Hoe kan dat nou? EASP stamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Hoe kan dat nou? EASP stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:21

caitton schreef:
Ik wil bij deze de mensen die een vooroordeel tegen het easp hebben uitnodigen op de clinic van 30 sept a.s . voor info www.easpstamboek.nl

Weer 1 die het Licht zoekt. Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:39

het easp werkt zelf vooroordelen in de hand volgens mij,.....

Een theorie..... die in boekvorm nog dikker is als de bijbel....

en de praktijk die nog niets heeft gebracht,....

als ze nu eens wat zachter gaan schreeuwen bij het EASP dat zij het alleen bij t rechte eind hebben, wachten tot de fokprodukten zichzelf bewijzen.........

Dan zal ieder zelfs een een fluisterende de Karel de Lange nog willen horen.......

tis nu nog veel geschreeuw maar weinig wol.....

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 06:28

Maar als ik even vragen mag hè, sigrid1182, wat is er erg aan een lange uitleg, hoe meer uitleg hoe duidelijker het word lijkt mij toch ?

En hoe bedoel je, een praktijk die nog niets heeft gebracht ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:20

veraA schreef:
Maar als ik even vragen mag hè, sigrid1182, wat is er erg aan een lange uitleg, hoe meer uitleg hoe duidelijker het word lijkt mij toch ?

En hoe bedoel je, een praktijk die nog niets heeft gebracht ?

Doet me altijd denken aan de volgende Url. Haha!

Lou de Palingboer (bijnaam van Louwrens Voorthuijzen (Anna Paulowna, 19 februari 1898 - Agimont, 23 maart 1968) was een bekend Nederlands charismatisch leider van een nieuwe religieuze beweging met een gering aantal volgelingen.

Citaat:
Voorthuijzen, Louwrens (bekend onder de naam lou de Palingboer) , sekteleider (Anna Paulowna 19-2- 1898 - Agimont (België) 23-3- 1968 ). Zoon van Jan Voorthuijzen, arbeider, en Dieuwertje Smit. Gehuwd op 28-3-1924 met Trijntje Tiel. Dit huwelijk, waaruit geen kinderen werden geboren, werd ontbonden op 8-9-1942. Uit een relatie met Wilhelmina (Mien) Wiertz werden 2 zoons geboren.

Voorthuijzen kwam uit een streng gereformeerd milieu, waarin de jonge Louwrens eerder opviel door dagdromerij dan door ijver voor werk of geloof. Tot zijn 26e woonde hij bij zijn ouders en verdiende hij de kost met losse werkzaamheden in beroepen als loodgieter en timmerman. Na zijn huwelijk met de welgestelde boerendochter Trijntje Tiel voorzag hij in zijn onderhoud als visser. Hoewel uiterlijk een beetje een dandy was hij toch vooral in de weer met

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lou_de_Palingboer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:30

sigrid1182 schreef:
als ze nu eens wat zachter gaan schreeuwen bij het EASP dat zij het alleen bij t rechte eind hebben, wachten tot de fokprodukten zichzelf bewijzen.........

Zal dat gaan gebeuren? Als het fokdoel een allround basissportpaard is met een goed/makkelijk karakter, dan geloof ik dat de 'fokproducten' bestemd zijn voor de hobbyruiter die op wedstrijd wil (of thuis lekker aan de gang wil). Die paarden hoor je echter nooit echt wat van. Topruiters hebben doorgaans geen moeite met een moeilijker karakter en gaan voor een zo getallenteerd mogelijk paard in een bepaalde discipline. Een prof. springruiter/amazone heeft bijvoorbeeld weinig aan een paard dat leuk een Z parcours springt, maar waarbij het daarna ophoud. Stel dat hetzelfde paard ook een nette Z-dressuurproef kan lopen, dan word daar toch geen gebruik van gemaakt. Voor een dressuurruiter/amazone zal het weer andersom gelden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:03

CCCCorine schreef:
Zal dat gaan gebeuren? Als het fokdoel een allround basissportpaard is met een goed/makkelijk karakter, dan geloof ik dat de 'fokproducten' bestemd zijn voor de hobbyruiter die op wedstrijd wil (of thuis lekker aan de gang wil). Die paarden hoor je echter nooit echt wat van.

