wat zijn volgens jullie de meest lastige hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisza

Re: wat zijn volgens jullie de meest lastige hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:46

Bij mij op stal staat Jamai.. dat is me echt een hengst met karakter!..
hij wordt nu beleerd onder het zadel..
hij is altijd aan het schreeuwen naar de merrie's.. als je hem uit de wei haald moet je gewoon echt een zweep in je handen hebben want hij slaat van zich af.. met voor en achter benen.. gewoon stappen kent hij volgens mij niet eens..
afstammeling weet ik niet..
alleen de namen moeder: vinzenza en vader: pifano (weet niet hoe je het schrijft)

vader en moeder zijn beide erg braaf!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:25

Excuseme schreef:
Kan hier een slotje op?

ik moet ook nog werken.
heb nog een bult om bij te lezen Knipoog

en ja, bedoel de hengsten zelf.
maar ook makomelingen Bloos Knipoog

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:53

alle hengsten die weinig buiten komen zijn in het algemeen altijd wat lastig in omgang.

Ik vind persoonlijk dat een hengst minimaal elke dag 2 uurtjes in de wei moet kunnen lopen(wel een goede en hoge afrastering), hengsten die veel buiten komen zijn in het algemeen makkelijker te hanteren dan hengsten die nooit of weinig buiten komen.

Elke hengst komt imponerend over maar het hoeft niet gelijk te zijn dat ze moeilijk zijn met rijden etc.

Jazz heeft inderdaad een moeilijk karakter wat hij ook doorgeeft aan zijn nakomelingen.
Houston is ook niet de makkelijkste.
elk paard heeft wel wat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:52

jeske333 schreef:
Ik ken nog wel enkele hengsten hun slechtere genen doorgeven, met name met het rijden..

Concorde
Animo
Amor
Le Mexico

Concorde??? weet je wel niet hoeveel concorde's het uitstekend in de sport doen?

En daarbij gaat het om de hengst zelf niet de nakomelingen.
En zoiezo.. wat is lastig.
Nogmaals de een vind een keer opzij springen al lastig en de ander pas als het paard gaat staken??

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 13:55

opzij springen is niet als lastig te beschouwen lijkt me.
eerder als een paard gaat staken idd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:59

Ketaki schreef:
opzij springen is niet als lastig te beschouwen lijkt me.
eerder als een paard gaat staken idd

Ja dat vind jij..
Maar wat vind een ander?
lastig is een mening...
En het moet uiteraard ook klikken tussen paard en mens.

Zoals ik al zei, ik vond Mill Reef destijds lastig, maar de ruiter sprong er wel alles mee.
Dus is hij dan echt lastig??
Af en toe was hij een beetje drakerig.. maar voor de ruiter altijd wel te handelen..
Voor mij niet, en mischien zegt dat wel meer over mij dan over het paard.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:12

jeske333 schreef:
Ik ken nog wel enkele hengsten hun slechtere genen doorgeven, met name met het rijden..

Concorde
Animo
Amor
Le Mexico

Le Mexico staat absoluut niet bekend om een minder karakter, geeft juist een meewerkend vechtend karakter door, is niet lastig als je van winnen houdt. Haha!

Ik heb er zelf 2 rechtstreekse merries van gehad, en zij waren allebei super betrouwbaar, wel echte doorzetters.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:16

kimberley12 schreef:
Elcaro, omdat de nakomelingen niet fijn zijn op stal, onder het zadel hebben ze streken, het zijn gewoon geen fijne paarden in de omgang.

Elcaro komt uit een Dorutomoeder. En Doruto's zijn al neit de gemakkelijksten. MAar Elcaro is ook nog een zoon van Amor.... dus wat wil je...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:18

Desiree schreef:
kimberley12 schreef:
Elcaro, omdat de nakomelingen niet fijn zijn op stal, onder het zadel hebben ze streken, het zijn gewoon geen fijne paarden in de omgang.

Elcaro komt uit een Dorutomoeder. En Doruto's zijn al neit de gemakkelijksten. MAar Elcaro is ook nog een zoon van Amor.... dus wat wil je...

