Wanneer kan een shethengst dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Wanneer kan een shethengst dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:26

ja maar het verschil is dat jimmy al aan het werk was, of iig meerdere dingen met jou deed en weet dat jij de baasd bent, wij kregen die van ons als 2,5 jarige, net goedgekeurd als dekhengst en zijn hele korte leventje tussen de andere opfokhengstjes liep, waar 1 keer in de zoveel tijd naar gekeken wordt. maakt behoorlijk wat verschil Lachen had namelijk ook een paard wat ik vanaf veulenverzorgde..en die heeft per ongeluk wel eens een merrie gedekt, maar hij bleef wel goed luisteren. is overigens nooit ene veulen van gekomen gelukkig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:38

Ohh kijk, dus daar zit hem waarschijnlijk het verschil in, dus dan hoef ik bij Vinnie ook niet echt problemen te verwachten, dat is wel jammer dan ja dat jullie hem pas zo laat gekregen hebben

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:22

Bronco heeft zijn eerste merrie op 2,5 jr gedekt, helaas is daar niets van gekomen.
Een jaar later heeft hij weer gedekt en toen was het wel raak.

Hij is trouwens nog steeds superbraaf, hij is er niet van veranderd.
Alleen de periode dat de merrie daadwerkelijk bij hem staat is hij iets drukker dan normaal, maar verre van onhandelbaar.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:15

Lindy1982 schreef:
voor de fun kan je best is een keer dekken met een niet goedgekeurde hengst het hoeft dan niet meteen een slechte hengst te zijn

dat was mijn vraag dus ook...! moet je hengst per see goed gekeurd zijn om te dekken of hoeft dat niet als die verder helemaal gezond is???

en hoe duur is dat dan laten keuren ?

gr Nikita

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:54

Tuurlijk kan hij dekken, maar dan ben je aan het vermeerderen en niet aan het fokken. fokken doe je met een doel, om de de shet te 'verbeteren'. Een papierloos shetje is weinig waard.
Als het een hengst wordt is deze helemaal weinig waard. Als je die moet laten ruinen ben je meer geld kwijt dan hij waard is namelijk.

Hoe bedoel je dat keuren?
Een gghengst bedoel je? Nou, dan moet hij wel erg goed zijn om door de selecties te komen....

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:56

ok thnx!!!!

ik weet genoeg

groetjes Nikita

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:58

ik denk dat onze shetlander hengst van 1,5 ook al wel kan dekken. maar of dat verstandig is