Orsta weg........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Re: Orsta weg........

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:23

Wat jammer zeg!
Veel sterkte Ach gut

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:36

dank jullie wel!
@ Ydel, welke hengsten worden er nog meer gewisselt dan?

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:15

Eefke85 schreef:
dank jullie wel!
@ Ydel, welke hengsten worden er nog meer gewisselt dan?

Elk jaar worden er hengsten gewisseld van station. Gemiddeld blijven ze zo'n drie jaar op hetzelfde station. Volgens mij is nog niet bepaald wie waar naartoe gaat...

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:31

Orsta heeft idd 3 jaar bij Willy van Keulen gestaan.
Heb net op de fjordenhengsten site gekeken, maar daar staat dat Orsta nog bij Willy staat.
Als dat verandert word weet ik meteen waar hij staat!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:05

Dat duurt wel tot februari volgend jaar ongeveer, voordat het weer aangepast wordt.

Als het goed is worden naast Orsta ook Drange Rolv, Kunar, Kventin (zeker), Jars, Sverre, Topas (hoop ik echt) en Reitze (zeker) gewisseld. Dit heb ik even na gezocht omdat er bij ons in de buurt dan 2 nieuwe hengsten zouden komen.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:34

ok thanx!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:38

Ik vind het echt heel naar voor je. Veel sterkte ermee.. Hopen dat er snel iets nieuws (en leuks) komt waar je op komt rijden, ondanks dat het Orsta niet is.

xx Kusje Eva

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:09

dank je

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:47

Eefke85 schreef:
Citaat:
Geen van de hengsten is 'een gemeen kreng'. De een is wel wat pittiger dan de ander, absoluut, maar er is er niet een die echt vals is...

banketstaaf voor je dat je paardje weg is, k weet hoe het voelt...

Citaat:
Dat zei ik alleen maar omdat je nooit weet wat je ervoor terug krijgt ALS dat al zo is. Ik weet best dat er geen valse hengsten bij zitten, een echt valse hengst zou niet goedgekeurd worden!

Orsta is gewoon mn maatje, we hebben samen best veel geleerd en veel gedaan.

Ik ken het gevoel... Balen... Maar wie weet, komt er wel weer een verschikkelijke lieverd voor terug!

Ik weet dat het niet echt opwekkend klinkt, maar je kan het ook als een uitdaging zien om weer overnieuw te beginnen met een ander paardje!

Linda_o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:43

Ik weet hoe erg het is om je maatje te moeten missen! Ach gut
Ik wens je veel sterkte toe, mischien dat je hem ooit nog tegenkom Knipoog

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:41

heel veel sterkte meis bij het gemis van je vriendje !
hopelijk komt er weer een ander die je een beetje kan opvrolijken

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:35

Wat ontzettend balen zeg. Hopelijk mag je hem nog opzoeken als hij op een ander dekstation staat.
Sterkte ermee Ach gut

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:27

Kan me voorstellen dat het even hard aan komt. Maar bij een hengstenfonds hengst is het bekend dat er geregeld gewisseld wordt, tip: In het vervolg dus rekening mee houden in gedachten, ook al is dát lastig, je weet op dat moment dat het een keer gebeurt, dat heb ik ook altijd gedaan tot nu toe en dan is Anton zelfs nog een particuliere hengst. Moet wel zeggen dat sinds het duidelijker geworden is dat Ton (zeer waarschijnlijk) niet verkocht meer wordt, dat ik wel meer aan hem begin te hechten. En heeft Orsta al zo lang daar gestaan? Sjee wat gaat de tijd snel..kan me nog herinneren dat ik m in Hardenberg heb gezien destijds.
Heb je m ook al die drie jaar gereden?

Maar....wat een aparte tijd dat hij nu al weg gaat, precies op het eind van het seizoen, dacht dat ze dat altijd tegen de winter deden, verhuizen. Maar je hebt dus geen idee waar hij nu staat? Mmh...