Elcaro is geen zoon van Amor. Zijn afstamming is Zeoliet x Lucky Boy Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:20

Ketaki schreef:
en houston schijnt ook geen makkelijke te hebben.

Is terug te voeren op de vaders: Belisar, op zijn beurt weer van Saros. Ook geen gemakkelijke hengsten.

brutus11 schreef:
Notaris is ook een zeer lastige hengst,heb een stagiere gesproken en daar was niks tegen verteld en toen ze bij hem de stal in ging sloeg ie met zijn voorbenen en had ze een gebroken sleutelbeen.Zelf heb ik een paard gehad waarvan Notaris de vaders vader van was en die was ook moeilijk als je m aan t werk zette,als tie echt niet wilde en je dwong hem dat hij toch gewoon moest gehoorzamen dan gromde ie als een brombeer en kon hij zo bokken dat hij erbij kreunde van het krachtzetten,maar in de omgang op stal was het dan weer een knuffelbeer en kon je er bij wijze van gewoon onderdoor kruipen??! Verward
Notaris stond bekend als zeer dominant en moeiljk in de mond. Dat stond ook ooit beschreven in een heel mooi artikel in de IDS in de reeks "stempelhengsten" waarin ook Notaris aan de beurt kwam. MAar toch heeft hij supergoede sportpaarden geleverd. Ik ehb zelf ooit een Notaris x Doruto gehad. Inderdaad geen gemakkelijk paard, maar ook niet dominant naar de ruiter toe. WEl in de bak naar andere paarden. En hij had veel macht, sterke achterhand, sterk achterbeen.

Effe nadenken..... je hebt gelijk!!!!! Ik ben in de war met EL corona! Ook beginnend met EL. MAar nu lees ik van jou dat Elcaro dus Zeoliet is. En dan zeggen ze "Zeoliet geeft verdriet". Dus die heeft ook die reputatie. Reken maar dat zeoliet in eerdere topics van moeilijke hengsten vernoemd is.

Ik vind het echter onzin om hengsten een stempel op te drukken hiermee. Kijk, zelf zou ik niet met een hengst fokken als hij bekend staat als lastig. MAar als er een nakomeling van te koop staat eni k ben op zoek, zal dat mij niet afschrikken. Het namelijk niet zo dat alle nakomelingen qua karakter (positief of negatief) op de vader lijken. Ik heb een andersom-ervaring. Ik heb namelijk de ervaring dat NAturel bijvoorbeeld heel fijne en coöperatieve nakomelingen gaf die koel zijn in de kop. MAar mijn Naturel merrie dus totaal niet!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:23

Juist reputatie wat vaak van geen kanten klopt.
Toen ik mijn holland merrie kocht hoorde ik ook van alle kanten Holland - stoppers/stakers..
Zeoliet word ook altijd zo over gedaa, zeoliet verdriet.
Jazz.. onhandelbaar..

Nou de Jazz die ik gereden heb was echt geen naar beest hoor.
Super goed lief paard.
En ik ben echt geen topruiter maar kon er prima mee omgaan.
Net zoals haar Zeoliet, die is Z2 dressuur en ik L ruitertje kan er zo op weg rijden.
Beest doet werkelijk alles voor je.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:25

Ik heb ooit een Balzflugmerrie gehad. Balzflug zou ook lastpakken geven. MAar deze merrie was echt geweldig!

Ook Pion (v. Abgar) staat bekend als dat hij hete en moeilijke paarden vererft. MAar ik ken een pionmerrie, Z niveau opgeleid en dat is een schat van een dier. Kun je in je eentje mee naar buiten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:31

Pion nakomelingen zijn ook geen schatjes...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:32

Geen hengst is perfect. Er is altijd wel wat op aan te merken. Elke hengst heeft zijn min en pluspunten wat wordt doorgegeven aan de nakomelingen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:39

Ja Kimberley maar ik vind het karakter WEL het belangrijkste van allemaal.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:42

Desiree schreef:
Ja Kimberley maar ik vind het karakter WEL het belangrijkste van allemaal.

