welke afstamming hebben exceem paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: welke afstamming hebben exceem paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:30

Cristina schreef:
Nee niet alle paarden zouden van die mugjes exceem krijgen !! Aleen die er langer aan bloodgesteld zijn, waarvan de eigenaar ze niet genoeg beschermt heeft. Ze bouwen het ook langzaam op. Het is ook een soort allergie voor de mugjes.Als je in een streek woont waar veel paarden er last van hebben, moet je zorgen dat jouw paard er tegen beschermt wordt.

Mijn paard stond in zo'n omgeving en ontwikkelde zomereczeem. Alle andere paarden, welke onbeschermd stonden, hebben nooit eczeem ontwikkeld terwijl sommigen er heel wat jaren langer hebben gestaan. Eentje (een Fries) staat er nu na 20 jaar nog steeds en heeft nog altijd geen last van zomereczeem. Je theorie gaat dus helaas niet op.
Ze moeten dus wel degelijk de aanleg hebben om het te ontwikkelen.

Maar deze discussie hoort in: viewtopic.php?f=22&t=619031&hilit=
dan kunnen we dit topic vrijhouden voor de afstamming van eczeempaarden Knipoog

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:40

Mijn paard schuurt z'n staart in lichte mate (ik betwijfel of het zomereczeem is, want hij doet het ook 's winters). met wat smeersels en een vliegendeken of 's winters een deken met staartflap blijft z'n staart mooi.

Maar goed zijn afstamming: OO Seven x Sultan. Nu heb je daar alleen weinig aan aangezien ik van zijn moederskant geen beeld heb of de moeder of broers en zussen wel of niet schuren. Bij de OO Sevens hier op bokt heb ik ook nog niets over eczeemgevallen gehoord. Dus ALS het erfelijk is, is het nog steeds de vraag van welke kant het komt.

Ik zag wel dat Farn al genoemd werd, het paard van een vriendin met 2x Farn wilt ook wel eens schuren. maar ook in zijn geval kan ik het ook geen zomereczeem noemen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:54

het is nooit mogelijk om zomaar rechtstreeks naar 'een paard' te gaan wijzen als de schuldige. dat kan alleen met een dominante vererving. Bij dominante vererving hebben gewoon álle kinderen dat kenmerk of die afwijking. De meeste kenmerken en afwijkingen vererven dus niet dominant maar recessief. Dit betekent dat een ouder dráger van het gen kan zijn en de andere ouder ook, zonder dat je iets aan het betreffende paard merkt of ziet (in wel omstandigheid dan ook). Wanneer die 2 dragende genen van vader en moeder elkaar treffen en samenkomen in het veulen alleen dán heb je een eczeemveulen. Het is nog steeds mogelijk om diezelfde combinatie nog een keer te doen en dat die genen elkaar dus net níet treffen.... Zelfde combinatie, 2 verschillende uitkomsten. Net zoals je ook een bruin veulen uit een bepaalde combinatie fokt en het volgende jaar een vos.

Zodra je een eczeemveulen vindt dan kun je in ieder geval zéker zijn dat vader én moeder drager is van het gen voor eczeem.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:10

Rosita schreef:
Zodra je een eczeemveulen vindt dan kun je in ieder geval zéker zijn dat vader én moeder drager is van het gen voor eczeem.

Ja, maar dan is het nog steeds de vraag wanneer je het een eczeemgeval gaat noemen. Mijn paard schuurt 's winters ook. Ik merk dat hij het vooral doet als hij het te warm heeft, maar het kan ook een soort 'stalondeugd' zijn. Maar hij is niet door een dierenarts als eczeempaard aangemerkt.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:13

Ik kan dan niet over KWPN paarden praten, maar bij de fjorden is het zo, dat uit een paar bloedlijnen opvallend veel exzeem paarden voorkomen.
Die lijnen zijn: Fjelljon en Tunar.
Overigens zijn/ waren beide hengsten Elite (hoogst haalbare voor een fjord, het is dan zelf een goed presterende hengst + de nakomelingen doen het ook goed)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:32

Javayo schreef:
Rosita schreef:

Ja, maar dan is het nog steeds de vraag wanneer je het een eczeemgeval gaat noemen. Mijn paard schuurt 's winters ook. Ik merk dat hij het vooral doet als hij het te warm heeft, maar het kan ook een soort 'stalondeugd' zijn. Maar hij is niet door een dierenarts als eczeempaard aangemerkt.

