fok merries zonder keuring bij kwpn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re: fok merries zonder keuring bij kwpn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:54

blauw papier bestaat toch niet meer ...ik heb een chin chin 4 jaar is gewoon een stamboekpapier erbij ..heb een landfriese II merrie zelfde papier alleen in de hoek staat register A dan heb ik een merrie die als vader een eigen hengst was ( overigens een wolfgang uit de moeder van Ferro) uit een jasper moeder ..terug helemaal hetzelfde papier in de hoek stond reg.B ..een leek of buitenlander ziet dus geen enkel verschil op het papier Knipoog

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:59

Hai,

En als je dan wil gaan fokken met:

-a register paard met kwpn hengst komt er gewoon kwpn papier bij
-a register paard met holsteiner hengst komt weer a register bij?
-a register paard met niet gekeurde vader of wachthengst komt b register of geen papier bij?
-b register paard met kwpn hengst komt gewoon kwpn papier? of wordt het veulen dan a register?
-b register paard met holsteiner hengst wordt dan a register? of ook b register?
-b register paard met niet gekeurde vader of wacchthengst komt geen papier bij?

Ik ben benieuwd!

Groetjes Mira

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:04

Ik zou zeggen, lees het kwpn bewaarboek er eens op na. Daar staat een handige straatje waarin je zo in terug kan zien hoe en wat met papieren.

Reg. b. (blauw papier) bestaat nog steeds.

Chinchin is dacht ik of erkend of kwpn ggk dus dan krijg je bij veulens gewoon vb papier.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:41

Sammie schreef:
Ik zou zeggen, lees het kwpn bewaarboek er eens op na. Daar staat een handige straatje waarin je zo in terug kan zien hoe en wat met papieren.

Reg. b. (blauw papier) bestaat nog steeds.

Chinchin is dacht ik of erkend of kwpn ggk dus dan krijg je bij veulens gewoon vb papier.

tja dan hebben ze zich alleen maar bij mij vergist ...heb er allemaal zo'n oranje papier bij alleen staat er in de rechterhoek iets anders ...de ene is Vb ,de andere reg A en de andere reg B ....ging ook niet over de Chin chin maar de andere twee Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:42

Van welk jaar zijn deze? Dit jaar?

Misschien was de kleur op. Haha!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:51

register B merrie is van 97
registerA merrie is van 99
Vb en stamboek merries heb ik in alle jaargangen ...en de twee bovenstaande merries zie je echt geen verschil in papier....alleen staat er dus rechtsboven

ingeschreven in :Reg A of reg B ...kon de reg b zo verkopen zonder dat de koper er benul van had ..iemand die koopt voor de sport ziet het dus echt niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:00

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:01

Nee, die malen er vaak niet om. Er zijn ook zat fokkers die met vb merries fokken zonder er ooit mee naar de keuring te gaan.

Maar kleurtjes bestaan als het goed is nog steeds hoor, dus waarom ze bij jou dan oranje zijn (of is het nog 'oud' wit als de vroegere hulpstamboeken? )

edit: kleur is niet echt duidelijk te zien zo, maar het zijn wel de 'nieuwe'met 4 generaties. Erg apart..

edit: die hengst komt uit een leuke moederlijn Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-11-06 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:01

Miraketjuh schreef:
Hey hai,

Ik had nog een vraag (ik wil namelijk ook een veulentje kopen) moeder is kwpn en heeft een predikaat ster en de vader is holsteiner. De eigenaar zegt dat er blauw kwpn papier bij zit. Ik kan daar erg weinig over vinden de een zegt blauw is b register en dan kun je er dus niet mee naar de keuringen e.d. en dan zou je allen door prok en prestatie te leveren later nog omgezet kunnen worden naar a register of stamboek en daarna mag je dus wel naar de keuringen om alsnog predikaten te halen?

Ik las ook op forums dat er mensen met een paard met een blauw papier wel gewoon een register a paard was. Zegt blauw misschien niets over de registers maar puur dat het niet helemaal kwpn is? En die registers geeft aan wat het dan wel is namelijk a ander stamboek b.v. holsteiner hengst en b register niet gekeurde/ afgekeurde hengst of wachthengst.

Als het zo klopt en naar het berichtje hierboven kijk dan zou een kwpn moeder met een holsteiner vader een blauw register a papier krijgen waar ik dus gewoon mee naar de keuring zou kunnen gaan en waar ik gewoon predikaten bij zou kunnen halen? Vanmiddag bel ik de eignaar ook wel en dan hoop ik dat hij zegt register a! Ik laat het dan nog wel horen!

