Wat vinden jullie van kruisingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:51

someone schreef:
de lange poten van de arabier

Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

Hmm.. op een paardensite nog wel.. En nog wel van een arabier.. benen, geen poten....

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:26

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 14:29

Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 15:37

Afbeelding
Dit is een kruising tussen een New Forest en een Tinker. Beide ouders hebben papieren, maar het veulen niet. Al is dit een kruising, ik vind het echt een geweldig gaaf beest!!!
Het onderstaande veulentje is een kruising van dezelfde New Forest moeder, maar nu met een goedgekeurde Appaloosa-hengst.
Halfzusje dus van bovenstaande merrie en weer een plaatje om te zien. Duidelijk is wel dat moeder een erg dominante kleuring heeft. Geen bonte of Appaloosaveulens voor haar.
Afbeelding

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:47

Karin schreef:
Vind maar eens een zuivere KWPN-er! Bij het KWPN wordt namelijk aan de lopende band gekruist: Engels Volbloed, Duitse rassen, Selle Francais... Ook het NRPS is een register (geen stamboek v/e ras) waarbij alleen kruisingen worden ingeschreven.

Natuurlijk moet je wel kijken wat je ermee bereikt. Ponyrassen zoals Welsh en New Forest worden met Arabisch bloed gekruist om sportpony's te fokken, zoals bij het NRPS gebeurt. Maar 'voor de lol' een kruising fokken? Mwoah, niet mijn manier van paarden fokken.

Overigens loopt er in de endurance een 'witte fries': ontstaan doordat een Welsh-merrie per ongeluk werd gedekt door een Friese hengst. Hier kwam zo'n leuk beestje uit dat ze de betreffende merrie later nog 2 x hebben laten dekken door die Fries. En weer kwam er hetzelfde soort paard uit. Tja, je kunt geluk hebben...

wat is een zuivere kwpn'er Verward kwpn is een kruisings ras.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:52

Ik heb echt geen problemen met kruisingen. Ontstaan de leukste paardjes uit.. Natuurlijk vind ik een zuivere Volbloed mooier dan een die gekruist is met een sober ras, maar het hoeft de kwaliteiten helemaal niet te drukken. Zoals Karin al zei: Kijk naar de NRPSjes, doen het uitstkend in de sport, maar zijn ook stuk voor stuk kruisingen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:17

Ik vind kruisingen leuk, maar als ik een merrie had dan kies ik toch liever een hengst van het zelfde ras...ondanks dat mijn pony een kruising is Haha!
Maar mijn pony is inmiddels al ruin dus er mee fokken gaat niet meer, zou ik overigens ook niet gedaan hebben als het zou kunnen. Het is namelijk een Ijslander x Arabier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:18

Ik houd het liever zuiver Haha!
Alhoewel ik kruisingen Haflingerxvolbloed of arabier best leuke dieren vind.

Een stalgenoot van mij heeft 2 weken geleden een fries x kwpn gekocht, best een leuk dier, stevig met de houding van een fries.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:58

Ik heb het niet zo op kruisingen hoewel ik in mijn pony tijd ook altijd kruisingen heb gehad. maar waarom kruis je?
kruis je omdat je iets wil verbeteren of omdat je het gewoon leuk vind?
een kruising friesxfjord ofzo vind ik zelf belachelijk.
hoewel ik zelf fries x fries fok liep ik wel met de gedachte dat als mijn merrie niet drachtig zou worden na zeg 2 jaar dekken door ki met een fries dat ik dan iets anders zou zoeken die natuurlijk zou dekken als dat met een fries niet zou kunnen.
maar waar moet die hengst dan aan voldoen dat is natuurlijk de volgende vraag.
om zomaar in het wilde weste te kruisen lijkt me niet verstandig ook al komen er nog zulke leuk lijkende paardjes uit.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 18:03

Hoi,

Ook ik heb niet echt moeite met kruisingen Haha! getuige mijn kruising Wels Cob x KWPN (of moet ik zeggen Holsteiner? Knipoog. Ik vind het zelf belangrijker om ervoor te zorgen dat de combinatie merrie en hengst iets moois (waardevols?) oplevert en je niet een veulentje gaat fokken met een merrie (en hengst) gaat fokken gewoon maar omdat je het leuk vindt en er dus niet over nadenkt of ze bij elkaar passen etc. Maar ja, ook dan mag iedereen het zelf weten natuurlijk.

