! Als het echt niet meer zou gaan, geeft ze je dat echt zelf wel aan. En tot die tijd : wie zijn wij om te beslissen dat haar leventje nu al moet eindigen ? Je hebt een prachtpaard, geniét ervan !! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
! Als het echt niet meer zou gaan, geeft ze je dat echt zelf wel aan. En tot die tijd : wie zijn wij om te beslissen dat haar leventje nu al moet eindigen ? Je hebt een prachtpaard, geniét ervan !! Vasthi schreef:Traveller, ik heb de AdB methode geprobeerd met behulp van een door hem opgeleidde instructrice, maar heb simpelweg te weinig tijd om dagelijks op die manier te rijden. De hoop op verbetering heb ik overigens nog niet opgegeven hoor! De komende maanden gaat ze gewoon op rust en na de winter zie ik weer verder. Misschien laat ik dan weer foto's nemen om te kijken hoe het ervoor staat.
) veearts nog niets merkte/voelde aan hem.
..Mijn paard heeft geen pijn...is gelukkig, en dolblij als ik iedere dag kom om met hemte wandelen te poetsen of wat makkelijke vrijheidsdressuuroefeningetjes te doen...Nee inlaten slapen geen denken aan, hij is mijn maatje...niet mijn gebruiksvoorwerp..ik mis het rijden tuurlijk.Wel heb ik voor mij zelf de beslissing gemaakt dat hij natuurlijk nooit moet lijden..als de parasiet hem echt ziek gaat maken dan weet ik wat me te doen staat, maar zover is het gelukkig nog niet...Ook een paard dat chronisch kreupel is hoeft geen pijn te hebben hoor, dat is echt een misverstand...zij kreupelen vaak door stijfheid, iemand die ooit een rottige breuk heeft opgelopen in zijn been en er een vreemd loopje aan heeft over gehouden heeft ook geen pijn...Zolang je paard eet en blij is,en jij als eigenaar hem goed in de gaten houd, weet je dat het goed is...je weet wanneer je de beslissing moet maken hoor...neem dat maar van me aan...want als je zoveel van je paard houd dat je het rijden laat voor wat het is omdat het niet meer kan...dan kun je ook beslissen als het nodig is...Ik wil hier niemand voor het hoofd stoten hoor, iedereen doet het op zijn eigen manier..maar ons zo geliefde paard is wel een van de dieren die het snelst afgevoerd worden,de liefde van dit dier gaat vaak "over zijn rug"..helaas...

kinsealy schreef:Vasthi schreef:Traveller, ik heb de AdB methode geprobeerd met behulp van een door hem opgeleidde instructrice, maar heb simpelweg te weinig tijd om dagelijks op die manier te rijden. De hoop op verbetering heb ik overigens nog niet opgegeven hoor! De komende maanden gaat ze gewoon op rust en na de winter zie ik weer verder. Misschien laat ik dan weer foto's nemen om te kijken hoe het ervoor staat.
Toevallig hoorde ik vanavond een verhaal over iemand die de AdB methode ook volgde. Ze had les van Antoine de Bodt en heeft haar paard geloof ik ook af en toe een week in Belgie gehad.
Anyway, was een paard met een zeer zware vorm van hoefkatrol die gewoon genezen is door die methode van rijden. Liep helemaal niet meer kreupel.
Maar kost inderdaad wel veel tijd.
octavodia schreef:tja ook ik ken het...mijn andalusier heeft piroplasmose, de ongeneeselijke vorm, en op hem kan ik ook niet meer rijden omdat hij de spierkracht mist. De parasiet heeft zijn zenuwen en spieren aangetast.(veroorzaakt ataxie)..waardoor hij mij niet meer kan dragen en de coordinatie van het koppie naar de achterkant niet helemall goed meer werkt...soms slaat hij hierdoor ook op slot achter...Maar ook hij staat in het land als dolgelukkige grasmaaier, en hij heeft zijn vaste kuddetje, zijn geliefde merrie en zijn zeer geliefde tinkerruin..menneer gedraagt zich als een hengst als zijn merrie hengstig is..en slooft zich uit in de wei naar de buurkudde toe, loopt in spaanse pas langs het draad...gallopeerd en sjeest...maar ik kan altijd zien dat het niet meer gaat zoals het vroeger ging..zijn draf ziet er soms ronduit beroerd uit door slechte de coordinatie. Veel mensen hebben gezegt..wat moet je met zo'n duur dier als je er niets mee kunt...je hebt toch al 2 honden...Mijn paard heeft geen pijn...is gelukkig, en dolblij als ik iedere dag kom om met hemte wandelen te poetsen of wat makkelijke vrijheidsdressuuroefeningetjes te doen...Nee inlaten slapen geen denken aan, hij is mijn maatje...niet mijn gebruiksvoorwerp..ik mis het rijden tuurlijk.Wel heb ik voor mij zelf de beslissing gemaakt dat hij natuurlijk nooit moet lijden..als de parasiet hem echt ziek gaat maken dan weet ik wat me te doen staat, maar zover is het gelukkig nog niet...Ook een paard dat chronisch kreupel is hoeft geen pijn te hebben hoor, dat is echt een misverstand...zij kreupelen vaak door stijfheid, iemand die ooit een rottige breuk heeft opgelopen in zijn been en er een vreemd loopje aan heeft over gehouden heeft ook geen pijn...Zolang je paard eet en blij is,en jij als eigenaar hem goed in de gaten houd, weet je dat het goed is...je weet wanneer je de beslissing moet maken hoor...neem dat maar van me aan...want als je zoveel van je paard houd dat je het rijden laat voor wat het is omdat het niet meer kan...dan kun je ook beslissen als het nodig is...Ik wil hier niemand voor het hoofd stoten hoor, iedereen doet het op zijn eigen manier..maar ons zo geliefde paard is wel een van de dieren die het snelst afgevoerd worden,de liefde van dit dier gaat vaak "over zijn rug"..helaas...
karuna schreef:Ik word verdrietig als ik dit lees. Vasthi hoefkatrolontsteking arme muts. Ik las inmiddels in een ander topic dat je wel een lekkere wei voor hun hebt gevonden waar ze gewoon kan blijven rondhobbelen gelukkig.
De reacties komen ons wel bekend voor. We hebben hetzelfde gehad met Karuna. Zelfs de DA zei dat we haar maar moesten laten inslapen. ZOu toch nooit meer wat worden met dat beest.
We hebben haar toen toch de 6 weken gegeven om te kijken of ze er minder last van zou hebben. Ze was toen 15. Op haar 26 e hebben we haar voor iets anders moeten laten inslapen.
Ze heeft 11 jaar vrolijk rondgehobbeld in de wei. Af en toe een stukje rijden lekker voor de kar. Maaar alles rustig aan gedaan.
We zijn vaak voor gek verklaard dat we zoveel geld bleven steken in een knol die toch niet meer geschikt was voor regelmatig gebruik.
We hebben altijd zoiets gehad zolang wij het kunnen betalen en ze heeft lol met in de wei staan laat dan maar lekker lopen en geniet ervan zolang het nog gaat. Ze liep soms goed soms slecht maar nooit zo slecht dat ze er onder heeft geleden.
Volg je hart en laat mensen lekker doorl*llen. Of vraag of ze zichzelf ook wegdoen als ze niet meer kunnen produceren of een mankement krijgen..