Groetjes Mira

hoi,

ik heb van onze hengstenboer begrepen dat wanneer je merrie laat dekken door een hengst uit een ander stamboek dat je dan een blauw papiertje krijgt bij het veulen. Er zijn ook een aantal hengsten in nederland die een blauw papier hebben. Clinton is er 1 van. Verder heb ik dezelfde uitleg gekregen van de hengstenboer, die jij beschrijft. Ik mag er toch van uit gaan dat zo'n persoon er toch wel het een en ander van weet?

ik ben benieuwd wat de uitslag is van je telefoontje naar de huidige eigenaar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:04

Sammie schreef:
Nee, die malen er vaak niet om. Er zijn ook zat fokkers die met vb merries fokken zonder er ooit mee naar de keuring te gaan.

Maar kleurtjes bestaan als het goed is nog steeds hoor, dus waarom ze bij jou dan oranje zijn (of is het nog 'oud' wit als de vroegere hulpstamboeken? )

edit: kleur is niet echt duidelijk te zien zo, maar het zijn wel de 'nieuwe'met 4 generaties. Erg apart..

nee echt helemaal dezelfde als Bvb de corland x Nimmerdor uit de molga stam die ik staan heb

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:10

Kan het misschien niet zo zijn dat ze het vroeger in gewone kleur deden (net na de overgang van hbs naar reg. a en een reg. b, maar dat dit te verwarrend was en dat ze daarom blauw en groen hebben geintroduceerd? Want ik heb een reg.b (blauw) papier in m'n handen gehad van een merrie uit '98. En een groene (reg. a.) uit 2000.

En anders weet ik het ook niet meer. Clown

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:12

Dit is dan de chin chin
Afbeelding
weet niet Sammie maar ik heb denk ik een jaar of 8 terug ééntje gehad die al een jaar of zeven was en die had juist wel een blauw papier ...kon je dus niet naast zien ..daarom dacht ik juist dat het nu niet meer zo was Haha!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:18

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:22

Dat is ook allemaal na te lezen op internet Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:24

Ik heb toch echt een groen papier bij mijn veulen gekregen.
zal eens zien of mijn fototoestel het doet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:27

Sammie schreef:
Dat is ook allemaal na te lezen op internet Haha!

Ik weet het, maar je wilt niet weten hoeveel mensen dat niet kunnen vinden. En ik had tijd over joh Clown

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:29

Sammie schreef:
Paarden met een blauw papier kunnen NIET naar een keuring.
Kun je het papier inscannen? misschien bedoel jij iets anders dan wij?

Niet waar, ze zijn alleen uitgesloten van de NMK en voor kampioenschappen.
Onze 3-jarige merrie van Don Primero is gewoon voor opname naar de keuring geweest.

*edit; verkeerde naam hengst Bloos )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:32

Een blauw reg. b. papier mag niet naar keuringen. Sterker nog, ze mogen volgens mij ook niet aan de pavo e.d. mee doen.

Dus dan je hebt geen blauw maar groen papier. Reg. a. (groen) mag nl. wel naar de keuring, maar niet naar het NMK en CK (schap) en wordt pas in hetstamboek opgenomen als er aan diverse eisen is voldaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:33

Zo papier van veulen van dit jaar, opgenomen in het a.reg. Papa is een holsteiner hengst.
Afbeelding

typfoutje Clown
Laatst bijgewerkt door Alane op 16-11-06 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:34

links is groen (reg a), rechts is veulenboek (ik noem dat vaak vol papier). Lachen

dus ibalia als de jouwe ook die kleur heeft is het reg. a.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:35

nope rechter is stb, is het papier van de moeder Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:38

Oh ja Haha! Tong uitsteken Dat kan ook.

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:45

links is groen (reg a), rechts is Veulenboek of Stamboek is roze/oranje?

Heeft er iemand ook nog een voorbeeld van een blauw papier dan is het misverstand ook de werled uit wat groen is en wat blauw is ghi!

Groetjes Mira
Laatst bijgewerkt door Miraketjuh op 16-11-06 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:46

Sammie schreef:
links is groen (reg a), rechts is veulenboek (ik noem dat vaak vol papier). Lachen

dus ibalia als de jouwe ook die kleur heeft is het reg. a.

Ja, Sammie dat was bekend Knipoog
Vroeger was het een blauw papier dus dat is een beetje verwarrend.
Onze merrie is een reg. a. Dat klopt.
Mijn veulen is ook eer reg.a van Arkansas

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:47

oranje is veulenboek en stamboek. (daarom noem ik het dus vaak vol). Rechtsbovenin staat dan VB óf STB.

helaas heb ik geen blauw momenteel.

@ibalia ik zeg het er expres bij aangezien jij het over reg. b. had wat wel naar de keuring mocht. Vandaar dat ik die kleur expres aanhaalde Knipoog