[TI] primering en officiele meting volwassen dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: primering en officiele meting volwassen dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:58

Nadine, ik denk ook dat het er om gaat dat sommige hengsten gemeten zijn op jongere leeftijd en daarna nog een aantal cm zijn gegroeid, zoals bijvoorbeeld Bram en dat het is dus geen schande zou zijn als de hengsten bijvoorbeeld op 7 jarige leeftijd opnieuw gemeten zouden worden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:54

beetje late reactie, heb al gepbt met Leo, sloeg niet op haar opmerking maar een andere, excuse voor deze miscommunicatie Knipoog

Chuckie is door NST gemeten op 1.55, volgens mij klopt dit ook wel,
niets mis mee om met de stkmaat te adverteren, ik ben wel blij met Chuck zijn 1.55, kan er nl nog net zonder zadel opspringen Haha!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:06

Cayusejuhh schreef:
De opmerking van Ts : Verder zijn er diverse mensen die roepen dat ze de grootste hengst hebben

Roept even mijn aandacht.

Onze Offspring is gemeten op de hengstenshow in 2003 DOOR het stamboek uit. Hij was toen 8 jaar oud.
Hij was tot januari DIT jaar de grootste geregistreerde dekhengst van de benelux!
Toch iets om trots op te zijn niet?
Ook niet gek om daar mee te adverteren. Nu zijn er paar hengsten bij gekomen. O.a. Baggio met de zelfde stokmaat.
Dus adverteer er niet meer mee.
Wat is daar het probleem van eigelijk? ik weet dat hij Officieel gemeten is Knipoog

geregistreerd en gemeten ja...
er zijn ook andere hengsten (bv bram) die eventueel groter zouden zijn, maar nooit een officiele nameting hebben gehad, dát bedoeld TS

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:14

Als ze dat bedoelde had ze het beter moeten formuleren Lachen
Zo als het er NU staat reageer ik op ja Lachen omdat ik de enige ben die daar mee geadverteerd heb Haha!
dussssssssssss voel ik me aan gesproken *LOL*

Kijk over hoogte en primering.. Dan moeten ze met de hengst op show komen Lachen
Het is niet verplicht. Op 3 jarige leeftijd bij de HK is meten gewoon niet toe reikend. Want ze groeien idd nog door.

In wezen is het paard al gekeurd. Dus een show zie ik het zelfde als een keuring. Dit keer een vlees keuring

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:17

Cayusejuhh schreef:
Als ze dat bedoelde had ze het beter moeten formuleren Lachen
Zo als het er NU staat reageer ik op ja Lachen omdat ik de enige ben die daar mee geadverteerd heb Haha!
dussssssssssss voel ik me aan gesproken *LOL*

Kijk over hoogte en primering.. Dan moeten ze met de hengst op show komen Lachen
Het is niet verplicht. Op 3 jarige leeftijd bij de HK is meten gewoon niet toe reikend. Want ze groeien idd nog door.

In wezen is het paard al gekeurd. Dus een show zie ik het zelfde als een keuring. Dit keer een vlees keuring

het rare is dat we dit jaar ook op de show zijn geweest maar er werd niet gemeten.
verder leek het mij ook handig als geregistreerd zou worden van welk type een hengst is, is bij ons niet gebeurd (misschien bij de nieuwe hengsten al wel).
voor zover ik weet is dat nog niet officiel bij de hengsten gebeurd terwijl het voor de merries, ruinen en veulens wel gebeurd. (niet dat je je daardoor hoeft te laten leiden bij het uitzoeken van je hengst hoor).

verder ben ik het met snowdown eens dat niet iedere hengst een 1e premie zou krijgen als er geprimeerd zou worden.

het maakt in ieder geval meer discussie los dan ik had gedacht.
bedankt voor de reacties.

cayusejuhh: ik heb je ook nog een PB gestuurd

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:35

sandyjorgen schreef:
het rare is dat we dit jaar ook op de show zijn geweest maar er werd niet gemeten.
verder leek het mij ook handig als geregistreerd zou worden van welk type een hengst is, is bij ons niet gebeurd (misschien bij de nieuwe hengsten al wel).
voor zover ik weet is dat nog niet officiel bij de hengsten gebeurd terwijl het voor de merries, ruinen en veulens wel gebeurd. (niet dat je je daardoor hoeft te laten leiden bij het uitzoeken van je hengst hoor).