Daarnaast...voor zover ik beetje inzicht heb, lijkt me de kans klein dat er een 'grote etterbak' terug komt, want qua karakter denk ik dat Orsta een van de minder makkelijken is Verward En zie het maar zo; Een nieuwe uitdaging komt er aan! En ik kan me niet voorstellen dat er een hengstenhouder is die jou weigert Orsta op te zoeken.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 18:48

Ik hield er in gedachten ook al wel rekening mee dat er een dag zou komen dat hij weg zou gaan, maar als je het nieuws dan krijgt komt het toch nog hard aan.
Ik kom sinds begin april vorig jaar bij Willy (heb er stage gelopen) en sinds een jaar reed ik Orsta. Willy heeft vaak genoeg gezegd dat het zomaar een keer kon gebeuren dat Orsta weggehaald werd, dus ik wist het, maar had wel gehoopt dat dat nog een paar jaar zou duren.....
Het is inderdaad zo dat Orsta niet echt een makkelijke is op stal, met zijn gehap, maar met rijden is hij super! Hij heeft maar een paar keer gebokt, maar dat was joligheid omdat hij de lente in zijn koppie had, verder nooit. Stijgeren heeft hij nooit gedaan en trappen ook niet.

Het is meestal zo dat hengsten na het seizoen gewisseld worden. Ik weet niet waarom ze niet iets later wisselen en ook meteen. De stal van Orsta is nu nog steeds leeg namelijk.
Word moeilijk....... morgen ga ik er weer even heen, Willy belde dat hij een pony heeft voor de verkoop die ik wel zo lang mag rijden (weer proberen niet eraan te hechten) Heb nog gevraagd of hij wist hoe het met Orsta is, maar daar heeft hij geen idee van.

Bedankt voor het medeleven allemaal

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:58

Wat jammer voor je zeg!
Maar gelukkig heeft hij je wel netjes op tijd even geinformeerd Ja
Ik hoop dat er een lieve hengst voor je terug komt om te rijden Haha!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 21:07

dank je, ja wist het dinsdags en zaterdags ging hij weg.... dus dat is wel op tijd.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:21

waarom wisselen ze dan? ze kunnen toch gewoon op een station blijven staan dacht ik zo. en is de hengst geen eigendom van het station dan, maar van het stamboek???? hoe zit dit?

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:02

Een onderdeel van het fjordenstamboek is het hengstenfonds; deze koopt en verkoopt hengsten. Bijna alle hengsten in NL zijn van het hengstenfonds. Hengstenhouders kunnen de hengsten huren. Vanwege bloedverversing blijven de meeste hengsten max. 3 jaar op één station staan. Dit omdat bij de fjorden voornamelijk natuurlijk gedekt wordt, en men niet het hele land doorreist voor een bepaalde hengst.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 20:20

En als hengsten 3 jaar gedekt hebben hebben ze ook nakomelingen (merries) die dan 2 zijn en er zijn mensen die een merrie al op 2-jarige leeftijd willen laten dekken, dus het is ook om inteelt te voorkomen. (en er zijn mensen die niet goed op de papieren letten enzo)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:20

ooh wat erg sterkte !

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:39

Eefke85 schreef:
(en er zijn mensen die niet goed op de papieren letten enzo)

Dit mág geen reden (meer) zijn, want de hengstenhouder is sinds een paar jaar verplicht dit zelf in de gaten te houden.

Maargoed, elk jaar mag de hengstenhouder zijn voorkeur opgeven van hengst. Daarnaast wordt gekeken hoeveel vraag er naar een hengst is in een bepaald gebied en of de hengst nog vele nakomelingen 'nodig' heeft. Op basis daarvan wordt er gewisseld of blijft een hengst staan.
Veelal ligt het maximum aantal dekjaren bij een station op 3 jaar, maar er zijn uitzonderingen!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 15:34

Willy van Keulen let gelukkig wel heel goed op de papieren, maar er zijn soms eigenaren van merries die dat niet doen. Die zien een leuke hengst en willen een veulentje van hun merrie, klaar. Ik heb het een keer meegemaakt!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:24

Knipoog weet het, maar dan is het aan de hengstenhouder om het papier van de merrie na te pluizen en te achterhalen of de combinatie "mag". De hengstenhouder moet dus tegenwoordig denken voor de merriehouder. (geloof dat er anders een boete tegenover staat)
Geloof dat dit sinds een jaar of 2 ingevoerd is! (waarschijnlijk doordat inteelt te veel/vaak voor kwam)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:41

Kun je niet het stamboek opbellen en vragen op welk dekstation de hengst volgend jaar actief is?

Dan weet je het toch ook?

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:56

Volgens mij moet dat nog besloten worden...