jaarling rontgenlogisch laten keuren zinvol????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Re: jaarling rontgenlogisch laten keuren zinvol????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:52

Vanaf een maand of 18 kan het, ervoor krijg je niet echt uitsluitsel

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:21

erna ook niet

antiklit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:22

nee, helaas blijft een paard altijd een kwetsbaar bezit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:08

Suzanne F. schreef:
Vanaf 2 jaar veranderd er niet zo veel meer, dan kunnen de straalbenen alleen maar slechter worden, nooit beter.
Ik ken daarentegen een paard wat diverse OCD´s had op 3 jarige leeftijd en als 6 jarige niks meer...

Geopereerd waarschijnlijk? Anders wil ik niet weten waar de ocd zijn gebleven. Brrr

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:03

Niet geopereerd.
Kan zijn dat het weer vastgegroeid is toch?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:09

Suzanne F. schreef:
Niet geopereerd.
Kan zijn dat het weer vastgegroeid is toch?

niet op driejarige leeftijd dat bestaat gewoon niet !! OCD zijn ze los dus die gaan zeker niet weer gaan aangroeien op net dezelfde plek waar ze hebben losgelaten .
Bovendien worden zulke beweringen idd nogal eens geroepen ..maar daar heb ik wel mijn twijfels over ..of hij is geopereerd of de persoon die hem als zesjarige koopt roept dat ie geen meer heeft terwijl ze wel beter weet

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:28

Volgens mij kunnen OCD's wel verdwijnen. Het is immers lichaamseigen (bot)weefsel, dat door het lichaam kan worden afgebroken als het afsterft. Ik vind dat niet ondenkbaar. Maar misschien zijn er 'deskundigen' die daar ervaring mee hebben?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:35

Nee tis echt zo, paard is op 3 jarige leeftijd gekeurd door de fokker zelf, had echt stuk of 4-5 OCD´s.
Hij heeft het paard laten rijden tot Z1 nivo en toen bood zich een koper die hem nogmaals wilde laten keuren en hij had niks.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:03

Dat is dan mooi meegenomen, ik ken een paard die als 3 jarige is geopereerd aan ocd, en die op 7 jarige leeftijd weer werd gekeurd en waarvan op de foto's precies te zien was waar de ocd had gezeten. Dat is weer de andere kant van het ocd verhaal.

Persoonlijk zou ik een paard vanaf 3 jaar laten keuren bij aanschaf, ik heb zelf een twenter die niet gekeurd is op ocd. Maar mijn boefje is ook een verhaal apart.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:40

Suzanne F. schreef:
Nee tis echt zo, paard is op 3 jarige leeftijd gekeurd door de fokker zelf, had echt stuk of 4-5 OCD´s.
Hij heeft het paard laten rijden tot Z1 nivo en toen bood zich een koper die hem nogmaals wilde laten keuren en hij had niks.

Dan wil ik niet weten waar die stukje bot nu zitten. Als ze gaan zwerven kunnen ze overal heen gaan.
Vindt het een erg sterk verhaal, misschien dat het rontgen apparaat stuk was? Dat lijkt me dan eerder

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:32

toch heb ik ook verhalen gehoord van paarden die op jonge leeftijd OCD hadden, en later bleek het verdwenen...dat schijnt wel te kunnen
misschien dat het bot oplost oid ,ik zal het eens aan de dierenarts vragen hoe dat nu precies zit

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:56

Het enig zinvolle wat ik in wil brengen is het volgende; afwijkingen kunnen zich op alle leeftijden voordoen.

Het KWPN hanteert de leeftijd van 2,5 jaar voor de PROK keuring. OP die leeftijd zijn de meeste (aangeboren) afwijkingen redelijkerwijs wel te constateren.

De lijkt me dan ook een goede leeftijd om een paard aankooptechnisch te laten keuren.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:11

Dat is dan mooi meegenomen, ik ken een paard die als 3 jarige is geopereerd aan ocd, en die op 7 jarige leeftijd weer werd gekeurd en waarvan op de foto's precies te zien was waar de ocd had gezeten. Dat is weer de andere kant van het ocd verhaal.

Ik heb een havidoff merrie, die had ook een OCD, de fokker heeft haar geopereerd en toen ik haar kocht en fotos maakte, toen zag je echt een wit vlekje, waar de OCD gezeten heeft. Ik heb haar nu nog, geen problemen mee, Alleen als je wilt fokken, dan schijnt het erfelijk te zijn.
Verder heb ik nog een Rubinstein merrie die op de fotos een klein ocdtje had. Ze is echter wel gewoon gkk voor de sport en nergens problemen mee gehad.

Ik zou zeker een jaarling van 4000 euro op fotos zetten! en als er iets is,dan ben je er ook nog optijd bij (bijv. operatie) Twee weken geleden heb ik een jaarling verkocht voor 1600,00 euro en die eigenaar heeft hem ook laten keuren. gelukkig alles goed.
Mijn andere jaarling laat ik ook deze winter helemaal keuren. Hij is van maart 2005 en dan kan je zeker al wat zien.
Ook kan je vanaf dan met een gerust hart je jaarling opfokken. Want dan weet je dat hij gezond is. Je loopt met een jong paard in de groei al genoeg risico. En alle risico die je kan uitsluiten is mooi meegenomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:36

sandradeboer schreef:
Het enig zinvolle wat ik in wil brengen is het volgende; afwijkingen kunnen zich op alle leeftijden voordoen.

Het KWPN hanteert de leeftijd van 2,5 jaar voor de PROK keuring. OP die leeftijd zijn de meeste (aangeboren) afwijkingen redelijkerwijs wel te constateren.

De lijkt me dan ook een goede leeftijd om een paard aankooptechnisch te laten keuren.

Voor OCD hanteert het KWPN géén 2,5 jaar want tegenwoordig kun je je jaarling al laten rontgenen en dan krijg je een verklaring dat ie OCD vrij is en dan hoeft ie met 2,5 niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:16

Dat is in het kader van het OCD onderzoek, voor het PROK predikaat mag je pas laten keuren vanaf september in het 2e levensjaar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:07

Nee, als je deze OCD foto's laat maken als jaarling dan krijg je van het KWPN een certificaat en hoeft ie met de PROK niet meer voor OCD op de foto.

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:24

Bij een jong paard zijn de epifisaire schijven nog niet volgroeid. Het kraakbeen past zich aan aan de belasting in het gewricht, dit betekend dat zolang de groeischrijven nog niet gesloten zijn er nog steeds veranderingen plaatsvinden.
Als je op een foto bij een jaarling een 'ocd' zou zien is dat een stukje van de epifisaire schijf dat wat meer kalk bevat (en dus oplicht op de foto) en dus eigenlijk geen echte OCD zoals we die kennen bij de 'oudere' / 'volwassen' paarden.
Er is een onderzoek in Lelystad geweest: JUMPEX. Hier hebben zij een prognose proberen te maken over de correlatie tussen de huisvesting van opgroeiende paarden en OCD. Voeding en huisvesting speelt een belangrijke rol met het voorkomen van OCD.
Als er op foto's, die op jonge leeftijd genomen zijn, geen OCD te zien is, wil dat niet zeggen dat dat paard als 3-jarige geen last heeft van OCD en vice versa!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:39

En toch werkt het KWPN zo. Niet mijn idee.