rijpaardhengstveulens duurder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: rijpaardhengstveulens duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:51

Nee, die denkfout maak ik niet. Het is niet alleen de fok en opfok kosten. Het gaat nu om de volgende kosten:
- aankoopbedrag
- röntgenologische keuring (hoewel als je je merrie laat prokken dat denk ik gelijk wordt)
- maar vooral het klaarmaken van de hengst om hem alleen al de eerste bezichtiging door te laten komen.

Verder mag er zowiezo niets fout gaan. Niet met fokken, en niet met opfokken. WAnt dan ben je alleen maar geld kwijt. MAar goed, dat is iets wat bij paarden in het algemeen geldt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:08

Hahahaha! Dees:
Wat kan je het plaatje weer lekker gedetailleerd omschrijven, maar ik ben het met je eens.
Maargoed ik KEN mensen die achterlijk veel geld neertellen voor een merrieveulen!
Dan lopen er ook nog mensen die het niet kunnen verrotten hoeveel geld ze moeten neertellen voor een merrieveulen met goed papier ALS ze het merrieveulen maar in BEZIT krijgen.

Maar dat zijn niet zoveel mensen als de mensen die fiks geld neertellen voor een hengstveulen met, vaak bestemd voor opfok en hengstenkeuring, exact hetzelfde papier. (want daar wordt WEL naar gekeken als het veulen MEER dan alleen knuffel-rijpaard moet worden)

Mijn veulen blijft voorlopig ook "knuffel-paard-veulen" maar over 3 jaar zal hij er toch echt aan moeten geloven: de SPORT

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:14

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:08

de Florencio's brachten niet veel op Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:08

een merrie heeft minimaal 2 boxen nodig.
een hengst/ruin maar 1.
veel mensen 'hikken' tegen het merrie-zijn aan, hormonen ed.
en het lijkt dat men, zo zie ik het in mijn omgeving gebeuren, dat men een ruin stabieler vind etc... een beetje ala het moet zo donker mogelijk met zo weinig mogelijk wit, en dan is het goed, en daar wordt dus blijkbaar nu ook het geslacht aan toe gevoegd... en vraag me af wat de volgende stap is... ...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 05:54

De volgende stap is dat we veulens gaan " KLONEN ".
Denk maar aan ET (zie www.kwpn.nl) nieuwsberichten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:10

Downhill schreef:
Hahahaha! Dees:
Wat kan je het plaatje weer lekker gedetailleerd omschrijven, maar ik ben het met je eens.
Maargoed ik KEN mensen die achterlijk veel geld neertellen voor een merrieveulen!
Dan lopen er ook nog mensen die het niet kunnen verrotten hoeveel geld ze moeten neertellen voor een merrieveulen met goed papier ALS ze het merrieveulen maar in BEZIT krijgen.

Maar dat zijn niet zoveel mensen als de mensen die fiks geld neertellen voor een hengstveulen met, vaak bestemd voor opfok en hengstenkeuring, exact hetzelfde papier. (want daar wordt WEL naar gekeken als het veulen MEER dan alleen knuffel-rijpaard moet worden)

Mijn veulen blijft voorlopig ook "knuffel-paard-veulen" maar over 3 jaar zal hij er toch echt aan moeten geloven: de SPORT

Je moet de zaak wel relativeren.

Wanneer je bij genoemde veiling nu eens de prijzen van de hengsten eruit haalt die 10000,- en hoger zijn.,dan brengt de rest aan hengstveulens gemiddeld een 4800,- op.( Een prijs die het nog aantrekkelijk maakt tot de 2 bezichtiging te komen van de hengstenkeuring Haha! ) Ach gut

Verder moet je ook nog eens weten dat die veulens uit een selectie komen van misschien wel 700 aangeboden veulens.

En voor een merrieveulen wordt ook wel eens meer dan het gemiddelde betaald.
merrie afst. Quattro .x Zapateado 7.000,-
merrie Numero Uno x Landwind II B 8.750,-
merrie Fürst Heinrich x Ferro 8.000,-
merrie Santano x Metall 15.000,-

Een gewoon hengstveulen schrijf je af op het moment dat je hem in je bezit hebt, tenzij de aanleg boven het gemiddelde is, maar dan betaal je ook ruim boven het gemiddelde ( zie prijzen)
http://www.sell-veulenveiling.nl/projec ... venement=1

Totaal Bedrag € 269.750,- Gemiddeld: Hengst € 6.309,-
Gemiddeld: Merrie € 5.232,-

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:52

Desiree schreef:
. MAar volgens een fokker hier in de buurt leveren hengstveulens juist meer geld op dan merrieveulens.

Fokt hij voor een "hengstenboer" ? "Fok-Kontrakt" Ach gut

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:33

ceasario schreef:
Downhill schreef:
Hahahaha! Dees:

Je moet de zaak wel relativeren.

