Discussies over fokken zonder papier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Discussies over fokken zonder papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:50

Als je kijkt bij www.paardenfokken, zie je vaak leuke paarden voortkomen uit een moederlijn die onbekend is. DAar is ook ooit begonnen met bedachtzaam fokken uit een merrie waarvan de afstamming niet bekend was. Het hoeft niet altijd verkeerd te gaan hoor. Ik heb zelfs een keer welshponies en haflingers teruggezien in KWPN paarden! Dat was wel apart.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:54

Dat is wel apart, maar er zijn al zo veeeeeeeel paarden!
Waar ben je mee bezig als je weer zo'n paard op de wereld zet?

Een paard met papieren heeft gewoon een veel betere kans op een goed thuis dan een paard zonder papieren, simpelweg omdat een hele grote groep paardenhouders papier belangrijk vind. Waaronder ik, trouwens, voor een eventuele doorverkoop.

Iedereen kan leuke voorbeelden aandragen van gelukte asbakkies. De Fjord x Fries is ook een leuke.
Maar er mislukt ook heel veel.
Dat zou jij toch moeten weten [naam verwijderd], jij bezocht de Hedelse paardenmarkt toch jaarlijks? Veel van de paarden die op zo'n markt verhandelt worden, zie je niet eens. Die stappen van de verkopende vrachtauto zo over in de export-vrachtauto. Niet omdat ze 'zo leuk' zijn, helaas. De meeste dom-gefokte paarden belanden in de salami.

Geef je veulen een kans, zorg dat er een papier bij zit.
Zelfs al is het uit een niet echt geslaagde combinatie met een simpele merrie en een commerciele hengst. Die verkopen nog altijd beter dan het diertje zonder papier. En dan bedoel ik 'beter' voor het paard.
Het beste wat je voor je paard kunt doen is het duur verkopen, en dat gaat niet zonder papier.

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:02

Met of zonder papier fokken, afhankelijk van je fokdoel.
Er zijn genoeg mensen die van de eigen merrie graag een veulen willen. Als dat je fokdoel is (gewoon een eigen veulen) dan zie ik niet waarom een papier noodzakelijk is.
Als je een veulen wilt fokken voor verkoop / sportproduct / fokproduct kan een papier belangrijk zijn en ook erg waardevol.
Er zijn veel fokkers die (zowel met als zonder papier fokkend) het fokdoel uit het oog verliezen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:57

Kan mij goed vinden in Dees haar gedachten Bloos Zowiezo ben ik zelf al jaren geen voorstander van dergelijke kruisingen. Heb bijv. al talloze kruizingen van fries x kwpner gezien (zie je hier in het noorden wel meer). En van alle kruisingen kon ik er maar van 1 zeggen "dat spreekt mij aan". Maar zelf kopen, dat nooit Bloos

Ik ken ook wel hengstenhouders die bedachtzaam fokken, om eerlijk te zijn zouden er meer dat moeten doen maar dat zal voor velen de strop worden ben ik bang. Er zijn hengstenhouders die hun ggk hengst voor weinig aanbieden, maar ook alleen als je merrie aan "hun" voorwaarden voldoet.

Daarintegen zouden merriehouders ook selectiever mogen zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:00

Dat is dus ook een reden dat mijn hengsten alleen merries dekken die ik het waard vind. Mijn hengst die ik nu heb, staat wel ter dekking voor derden, maar alleen als ik de merrie goed genoeg vind. En zo ken ik meer Welsh fokkers die dat doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:31

Dees schreef:
Dat is wel apart, maar er zijn al zo veeeeeeeel paarden!
Waar ben je mee bezig als je weer zo'n paard op de wereld zet?

Een paard met papieren heeft gewoon een veel betere kans op een goed thuis dan een paard zonder papieren, simpelweg omdat een hele grote groep paardenhouders papier belangrijk vind. Waaronder ik, trouwens, voor een eventuele doorverkoop.

Iedereen kan leuke voorbeelden aandragen van gelukte asbakkies. De Fjord x Fries is ook een leuke.
Maar er mislukt ook heel veel.
Dat zou jij toch moeten weten Desiree, jij bezocht de Hedelse paardenmarkt toch jaarlijks? Veel van de paarden die op zo'n markt verhandelt worden, zie je niet eens. Die stappen van de verkopende vrachtauto zo over in de export-vrachtauto. Niet omdat ze 'zo leuk' zijn, helaas. De meeste dom-gefokte paarden belanden in de salami.

Geef je veulen een kans, zorg dat er een papier bij zit.
Zelfs al is het uit een niet echt geslaagde combinatie met een simpele merrie en een commerciele hengst. Die verkopen nog altijd beter dan het diertje zonder papier. En dan bedoel ik 'beter' voor het paard.
Het beste wat je voor je paard kunt doen is het duur verkopen, en dat gaat niet zonder papier.