Ja, dat vind ik ook het allerbelangrijkste.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:53

Gribaldi's schijnen ook "lastig" te zijn
maar mijn meest brave paard was een Gribaldi Haha!
superdesuper paard (leeft helaas niet meer) iedereen kon er zo mee wegrijden Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:57

Desiree schreef:
Ik heb ooit een Balzflugmerrie gehad. Balzflug zou ook lastpakken geven. MAar deze merrie was echt geweldig!

Ook Pion (v. Abgar) staat bekend als dat hij hete en moeilijke paarden vererft. MAar ik ken een pionmerrie, Z niveau opgeleid en dat is een schat van een dier. Kun je in je eentje mee naar buiten.

Ik heb ook echt het idee, dat karakter minder met de afstammeling te maken heeft dan opvoeding.
Ik denk dat opvoeding ook onzijs veel zegt over een paard.
wij hadden eerder vaak meer paarden te beleren van een eigenaar.
en soms kon ik zonder te weten wie de eigenaar was aan het paard merken welke waar vandaan kwam.
Van een persoon hadden we heel vaak bange paarden, weer een ander altijd eigenzinnige die nooit een keer op hun nummer werden gezet.
van weer een andfer had je altijd van die knuffel paarden die vol vertrouwen waren..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:08

kimberley12 schreef:

Ik ken een aantal Elcaro's en die zijn stuk voor stuk harstikke lief op stal
Een daarvan heeft het alleen niet zo op mannen als die de stal inkopmen, de rest zijn allemaal super lief.
OOk onder het zadel nooit problemen mee gehad, weleens wat streekjes, maar dat heeft elk paard wel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:10

Ja zo blijven we aan de gang, de meeste schrikken ook van mijn Balzflug x Pion x Amor. En daar heb ik ook nog een Gribaldi uit.
Nou het valt allemaal best mee en opvoeden doet een hoop.

Meeste paarden die het stempel lastig krijgen zijn gewoon niet opgevoed en consequent behandelt. Een beetje intelligent paard gaat dan uitproberen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:01

en toch benik me niet zo bewust van het feit dat ik mijn paarden opvoed. Ik leer ze alleen maar dingen. Voor zo'n leerproces moeten ze open staan, toegankelijk zijn, ontvankelijk. De hoedanigheid daarvan zegt een hoop over of ze een moeilijk karakter hebben of niet. Ook is een hoop gebaseerd op vertrouwen. Maar het ene paard is daarin ook gemakkelijker dan het ander. Ik heb een Hemmingway die al je toenaderingen afwijst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:04

En die Hemmingway heeft geen verleden??
Heb je hem al vanaf veulentje? Was hij/zij altijd al zo vanaf geboorte?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:17

Ik heb haar als jaarling gekocht, ze is nu 3 jaar. Dit is wat ik weet: Ze is bij de fokker nooit aan de hand geweest als veulen. Met 4 maanden gespeend en gelijk verkocht aan Paul Hendriks, de broer van Emiel. Als jaarling gekocht van de handelaar waar ik haar vandaan heb. Die ken ik goed genoeg om te weten dat die correct en eerlijk met paarden om gaat. Ze is ook niet bang hoor, ze wijst je gewoon af.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:25

Ik hou het op Hors la Loi, die staat niet voor niets zelf 24/7 met een muilkorf om omdat die anders zelfs de laarzen van je voeten af haalt Clown

Nakomelingen ervan zijn ook vaak wel ratjes, altijd op blijven letten!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:27

Zo uit eigen ervaring:

Weltmeyer. Heb 3 zonen gekend en o,a. gereden. Waren stuk voor stuk rotzakken. En dat zeg ik niet snel. Moet er wel bij zeggen dat ze uit dezelfde moederlijn kwamen. Andere nakomelingen uit die lijn waren wel prettige paarden om mee te werken.

Jazz nakomelingen zie ik wel eens om me heen en het valt me op dat ze vaak erg tegen de ruiter werken. Mis de werkwilligheid.

Verder ja. ik vindt niet dat je van een hengst perse kunt zeggen dat ze een slecht karakter vererven. Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor een bepaald karakter. Dat is het denk ik meer.