[TI] Effen en bonte Tinkers, wat is in jou ogen belangrijker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Re: Effen en bonte Tinkers, wat is in jou ogen belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:28

Ik ben zelf ook meer van het bont. Helaas heeft ginger tot nu toe 3 veulens gehad en alle 3 effe. Haar eerste veulen was zwart en had echt de bouw van ginger. Haar 2e veulen was bruin en had ook meer de bouw van ginger. Nu was ik dit jaar bij de bevalling van haar 3e veulen en ik hoopte zo erg op bont en had het ook eigenlijk wel verwacht, omdat ze 75% kans op een bont veulen had. Maar ook deze keer was het een zwart veulen. Maar hij is wel echt super mooi gebouwd. Hij heeft echt de bouw van zijn vader maestro (en ook het behang). Maarja ooit komt er nog wel een bont veulen van ginger.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:27

Tsja ik ga voor de bonte tinkers omdat ik zelf helemaal weg ben van bont . Maar ik ken wel een effen tinker en dat is ook een mooi en geweldig paard

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:31

Uit fokkers oogpunt zou ik zeggen kwaliteit voor kleur. Ga je alleen nog kijken naar kleur, dan gaat de fokkwaliteit snel achteruit.

Als liefhebber gaat mijn voorkeur in eerste instantie uit naar bont. Maar ik moet zeggen dat de effen Tinkers me ook steeds meer kunnen bekoren, maar dan liefst wel met witte bles en witte sokken.

Vingers aflikken

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:07

Persoonlijk denk ik dat het belangrijkste voor een fokker is of het veulen gezond is en zo correct mogelijk gebouwd. Natuurlijk wil het oog ook wat, wat kleur betreft en ieder zijn eigen voorkeur. Zo hebben wij nu een merrie veulen op stal staan wat bruin is met witte voetjes, maar het is de mooiste van het hele stel hoor *LOL* .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:16

Ik ben helemaal van het bonte, een niet bonte was in mijn ogen vroeger gewoon geen Tinker Nagelbijten / Gniffelen
Maar ja.. mijn zwart bonte hengst werd een effen merrieveulen en ik ben ook totaal verliefd op haar geworden,ongeacht haar kleurtje.
sterker nog, ik kon haar een week na de geboorte al omruilen voor een zwartbont hengstveulen als ik dat had gewild, maar ik was al totally gevallen voor haar charme.
Toch denk ik dat bont nog altijd moet overheersen,want je gaat straks geheid krijgen dat mensen alleen puur effen gaan fokken en de bonten dus steeds minder zouden kunnen worden omdat mensen terug schrikken van Tinkers om de vlekken en zo'n effen toch mooier is voor veel mensen.
staat een beetje krom, maar ik denk dat je het scenario kan snappen Knipoog
Toch zijn er een paar effen dekhengsten die echt supermooi zijn en echt uitstraling hebben. denk Silas of Raven bijvoorbeeld.

Beetje correct gebouwd vind ik ook goed,maar ik vind karakter 10000X belangrijker dan de bouw.
daar moet men ook tijd aan besteden,niet alleen om bouw en gangenwerk.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:27

Je hebt helemaal gelijk Lowara als je het hebt over het karakter. Dat is toch eigenlijk een van de belangrijkste kenmerken van de tinker: een lief en betrouwbaar karakter. Geen hittepetit die voor alles wegrent maar een bomproof paard.

Ik denk niet dat mensen op het effen gaan fokken, bont blijft toch rastypisch voor de tinker. Maar ook een effen tinker die voldoet aan de rasvoorwaarden is waardevol voor de fokkerij. Zeker als je bont wil fokken en je merrie homozygoot is. Maar ook als je op een bepaalde kleur wil fokken, zoals zwart of vos. En waarom ook niet? (Scheelt je iig een hoop wassen Lachen ).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:32

Het belangrijkste voor mij is dat het gezond is.

Wilde eerst absoluut geen bonte tinker, vond het afschuwelijk zelfs, dat witte en dat gevlekte. Wilde een donkerbruine of zwarte grote tinkerhengst. Daarna heb ik gekocht wat ik absoluut niet wilde, een bonte kleine merrie, met heeel veel wit. En eigenlijk vind ik de bonten door hun uniekheid nu eigenlijk veel leuker.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:37

Ik vind als fokker de kleur het minst belangrijk. Ook ik dacht bonte veulens te krijgen, maar tot nu toe heb ik nog geen vlek gefokt. Maar wel kwalitatief erg goede paarden.