Groetjes,
Judith

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 18:07

maar ik heb het zelf niet zo op kruisingen .
ik wil ze niet gratis sorry voor de mensen die een kruising hebben maar als je er maar blij mee bent toch?

haha

nou groetjes

ik bedoel onze buren hebben een fries keer ed king hill gekruist ze raken um niet aan de straat stenen kwijt en waar lijkt het nou op/
de gangen van een fries en de uitstraling van edking hill .?

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 18:09

Parouschka, ik respecteer jouw mening, maar dat is dus net wat ik bedoel: doordacht fokken, ook al blijft het gokken. Van sommige kruisingen kun je idd zelf wel bedenken dat het niks wordt !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:23

euhm, parousha, nu moet je niet slap gaan banketstaaf als je zelf een KWPN x Arabier hebt Lips are sealed Lips are sealed
Sorry hoor.
EN laat nu alsjeblieft dat verschrikkelijk irritanta haha overal achter eens weg

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:41

Nou ja, je kunt idd kruisen en kruisen. Als je bij een haflinger eiegenschappen kunt verbeteren zoals bijvoorbeeld beweging door hem te kruisen met een arabier dan vind ik dat best. Maar er waren ook mensen die een fries x kwpn kruisen en dat vind ik dus echt verschrikkelijk. Je moet wel met verstand kruisen en kijken naar de eigenschappen van merrie en hengst en wat waar te verbeteren valt. Ik zou er zelf nooit aan beginnen.......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:55

en waarom zo verschrikkelijk?
Bij ons op stal staan een fries x kwpn. En dit is geen foutje, maar wel een schitterend en braaf beest (en dat voor een 2 jarige!)

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:27

Kruisen is het tegenovergeselde van inteelt. Bij kruisen worden dieren gepaard die niet verwant zijn aan elkaar en die behoren tot verschillende fokgroepen (stamboeken, rassen etc.). Ook kruising is een middel dat fokkers kunnen gebruiken om de kwaliteit van hun fokmateriaal te verbeteren. Enkele kruisingsmethoden die in de paardenfokkerij gebruikt worden;

Enkelvoudige gebruikskruising;

Dieren van verschillende rassen worden gekruisd. In Engeland kruist men Engels Volbloedhengsten met koudbloedmerries om Hunters te fokken. Dit zijn dus gebruiksdieren.

Dan heb je nog de veredelingskruising;

Het invoeren van fokdieren van een ander ras om het bestaande ras te verbeteren. Kijk naar het KWPN Zij gebruiken het Engels Volbloed en buitenlandse rijpaardrassen ter veredeling van het Nederlandse warmbloed en het gebruik van hackneyhengsten in de tuigpaardfokkerij.

Kruising heeft tot gevolg, dat er een eerste generatie ontstaat, waarvan het erfelijke materiaal voor een groot deel bestaat uit heterozygote (niet fokzuivere) genenparen. Verder fokken met deze eerste generatie, levert een aantal generaties waarvan de uiterlijke kenmerken moeilijk voorspelbaar zijn, doordat terugslagen naar beide uitgangsrassen mogelijk zijn.

Het gebruik van vreemd fokmateriaal dient met overleg te geschieden, waarbij je na de eerste generaties reeds moet trachten een stabielere fokkerij tot stand te brengen. Doordat de opeenvolging van de generaties bij paarden vrij lang duurt, is een omschakeling van basispaard naar rijpaard zoals die in diverse landen heeft plaatsgevonden een zaak van tientallen jaren. Het vastleggen van de door kruising verkregen kenmerken kost vervolgens meerdere generaties. Deskundigen stellen om die reden dat paardenfokkers 30 tot 50 jaar vooruit moeten kijken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:22

ja oke,met kruisingen maak je wel weer nieuwe paarden.
maar neem nou een fries,als je zo'n paard kruist met uhm..bijvoorbeeld een arabier geen enkel stamboek neemt zo'n paard aan.
niet dat het daar om gaat.
maar je wilt altijd toch wel een beetje een lux paard?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:51

phoenix4ever"]
wat is een zuivere kwpn'er Verward kwpn is een kruisings ras.
[/quote]

Dat zeg ik toch ook?