De hengsten van dit jaar zijn in ieder geval zeker weten getypeerd en dat staat er ook bij op de website.
Maar is het geen idee om dit verhaal te mailen naar het bestuur? Wij allen zijn niet de mensen die veranderingen kunnen maken in het stamboek Knipoog

Het laten leiden (wel/niet) door type hengst bij merrie vind ik juist wel van belang persoonlijk.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 16:04

[/quote]

De hengsten van dit jaar zijn in ieder geval zeker weten getypeerd en dat staat er ook bij op de website.
Maar is het geen idee om dit verhaal te mailen naar het bestuur? Wij allen zijn niet de mensen die veranderingen kunnen maken in het stamboek Knipoog

Het laten leiden (wel/niet) door type hengst bij merrie vind ik juist wel van belang persoonlijk.[/quote]

dat was ook de bedoeling maar ik dacht laat ik eerst eens even vragen wat de kenner ervan vinden Knipoog
voor wat betreft dat ze dit jaar getypeerd zijn, ik heb nog niet serieus op de site van het stamboek gekeken sinds de show Bloos zal dat eerst eens doen ja.

tuurlijk moet je wel kijken naar het type hengst, maar je hoeft niet perse cob/cob of grai/gray te dekken, het is afhankelijk wat je wil verbeteren aan je nakomeling.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:30

nee je heb gelijk Sandy.
Maar volgens mij zijn alle h engsten al in types in gedeelt. Iig de hengsten van afgelopen jaren.

Ik dacht vanaf 2003 het was die types

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:31

Als ik bram zo zie. dat denk ik zelf een Vanner. Het kan ook nog een grai zijn.. maar ik betwijfel.. toch een vanner

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 18:46

vanner dacht ik ook ja.
gelet op hoogte en bouw.
bovendien is de moeder van Bram ook vanner.

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:38

Ik heb ook al geinformeerd bij t stamboek voor een keuring voor de hengsten. Dit wilden ze voorlopig nog niet doen i.v.m. spreiding van de hengstenkeuze. Toch denk ik dat het ook wel eens kan helpen bij het vinden van een 'passende 'hengst op een merrie. Het lijkt me goed om te weten of een hengst een goede beweger is of juist een goede bouw heeft voor de betreffende merrie. En nameten en de hengsten opnieuw bekijken na een aantal jaar lijkt me al helemaal geen kwaad te kunnen. Ze kunnen soms toch behoorlijk uitzwaren en doorgroeien.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:22

sandyjorgen schreef:
vanner dacht ik ook ja.
gelet op hoogte en bouw.
bovendien is de moeder van Bram ook vanner.

Hoogte telt momenteel niet meer mee qua typering. Gaat nu puur om beweging en exterieur.

noortjeput schreef:
Ik heb ook al geinformeerd bij t stamboek voor een keuring voor de hengsten. Dit wilden ze voorlopig nog niet doen i.v.m. spreiding van de hengstenkeuze.

Het lijkt me ook dat er in de toekomst een nakomelingenkeuring moet komen. Maar sommige hengsten hebben verhoudingsgewijs nauwelijks dekkingen.

Al met al zal er nog veel te verbeteren zijn, maar ik geloof echt wel dat dat gaat komen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:25

noortjeput schreef:
Ik heb ook al geinformeerd bij t stamboek voor een keuring voor de hengsten. Dit wilden ze voorlopig nog niet doen i.v.m. spreiding van de hengstenkeuze. Toch denk ik dat het ook wel eens kan helpen bij het vinden van een 'passende 'hengst op een merrie. Het lijkt me goed om te weten of een hengst een goede beweger is of juist een goede bouw heeft voor de betreffende merrie. En nameten en de hengsten opnieuw bekijken na een aantal jaar lijkt me al helemaal geen kwaad te kunnen. Ze kunnen soms toch behoorlijk uitzwaren en doorgroeien.

dan nog blijft het een keuze van merriehouder Knipoog

En keuring heeft daar niks mee te maken. want een merrie houder hoort op een keuring niet wat de min of juist plus punten zin van een hengst.
Dat weten wij ook niet van de merries op de keuring.
Je hoort de punten thats it!

Mensen zien de hengsten op de show al dan niet. En dan moeten hun zelf maar een beslissing uit nemen of ze de hengst wel willen..

Desalniettemin lijkt mij het handigste. dat ze een catalogus maken met alle hengsten en plus en min punten er in.. door 1 onafhankelijk jury.. net als bij de friezen en wpner