[TI] Hoe oud om te longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: Hoe oud om te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:22

Ik heb hier op de stal zo'n oude boer.... hij heeft dus ook grote paarden gehad voor de ploeg. Toen ging het gewoon heel simpel, als het paard na een jaar of 4 "op" was, dan ging het naar de slacht. Dan kregen ze het geld voor het vlees en daar gingen ze dus een ander paard voor halen op de veemarkt. zo gauw het paard dus gebreken ging vertonen, werd het afgemaakt. Tja zo kan je ook met je paard omgaan.

Ik zou het longeren dus gewoon maar lekker laten wachten en beginnen met verkeersmak maken, dat vind ik veel belangrijker dan rondjes lopen in een bak Knipoog

*edit* Tjee typfouten ben ik expert in Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:25

Leonoor schreef:

riona schreef:
Wij hebben een ruin die in januari 3 wordt. Als je met hem gaat fietsen of wandelen doen jullie hem dan wel een bit in of gaan jullie met halster weg.

Gaat om een ruin van 3 Knipoog
En Baggio ging vanaf 2,5 netjes mét bit aan de hand mee. Maar toen had hij natuurlijk al wel gedekt. Veiligheid boven alles.

De ruin van riona is 3 ja,maar zij vraagt aan de ts of zij wel met een bit gaat wandelen.
En de tinker van ts is 1,5 Lachen
Daar reageerde ik op.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 21:32

Nee, meneer loopt netjes aan het halster mee, we gaan hem nu echt nog niet een bit indoen. Knipoog

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:48

Leonoor had het goed begrepen. Ik vroeg voor mij zelf of je met een 3 jarige een bit gebruikt of niet. Het was een vraag aan jullie gesteld en niet aan 1 iemand. Onze meneer is nu sinds 2 weken ruin en heeft altijd op de wei gestaan met andere hengsten en staat nog steeds in de wei. Kan alwel voetje geven maar is verder nog niet echt veel in handen geweest , vandaar mijn vraag. Best spannend als je alleen maar merries hebt en die ook niet als veulen hebt gekregen. Delano is het veulen van Claire. We hebben hem zien opgroeien en het was nog een hengst ook, best wel spannend. Hij loopt nu wel mee aan een halster en touw maar echt veel anders kent hij nog niet.
Ik dacht ik vraag even hoe jullie dat doen want van vragen wordt je altijd wijzer toch.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:53

Oh,op die manier.
Ik begreep de vraag zo: 'Zeg topicstarter,je gaat toch wel met een bit in wandelen hé? '

Maargoed,als antwoord:
Ik denk dat je eht gewoon moet uitproberen.Ik ben één keer uit voorzorgsmaatregel met een bit in gaan wandelen.Hij kende het bit nog niet goed,en flipte dus helemaal de pan uit.
Nog steeds,als ik met een bit ga wandelen,krijgt hij het idee alsof er wat is,en gaat hij vervelend doen.
Aan het halster kan hij ook vervelend worden,maar één goede ruk of het touw om zijn neus en de boodschap is duidelijk Knipoog
Dit verschilt natuurlijk per paard,dus ik zou gewoon proberen wat voor jou het beste werkt.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:46

turbotinker schreef:
riona schreef:
Wij hebben een ruin die in januari 3 wordt. Als je met hem gaat fietsen of wandelen doen jullie hem dan wel een bit in of gaan jullie met halster weg.

Een anderhalfjarige een bit indoen? Scheve mond Lijkt me niet nodig he...
Mijn hengst is 3,5 en dankzij zijn opvoeding kan ik hem gewoon aan een halster meenemen.
Laten we niet bij voorhand al gaan grijpen naar bitten en andere hulpstukken...

Hoe dan ook,om te reageren op TS:
Verstandige keuze,daar heb je later profijt van.Hij wordt meteen verkeersmak van wandelen,dat is altijd meegenomen.Longeren aanleren op latere leeftijd gaat net zo goed,zij het nog beter. Lachen

de een is de ander niet. voor de veiligheid heb ik ze met anderhalf ook bit in. Bono zker toen des tijds.

Iklongeerde met 2 jaar. Nog steeds. Maar je heb longeren EN longeren
Ik doe aan halster met lange lijn rondjes laten lopen> OF je ze nu opjaagd in de bak * laten rennen* of aan lange lijn laat lopen.

Tis meer bewegen aan de lijn. Doe ik altijd met me paarden. Geen hulpteugels als ze zo jong zijn.
Zo leren ze op je stem te reageren en heb je de eerste stuk al te pakken!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:52

Ik heb zelf als regel, warmbloeden met 2.5 en koudbloeden met 3 jaar.
en dan echt het inrijden rustig voorbereiden.
Longeren doe ik een paar keer net ervoor.
met mijn vorige welshje longeerde ik al op 2 jarige leeftijd ( maar dat was op dokters advies), maar wil met Arwen pas later beginnen, rond de 2.5 jaar ga ik langzaam aan 1X per 2 maand iets doen, dus tegen de tijd dat ze 3 is heeft ze een keer of 3/4 aan de longe even 10 minuten iets gedaan.
Met anderhalf moet je inderdaad niets doen, lekker laten gaan en staan Ja ze krijgen het later toch al druk genoeg.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 21:53

mijne zijn we met 3.5 gaan longeren, na 2 maanden erop en geen problemen mee gehad verder. Intensief rijden we nog niet, eerst mak aan verder groeien.