Welke hengst geeft de beste/meeste stermerries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hypo

Re: Welke hengst geeft de beste/meeste stermerries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 23:04

Beber schreef:
Leuk idee, snap wel dat het KWPN dit niet meldt, dan kiest "iedereen" voor dezelfde hengst. Haha!

Ik mag hopen dat "iedereen" eerst naar zijn eigen merrie kijkt en dan pas naar de hengst. Knipoog Maar goed, met al die hengsten moet je ergens beginnen.

Voor ons is het één van de hulpmiddellen om naar een longlist van hengsten voor alle merries te komen. Als we die hebben gaan we kijken of we vanuit deze longlist naar een match per merrie kunnen komen. Daarvoor gebruiken we de individuele keurings/test/sport resultaten van de merrie en natuurlijk onze eigen beoordeling van haar en de nafok.

Het is altijd een heel proces, dat vaak tot het laatste toe doorgaat Haha!

gomir

Re: Beste stermerries komen van Sandro Hit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:47

Gitta1977 schreef:
50/50 van 211 is bij mij 105... Niet alle merries zullen aangeboden worden op de keuringen denk ik...

Idd. Maar blijven die merries thuis, omdat de mensen het teveel gedoe vinden om naar de keuring te gaan of blijven die merries thuis omdat de eigenaar denkt dat het geen zin heeft om de merrie aan te bieden...Clown

Dat is de ellende met paarden bekijken op keuringen, jonge paarden competities ed. Je ziet altijd een voorgeselecteerde groep en krijgt dus altijd een vertekend beeld.

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:31

Beber schreef:
Leuk idee, snap wel dat het KWPN dit niet meldt, dan kiest "iedereen" voor dezelfde hengst. Haha!

Op Stallion.com van het Kwpn kun je onder het kopje fokregistratie van je hengst naar keuze het aantal geboren veulens en het aantal stamboek/ ster en/of keur merries vinden. Vingers aflikken
Alleen de elite merries is het kwpn even vergeten! Huilen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 07:55

Je moet het aantal STERMERRIES afzetten tegen het aantal GEBOREN MERRIEVEULENS in 2003.
Niet alleen kijken naar het aantal merries dat wel of geen ster wordt, maar ook de merries meenemen die NIET AANGEBODEN worden.

En eigenlijk dit cijfer over een jaar corrigeren met paarden die als 4-jarige pas aangeboden worden.......... Tong uitsteken

Mocht je het echt goed willen doen moet je de kwaliteit van de moeders er ook bij betrekken.
Sorteer eerst alle merries eruit met en STAMBOEK moeder. En kijk welke hengsten daarbij relatief de meeste stermerries hebben gegeven.
En kijk ook eens naar alle merries met een STER/VKEUR moeder die kinderen hebben gegeven die GEEN STER werden.
Dan kun je veel beter zien welke hengsten verbeterend werken.

Het Sandro Hit voorbeeld is een beetje belachelijk. Die dekt alleen merries van topkwaliteit. Merries die zelf ook 80+ zijn, of al bewezen hebben dergelijke kinderen te geven.... Knipoog

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:34

CGJ solliciteert naar een baantje uitzoekwerk... Schijnheilig
Maar zo zou je het inderdaad wel moeten doen, dan krijg je het eerlijkste beeld...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:39

Ook de kwaliteit van de moeders speelt een belangrijke rol. Kunnen jullie die ook op behaalde predicaten produceren en dan de ratio.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 08:51

Ik zou zeggen, ga je gang. Whoosh! Als je de cijfers aanlevert, nemen we het graag op. Zoals ik al aangaf, is het voor ons slechts een hulpmiddel om een longlist te maken. Geen statistisch verantwoorde methodiek om de beste hengst te bepalen. Fokken is immers geen wiskunde! We proberen het alleen een heel klein beetje minder gokken te maken.

We zijn nog bezig om het totaal aantal aangeboden merries toe te voegen, dat geeft zeker een beter beeld door de verhouding aanbod/ster. Het kan zeker allemaal verfijnder, maar dan staat de hoeveelheid werk niet meer in verhouding tot de extra info die het levert voor de hengstenkeuze. Om je een idee te geven: de uitslagen van alle stamboekkeuringen omvatten meer dan 300 pagina's, dus daar ben je niet zomaar doorheen.