Qua markt: er is altijd wel een koper voor een zeer goed gebouwde effen tinker. Want fokkers willen goed materiaal. Particulieren kijken vaker alleen naar kleur, maar dat is ook niet waar ik voor fok.
Maar als je een tinker hebt die niet perfect is gebouwd, dan kan die maar beter bont zijn, anders kom je er minder goed vanaf.

Ik heb dit jaar zelfs gekozen voor een effen hengst. Het was gewoon de beste hengst op dat moment vond ik. Kleur vind ik dan echt niet interessant.

Als je nu dus een bont veulen hebt wat helemaal voldoet aan je fokdoel, op de kleur na, dan zou ik die never nooit niet weg doen. Verkopen doe je ze hoogstwaarschijnlijk voor minder, omdat er geen vlekken opzitten, maar ze kan zelf wel degelijk bonte veulens geven. Dan heb je er als fokmerrie dus veel meer aan.

Daarnaast nog iets grappigs: ik loop liever met een effen paard een keuring dan met een bonte. Als ze "verkeerd" bont zijn dan kan dat nog weleens vertekenen. Zelfde verhaal met KWPN-ers. dat mensen het liefst gelijke aftekeningen hebben op de benen, anders zien de bewegingen er anders uit.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:46

ik persoonlijk vind dat een tinker bont moet zijn.....
de allereerste nakomeling van Tommie is echter bruin geboren,wel met witte benen en bles Haha!
Shaffiera is super van bouw en was binnen 3 weken verkocht voor 1500 euro....

zoals Baileys hier op bokt altijd zegt,beter een mooi effen veulen dan een lelijke bonte.....

maar toch.... ik ga voor bont!
als het veulen van Shermain volgend jaar effen is gekleurd word het niet van mij....

neemt niet weg dat een goedgebouwde effenen uiteraard meerwaarde heeft boven een minder goed gebouwde bonte,maar dat staat er al een paar keer Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:15

Esme_27 schreef:
Als je nu dus een bont veulen hebt wat helemaal voldoet aan je fokdoel, op de kleur na, dan zou ik die never nooit niet weg doen. Verkopen doe je ze hoogstwaarschijnlijk voor minder, omdat er geen vlekken opzitten, maar ze kan zelf wel degelijk bonte veulens geven. Dan heb je er als fokmerrie dus veel meer aan.

Ik bedoelde uiteraard effen ipv bont

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:03

Bouw, beweging en karakter. Daarna komt kleur.

Baggio is niet homozygoot bont (kwam al naar voren bij 1e veulen, net zoals bij Tommie, maar dit was een friese merrie).

Wat ik volgend jaar wél ga doen is bontgarantie geven bij tinkermerries. Heb namelijk nog geen enkele effen nakomeling van Baggio uit een tinkermerrie.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 23:51

Leonoor schreef:

Baggio is niet homozygoot bont (kwam al naar voren bij 1e veulen, net zoals bij Tommie, maar dit was een friese merrie).

Wat ik volgend jaar wél ga doen is bontgarantie geven bij tinkermerries. Heb namelijk nog geen enkele effen nakomeling van Baggio uit een tinkermerrie.

Leonoor, volgens mij kun je eigenaren van Tinkermerries een kans geven van max. 75 % op een bont veulentje....

Aa (=heterozygoot voor bont) x Aa (=heterozygoot voor bont) geeft ook bij bonte Tinkers 25% kans op een effen gekleurd veulen, 25% kans op een homozygoot bont veulen en 50% kans op een heterozygoot bont veulen..... Natuurlijk super dat Baggio alleen maar bonte Tinkerveulens heeft gegeven tot nu toe, maar volgens mij moet je hier terdege rekening mee houden met 25% kans op een effen veulen, of ik snap er helemaal niks van ?? Bloos
Als ik het fout heb hoor ik het graag van iemand !!

Effen Tinkermerries zouden eigenlijk weer gekruist moeten worden met een homozygote hengst om weer 100% kans te hebben om een bonte te krijgen, maar er helaas zo weinig Tinkerhengsten die homozygoot zijn.....

