:
Verder wil ik "gewoon" een paar leuke merries waar ik mooie veulens mee kan fokken en ook dus in het fokkerswereldje bekend worden. Ik hoef dus niet perse te rijden, ik richt me meer op de band die ik heb met de beestjes en de verzorging eromheen.

En als dit je doel is zeg ik heel eerlijk (misschien te eerlijk?) dat je dan beter een andere merrie uit kan kiezen om "bekend te raken in het fokkerswereldje". Vind haar voor een fok merrie toch wat tekort komen.

Maar dat vind ik om eerlijk te zijn van Lizzy ook.... zou niet mijn fokmerrie zijn... wel een lieve merrie om te hebben als ik het zo hoor... maar zou er zelf nooit mee gaan fokken..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 21:57

Lizzy ziet er nu nog niet echt mooi uit, maar als ze wat opgeknapt is en haar sokken en manen er weer zijn, dan ziet ze er al beter uit. Om een "fokproduct" te bereiken zet je er een hengst op die hun kwaliteiten doorgeven en dus de merrie verbeteren.

Van Sunny vind ik zelfs meer fokmerrie dan Lizzy, ze geeft hele mooie veulens (heb daar foto's van gezien) mits je er de juiste hengst op zet. Sunny zou zelfs met wat trainen en en wat spieren kweken (ipv buikje) een eerste premie kunnen krijgen (in mijn ogen dan he)

Iedereen ziet zijn of haar ideale fokmerrie toch anders. Ik kijk voornamelijk naar karakter, dan bouw. Dat zijn de eerste 2 punten, de bouw verbeter ik door de hengst. bij Lizzy dus bijvoorbeeld Maxolo, meer sok, iets korter lichaam en wat kleiner (ik hou niet van hele grote merries, wat Lizzy wel is Knipoog) De halslijn van Lizzy vind ik wel mooi, mooi langgerekt.

En het fokken is dan ook niet alles wat ik met ze wil, je hebt maar (als je mazzel hebt) 1 keer per 11 maanden, dan jaartje rust zoals nu, een veulen, als je het alleen daarom doet ben je ook niet helemaal goed bezig. Lizzy kan niet buitenrijden, dit duurt denk ik ook heel erg lang. Ik ga wel binnenkort proberen met iemand, om te zien wat ze doet met een ander paard erbij. Maar dit gaat ook niet altijd, dus "zoek" ik ook een paardje waarmee ik gewoon buiten kan rijden en strandritjes (of bosritjes) mee kan doen. Of bijvoorbeeld naar de record rit tinkers Knipoog Nee zonder gekheid, ik zoek uiteraard niks, ik loop er tegenaan. Iets waar ik af en toe een veulen mee wil, desnoods met de merries om en om, dus ene jaar de 1 en het andere jaar de ander. Verder wil ik gewoon af en toe rijden en werken met freestylen en dat soort dingen. Rijden doe ik dan om en om en met bijrijdster erbij, krijgen ze genoeg beweging en anders in de wei wel *LOL*

Ik vind het trouwens wel erg fijn dat iedereen zijn mening geeft, dat stel ik erg op prijs Lachen

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:12

Iedereen zijn eigen mening inderdaad. Echter kijken de mensen een stuk minder naar karakter dan naar bouw. (of dat terecht is hou ik buiten beschouwing) Dit doen de keurmeesters ook.

Om een goed fokproduct te krijgen neemt men een mooie merrie waar men een mooie hengst op zet. Zoals ik ergens las: fokken met slechte merrie's is niet fokken, maar vermeerderen.

Sunny is inderdaad een betere merrie dan Lizzy, maarja daarbij veranderd mijn mening over Sunny niet Lachen

En misschien moet je voor jezelf bepalen wat je "doelen" zijn met je merrie's. Haha! En vergeet niet dat over twee jaar al met Angel het bos in kan. Dus wat dat betreft is het gewoon een kwestie van geduld.

Verder geef je aan alleen af en toe te willen rijden en werken met freestyle. Daar heb je er al twee voor lopen. Je moet voor jezelf dus goed bedenken wat voor "meerwaarde" een derde erbij geeft. En dat als jij haar niet neemt, ze heus wel een ander baasje vindt, want zoals je zelf al aangeeft is ze niet "mishandelt" maar gewoon iets lastiger met rijden.

