Palomino kleur niet meer toegestaan bij new forest???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponymens

Re: Palomino kleur niet meer toegestaan bij new forest???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:17

Neonlight schreef:
Als ik het goed heb worden er geen palomino-hengsten meer goedgekeurd.
Floki stamt dus af van een highlander? Waar dan? Floki is van Forest Horse, moeder is Ashurst Sunshine, en deze merrie stamt ook af van Forest Horse.

Overigens komt de kleur niet alleen af van Floki, er zijn meerdere stammen waar dit kleurtje in voorkomt. Kijk maar eens naar de stamboom van Sulaatik's Versace, geen Floki, moederlijn is voornamelijk palomino. (http://www.allbreedpedigree.com/sulaatiks+versace).

Geen floki maar wel knigthwood spitfire.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:21

Ik ben groot fan van flokibloed maar heb de 2 "gekleurde" New Forest Floki-bloed hengsten, Polsbury Popeye en Berkhofs Higgledy Piggledy voor mijn NRPS merrie gebruikt, dus geen beperking qua kleur.

Een kennis van mij heeft een isabelkleurige merrie van Popeye en die is wel vol Forest dus ik ben benieuwd wat er bij stamboekopname gaat gebeuren.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:56

Ik ben ook weg van Floki's, alleen zijn ze al bijna uitgestorven. Floki had diverse EK pony's gebracht.

Wist je dat de NRPS merrie Carina (stoeterij du Bois) een kleinkind is van Floki's moeder Ashurst Sunshine?

Dat Carina's kinderen ook zeer goed presteren in de sport. En dat er bij Du Bois ook Dun gefokt wordt uit bruin x vos ?? Typisch Haha!

ascona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:08

Berkhofs Higgledy Piggledy is nu 25 jaar en dekt en bevrucht nog steeds uitstekend !!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:25

Ja ja een echte sterke New Forest....een kennis van mij heeft hem jaren geleden ook eens ter dekking gehad. Stoer beest he. Knipoog

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:21

ascona1 schreef:
Berkhofs Higgledy Piggledy is nu 25 jaar en dekt en bevrucht nog steeds uitstekend !!

Polsbury Popeye ook tot zijn 25ste!

Dit jaar op zijn 26ste werd hij helaas slecht vruchtbaar (5%) en mocht hij met pensioen. Helaas is hij kort daarna overleden.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:42

zonde !! Verdrietig

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:31

Ik denk dat je een palomino gekleurde veulen wel kan registreren maar ... indien hengstenveulen nooit ggk zal krijgen.
Waarom ... weet ik niet en vind ik ook onzin ... alweer zo zinloze bepaling van een stamboek.

Trouwens voor de geinteresseerde
... in Engeland beschrijven ze nog ALTIJD een valk als Dun! Met typisch engels koppigheid weigeren ze de term 'buckskin' te gebruiken om paarden met creme gene te beschreven. Dit heeft in de loop der decenia tot heel veel verwarring geleidt. In de NF moederstamboek zal nog altijd een valk/bucksin als Dun beschreven worden ! Het wordt tijd dat verschillende stamboeken in de 21ste eeuw geslepen worden !!!!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:55

Inderdaad... ik lees ook in Engelse NF/welsh boeken alleen maar "Dun". Tja het is een ander land en hun hebben al tich jaar Palomino's en valken. Logisch dat zij hun benaming voor valk gewoon hanteren!
Wij noemen een schimmel toch ook niet "wit" Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 01:50

Cristina schreef:
Inderdaad... ik lees ook in Engelse NF/welsh boeken alleen maar "Dun". Tja het is een ander land en hun hebben al tich jaar Palomino's en valken. Logisch dat zij hun benaming voor valk gewoon hanteren!
Wij noemen een schimmel toch ook niet "wit" Clown

Dun betekend in het engels exact hetzelfde als in nederland, namelijk dun.... De engelse term voor valk is toch echt buckskin, en het NF stamboek is de enige volgens mij die valken stug dun blijft noemen. Het gaat er niet om dat het een andere naam is voor eenzelfde kleur, Dun is een naam voor een compleet andere kleur (of eigenlijk niet eens een kleur, maar een gen wat een kleur verdund). Dus gewoon een fout gebruikte term. Dun is wildkleur, heel wat anders dan valk/buckskin.

Dat is hetzelfde als dat wij alle cremello's bijvoorbeeld schimmel zouden noemen Clown