Hoe doen zigeuners dat toch ??

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:56

Als Baggio een effen tinkermerrie dekt heb je 50% kans op bont
Bij een heterozygote bonte tinkermerrie 75% kans op bont
en bij een homozygote tinkermerrie 100% kans op bont

Maar ik snap wel dat je het doet, voor jou is de kans niet al te groot en mogelijk trekt het klanten!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 00:04

Die Sophie (Nikita x Chester) is dus effen gekleurd, maar is werkelijk z'on superveulen, dat ik die eigenlijk niet weg kan doen, zou een mooie aanwinst voor mijn fokkerij zijn, heeft namelijk erg dikke botten en super gebouwd, nadeel niet zoveel sok. De knieëen zijn al bijna even dik als van haar mamsie en ze is pas 2,5 maanden oud, dat wordt een berin Haha!

En dan niet te vergeten, ze wil alleen maar spelen en rennen met je, zit echt een heel leuk karakter in......

Dan maar op zoek naar geschikte partners voor haar in de toekomst, of kruis of munt bij een heterozygote hengst Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:07

Dienie schreef:
Leonoor schreef:

Leonoor, volgens mij kun je eigenaren van Tinkermerries een kans geven van max. 75 % op een bont veulentje....

Dat weet ik, weet ondertussen wel hoe het genetisch zit. Máár, zoals gezegd, nog geen effen tinkerveulens voor Baggio dus ik durf die gok gewoon te nemen. Geen bont veulen, gratis herdekking.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:21

Leonoor schreef:
Dat weet ik, weet ondertussen wel hoe het genetisch zit. Máár, zoals gezegd, nog geen effen tinkerveulens voor Baggio dus ik durf die gok gewoon te nemen. Geen bont veulen, gratis herdekking.
Go jij! Go jij! Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:44

Lachen

Iedereen zegt dat ik lef heb, maar sperma Baggio komt er gratis uit voor mij Knipoog

Even ontopic, komen namelijk geen reacties meer op de beginpost.

Heeft iemand enig idee van de verkoopprijzen verschillen?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:24

Ik denk wel dat een mindere bonte beter verkoopt dan een effen Ja (vooral aan onwetende particulieren Bloos ), maar verder heb ik toch het idee dat de verkoopprijzen niet (echt) verschillen.

Je hebt natuurlijk mensen die echt voor bont gaan (effen tinker bestaan die dan Blond krijg je dan als reactie), maar zoals je hier op bokt ook al ziet/ leest zijn sommigen ook Speciaal op zoek gegaan naar een effen en zijn anderen bij toeval een leuke effen tegengekomen...

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:49

Ik zie vaker een mooie effen Tinker dan een mooie bonte (zoals Lien al zei) omdat ik de meeste bonte paarden niet mooi getekend vind.
Als Dienie een in haar ogen perfect (op de kleur na) veulen heeft en genoeg ruimte zou ik haar zeker houden Ja
Kruisen met een homozygoot bonte hengst en je hebt je vlekken weer terug!

Bont verkoopt over het algemeen beter dan effen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:28

Ik ben een ff Fan Haha!
Zo lang de weelderige sokken en staart en manen niet ontbreken en de echte tink eigenschappen,
Maakt het mij niet uit wat voor een kleur het beestje heeft.
Maar ff heeft bij mij de voor keur!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:33

Ik was altijd een bonte fan maar tegenwoordig vind ik steeds meer
effen mooier,maar dat komt denk ik omdat ik nu steeds meer op
de bouw gaat letten ipv de kleur. Lachen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:47

ik ga meer voor karakter. Kleur en ook de bouw doet er bij mij niet veel voor. Ik ben echt voor het karakter gevallen. Dus evven of bont maakt niet zoveel uit zolang het maar groot en vriendelijk is.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:39

Ik ga ook inderdaad meer voor het karakter maaar ook een beetje de bouw de kleur maakt mij niet echt uit maar vind bont wel echt tinker niet dat ik effen geen tinker vind dat zijn ze ook maar anders vind ik op 1 of andere manier weet ook niet waarom??

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:05

Wél...ik ben zéker voor bont. Voor mij is een tinker nu eenmaal bont, een beetje een raskenmerk eigenlijk.
Waarmee ik NIET wil zeggen dat een effen tinker geen tinker is Knipoog
maar ik vind het wel belangrijk naar bont te fokken.