Dat zou te respecteren zijn, maar zodra een paard waarvan zij claimen dat het binnen hun verhaal past ergens een topprestatie neerzet, wordt daar luidruchtig reclame mee gemaakt en naar verwezen.
Verder vraag ik me altijd af wat een recreatiepaard met de zo geheiligde FEI regels moet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:17

caitton schreef:
Ik wil bij deze de mensen die een vooroordeel tegen het easp hebben uitnodigen op de clinic van 30 sept a.s . voor info www.easpstamboek.nl

Het is dat ik dan wat beters te doen heb anders had ik voor de gein wel een met mijn Grib langs willen gaan Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:43

CCCCorine schreef:
Een prof. springruiter/amazone heeft bijvoorbeeld weinig aan een paard dat leuk een Z parcours springt, maar waarbij het daarna ophoud. Stel dat hetzelfde paard ook een nette Z-dressuurproef kan lopen, dan word daar toch geen gebruik van gemaakt. Voor een dressuurruiter/amazone zal het weer andersom gelden.

Maar die paarden moet je ook hebben Ja We kunnen wel allemaal, zoals het kwpn dat graagwilt geflipte flipperkasten willen fokken voor die ene GP amazone die daar van houdt (en niet meer in een nieuw paard gaat investeren, maar dat terzijde), maar met meer dan 10.000 veulens per jaar is dat onmogelijk. Dat is dus 99% van de huidige paardenstapel die er naast vist, waar de basis(gevorderd/beginnend) ruiter geen drol aan heeft. Niet iedereen wilt een geflipte knol, maar dan heb je op den duur dus niks aan die overige 99%.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:13

Helemaal mee eens Sammie Lachen

Niet iedereen wil een paard dat in 1 ding uitblinkt naar hun mening, maar wel vaak moeilijke karakters hebben.
Ik heb zelf ook liever een paard waarmee in minimaal een Z dresuur proef en een Z springparcours mee kan rijden, dan een geflipte die maar 1 ding kan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:36

Wederom die rare veronderstelling dat een paard dat talentvol is ook lastig is.
Een paard dat niet gezond is is lastig, een paard dat overnomen wordt kan lastig worden, de rest is kul.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:40

sarabande schreef:
Een paard dat niet gezond is is lastig, een paard dat overnomen wordt kan lastig worden, de rest is kul.

Zeg ook niet dat het altijd zo is, maar bij de topsport hoor je keer om keer het excuus(of de waarheid) dat een proef verklooit is (of iets anders mis is gegaan) omdat de paarden zo heet/gek werden Nagelbijten / Gniffelen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:44

veraA schreef:
Zeg ook niet dat het altijd zo is, maar bij de topsport hoor je keer om keer het excuus(of de waarheid) dat een proef verklooit is (of iets anders mis is gegaan) omdat de paarden zo heet/gek werden Nagelbijten / Gniffelen

Bij de topsport hoor je ook vaak dat ze een heet padr nodig hebben om te kunnen presteren, maar heet is niet synoniem met gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:55

sarabande schreef:

Dat is niet waar (dat de rest kul is). Je hebt nu eenmaal paarden met verschillende karakters. Het ene paard is een harde werker en het andere paard is bij wijze van spreke te lui om zijn ene voet voor zijn andere te zetten. Zo heb je ook paarden die braaf overal langs en doorheen lopen en paarden die van elk dingetje schrikken. Dat is misschien niet lastig in de zin van dat ie het bedoeld om naar te doen, maar kan wel erg lastig zijn.

Daarnaast: Een topsportpaard moet toch echt wel extra 'power' hebben om zo ver te komen. Vaak is het ook net die extra power, die het minder geschikt maakt voor een beginnende/onhandige ruiter/amazone.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:17

Moet je een heet paard hebben om power te hebben dan ?
T spijt me zeer hoor, maar ik zie er genoeg die heel braaf zijn, zowel in de stal als tijdens het rijden, maar die je power-vol kan máken. Dus niet heet, gestrest en temperamentvol. Een beginner kan er zo mee wegrijden, maar als je met meer power wil rijden kun je het krijgen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:31

veraA schreef:
T spijt me zeer hoor, maar ik zie er genoeg die heel braaf zijn, zowel in de stal als tijdens het rijden, maar die je power-vol kan máken. Dus niet heet, gestrest en temperamentvol. Een beginner kan er zo mee wegrijden, maar als je met meer power wil rijden kun je het krijgen Ja

Volgens mij rijd een beginner wel weg met 95% van de paarden in Nederland. Nagenoeg alle paarden zijn namelijk braaf als ze niet hoeven te werken. Daar doelde ik niet op. Ik bedoel meer het gedrag/temperament in het werk.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:47

Dan zal ik het je anders vertellen, ook een ruiter die (nog) niet zo goed rijd kan er mee wegrijden, óók als het paard dan wél moet werken..
Dus ook het gedrag in het werk is goed.