Hier laat ik het bij Haha!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:33

Als ik je verhaal zo lees zou ik ik me als ik jou was helemaal op Lizzy concentreren, zij kan volgens mij jouw tijd en aandacht nog voor een volle 100% gebruiken.
En misschien is het niet echt leuk om bijvoorbeeld nog niet alleen naar buiten te kunnen gaan met haar, maar ik denk dat wanneer je nu je aandacht gaat opsplitsen dat misschien nog wel langer zou kunnen gaan duren, terwijl wanneer je er met haar voor de volle 100% voor zou gaan je met haar een super vertrouwens band zou kunnen opbouwen, waarbij je met elk stapje wat je zet super trots bent.
(ik zeg niet dat dat nu niet zo is hoor, denk alleen dat als je je aandacht verdeelt het minder is dan het zou kunnen zijn Knipoog )

En fokken is leuk, maar ik ben het idd met anderen eens dat het niet zo'n lucratieve bezigheid is als je misschien denkt, als je pech hebt verlies je er zelfs geld mee.

Tinkermuts

Re: jullie mening: dit paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 05:37

ik vind Sunny echt een supergaaf paardje, ik denk ook dat ze het prima als fokmerrie zou doen, het is geen zware cob (waar ik dan wel op val, en ik ook het liefst zie), maar er is momenteel ook volop vraag naar wat lichter gebouwde tinkers.

v/h fokken ga je weinig over houden, zoals ik je inmiddels een beetje ken van bokt ben jij niet het persoon wat voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten en zul je er alles aan doen om een goed gezond veulen op de wereld te zetten, dat is perfect maar kost ook een hoop geld.

verder moet je doen wat je hart ingeeft alhoewel ik wel het gevoel heb dat je je keuze al gemaakt heb als ik lees hoe je voor alle negatieve kanten een oplossing hebt Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 07:34

kinsealy schreef:
En fokken is leuk, maar ik ben het idd met anderen eens dat het niet zo'n lucratieve bezigheid is als je misschien denkt, als je pech hebt verlies je er zelfs geld mee.

Als je pech hebt verlies je er zelfs de merrie mee... Daarom was ik toen ook zo blij dat Katinka van het 2-ling avontuur niets overgehouden heeft. Zijn er genoeg die de merrie verliezen bij zoiets Huilen

EDIT: En natuurlijk moet je daar niet bij stil gaan staan als je gaat fokken, want dan zit je alleen maar 11 maanden in de stress. En natuurlijk gaat het bijna altijd goed. Maar als je haar wilt kopen, dan moet je dat doen omdat je tijd en geld overhebt, en haar graag wil hebben. Maar zoals ik al eerder schreef is het hebben van meer paarden niet altijd beter of fijner, want je kan ze niet allemaal 100% van je tijd geven.
Succes ermee!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:23

voor wat betreft het fokken, wil ik toch ook even iets zeggen Tong uitsteken

je kan enkel met upperclassmerries gaan fokken, maar ik betwijfel dat het ras daar écht verder mee geraakt...
als ik naar mijn eigen paarden kijk is angel minstens even waardevol als fokmerrie als tinkerbell, terwijl tinkerbell toch beter "scoort" als fokmerrie in principe. Hengstkeuze is minstens even belangrijk!!!
Uit een ster x ster combi kan je net zo goed een derde premie veulen halen als dat je uit 2de x 2de een eerste premieveulen haalt. Zeker wat irish cobs betreft.

ik zie ook niet in wat er mis zou zijn met sunny als fokmerrie.

momenteel heb ik er bij Baileys en Chenoa een flinke portie geld aan overgehouden, Argon heb ik voor 250 euro's moeten verkopen Clown
zolang alles goed gaat en je dus enkel basiskosten van het fokken hebt (dek scan, stal, wormspuiten, paspoort,...) én daarenboven een ferme prijs kan krijgen voor je veulen, dan kom je er mooi uit momenteel bij tinkers. Eens er wat misgaat, kan ej fluiten naar winst Knipoog Ach gut

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:42

de koop gaat niet door zag ik, vanwege je oproep naar een tinkermerrie?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:46

Pellie schreef:
de koop gaat niet door zag ik, vanwege je oproep naar een tinkermerrie?

