Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brennie schreef:Dit van dat eerstgeborende dat die kleiner blijven, is dus niet altijd het geval. Mijn merrie heeft een groot veulen op de wereld gezet en die groeit precies volgens de maattabellen en dit is haar eerste veulen. Ook een kennis van mij had pas het laatste veulen het kleinst van allemaal, de eerste en de volgende veulens waren allemaal grote en zijn ook grote paarden geworden, het laatste veulen is 1.60m geworden.
michele schreef:Maar hoe is het dan nu bij merries? ik zie wel allemaal verhalen over ruinen, maar groeien merries ook ± 2-3 cm of meer na hun 3e?
heb een op het oog die nu ± 1.61 mtr is en vraag me af of ze de 1.63-1.64 zal gaan halen.
astritos schreef:Hoi,
Als ik jou was en ik wilde een paard van onder de 1.75, dan zou ik een 3-jarige kopen die niet groter is dan 1.65 inderdaad.
Groetjes Astrid.
michele schreef:[
dus merries kunnen idd ook nog best veel groeien
Peterina schreef:Aangezien dat sommige groeischijven pas met 7 en 8 jaar dichtgegroeid zijn is het best mogelijk dat een paard NA zijn 7e jaar nog 1 à 2 cm's erbij doet.
Ik heb verschillende voorbeelden van WB die na hun 7de cm's erbij hebben gezet.
Erfelijkheid is DE grootste factor bij het bepalen van grootte; de rest is ook zeer belangrijk maar doet er niets aan om een paard of pony groter te maken dan wat genetisch bepaald is.
germie schreef:Die van mij was op 2.5 jarige leeftijd 1.60, 6 maanden later was ze 1.68. Nu is ze 5 en ong. 1.72 m.
amaze schreef:germie schreef:Die van mij was op 2.5 jarige leeftijd 1.60, 6 maanden later was ze 1.68. Nu is ze 5 en ong. 1.72 m.
Dan is er nog hoop...![]()
Mijn 3 jarige merrie was toen we haar in juni van de wei /opfok haalden 1.55m, nu nog geen 3 maand later is ze al 1.58m !
Ik kan het nauwelijks geloven ! Maar het is echt waar ! Beide keren netjes met een meetstok gemeten!
Ze heeft het in de opfok trouwens ook goed gehad .
Heeft iemand anders zoiets meegemaakt ?