Nee, zéker weten doe je het niet..... En ieder paard wat je strak onder een deken en tussen stroomdraadjes zet zal het ook nooit laten zien? Maar ja, waarom zou je risico nemen? Bij twijfel niet doen zeggen ze. In dit geval zou ik zeggen zolang het tegendeel niet bewezen is kun je hem zien als eczeempaard. In stalondeugden als jeuk geloof ik niet trouwens. En áls dat wel zo is............ zou ik het paardje heel snel de wei op gooien en me diep gaan schamen, eerlijk gezegd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:00

Cristina schreef:
Nee niet alle paarden zouden van die mugjes exceem krijgen !! Aleen die er langer aan bloodgesteld zijn, waarvan de eigenaar ze niet genoeg beschermt heeft. Ze bouwen het ook langzaam op. Het is ook een soort allergie voor de mugjes.Als je in een streek woont waar veel paarden er last van hebben, moet je zorgen dat jouw paard er tegen beschermt wordt.

Dat zou een verklaring kunnen zijn dat paarden op zoveel latere leeftijd, bijvoorbeeld 10 jaar zoals eerder aangegeven in dit topic eczeem kunnen krijgen.

IK heb mee proberen te doen aan een onderzoek naar eczeem maar kon mijn gegevens helaas niet verzenden. In dat onderzoek werd ras gevraagd en ook afstamming. Stel nu dat uit de afstamming niets voortkomt, dan wordt de mate van erfelijkheid van eczeem toch wel ondermijnd. Dus als er inderdaad sprake is van erfelijkheid, dan MOET er toch significant verschil zijn bij een aantal hengsten.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:12

Rosita schreef:
Nee, zéker weten doe je het niet..... En ieder paard wat je strak onder een deken en tussen stroomdraadjes zet zal het ook nooit laten zien? Maar ja, waarom zou je risico nemen? Bij twijfel niet doen zeggen ze. In dit geval zou ik zeggen zolang het tegendeel niet bewezen is kun je hem zien als eczeempaard. In stalondeugden als jeuk geloof ik niet trouwens. En áls dat wel zo is............ zou ik het paardje heel snel de wei op gooien en me diep gaan schamen, eerlijk gezegd.

Fijn dat er meteen wordt gedacht dat het paard op stal staat Sigaar

Mijn paard staat zomers 24/7 op het land, dus ook nu met al die regen. Ik bedoel het 's winters. Dan kan ik niet anders, want hier in het veen zijn de weilanden dan veel te nat. In die periode zijn er geen vliegjes, en kan het ook niet door te veel gras komen. Dus moet er een andere reden zijn. verveling, waarom niet? mijn paard komt veel uit z'n box en heeft een buitenbox, maar dan nog kun je het niet altijd voorkomen!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:14

Desiree schreef:
IK heb mee proberen te doen aan een onderzoek naar eczeem maar kon mijn gegevens helaas niet verzenden. In dat onderzoek werd ras gevraagd en ook afstamming. Stel nu dat uit de afstamming niets voortkomt, dan wordt de mate van erfelijkheid van eczeem toch wel ondermijnd. Dus als er inderdaad sprake is van erfelijkheid, dan MOET er toch significant verschil zijn bij een aantal hengsten.

Dat had ik ook geprobeert, bij mij lukte het verzenden ook niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:15

Suzanne F. schreef:
KWPN bedoel je?
Meestal zijn het Ijslanders, Friezen en shetjes die dat hebben.