Je leest zo vaak dat een proef wordt verklooit doordat een paard te heet werd oid. Of Salinero die op hol sloeg, komt volgens mij ook door té heet worden.
En Jazz die bekend staat om zijn lastige karakter.
Zulke dingen bedoel ik dus, ik hoef dat persoonlijk niet. Ik heb liever een paard dat ik naar mijn eigen hand kan zetten, dus laten ontspannen waarneer ik het weer en later aanspannen (wat meer power erin dus) wanneer ik het zelf wil Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:48

veraA schreef:

Je haalt heet en gestresst steeds maar door elkaar, ik kan begrijpen dat je je daar in de B nog geen voorstelling bij kan maken.
Maar bijna ieder topruiter en amazone willen graag een heet en alert paard om te kunnen scoren
Stress/gek is iets heel anders

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:08

Og ja, een B ruiter in de strijd en meteen lekker aanvallen hè, leuk hoor Haha!

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:55

Volgens mij zijn er genoeg rustige paarden te vinden binnen het KWPN of andere stamboeken, daar hebben we echt geen apart stamboek voor nodig. Deze recreatie ruiters zouden best iets geschikts kunnen vinden, misschien een gelderse of groninger (zullen ze niet leuk vinden dit te horen, maar ik zie het nut niet).
Als iedere fokker zijn best doet om een goed paard te fokken blijven er nog meer dan genoeg gewone over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:57

Groninger is een apart stamboek. Een gelderse moet je trouwens ook niet onderschatten Knipoog

Overigs, een automatische piloot hoef ik ook niet. Elk paard kan wel eens schrikken of op hol gaan. Maar ik heb toch liever een paard die je heet kan maken (bewerkbaar is) dan eentje die niet eens lekker kan wegrijden want dan zit je in de 8ste versnelling of raakt het beest zodanig in de 'stress' dat je 8 rondjes nodig hebt om weer een beetje lekker te kunnen rijden..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:39

veraA schreef:
Og ja, een B ruiter in de strijd en meteen lekker aanvallen hè, leuk hoor Haha!

Dat heeft niets met aanvallen van doen. Je vergelijkt overgelijkbare grootheden zelf, namelijk jouw eigen werken met jouw paard met internationale toppers.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:27

Citaat:

Je haalt heet en gestresst steeds maar door elkaar, ik kan begrijpen dat je je daar in de B nog geen voorstelling bij kan maken.
Maar bijna ieder topruiter en amazone willen graag een heet en alert paard om te kunnen scoren
Stress/gek is iets heel anders

Laat ze dat vergelijk enigszins kunnen maken, daar ze les heeft van een hele goeie amazone, die zelf ook goed aan de weg timmert.

Maar daar ging het niet over, het ging over het feit, dat het EASP een streven heeft gezonde, werkbare allround paarden te fokken, voor de gemiddelde tot gevorderde ruiter/amazone Haha!
Dat lukt heel aardig denk ik zo, na alle paarden met KWPN label die we hier op stal hebben gehad Knipoog
Overigens hebben we ook een ex Junioren ZZlicht paard hier staan, de gemiddelde ruiter komt daar helaas niet zomaar mee weg, zelfs Z ruiters gaan letterlijk op hun plaat met dat dier, hangt overigens een KWPN label aan hoor. Is een heel gezond paard, maar erg lastig met rijden Haha!

Maar ik denk eerlijk gezegt dat deze discussie toch in een welles / nietes verzand, want een nieuw stamboek willen de paardenmensen niet zo graag binnen Nederland en hier op bokt al liever helemaal niet, vooral als er een bepaalde naam aan hangt.

Keuren we nu mensen of paarden Cool

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:51

geral schreef:
Laat ze dat vergelijk enigszins kunnen maken, daar ze les heeft van een hele goeie amazone, die zelf ook goed aan de weg timmert.

Meen je nu echt serieus dat iemand die B rijdt haar werken met een paard kan vergelijken het rijden van internationale wereldtoppaarden???

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:55

Graag de discussie in dit topic enigszins bij het EASP houden. Er zijn al voldoende topics geweest over hete en/of gekke paarden en of we die nu wel of niet moeten willen fokken. Als er nog behoefte is aan een discussie over dit onderwerp kan daar eventueel weer een apart topic voor geopend worden, maar in dit topic past die discussie iig niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:07

Prima toch dat iemand als fokdoel heeft goede alround rijpaarden te fokken en wat mij betreft ook prima als hij dat binnen een eigen stamboek wil doen. Wat ik minder snap is dat je dan jezelf probeert te profileren door je af te zetten tegen wedstrijdpaarden van de wereldtop, aangezien dat blijkbaar niet je fokdoel is.