Opfok of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:48

het is voor mensen met grote opfok bedrijven echt hard werken hoor Bloos ik ken verscheidene eigenaren met opfok bedrijven hier in het noorden. Als ik de kans aan huis niet had gehad om mijn eigen paarden op te fokken, was ik niet aan een jong paard begonnen Bloos

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:53

Een jong dier opfokken is een hele klus, aangezien ik mijne niet in een stal wilde opsluiten en maar een paar uurtjes per dag naar buiten wilde hebben heb ik het uit handen gegeven.

Ik denk dat ik mede daardoor een sterk en gezond dier heb gekregen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:35

Lielle: In principe dus hetzelfde.. Lachen

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 17:48

Ja hij komt sowieso 24/7 buiten te staan.
3 x per dag wel even zn veulenbrok op stal eten!
Dat tutten lijkt me wel duidelijk , niet dus Bloos
Verder komt hij in een ruim land met genoeg paardjes.
Ik heb iniedergeval genoeg info over de opfok, bedankt!
Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:12

Tmroes schreef:

Beter lezen Knipoog , hij staat de hele dag in het land, ook 's nachts (weet niet of dat 's nachts erbij stond Bloos )
En hij wordt dus met noodweer binnen gehaald... Pling

Ik lees goed ik lees alles en op mij kwam het over dat ze 's nachts binnen kwamen te staan. En nog steeds wat betreft de merries hengstjes kunnen prima vanaf 6 maand vruchtbaar zijn.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:15

pauline1 schreef:
inscharen met andere jongen paarden is veel beter voor het ontwikkelen van zn karakter.en ook beter voor het paard zelf..je hebt hier later alleen maar voordelen van en het is het w8ten waard.je kunt als ie binne staat als ie daar klaar voor is nog lang genoeg met em bezig zijn.

Neem van me aan dat dit een heel goed punt is.
Onze 21-jarige merrie hebben we als enter gekocht en we durfden haar niet in de koppel te laten lopen omdat we bang waren voor beschadigingen. Het is naar andere paarden toe een asociale merrie die het liefst iedereen het land uitslaat.
Onder het zadel was het erg lastig om met haar in een groep te rijden.

Dus....in de groep zodat ze elkaar zullen opvoeden!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:11

Ik was eerst ook iemand die zei dat de opfok niet persé hoefde. Tot ik zelf een veulen gefokt had, die door mijn merrie behoorlijk vrij werd opgevoed Clown .
Resultaat was een heel dominant veulen naar andere paarden toe en vooral naar mijn merrie.
Nu zeg ik niet dat dit bij jouw veulen het geval is, maar dit is mijn ervaring Knipoog .

Na lang nadenken toch maar naar de opfok gebracht en het is de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb. Echt waar Ja . Hij is veel rustiger geworden en heeft goede manieren bijgeleerd.

Nu zie ik dat jouw veulen wel genoeg gezelschap heeft en aan een jaarling zou hij ook wel een goede speelmaat hebben, en misschien aan de shetlanders ook wel (die ze vaak ook nog eens goede manieren bijleren Knipoog ).

Het belangrijkste voor de eerste jaren is dat ze een goede basis leren. Daarmee bedoel ik: halster om- en afdoen zonder problemen, meelopen aan een halstertouw, voetjes geven. Vaststaan vind ik dan nog niet zo noodzakelijk, maar kun je ze wel leren als je er de mogelijkheid toe hebt.
Als ze dat eenmaal goed onder de knie hebben; de wei op met een schuilstal en laat maar groeien Knipoog.

Ik denk persoonlijk dat je je veulen er echt niet blij mee maakt als je er dagelijks mee gaat tutten. Ik probeer 2 x in de week langs te gaan bij mijn jaarling en dan geef ik hem even een aai over de bol en kijken hoe het met hem gaat. Meer heeft hij nu gewoon niet nodig. Dat komt over een paar jaar wel.

