Veulen heel erg dik??? + foto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Veulen heel erg dik??? + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:55

ik denk helemaal niet dat het dier wormen heeft maar juist eerder aan gas ophoping en dat de buik daarom zo dik is.
ook dat ze diarree heeft kan wel kloppen in het beeld.
zowiezo dus een veearts laten kijken.

als je op haar buik tikt,maakt het dan ook een ander geluid? en voelt de buik ook hard aan?

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:19

t is wel een heel raar buikje maar denk toch dat het meer wormen zijn!

ben benieuwd naar de uitslag van de DA, waarschijnlijk ook nog ff bloedtrekken ofzo voor de zekerheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:29

Ik ben benieuwd wat de DA er van gezegd heeft eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:50

Manon86 schreef:
De diaree kan ook "veulen diaree"zijn. Dat hebben de meeste veulens als ze een paar weken oud zijn maar dat duurt meestal 1 weekje. Als hij aan de diaree blijft is het natuurlijk niet goed.

Die diarree kunnen ze krijgen bij de eerste hengstigheid van de merrie (veulenhenstigheid) door de veranderde melksamenstelling onder invloed van de hormomen van de merrie.
Daar kan hier dus absoluut geen sprake van zijn....

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:58

[***] schreef:
Ik ben benieuwd wat de DA er van gezegd heeft eigenlijk.

ja ik ook Bloos

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:02

Ik ook.. Tong uitsteken

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:10

Ik ben idd ook wel benieuwd naar wat het nu is.
Goed dat je iig de DA erbij hebt laten komen Lachen

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 14:15

Hier het bericht en ik ben erg opgelucht. Het is geen worm en verder ook niets ernstigs. Het is eigenlijk zo dat ze elke dag een kilo of 2 bijgevoerd moet worden, ze eet nu alleen maar gras om eigenlijk te overleven, maar daar zit bijna niets meer in. Normaal heeft een veulen de moedermelk en zit daar alles in, maar nu ze het zelf moet doen is dat dus erg moeilijk. In het gras zit bijna geen energie en dus kan ze ook weinig spelen en lopen. Je kunt het eigenlijk een beetje vergelijken met de mensen in de arme landen, zij hebben een hele dikke buik en toch zie je de ribben doordat ze steeds hetzelfde eten. De DA heeft nog wel een wormenspuit gegeven en een vitaminespuit, de vitaminespuit krijgt ze volgende week weer en als het goed is moet het over een week of 2/3 een stuk anders zijn. Ze heeft goed voedsel nodig om te groeien en dat krijgt ze nu dus niet.
Ik voel me best schuldig, want ik dacht echt dat ik alles heel goed deed. Ze staat op een groot stuk land met veel gras en dus niet aan gedacht om te voeren. Nu ga ik haar 2 keer per dag een kilo brengen en zo komt het hopelijk allemaal goed. Ik hou jullie wel op de hoogte als jullie dat willen. Bedankt voor de reacties, het heeft me wel geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:20

Gelukkig is het niet iets ernstigs en je hebt weer wat bijgeleerd, dus komt het vast helemaal goed!
Mooi dat je haar bij gaat voeren(veulenbrok?)
Ze kunnen juist nu in de groei wel wat gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:01

in elk geval een heeeeele goede tip ,weer wat geleerd Haha!
wij hebben ook een veulen van 4 maand op stal die overdag in het gras loopt, ik had ook al het idee dat er in het gras vrij veel voeding zat,maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
veulentje daar krijgt 2x per dag een halve kilo brok erbij,maar zou best kunnen dat deze dan ook wat meer moet hebben, dat is in elk geval ook geen veulen wat je echt ziet spelen of rondrennen.

ohw nog even een tip van mij, voer je de hoeveelheid wel langzaam op?
sommige veulens zijn er namelijk wat gevoelig voor als ze vrij veel in 1x op moeten eten Knipoog

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:13

Ja ik begin rustig aan, en ik moet zeggen ze lust ook nog niet zoveel. Ik geef nu veulenbrok met een muesli daar doorheen, hopelijk gaat ze er snel anders uit zien. Ik heb inderdaad weer iets geleerd!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:17

Gelukkig dat het zo op te lossen is! Had al wel zoiets van hmm hele dag alleen eten eten eten en dan zo.. Zal vast veel gras binnen moeten krijgen. Maarja dat moeten alle veulens!
Succes met je veulen! Laat je ons nog een keer een foto zien van hoe ze geworden is?

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 10:03