flicka schreef:Mijn bescheiden mening is dat het net als voor mensen geldt: hoe minder beweging hoe dikker. Een paard dat veel weidegang krijgt of nog beter veel beweging middels rijden verbrandt ook meer. Als je je paard veel op stal hebt met weinig beweging en veel te veel krachtvoer dan vraag je om problemen. Te veel hooi kan m.i. nooit de boosdoener zijn. Stro ook niet tenzij je dus te weinig hooi voert. Hoefbevangenheid heeft niks met stro te maken maar wel veel met krachtvoer/weinig beweging/verkeerde ondergrond e.d.
Ik zeg ook niet dat hoefbevangenheid iets te maken heeft met het eten van stro, ik zeg alleen dat het voor paarden die een neiging hebben tot overgewicht en alles eten wat los en vast zit, het misschien niet zo goed is om onbeperkt ruwvoer te kunnen eten. Gelukkig heb jij geen ervaring met paarden met overgewicht en hoefbevangenheid, want dat is echt niet leuk, geloof me! Onze fjorden vroeger stonden 24/7 buiten met een schuilstal en kregen nauwelijks krachtvoer (een handje per dag voor de gezelligheid), in de winter in een uitloop en in de zomer in de wei, beweging kregen ze ook voldoende. Stro aten ze overigens nauwelijks, maar het hooi wat ze kregen werd echt uitgewogen, ook op advies van DA. Het ene paard heeft nou eenmaal meer aanleg voor dik worden en daaraan gerelateerde ziektes dan het andere, net als mensen.
En onze ene tinker wordt wel degelijk dik van ruwvoer en dus ook stro, hij staat nu ('s nachts, want overdag staat hij buiten) gelukkig op zaagsel. Ook hij krijgt voldoende beweging, hij houdt nou eenmaal van het eten van alles wat eetbaar is! Je moet daar wel de controle over houden. Ben zelf echt wel een voorstander van stro in een box, dan hebben ze als ze op stal staan ook wat te doen, maar bij sommige paarden kan het gewoon beter niet.

*ik weet dat velen het niet met me eens zijn
maar ik krijg toch steeds meer die indruk*