Het precies uitrekenen van de indexen etc. kun je dan ook naar onze mening beter aan de computer van het KWPN overlaten (als ze de goed bestanden er instoppen tenminste Knipoog.

Maar we staan zeker open voor extra input, dus kom maar op. Op dit moment is ook een overzichtje van de Nationale Veulen Keuring in de maak.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:14

Citaat:
Fokken is immers geen wiskunde!

Maar wel een systeem.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:27

Hypo schreef:
Ik zou zeggen, ga je gang. Whoosh! Als je de cijfers aanlevert, nemen we het graag op.

En dan maar hopen dat er niet wéér een record wordt vergeten in te lezen......... Nagelbijten / Gniffelen

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 14:21

Hypo schreef:
Is hij nog wel in training? Het laatste wat ik weet is dat hij bij Edward stond, maar inderdaad al een tijd niets meer van gehoord.

Even ter info: San Remo staat inderdaad nog steeds bij Edward en is inderdaad lekker aan het trainen. Hij ontwikkelt zich lekker en het ziet er qua training ook veelbelovend uit Vingers aflikken

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:49

janderegelaa schreef:
Gros van de fokkers loopt toch achter die mode hengsten aan, ik ook hetzij met enig voorbehoud. Kijk maar naar Lingh, beest is gewoon op zn kop gebouwd en toch dekt ie de wereld.

Als je het afstammelingen rapport van San Remo leest weet ik wel waarom de helft er niet is. Ze zijn te klein.

Te klein? Volgens mij geeft hij juist veel maat mee aan zijn kinderen. Ik heb een 2 jarige die al 1,70m meet.
En dat uit een moeder van 1,65m en een oma van 1,62m.
En als ik het San Remo topic lees begin ik toch echt te geloven dat hij maat fokt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:05

Er is al een voorselectie geweest, mensen die een te kleine hebben gaan sowieso niet. Dat hij strooit met de hoogte blijkt ook uit zijn veulenrapport waar Uytert goed zijn best gedaan heeft om een paar grote uit te kiezen.

Getoond zijn 18 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens. Van de twee thuis geïnspecteerde veulens wijkt er één wat betreft ontwikkeling en beweging in positieve zin van de rapportage af, het andere veulen past in het beeld van de rapportage. De door de eigenaar geselecteerde veulens tonen meer formaat.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:41

Fokker79 schreef:
hoe heeft sir sinclair het gedaan?

Die leverde in elk geval één Ster- en later zelfs voorlopig Keurmerrie; namelijk die van ons. Clown
Petje af dat jullie dit allemaal zo uitzoeken, leuk om te lezen ook!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:04

janderegelaa schreef:
Er is al een voorselectie geweest, mensen die een te kleine hebben gaan sowieso niet. Dat hij strooit met de hoogte blijkt ook uit zijn veulenrapport waar Uytert goed zijn best gedaan heeft om een paar grote uit te kiezen.

Getoond zijn 18 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens. Van de twee thuis geïnspecteerde veulens wijkt er één wat betreft ontwikkeling en beweging in positieve zin van de rapportage af, het andere veulen past in het beeld van de rapportage. De door de eigenaar geselecteerde veulens tonen meer formaat.

Dat hij strooit met de hoogte kan toch nog nooit uit het veulenrapport blijken?
Dat weet je pas als ze uit gegroeid zijn.
Mijn Flemmingh was als veulentjes echt een kleintje, maar die is toch 1,65m geworden.
Mijn DA zei toen ook dat het vaker voorkomt dat bijvoorbeeld het eerste veulen van een merrie kleiner is bij de geboorte, maar meestal groeien die toch tot een normale maat uit.
Het lijkt mij dus te vroeg om op basis van een veulenrapport te roepen dat hij klein fokt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:19

het eerste veulen van een merrie is toch wel iets anders dan de eerste veulens van een hengst hoor.

Ik weet niet precies hoeveel paarden er zijn aangeboden op de keuring maar hij had ongeveer 110 merrieveulens dus waar is de rest?