Geef je veulen lekker de tijd om nog even te spelen. Ze kunnen nu toch nog niet de concentratie en geduld opbrengen om echt te kunnen tutten. Opfok is dan niet persé noodzakelijk, dagelijkse weidegang wel en dan het liefste nog 24/7 Ja .

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:24

Ik heb mijn veulen van vorig jaar niet in grootschalige opfok gedaan. Ik kon eigenlijk enkel niet een opfok naar wens vinden. Ik heb een pony veulen en meegemaakt dat een ponyveulen van ander door de grote paarden veulens in elkaar werd getrapt. En echt een ponygroep was er niet altijd.
Gelukkig heb ik mijn veulen kunnen aanhouden op mijn huidige pensionstal. Er diende zich namelijk iemand aan die ook een veulen had die drie dagen ouder was dan de mijne (haflingerveulen) en die lopen van 1 mei tot 1 november dag en nacht in de wei. In die periode doe ik niks met haar. Ik kom eens langs in de wei geef haar een aai over haar bol en laat haar echt lekker spelen.
In de winter staat ze in de nacht op stal en overdag buiten samen met haar maatje.
Moet zeggen dat ik hier helemaal mee in mijn nopjes ben. Het is ook wel luxe zo. Je veulen dichtbij en toch lekker dag en nacht in het land.
Toch heb ik even gedacht dat een grotere groep misschien wel beter zou zijn. Ze zijn immers nu met z'n tweeen. Want die van mij werd aardig rebels. Maar dat is nu allemaal weg gezakt. Waarschijnlijk had dat even te maken met het net dag en nacht buiten staan.
In de wintermaanden borstel ik mijn veulen 1 keer per week. Ze weet ook dat ze vast staat als ik haar stal doe. Ze kan keurig haar benen op tillen. Dus ze is handzaam. En dat heeft wel wat tijd gekost. En dan meer in de zin van kort even wat doen en weer naar buiten. Dus hooguit 15 minuten ofzo. Dus in de winter ben ik ook gewoon wat met haar gaan doen. Alleen gewoon rustig en niet te lang dan 1 keer per week. En daar pluk ik nu de vruchten van. Dus helemaal niks mee doen ben ik het niet mee eens. Maar dat zal ook vast per paard verschillen. Dus doe wat je gevoel je ingeeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:41

Fem_Emil schreef:

En dat lijkt me dus geen goed idee, dan ben je er dus toch al drie keer per dag mee bezig. Lekker op de wei laten lopen en met rust laten.

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:39

Genoeg meningen, feiten en ervaringen gehoord... Tong uitsteken
Ervaringen en tijd zullen het leren..
We merken van zelf of het prima is zoals het gaat of dat we toch aan de meeste reacties moeten toegeven en hem toch nog op de opfok zetten..
We zullen het zien.. Ja
Maar wij blijven hem voorlopig toch bij de penionstal op het land houden Nors opkijken grrr Tong uitsteken

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 20:59

Lielle schreef:
Fem_Emil schreef:

En dat lijkt me dus geen goed idee, dan ben je er dus toch al drie keer per dag mee bezig. Lekker op de wei laten lopen en met rust laten.

Alle paardjes gaan naar hun stal om te eten het geeft alleen maar stress als al zn vriendjes naar binnen gaan en hij in zn eentje in het land moet blijven Knipoog

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:01

Wij hebben er voor gekozen om naar een kleinschalige opfok te gaan. Vond de grote opfok adressen in principe niet verkeerd, maar vaak wel wat te massaal, met als gevolg dat bijvoorbeeld de paarden in de winter hooguit 1/2 keer per week buiten komen om even lekker te kunnen rennen en spelen. Ok, ze staan in loopstallen, maar dat is toch wat anders dan even lekker buiten rennen.
Daarnaast zijn er adressen waar je niet welkom bent om te komen kijken hoe het met je veulen gaat. Vind dat wel erg raar, alsof ze iets te verbergen hebben. (zal vast niet voor alle opfokbedrijven gelden Knipoog )
Ik vind ook dat je niet constant met een veulen om moet tutten, maar vind het wel belangrijk om wat contact met een veulen te houden en ze wat basisbeginselen te leren.
Daarom hebben wij voor een kleinschalige opfok gekozen, wel omgang met leeftijdsgenoten, maar ook met paarden van andere leeftijden, elke dag buiten, maar ook wat individuele aanndacht en daarnaast zijn we welkom om te komen kijken hoe het gaat. Vind ik ook wel erg fijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:37