Ik maak dan wel een verschil tussen kopen en fokken.
Als ik een merrie zou vinden die super is qua karakter en bouw, maar effen, dan zou ik die als fokker misschien wel kopen.

Ik zou echter eigenlijk nooit (zeg nooit nooit natuurlijk Clown ) een effen dekhengst kiezen voor een merrie. TENZIJ die merrie homozygoot is en de hengst zeer goed que bouw/karakter en bijpassend bij de merrie en al mooie veulens heeft gegeven.
Er zijn voldoende bonte hengsten die ik "beter" vind que bouw dan effen hengsten, dus ik zie het nut niet in van het kiezen van een effen hengst in dat opzicht. Als ik de keuze tussen twee vergelijkbare hengsten heb (bouw/karakter etc) maar effen of bont, dan kies ik zéker bont.

De enige effen dekhengsten die ik het overwegen waard vind, zijn O'Bryan en Djenges (laatste alleen van foto en wegens kennen van zn papa Tong uitsteken)
Raven laat me syberisch koud. Falcon heeft een leuk kleurtje, maar vind ik verder niet zo leuk dat ik hem enkel en alleen om die speciale kleur zou nemen.
Nog wat verder denken...
Comanche heeft geen goed karakter (wat ik van hem ken Lachen )
Dunbrody/Blue Lord: idem falcon
en silas idem

Als ik een effen veulen krijg, vind ik dat toch erg jammer: hoe leuk de bouw ook is. Dan zie ik toch liever een bont veulen met een beetje een mindere bouw (geen scharminkel uiteraard Knipoog)

Verder wil ik toch nog iets opmerken:
ik lees dat veel mensen "voor goed/bomproof karakter gaan"
maar in hoeverre ken je bij fokken met een hengst die niet van jezelf is, de hengst zijn karakter zo goed, dat je dit ook werkelijk laat meetellen in je keuze?
Mc Brynmore ken ik NU goed, maar toen hij Tinkerbell dekte was dat nog niet zo. NU ben ik echter wel helemaal wég van zijn karakter en gedrag, waardoor hij een streepje voor heeft
Idem voor Zippo: Zippo lijkt heel rustig en is dat ook! Maar door mijn stage heb ik wel pas gemerkt dat hij voor mij te "neutraal" is. Op dat moment was Chenoa echter al geboren... Cool Dan heb ik liever Bro, die best een hittepetit is, maar wel respectvol en veel opener.
Chenoa's karakter vind ik niet om naar huis te schrijven Clown (nu ook weer niet te erg opvatten Knipoog) Swoop (een andere telg van Zippo) is dan wél weer helemaal mijn ding Lovers

Bovendien herinner ik me nog de commentaar op de show die Tinkermuts geeft met Chakotay op de hk. Toen ze twijfelde, waren er toch heel wat die zeiden "jaja, dat hij bomproof is weten we nu al" Sorry, maar dat vind ik dan niet overkomen alsof karakter belangrijker is dan kleur etc

ps: dit is natuurlijk gewoon MIJN mening, ieder ander mag gerust een andere mening hebben. Ook bedoel ik niets aanvallend, ik stel alleen mijn vragen bij hetgeen soms vlotjes wordt gezegd.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:18

Frenia, als je in de wei tussen een hengst en zijn merries+veulens kunt doorlopen, alle paarden incl. hengst kunt aanhalen zonder dat hij zich macho gaat gedragen vind ik dit een tamelijk goedaardig karakter. Probeer dit maar eens bij bijvoorbeeld een kwpn-hengst. Nou ja, die staan al nooit in een kudde dus kun je het niet eens proberen. Ook kun je bij de meeste tinkerhengsten de stal inlopen (als vreemden) en dan blijven ze als het goed is de rust zelve. Tenminste, zo wil ik het graag.
Dat bomproof horen ze volgens mij wel te hebben. Het lijkt mij sterk dat de Roma's graag een hittepetit voor hun woonwagen hadden lopen die bij iedere hengstige merrie hun behuizing de vernieling in hielp.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Daarom moet je als fokker of merriehouder het karakter beslist zwaar laten meetellen. (Mijn bescheiden mening...).