En arabieren...
Mijne heeft het ook, vader is Aparan en moeder Rih al Djanna, maar geen van beide heeft zomerexceem bij mijn weten.
Ik ken verder ook geen afstamming van Aparan met zomerexceem. Rih al Djanna heeft maar een veulen gehad, mijne dus Knipoog

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:18

Mijn vosmerrie JazzxBelisar heeft zomereceem. Mijn vriendin heeft een donkerbruin/zwarte merrie van Lancelot en die heeft ook zomereceem. En ik ken nog iemand met een Montecristo vosmerrie die het ook heeft. Alle drie de paarden lopen met een Bucasdeken op en dat gaat heel goed!

Met de montecristo merrie wordt trouwens gefokt en van haar 5 nakomelingen heeft er geen een zomereceem......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:28

Ik zie nu pas dat de ouders het niet hoeven te laten zien maar dat ze het gen kunnen dragen...
Mijn merrie heeft het op 2jarige leeftijd gekregen (ze was zelfs amper 2 jaar).
DA zei dat als ze het op die leeftijd zo erg hebben als mijn merrie dat het dan echt ernstig is. Zijn advies was dan ook (omdat hij wist dat hij dat tegen mij kon zeggen) om haar weg te doen...
Uiteraard zou dat nooit een reden zijn om mijn paard weg te doen. Nu ik weet wat het inhoudt, zou ik er wel een paard om laten staan...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:47

Javayo schreef:
Mijn paard schuurt z'n staart in lichte mate (ik betwijfel of het zomereczeem is, want hij doet het ook 's winters). met wat smeersels en een vliegendeken of 's winters een deken met staartflap blijft z'n staart mooi.

Maar goed zijn afstamming: OO Seven x Sultan. Nu heb je daar alleen weinig aan aangezien ik van zijn moederskant geen beeld heb of de moeder of broers en zussen wel of niet schuren. Bij de OO Sevens hier op bokt heb ik ook nog niets over eczeemgevallen gehoord. Dus ALS het erfelijk is, is het nog steeds de vraag van welke kant het komt.

Ik zag wel dat Farn al genoemd werd, het paard van een vriendin met 2x Farn wilt ook wel eens schuren. maar ook in zijn geval kan ik het ook geen zomereczeem noemen.

Dit is dan hoogst waarschijnlijk een geval van gevoeligheid op eiwit en niet eczeem. Zomer eczeem krijgen ze niet in de winter (mugjes zijn er niet), dus als het paard 'swinters schuurt zoek het bij de eiwit gevoeligheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 16:24

Javayo schreef:
Desiree schreef:

Dat had ik ook geprobeert, bij mij lukte het verzenden ook niet.

Belachelijk. Wat een flut onderzoek! Boos!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:53

op stal hadden wij hier een 12 jarige Naturel x Heemraad merrie...

Die schuurt 24 uur per dag als ze de kans krijgt, Korte manen en bovenkant van de staart er helemaal af...

en raakt in extase als je haar borsteld..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:41

Cristina schreef:
Volgens mij zijn er geen hengsten of bloedlijnen die exceem fokken, ik denk meer dat er streken in Nederland zijn die exceem fokken. Gebieden met veel bossage trekken het mugje aan dat van de staarten snoept. Langs de kust vind je weinig exceem paarden

Nu gaan we de goede richting in. i.p.v. stempels op te drukken.
Het is bij de een allergie, bij de andere eiwit probleem en weer bij de ander muggen.
De mug is een allergie/ziekteverwerker.............zuigt bloed ....

Gewoon eens wat helder en logisch denken was hier niet verkeerd.

Kortom de basis ligt in het immuunsysteem ( weerstand verhaal) de combi's van faktoren.