Fem_emil, en dat vind ik dus echt een aardig probleem eerlijk gezegd. 3 * per dag uit de wei halen is IMO veel te veel.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:46

mijn paardje is nu bijna 7 maanden[20 sept]
ik wou haar eerst naar de opfok doen,maar de stalbaas vond het niet zo een goed idee..
veulen komt pas na 2 jaar terug?? dan moet je alles opnieuw doen en is ze groter en sterker [ het zal wel]....
de eerste paar weken waren een ramp : ze mocht niet los in de bak,wei enz!!
begon zelfs chago te worden dat ik haar genomen had!!
kon er toch niks mee op mijn stal...
nu een paar weken later : loopt ze lekker los in de bak,en het is echt een knuffel!!
toch hoort het niet vind ik...ze staat wel met andere paarden...gelukkig Ach gut

ben aan de andere kant wel blij dat ze hier staat!!
opfok hier is lastig te vinden en vrij ver weg...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:52

maar hoe heb je haar nu dan staan nightlover?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:55

opfok is in mijn ogen, het land op met andere paarden...... kan ook in je eigen achtertuin bij wijze van.

Hoe minder je nu trut met het dier, hoe groter de kans dat hij straks als gezond, evenwichtig, respectvol paard uit groeit.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:02

Ik kies ook voor een opfok. Odin staat met een- tot 3 jarige hengsten en ruinen, maar zonder hengtsen erbij had het van mij best een gemeleerde groep mogen zijn, met ook merries.
Maar zet hem niet ergens neer waar er de hele dag mee getrut wordt, daar wordt een jong dier niet beter van. Trutten kun je doen vanaf zo 2,5/ 3 en dan tot zn dood. Laat hem die paar vrije jaren dan lekker hebben Haha!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:08

KiWiKo schreef:
opfok is in mijn ogen, het land op met andere paarden...... kan ook in je eigen achtertuin bij wijze van.

Klopt, vind ik ook, maar alle (grote) opfokbedrijven hanteren: een half jaar het land op (van mei t/m oktober, als je geluk hebt tenminste, soms is het ook t/m sept.) en een half jaar binnen. Heb zelf ook nog gezocht naar een bedrijf waar ze zomer en winter 24/7 buiten staan, niet gevonden. Heb nu gelukkig wel een waar ze 'swinters overdag in iedergeval naar buiten gaan.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:19

kinsealy schreef:
KiWiKo schreef:

Klopt, vind ik ook, maar alle (grote) opfokbedrijven hanteren: een half jaar het land op (van mei t/m oktober, als je geluk hebt tenminste, soms is het ook t/m sept.) en een half jaar binnen. Heb zelf ook nog gezocht naar een bedrijf waar ze zomer en winter 24/7 buiten staan, niet gevonden. Heb nu gelukkig wel een waar ze 'swinters overdag in iedergeval naar buiten gaan.