Dan was het dus geen: "Ik zie en wil die erg graag hebben actie", maar een bewuste zoek naar een 3e tinker erbij Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:58

Verward

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:30

Voor zover ik begrepen heb is de verkoop niet doorgegaan en word dus niet meer naar de mening over dit paard gevraagd?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 21:49

goh jullie zijn snel Knipoog

Nee ik was niet bewust op zoek naar een derde tinker. Ik liep dus tegen Sunny aan. Helaas heb ik te laat gereageerd en war er meer animo voor Sunny. Iemand anders heeft dus Sunny (waarschijnlijk) gekocht. tja een teleurgestelde dochter (en ik ook) vond ik dus niet leuk en daarom heb ik de oproep geplaatst.

Gewoon rustig op zoek naar een derde. 1 waarmee mijn dochter ook kan rijden en ik ook buiten kan rijden. Zo kan ik het afwisselen, 1 voor de binnenbak en 1 voor de buitenbak Lachen

En dan uiteraard ook voor de "fok" ik wil het graag om en om doen, het ene jaar Lizzy en het andere jaar de andere merrie. Zo hebben ze elke keer een jaar rust en heb ik niet 2 veulens om te verkopen, maar gewoon 1 (en dus geen overschot)

Sunny wordt morgen weer door de andere koper bereden en dan ergens deze week gekeurd, als het niet doorgaat, dan word ik weer gebeld. Maar ondertussen dus mijn oproepje. Zo kan ik me ook op andere merries oriënteren (wel net zo leuk als Sunny graag).

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 21:49

en ja leon er kan dan een slotje op deze....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:57

Zit lekker nog geen slotje op Haha!
Heb je je hubby dus zover gekregen? Knipoog Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:33

Tinkermuts schreef:
ik vind Sunny echt een supergaaf paardje, ik denk ook dat ze het prima als fokmerrie zou doen, het is geen zware cob (waar ik dan wel op val, en ik ook het liefst zie), maar er is momenteel ook volop vraag naar wat lichter gebouwde tinkers.

v/h fokken ga je weinig over houden, zoals ik je inmiddels een beetje ken van bokt ben jij niet het persoon wat voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten en zul je er alles aan doen om een goed gezond veulen op de wereld te zetten, dat is perfect maar kost ook een hoop geld.

verder moet je doen wat je hart ingeeft alhoewel ik wel het gevoel heb dat je je keuze al gemaakt heb als ik lees hoe je voor alle negatieve kanten een oplossing hebt Knipoog

EEn veulen fokken kost meestal geld.
Ja of je moet naamsbekendheid hebben.
Ik fok ook af en toe een leuk veulen.
dekgeld 700/1000 euro..
Ik heb ze tot nu toen meestal rond de 1500 euro verkocht, en daar heb ik geen cent op gewonnen..

daarom doe ik het ook puur voor de hobby.
Als je dat maar in je achter hoofd houd is het oke.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 05:01

waarom quote je mij, ik denk dat ik wel weet dat een veulen fokken altijd geld kost Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 06:05

Ze mag toch wel reageren op jouw post?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:40

daantjuhhh schreef:
Tinkermuts schreef:

EEn veulen fokken kost meestal geld.
Ja of je moet naamsbekendheid hebben.
Ik fok ook af en toe een leuk veulen.
dekgeld 700/1000 euro..
Ik heb ze tot nu toen meestal rond de 1500 euro verkocht, en daar heb ik geen cent op gewonnen..

daarom doe ik het ook puur voor de hobby.
Als je dat maar in je achter hoofd houd is het oke.

Gelukkig is het dekgeld bij de tinkers (nog) niet zo veel. Fokken moet inderdaad hobby matig zijn, maar je moet ook goed kijken wat je ermee wilt bereiken. Helaas is mijn vorige veulen doodgeboren, dus had ik helemaal geen "winst" mijn merrie daar ging het goed mee, dat vond ik veel belangrijker... Je moet ook incalculeren dat je soms wat winst heb, en soms helemaal niet en verlies kan draaien.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:41

Sfiejj schreef:
Ze mag toch wel reageren op jouw post?

Ja tuurlijk mag dat, maar zij heeft zelf een dekhengst, dus ze weet hoeveel de dekkosten en dergelijke zijn Knipoog Ik denk dat ze eerder dat bedoelde.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 12:05

KootMiraDrum schreef:
Zit lekker nog geen slotje op Haha!
Heb je je hubby dus zover gekregen? Knipoog Tong uitsteken

hihihi hoeft van mij ook nog niet hoor, van mij mogen we door beppen hier, maar ik denk niet dat het over Sunny nog zin heeft. dan gaat het nu eerder over een derde paard (en fokken blijkbaar)

Ik baalde echt ontzettend dat Sunny al verkocht was. Maar ja dat was mijn eigen "fout", ik had gewoon sneller moeten reageren. Ze had al gezegd dat er nog graag iemand anders wilde komen kijken en die kan ze ook niet aan een lijntje houden. Maar ja ik heb nou eenmaal een moeilijke man (hihihi gek he als je een derde paard wil).

