caitton schreef:Ik wil bij deze de mensen die een vooroordeel tegen het easp hebben uitnodigen op de clinic van 30 sept a.s . voor info www.easpstamboek.nl
Weer 1 die het Licht zoekt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
caitton schreef:Ik wil bij deze de mensen die een vooroordeel tegen het easp hebben uitnodigen op de clinic van 30 sept a.s . voor info www.easpstamboek.nl
veraA schreef:Maar als ik even vragen mag hè, sigrid1182, wat is er erg aan een lange uitleg, hoe meer uitleg hoe duidelijker het word lijkt mij toch ?
En hoe bedoel je, een praktijk die nog niets heeft gebracht ?
Citaat:Voorthuijzen, Louwrens (bekend onder de naam lou de Palingboer) , sekteleider (Anna Paulowna 19-2- 1898 - Agimont (België) 23-3- 1968 ). Zoon van Jan Voorthuijzen, arbeider, en Dieuwertje Smit. Gehuwd op 28-3-1924 met Trijntje Tiel. Dit huwelijk, waaruit geen kinderen werden geboren, werd ontbonden op 8-9-1942. Uit een relatie met Wilhelmina (Mien) Wiertz werden 2 zoons geboren.
Voorthuijzen kwam uit een streng gereformeerd milieu, waarin de jonge Louwrens eerder opviel door dagdromerij dan door ijver voor werk of geloof. Tot zijn 26e woonde hij bij zijn ouders en verdiende hij de kost met losse werkzaamheden in beroepen als loodgieter en timmerman. Na zijn huwelijk met de welgestelde boerendochter Trijntje Tiel voorzag hij in zijn onderhoud als visser. Hoewel uiterlijk een beetje een dandy was hij toch vooral in de weer met
sigrid1182 schreef:als ze nu eens wat zachter gaan schreeuwen bij het EASP dat zij het alleen bij t rechte eind hebben, wachten tot de fokprodukten zichzelf bewijzen.........
CCCCorine schreef:Zal dat gaan gebeuren? Als het fokdoel een allround basissportpaard is met een goed/makkelijk karakter, dan geloof ik dat de 'fokproducten' bestemd zijn voor de hobbyruiter die op wedstrijd wil (of thuis lekker aan de gang wil). Die paarden hoor je echter nooit echt wat van.
CCCCorine schreef:Een prof. springruiter/amazone heeft bijvoorbeeld weinig aan een paard dat leuk een Z parcours springt, maar waarbij het daarna ophoud. Stel dat hetzelfde paard ook een nette Z-dressuurproef kan lopen, dan word daar toch geen gebruik van gemaakt. Voor een dressuurruiter/amazone zal het weer andersom gelden.
We kunnen wel allemaal, zoals het kwpn dat graagwilt geflipte flipperkasten willen fokken voor die ene GP amazone die daar van houdt (en niet meer in een nieuw paard gaat investeren, maar dat terzijde), maar met meer dan 10.000 veulens per jaar is dat onmogelijk. Dat is dus 99% van de huidige paardenstapel die er naast vist, waar de basis(gevorderd/beginnend) ruiter geen drol aan heeft. Niet iedereen wilt een geflipte knol, maar dan heb je op den duur dus niks aan die overige 99%. 
sarabande schreef:Wederom die rare veronderstelling dat een paard dat talentvol is ook lastig is.
Een paard dat niet gezond is is lastig, een paard dat overnomen wordt kan lastig worden, de rest is kul.
veraA schreef:Zeg ook niet dat het altijd zo is, maar bij de topsport hoor je keer om keer het excuus(of de waarheid) dat een proef verklooit is (of iets anders mis is gegaan) omdat de paarden zo heet/gek werden
sarabande schreef:Wederom die rare veronderstelling dat een paard dat talentvol is ook lastig is.
Een paard dat niet gezond is is lastig, een paard dat overnomen wordt kan lastig worden, de rest is kul.
veraA schreef:Moet je een heet paard hebben om power te hebben dan ?
T spijt me zeer hoor, maar ik zie er genoeg die heel braaf zijn, zowel in de stal als tijdens het rijden, maar die je power-vol kan máken. Dus niet heet, gestrest en temperamentvol. Een beginner kan er zo mee wegrijden, maar als je met meer power wil rijden kun je het krijgen
veraA schreef:Moet je een heet paard hebben om power te hebben dan ?
T spijt me zeer hoor, maar ik zie er genoeg die heel braaf zijn, zowel in de stal als tijdens het rijden, maar die je power-vol kan máken. Dus niet heet, gestrest en temperamentvol. Een beginner kan er zo mee wegrijden, maar als je met meer power wil rijden kun je het krijgen

veraA schreef:Og ja, een B ruiter in de strijd en meteen lekker aanvallen hè, leuk hoor
Citaat:Moet je een heet paard hebben om power te hebben dan ?
Je haalt heet en gestresst steeds maar door elkaar, ik kan begrijpen dat je je daar in de B nog geen voorstelling bij kan maken.
Maar bijna ieder topruiter en amazone willen graag een heet en alert paard om te kunnen scoren
Stress/gek is iets heel anders
geral schreef:Laat ze dat vergelijk enigszins kunnen maken, daar ze les heeft van een hele goeie amazone, die zelf ook goed aan de weg timmert.