Dat vind ik nou ook. Dat massale staat mij vaak niet aan. Nu heeft mijn veulen in de zomer 24/7 weidegang. In de winter de hele dag buiten en in de nacht op stal. Ik moet er niet aan denken dat die van mij in de winter in een loopstal staat en om de dag een keer naar buiten mag. En dan ook maar paar uurtjes. Want eerlijk gezegd vind ik de loopstallen niet geschikt daar voor een meestal staan er teveel veulens in. Maar dat is uiteraard niet bij alle opfokken zo.Wel degene die ik ken.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:23

Lielle schreef:
maar hoe heb je haar nu dan staan nightlover?

ze staat nu met dit weer binnen met 4 andere....
de stalbaas zet haar dan sochtends een halve dag buiten...[ook met regen]
en als ik kom gaat ze uiteraard ook mee de bak in,er staat dan nog een welsh aan de andere kant van het hek [ haar buurvrouw/goede vriendin]
Ze kan goed met paardjes omgaan!!

maar ik zit nog hard te twijfelen...tuurlijk wil ik haar best in de opfok!!
maar dan kan ik haar bijna nooit meer zien [ geen vervoer]
lastige keuze Bloos

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 07:21

wat bedoelen jullie met 24/7 buiten zetten?
Mijn paarden staan allemaal thuis, inclusief de veulens. Die gaan hier nooit haar een opfok en staan zodra het koud wordt `s nachts binnen. Ook als er veel dazen zitten laat ik mijn paarden niet lekprikken.
Ik ben tegen een opfok, tot nu toe heb ik zoveel verhalen gehoord van paarden die helemaal in elkaar getrapt zijn of waarvan de staart helemaal afgebeten wordt. Mijn paarden staan altijd thuis en mijn kleintje vind het helemaal geweldig om opgetut te worden. Je moet ze niet te lang poetsten omdat je dan de vetlaag wegdoet maar even borstelen kan best.
Mijn paarden zijn nooit naar een opfok gegaan, en ze hebben nu allemaal een hele dikke staart, een mooie korte vacht en zijn gewoon sociaal met andere paarden. Verder zijn ze allemaal goed ontwikkeld en lopen ze ongeveer M2.
Dus ik zie het nut niet van een veulenopfok.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:20

ik ben niet per se voor een grootschalige opfok, maar wel voor het laten opgroeien met andere paarden en in weer en wind. Dus ook met dazen en in de kou.

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 18:45

mhhh echt balen;
die stal is dus gesloten!
Sita en Kastana moesten de volgende dag al weg!
En de eigenaresse zat ergens in Frankrijk.
Gelukkig was haar zus er nog! Sita staat nu vlakbij haar zus
wel helemaal in Hoorn! Verdrietig en kas staat in westzaan vlakbij mij gelukkig.
iig was het echt zielig alle paardjes waren al weg en we moesten eerst met kas in de trailer. dus sita was helemaal alleen en daarna moest ze ook de trailer in waar ze echt doodsbang voor is. het is allemaal wel goed gegaan maar het is niet echt leuk zo.
sita en kas kunnen niet zo goed zonder elkaar en dan moeten ze ineens naar een nieuwe omgeving zonder elkaar. maarja het zal wel wennen!
Kastana moet daar 1 oktober weer weg. Daarvoor zoeken Sandra en ik een leuk adresje voor kas. En dan kan Emil daar ook terecht 15 oktober Haha!
het word sowieso geen opfok, want ik heb even gekeken wat hier een beetje in de buurt is ; je mag niet langskomen ( dus nee! Clown ) en op een paar andere staan ze 's winters binnen! nou dan maar een pensionstal hoor, waar ze met meer jonge paardjes lekker buiten kunnen zijn.. ik hou jullie wel op de hoogte waar hij uiteindelijk heen gaat Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:12

Ik ben voor opfok. Sociale ontwikkeling, maar ook lichamelijk, spelen en ravotten, in aanraking komen met ziektes op jonge leeftijd en inderdaad, geen getrut, daar krijg je vervelende paarden van.

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:19

Emil staat nu NIET op de opfok.
Hij staat op een enorm stuk land met een schuilstal.
Met een merrie ( van 6 maanden ) en een shethengst (van 1,5).
Het gaat nu supergoed en hij word er regelmatig uitgehaald.
Hier heeft hij zelf absoluut geen problemen mee,
hij springt zelfs het land uit om naar zn voerplek te mogen.
Aan sommige reactie's heb ik dus wel wat gehad maar aan het grootste gedeelte absoluut niet!