En daar achteraan zal waarschijnlijk nog wel ergens wat erfelijk bij sommige kunnen spelen, ligt er aan wat er bij de moeder zit.
Toon me verder maar eens aan bij de hengst het Gen wat het veroorzaakt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:57

Goh Ceasario, dat is weer een hele andere bewering die jij daar hebt. WAnt sommigen zijn er stellig van overtuigd dat het allemaal een kwestie van erfelijkheid is. Wat ik zelf overigens ook betwijfel.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:03

Ja, jij twijfelt graag aan bepaalde dingen Desiree Knipoog Ook ik ben benieuwd naar de onderbouwing van ceasario.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:09

Desiree schreef:
Goh Ceasario, dat is weer een hele andere bewering die jij daar hebt. WAnt sommigen zijn er stellig van overtuigd dat het allemaal een kwestie van erfelijkheid is. Wat ik zelf overigens ook betwijfel.

Toon me het Gen !!

Verder verdiep je eens in bloedzuigende-Parasieten die bacteriën overbrengen en een grote inpackt hebben op mens en dier.

Hoe zou een bloedzuigend dier dat van een HIV patient overspringt op jouw,je leven kunnen veranderen.?
In al deze materie wordt op dit moment veel onderzoek gedaan, maar elke keer komt men in de Wetenschap tot de conclusie dat een goede verdediging als eerste vereiste een goed immuunsysteem is en nadien de behandeling.

Hier een leuke bijkomstigheid die je tot het begin van denken kan brengen
http://www.cbs-debrug.nl/middeleeuwen/pest1.htm

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:39

Een tijd terug hadden we een topic over fokken met een paard met zomereczeem en velen waren er faliekant tegen dat je met zo'n dier fokt, ook al hebben vader en moeder het beiden niet.
ThePast03 schreef:
[
Mijn kruising Fries was een schimmel.
Verder heb ik een New Forest pony gekend die er verschrikkelijk last van had en die was zwart, helaas weet ik de afstamming van die pony niet (is al bijna 30 jaar geleden).
De aanleg is erfelijk, de rest bepaald of het wel of niet tot uiting komt maar die discussie hebben we al gehad.
[/quote]

Zij zijn overtuigd van de vererving. IK niet. JAmmergenoeg kan ik dat rottopic niet meer vinden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:44

Desiree schreef:
Een tijd terug hadden we een topic over fokken met een paard met zomereczeem en velen waren er faliekant tegen dat je met zo'n dier fokt, ook al hebben vader en moeder het beiden niet. Zij zijn overtuigd van de vererving. IK niet. JAmmergenoeg kan ik dat rottopic niet meer vinden.

Laat maar.
Ze moeten maar zichzelf vergelijken met de mensen die niet wisten waar de pest vandaan kwam.
Er is bijkbaar in 7 Eeuwen bij vele weinig veranderd. Haha!
Toen kregen de Joden de schuld nu de hengsten. Ach gut

http://www.cbs-debrug.nl/middeleeuwen/pest1.htm

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:03

als ik even naar mijn eigen situatie kijk, merrie heeft het , nakomeling heeft het, zou ik zeggen , erfelijk. maar de merrie is pas op 10 jarige leeftijd gaan schuren nadat ze terug kwam van de hengst, eerst dachten we aan een dekinfectie, ze is natuurlijk gedekt, maar na DA onderzoek bleek dit niet het geval, na de geboorte werd het schuren zo erg dat het veulen haast niet kon drinken, weer DA erbij en hij constateerde zomereczeem, volgens hem heeft dit paard het altijd al "in"zich gehad en door de evt iets verminderde weerstand tijdens de dracht is het tot uiting gekomen.het veulen (inmiddels 5) is begonnen met schuren op 1 jarige leeftijd. volgens de DA is het net zoiets als mensen met b.v. luchtwegenklachten in de fam. de een heeft er last van de ander niet, door stress of andere factoren kan de gene die geen last heeft toch de klachten ontwikkelen omdat het latent aanwezig is.

hoop dat het een beetje duidelijk is Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:28

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 19:00

Ja die, ik kon het niet vinden!

En ceasario is volgens mij een hij en geen zij. Er zijn meer mensen, ook uit de diergeneeskunde die het niet eens zijn met die erfelijkheidstheorie.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:40

Oh, dan ben ik geinteresseerd in hun visie. Namen en onderbouwing erbij is altijd wel fijn.