Wanneer je bij genoemde veiling nu eens de prijzen van de hengsten eruit haalt die 10000,- en hoger zijn.,dan brengt de rest aan hengstveulens gemiddeld een 4800,- op.( Een prijs die het nog aantrekkelijk maakt tot de 2 bezichtiging te komen van de hengstenkeuring Haha! ) Ach gut

Verder moet je ook nog eens weten dat die veulens uit een selectie komen van misschien wel 700 aangeboden veulens.

En voor een merrieveulen wordt ook wel eens meer dan het gemiddelde betaald.
merrie afst. Quattro .x Zapateado 7.000,-
merrie Numero Uno x Landwind II B 8.750,-
merrie Fürst Heinrich x Ferro 8.000,-
merrie Santano x Metall 15.000,-

Een gewoon hengstveulen schrijf je af op het moment dat je hem in je bezit hebt, tenzij de aanleg boven het gemiddelde is, maar dan betaal je ook ruim boven het gemiddelde ( zie prijzen)
http://www.sell-veulenveiling.nl/projec ... venement=1

Totaal Bedrag € 269.750,- Gemiddeld: Hengst € 6.309,-
Gemiddeld: Merrie € 5.232,-

Heb je het over dat IK de zaak ---MOET--- "relativeren" ?
Je noemt je 4 merrieveulens van de totaal 23 merrieveulens..........
Er deden 28 hengstveulens mee.
Daarnaast noem je het voorbeeld uit 1 ENKELE veulenveiling.

De TS heeft de vraag neergelegd of RIJPAARD-HENGSTVEULENS gemiddeld en over het ALGEMEEN duurder zijn dan merrieveulens. Wat de algemene "toekomstige" plannen zijn van de veulens is altijd nog de vraag voor de toekomst.
Welke veulens zijn nou duurder; hengsten of merrie's?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:17

Geweldig gelachen om je uitéénzetting Dees.
Maar naar mijn idee wel waar!

Het is al jaren zo dat men het meest betaald voor een hengst.
Maar of die allemaal op veulenveilingen verschijnen, ik denk het niet.
Hengstenhouders/opfokkers hebben hun keuzes wellicht al gemaakt en hebben hun hokken weer vol.

En ja, Sammie heeft gelijk... er worden heel wat veulens aangeboden en door hen zelf weer teruggekocht: zowel voor hoge prijzen als lage prijzen. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 18:34

ceasario schreef:
Desiree schreef:
. MAar volgens een fokker hier in de buurt leveren hengstveulens juist meer geld op dan merrieveulens.

Fokt hij voor een "hengstenboer" ? "Fok-Kontrakt" Ach gut

VOlgens mij niet want zijn merries zijn niet eens onder het zadel en hebben nooit iets gepresteerd. Zijn ook nooit op een keuring geweest. Dus waarom zou een hengstenboer zo iemand dan contracteren?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:28

Ik heb een donker dressuur merrieveulen met weinig wit gefokt, precies wat ik graag wou. Ik heb haar gefokt puur voor mezelf. En ik ben er heel gek mee. Bovendien, hoe zou dat nou moeten als je straks kan bepalen welk geslacht het veulen wordt? Worden er dan alleen nog maar donkere hengstveulentjes geboren? Zonder merrie komt er toch echt geen veulentje. Dus we hebben ze allebei nodig. Ik had liever geen hengst gehad, want dan zou hij naar de opfok moeten, nu loopt mijn veulentje lekker thuis. Bovendien zijn merrieveulentjes makkelijker hanteerbaar over het algemeen dan hengstjes. En wat betreft hormoontjes bij de merries? Daar hebben wij toch ook wel eens last van? Gaan we dan ook alleen maar mannelijke ruiters op het paard zetten?!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 14:35

Helemaal mee eens. Had om die reden ook liever merrieveulens gehad. Die had ik bij huis kunnen houden. MAar mijn hengstveulens kan ik niet laten staan tussen mijn merries, dat geeft problemen.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:38

Desiree schreef:
grapjas schreef:
Alle interessant gefokte paarden zijn meer waard, alleen vindt iedereen zijn eigen interresant gefokt dat is vaak een probleem.
Als ik soms lees op bokt dan denk ik bij mezelf, waarom wil iemand met zo'n merrie fokken?
Ik vind persoonlijk dat je enkel met merrie zou moeten dekken die zelf goed gepresteerd hebben of uit een interessante lijn waar dekhengsten of nat/internationale paarden uitkomen.
Natuurlijk heb je altijd weer bijzondere uitzonderingen.
Wij proberen hier naar te streven, raak je je veulens ook goed kwijt.

JA maar nu wordt dus beweerd dat in z'n algemeen, of gemiddeld genomen hengstveulens meer opbrengen. Ik wil wel eens nagaan of dat waar is want zelf heb ik daar nog niets van ontdekt.

Ik ook niet.