Nou na lang beraad en veel inpraten over dat Jaimy (mijn dochter) nu niet kan rijden en we eigenlijk ook aan de paardjes zijn begonnen om haar, zouden we dus Sunny kopen. Ook omdat ik zei dat ik graag ook buiten wilde rijden en bijvoorbeeld bosritjes enzo. Lizzy schiet nu nog voor alles weg, zelfs een wapperend schrikdraadje (die gewoon vastzit) maakt al dat ze in volle rengalop schiet (leuk ook als je voor het eerst zonder zadel erop zit, dat was dus weer boem Knipoog) Ik ben heel langzaam haar aan dingen te laten wennen, maar ik durf mijn dochter er dan niet op te zetten. elke keer als we gaan, vraagt ze of ze nu ook eindelijk eens mag rijden. Dat vind ik dus erg rot voor haar.

Manlief vond het goed, dus ik een mailtje gestuurd naar de eigenaresse, maar dit was dus te laat. Toen heb ik maar een oproepje geplaatst, ik heb de tijd en zo kan ik ook weer vergelijken.

Veder kreeg ik een mailtje van iemand die in mijn profiel foto's had gezien van Angel. ze is helemaal weg van haar en dat als ik eraan dacht om haar te verkopen, of ik dan aan haar wilde denken. Ze heeft nog een tinkermerriejaarling en nog wat soortgenootjes. Dus nu ben ik aan het twijfelen of ik niet Angel aan haar zou verkopen. Zo komt Angel bij iemand terecht met ook jaarlingen en dan staat Angel niet alleen tussen de oudere paarden. Ook heeft ze dan een goed huisje en heb ik meer geld over voor de andere paardjes. Dan is manlief ook weer "blijer", mijn dochter kan dan ook rijden en ik heb Lizzy die ik gewoon verder in kan rijden.

Daar had ik nog niet aangedacht om haar te verkopen, ze staat daar goed. Maar omdat er nu niet veel meegedaan (kan) word(en) en ze dan bij leeftijdsgenootjes komt, vond ik eigenlijk wel een goed idee. Er is zelfs nog iemand die haar heel graag wil hebben. Dus vannacht weer wakker gelegen over dit... Angel wil ik uiteraard liever niet kwijt, maar nu kan ik daar niet veel mee (wat ik wel van te voren wist). Ik had gehoopt dat Lizzy wat meer zou kunnen (werd verteld) en dat is dus niet zo. Ik wil Lizzy niet kwijt vanwege haar trauma en haar band met mij. Angel die waait wel met alle winden mee, als ze dan met leeftijdsgenootjes staat, dat is voor haar toch ook wel fijn. En dan dus een paardje waar mijn dochter ook op kan rijden (en ik ook)

Ik zal wel weer veel commentaar hierop krijgen (ook vanwege Max toen) omdat Angel toen met zoveel zorg is uitgekozen. Ze is ook mijn hartedief, maar als ze gewoon een goed huisje krijgt en iemand anders ook blij kan maken (en diegene haar ook), dan heb ik toch meer tijd over (al doe ik niet veel met Angel) voor de andere paardjes en uiteraard ook meer geld. Nu kost Angel alleen maar geld en ik doe er nog niks mee. Jaimy wil zo graag rijden, zo is het niet eerlijk tegenover haar, aangezien we de paardjes ook voor haar hebben gekocht...

zucht...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:20

Je gaat je nu zitten verdedigen, da's helemaal niet nodig natuurlijk..

Misschien is het handig als je eerst voor jezelf een doel stelt, waar je toekomstige paardje aan dient te voldoen. Wil je een brave rijpony voor je dochter? Een buitenrijmaatje voor jezelf? Een goede fokmerrie? Of een combi van deze ( Geld, geld! ) Op basis daarvan kun je gerichter gaan zoeken...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:22

Bianca, je moet gewoon lekker zelf weten wat je doet. Ik begrijp heel goed dat je graag zelf (en je dochter) wilt kunnen rijden. Als je Angel heel goed kunt verkopen aan een goede eigenaar, is daar volgens mij niets mis mee. Maar je zult haar vast wel missen. Succes met je beslissing...