Als het KWPN het de moeite waard vindt om melding te maken van kleine veulentjes dan is er echt wel iets aan de hand.

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:43

Djesseka schreef:
Fokker79 schreef:
hoe heeft sir sinclair het gedaan?

Die leverde in elk geval één Ster- en later zelfs voorlopig Keurmerrie; namelijk die van ons. Clown
Petje af dat jullie dit allemaal zo uitzoeken, leuk om te lezen ook!

Er liepen er 3 op de NMK, dus de jouwe was niet de enige Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:20

janderegelaa schreef:
Ik weet niet precies hoeveel paarden er zijn aangeboden op de keuring maar hij had ongeveer 110 merrieveulens dus waar is de rest?

kan je aangeven hoeveel procent merries er van andere hengsten wordt aangeboden op 3 jarige leeftijd, dan kan je een vergelijking maken.
Dit is een beetje in de ruimte geklets.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:30

Afstammelingenrapport van San Remo:
Afstammelingen 2003 (veulens)
San Remo toonde een uniforme collectie voldoende ontwikkelde, ruim voldoende rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek heeft ruim voldoende tot veel lengte. De hals is goed van lengte, maar toont op stand onderhals. De schoft heeft ruim voldoende lengte en is voldoende ontwikkeld. De schouder is voldoende tot ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug is doorgaans week. De lendenen zijn voldoende tot goed aangesloten. De croupe is goed van lengte, voldoende hellend en voldoende bespierd. De broekspier loopt voldoende lang door. Het voorbeen is wisselend van lengte en correct gesteld. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende ontwikkeld en goed van kwaliteit.
De stap is zuiver, heeft voldoende ruimte en souplesse. De draf heeft voldoende tot ruim voldoende ruimte, voldoende afdruk en de veulens hebben veel houding en tact. Het voorbeen blijft vlak, het achterbeen zou meer door moeten treden en actiever moeten zijn. De galop heeft ruim voldoende ruimte en voldoende afdruk. De veulens galopperen makkelijk aan. Het voorbeen blijft vlak.

Hier het afstammelingen rapport, er staat nergens dat ze te klein zijn. Ik ben ook bij deze afstammelingenkeuring aanwezig geweest en de veulens hadden echt wel maat genoeg. Maar laten we de indexen maar afwachten, dan praten we verder.

shan schreef:
janderegelaa schreef:

kan je aangeven hoeveel procent merries er van andere hengsten wordt aangeboden op 3 jarige leeftijd, dan kan je een vergelijking maken.

Amen Afgod

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:34

Zit je in de politiek ofzo? Je moet wel het hele rapport laten zien. Dit is de rest:

De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 24 (+2) veulens uit 211 in 2002 gedekte merries

Uytert zoekt niet voor niets grote veulens uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:59

En uit wat voor moederlijntjes kwamen die nakomelingen?

Vind het interessanter om te zien in hoeverre een hengst verbeterd, ipv de hoeveelheid ster/keurmerries.

Wel een heel uitzoekwerkje geweest! Knap hoor!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:11

janderegelaa schreef:
Zit je in de politiek ofzo? Je moet wel het hele rapport laten zien. Dit is de rest:

Zit jij ook in de politiek Jan, want over mijn vraag lees je gewoon heen.

[quote="shan"]
[quote="shan"]

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:23

janderegelaa schreef:

De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 24 (+2) veulens uit 211 in 2002 gedekte merries

Uytert zoekt niet voor niets grote veulens uit.

Er staat inderdaad dat de geselcteerde veulens meer formaat tonen, maar daarmee is toch niet gezegd dat de geprikte veulens te klein zijn.
Ik ben ook groter dan de meeste meiden, maar zijn die andere meiden dan klein? Nee ik ben gewoon groter dan gemiddeld.
Maar ben je zelf op de afstammelingenkeuring geweest? Want ik ben er namelijk van overtuigd dat je de tekst verkeerd begrijpt, juist omdat de veulens helemaal niet onder de maat waren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:04

Ik ben er geweest en de uitgezochte hadden een goede maat waar ik vond dat de geprikte best een stukje groter hadden mogen zijn. Overigens niks tegen San Remo want ik vind het een schitterende hengst.