Ja Pel, maar niet bij die stal waar je me toen hebt opgepikt hè. Een half jaar aan de dunne door hun voerbeleid was genoeg.
Ze voeren hier bijna overal kuil. Het enige adres waar ik hooi kon voeren was bij die "antiekboerderij" in Annen waar je bent geweest een paar jaar geleden. Maar ik heb nog een paar maanden om verder te zoeken.
Ik denk ook dat het ene paard gevoeliger is dan het andere.
Misschien zijn die mokkruiden iets voor Kato? Ik heb ze ook gehad voor Sox, destijds gekocht bij Fred Kammer de NB'er maar Animo Ruitersport verkoopt ze ook (kun je via hun site bestellen).
nog steeds door die cure mok tabletjes van VSM caira?
nope, die dingen helpen voor geen meter, hihi. Ik heb mijn eigen mix gevonden en zo al 2 andere paarden ook van de mok afgeholpen! Zelfs mijn da zweert er nu bij!
Mijn tinkers hebben nog nooit mok gehad. Geen van mijn paarden echt. Rasp wel maar dat hadden ze al toen ze kwamen dan.
Bij ons staan de dag en nacht in de wei. Somt in de blubber maar altijd genoeg droge plekken. Veel wassen doen we niet. Borsten in de sokken en er aan pielen ook niet.
Naar aanleiding van een paar pb's mijn jarenlange bevindingen over mok:
Werkelijk alles heb ik al geprobeerd tegen de mok van Irish. Ze had het al dat ze bij ons aankwam en in de winter werd het alleen maar erg. Zo erg dat mevrouw met bebloede benen stond en de baas echt stond te janken. Maar ja huilen helpt ook zo weinig dus hebben we van alles geprobeerd eraan te doen:
-mokzalf dierenwinkel: geen verschil -tandpasta: don't try this at home, doet echt pijn! -cure mok tablettenlichte verbetering, maar niet veel -mokthee: geen verschil -zwavelzalfgeen verschil -zalf van de da n.a.v schraapselonderzoekgeen verschil
Nou geloof me dan wordt je goed hopeloos, en dat was ik dan ook tegen die tijd. Ik heb de sokken er al eens afgeschoren maar ook dat gaf weinig verschil en toen ben ik eerst maar eens in de boeken gaan duiken naar waar ik mee te maken heb.
Irish komt nog uit Ierland en in Ierland wordt er erg matig gevoerd, de dieren krijgen weinig voedingsstoffen binnen en hebben wel last van mijt, maar echt de extreme dingen die irish had hoorde ik niet echt vaker. Inmiddels was het wel duidelijk dat het uitwendig niet op te lossen was, het kwam immers direct weer terug. Dus moet er een inwendige oorzaak voor zijn.
Mensen kunnen exceem krijgen als ze bepaalde voedingsstoffen niet uit hun lichaam kunnen weren, en zo gaat het dus ook bij paarden. Irish kon bepaalde voedingsstoffen ( ws teveel eiwitten) niet aan, daardoor blokkeerde eerst de lever en dan moeten de afvalstoffen er alsnog uit. Dit gebeurt dus via de benen, wat wij dus kennen als mok bij onze tinkers. Daarop heb ik haar in de winter op een eiwitarm dieet gezet ( pavo liga) en ben ik 1 kopje zonnebloemolie per dag gaan voeren om te helpen de eiwitten af te breken. Ook kreeg ze geen koeienkuil meer, maar hooi. Verder was ik de benen 1x per maand met sebacil tegen eventuele mijten. Als belangrijkste heb ik mijn paard 3x een flesje drainage compositum gegeven om te helpen de afweerstoffen af te voeren en 1x een flesje levercompositum. Verder nog zeewier om het zoutgehalte en te zorgen dat ze meer drinkt, dus meer plast en ook de afvalstoffen beter kwijt kan. En eventuele uitwendige symptomen bestrijden met hydrocortiderm.
En ik moet het afkloppen, maar mijn merrie is voor het eerst in 8!!! jaar mokvrij, en dit al een jaar. Ze zit beter in haar vel en ook haar sokken zijn voller dan ze ooit geweest zijn.
Fijn dat je het zo uitgebreid hebt opgeschreven Lon, ik wilde je ook al een pm sturen Mocht ik ook een mok-uitbraak krijgen, dan weet ik wat me te doen staat! Preventief geef ik al die olie, maar eerlij kgezegd niet zo veel als jij. Daar kan ik uiteraard verandering in brengen!