[quote="Karin schreef:
Vind maar eens een zuivere KWPN-er! Bij het KWPN wordt namelijk aan de lopende band gekruist:...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:55

parouscha schreef:
ja oke,met kruisingen maak je wel weer nieuwe paarden.
maar neem nou een fries,als je zo'n paard kruist met uhm..bijvoorbeeld een arabier geen enkel stamboek neemt zo'n paard aan.
niet dat het daar om gaat.

Dus wat is in dat opzicht dan het probleem, als het toch niet om stamboekopname gaat?

Citaat:
maar je wilt altijd toch wel een beetje een lux paard?

Ten eerste: wat versta jij onder 'een luxe paard'? En ten tweede: smaken verschillen - wat jij een luxe paard noemt, hoeft een ander nog niet luxe te vinden. En al vond-ie dat wel, wie zegt dat-ie dat paard dan zou willen hebben? Gelukkig verschillen smaken, anders liepen er allemaal dezelfde paarden op de wereld rond.

hobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:03

ik ben zelf ook niet echt wild van die rare kruisingen.
van een haflinger keer arabier.
blhe.
haflinger bij halfinger fjord bij fjord en shet bij shet enz..
als jullie begrijpen wat in zeg.
ik heb dit altijd al een mooie krusing gevonden- wels bij arabier kan iets leuks uit komen.
en nog veel meer.

hobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:04

parouscha schreef:
maar ik heb het zelf niet zo op kruisingen .
ik wil ze niet gratis sorry voor de mensen die een kruising hebben maar als je er maar blij mee bent toch?

haha

nou groetjes

ik bedoel onze buren hebben een fries keer ed king hill gekruist ze raken um niet aan de straat stenen kwijt en waar lijkt het nou op/
de gangen van een fries en de uitstraling van edking hill .?

was dat fons?
heb hem gezien ze hebben hem nog.
ze verkopen hem waarschijnlijk aan de slager!

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:25

Kijk iedereen moet weten hoe of wat. Ik weet in elk geval 1 ding, Quest is een jaarling, heel gemakkelijk in de omgang. Heeft het karakter van een Fries en als je hem ziet lopen en spelen het temperament van een volbloed.
Persoonlijk gaat het mij niet om het papiertje wat eraan hangt, ik wil niet met hem fokken, ik wil gewoon puur van hem genieten.
En Quest mag dan wel de bouw hebben van allebei zijn ouders, de gespierde hals van een Fries en de lichaamsbouw van een volbloed, alleen dan iet breder,daarnaast kan hij lopen als een Fries, maar ik vind dat mooi!
Schijnheilig Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:19

ja ik zeg ook altijd als je er maar gelukkig mee bent toch?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 15:11

Ik heb geen bezwaar tegen kruisingen, ik ben in "mensentermen" ook een kruising, ben namelijk half pools, maar de kruisingen moeten wel ergens verband houden met elkaar. Een voormalige klasgenoot van mij had een hackney x shire wat ook een foutje was en het paard was te teer gebouwd voor een zwaar lijf, een kruising die in dit geval verkeerd uitpakt. Maar wat is er mis met haflo's en fries x arabier? Of iets in die geest.
In praktijk school in oenkerk hebben ze een friese hengst op een kwpn merrie gezet, het paard Wine vind ik op stand een beetje gewoon, ze is echt een mengelmoes ze heeft wat van moeders en vaders, sokken veel manen en het is een hele donkere schimmel. Maar zat je haar voor de wagen wordt het een ander paard met veel zelfhouding, mooi front en heel veel actie en gangwerk voor de wagen, echt een plaatje om te zien! Zeker geen verkeerd gebruikspaard. Knipoog