Je arabier opvoeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mys_bohemian

Re: Je arabier opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:24

goed zo dat je luister.
we hebben straks liever een rustig beest op stal dan 1 die alles terroriseert.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:27

Idd ik hoop dat je er wat aan kan doen! Want een paard wat loopt te steigeren is nou niet bepaald een pretje

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:46

en hoe hij wordt dat maakt me allemaal niet uit, hij is lief en daar ging t mij om, en ook al wordt hij nog zo lelijk, hij heeft een heel goed karakter, voor t beest was t ook niet niks, had een jaar bij zn moeder en halfzusje gestaan, werd nooit mee gelopen, was nooit in de trailer geweest, was geen andere mensen gewend dan zn vorige eigenaar. en dan komt er iemand kijken, nou ja toch wel nieuwschierig even snuffelen, en alles toch wel spannend en heel intressant. dan wordt hij van de 1 op de andere dag bij zn moeder weg gehaald,in een vrachtwagen gezet, wat hij nog nooit mee gemaakt had, vervolgens op een pond gezet. en uiteindelijk bij een nieuwe groep paarden in de wei gegooit, hij was t jongste van allemaal,zo'n kleine shet die m aan vloog. en ondanks dat bleef hij toch heel lief. keurig naast me lopen terwijl hij niet eens wist wat een halster touwtje was. inmiddels is hij de beste maatjes met me shetje, en is hij er nog maar een paar weken, en je ziet m alleen maar liever worden en veel makkelijker.

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:57

sorry verkeerd Lachen
Laatst bijgewerkt door Just_Crazy op 21-08-06 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:01

huh

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:03

oeps verkeerde topic

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:44

Prescious schreef:
ik heb voor de rest geen problemen met hem, hij is verder hartstikke lief mee, trekt niet aan t touwtje , ja alleen dat af en toe steigeren maar oke zal er wat mee doen met die tip, maar ik zeg al verder is hij zo super lief, tenminste op de polder, ga van de week nog ff naar buiten met m kjken wat hij daar doet. bedankt iig

Ik vind af en toe steigeren echt not done!! Dat wordt van kwaad tot erger en kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Mijn paard steigert alleen maar als hij met soortgenoten aan het spelen is.

Bij Omar volstaat soms alleen een UH!! en dan kijkt hij al van... okay ik weet het Schijnheilig Als hij soms wel stiekem een hapje uit me neemt, het is een boef en hij blijft het eigenlijk altijd proberen, dan krijgt hij meteen een tik van me en ik laat even merken dat ik boos ben maar hou daarna meteen weer op en doe weer normaal. Hij weet dan al dondersgoed dat hij fout zit en kijkt erg schuldig Haha! Belonen voor goed gedrag is eigenlijk nog belangrijker dan straffen.

Consequent zijn is het allerbelangrijkste bij het opvoeden van paarden. Ze moeten gewoon hun grenzen weten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:47

als de mijne stout is geef ik gewoon een schreeuw "kappen nou" "doe is even lekker normaal" die werken altijd wel. Als ze met rijden stout is kort ik het meestal af tot "HEY!" anders gaan we aan het kletteren.
Als ze bijt krijgt ze er gewoon een tikkie voor.
Ik denk dat ik de mijne wel best opgevoed heb, ze is lief en braaf met rijden en in de omgang is ze altijd zoet en vriendelijk. Kan haar overal los neerzetten en ze loopt gewoon zonder halster achter me aan. Ze kent meer dan voldoende commado's etc.
Ach voor mij is ze perfect Lachen

Mijn paard komt zelden tot nooit omhoog, ze slaat niet naar soortgenoten of mensen, ze geeft soms een bokje uit vreugd en dat is het. Kanjertje Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:46

Woogy schreef:
als de mijne stout is geef ik gewoon een schreeuw "kappen nou" "doe is even lekker normaal" die werken altijd wel. Als ze met rijden stout is kort ik het meestal af tot "HEY!" anders gaan we aan het kletteren.
Als ze bijt krijgt ze er gewoon een tikkie voor.

Haha! hier herken ik mezelf precies in Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:38

mijn arabje is ook heel gevoelig voor straf..een keer eehh is meer dan voldoende. steigeren heeft hij nog nooit echt gedaan, wel eens een sprongetje aan het halster, maar dat was wel lef hebben hoor...verder braaf naast vrouwtje blijvne lopen, terwijl hij van mij best eens mag springen. hij heeft het zichzelf geleerd om rustig te blijven lopen geloof ik Haha!

wel heeft hij een paar keer een paniekaanval gehad. zijn broer trouwens net zo. toen ik hem net had kon hij niks, was een half jaar oud. voorbenen mocht ik redelijk snel oppakken maar zodra ik achter wilde doen raakte hij in paniek en vloog weg, ook met een praam een keer. die krijgt hij dus ook nooit meer om.

verder is hij echt super, 2, 5 jaar en nog hengst, maar superlief en totaal geen kuren, en dus heel gevoelig en leergierig, ook alle enge dingen moetne grondig onderzocht, waar andere rassen/paarden hard voor weg zouden rennen staat meneer op hoge pootjes, briesens en met staart in de lucht te snuffelen wat t is. geweldig arabiertjes Vork Cool

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:52

Ik heb een probleempje met mijn arab.. Soms ga ik aan de hand wandelen met mijn 2 jarige Arabische Volbloed. De vorige keer stond ze echt te protesteren in het midden van de straat. Na lang aan het touw te trekken (constante druk en weer losjes wanneer ze een stapje verzet) ging ze toch mee. Ik vind dit best raar, in het begin was ze erg vooruit, nu is is ze helemaal verandert in een luie, tamme pony. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken? Ze staat dag en nacht op de weide, krijgt hooi en elke dag een kleine emmer brok. Ik beloon haar met alles dat ze goed doet en bij slechte dingen verhef ik mijn stem, bij dingen die echt niet kunnen krijgt ze een tik van mijn zweep tegen haar neus (niet hard, want haar neus is het gevoeligste deel bij haar) en dan weet ze wel dat ze in de fout is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 07:30

dat is uitproberen, je paard hoort zonder stribbelen achter je mee te lopen, ze erkennen je dan als meerdere. Als ze spontaan protesteren of niet mee gaan, zien ze je nog niet als echte leider. Je moet dan je punt duidelijk maken en hem/haar goed duidelijk maken dat jij de paas bent. Je hebt een zweep bij je?geef dan een tikje achter je rug om als je voelt dat ze wil stilstaan en niets zeggen en niet aankijken op zo een moment, in de natuur gaan ze ook niet in discussie met de leider...
Kortom authoriteit uitstralen over je paardje, veel succes

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:43

Héél erg bedankt Woogy. Ik begon te denken dat het een medisch probleem was, maar dat is dus niet waar.. Ik heb nu drie dagen gaan 'wandelen' met jouw advies in mijn achterhoofd, nu volgt ze me terug, gaat draven en stilstaan wanneer ik het wil, niet eerder en niet later.