Je moet onderscheid maken in het fokken van haflingers en fjorden, hengstjes zonder papieren, waarvan wij beiden weten dat dit voer is voor de export naar Italie. En dat is iets wta ik nooit zou doen.

Ik heb dit jaar 3 veulens gekregen. 2 gefokt, bewust gekozen hengsten bij een bepaalde merrie. Een derde merrie regelde zelf iets met een jaarlinghengst, een mooie hengst overigens. Daaruit kwam ook een veulen. Ik kon daar oveirgens wel papieren bij regelen maar dat heb ik gelukkig niet gedaan. GElukkig, omdat ik het heb moeten laten inslapen omdat het later iets bleek te mankeren hoewel het aanvankelijk kerngezond leek. Als dit veulen was blijven leven, had ik er minder voor kunnen vragen dan voor de andere 2, hoewel het voor de andere veulens echt niet onderdeed in kwaliteit.
TEn eerste omdat ik geen kosten had gemaakt
Ten tweede omdat ze voor een veulen zonder papieren minder bereid zijn om te betalen.
MAar dat maakt niets uit. Wat uitmaakt is dat ik dit veulen het gemakkelijkst had kunnen verkopen. Want mensen gaan voor echt goedkoop. Een leuk rijpaard veulen zonder papieren gaat ECHT niet naar de slacht. Daar zijn liefhebbers voor, mensen met wat minder geld die ook een leuk paard willen om mee te sporten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:44

Ik ben het met je eens dat mensen vaak gaan voor het goedkoopst.

In geval van paardenverkoop kan je je afvragen of dat wel het juiste is voor het paard.
Er is namelijk een hele categorie mensen die een paard koopt zonder dat echt te kunnen betalen. En wat dan als er een zadel moet komen - een kwalitatief goed zadel kost meer dan een kwalitatief matig zadel. En wat dan als het dier toch meer krachtvoer nodig heeft dan er standaard op de manege wordt gegeven en er moet worden bijbetaald? En wat dan als het dier met een been in het draad hangt? En wat dan als het een koliek-operatie moet ondergaan?

Ik ben persoonlijk erg tegen op paarden kopen met een smalle beurs. Ik vind dat onverstandig, want een paard kost zelfs als het goed gaat gewoon veel geld om te onderhouden. Het is geen ding waarop je even kan bezuinigen - er moet toch goed voer in en de stal moet toch verschoond worden, en als de dierenarts moet komen, dan moet die gewoon kunnen komen.
Vandaar dat ik altijd zeg "het beste wat je voor je paard kunt doen bij verkoop, is het DUUR verkopen". Paarden waar men veel geld voor neertelt, hebben de beste kans op een goed verzorgd bestaan.

En laten mensen met een smalle beurs nou net op zoek zijn naar goedkope paardjes....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:05

Citaat:
Ik ben persoonlijk erg tegen op paarden kopen met een smalle beurs. Ik vind dat onverstandig, want een paard kost zelfs als het goed gaat gewoon veel geld om te onderhouden. Het is geen ding waarop je even kan bezuinigen - er moet toch goed voer in en de stal moet toch verschoond worden, en als de dierenarts moet komen, dan moet die gewoon kunnen komen.
Vandaar dat ik altijd zeg "het beste wat je voor je paard kunt doen bij verkoop, is het DUUR verkopen". Paarden waar men veel geld voor neertelt, hebben de beste kans op een goed verzorgd bestaan.

En laten mensen met een smalle beurs nou net op zoek zijn naar goedkope paardjes....

Helemaal mee eens... je hoeft niet te bulken van het geld om alles te kunnen betalen maar mijn mening vind ik altijd wel als een paard op half rantsoen gezet wordt omdat de eigenaar het niet kan betalen of belangrijke dingen als hoefsmid, dierenarts etc worden overgeslagen.

Waarom denk je dat de meeste dierenartsen etc. alleen werken op basis van cash betalen Bloos

edit typfout Bloos
Laatst bijgewerkt door RUBYWHITE op 14-08-06 05:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:19

Dees schreef:
Ik ben het met je eens dat mensen vaak gaan voor het goedkoopst.

In geval van paardenverkoop kan je je afvragen of dat wel het juiste is voor het paard.
Er is namelijk een hele categorie mensen die een paard koopt zonder dat echt te kunnen betalen. En wat dan als er een zadel moet komen - een kwalitatief goed zadel kost meer dan een kwalitatief matig zadel. En wat dan als het dier toch meer krachtvoer nodig heeft dan er standaard op de manege wordt gegeven en er moet worden bijbetaald? En wat dan als het dier met een been in het draad hangt? En wat dan als het een koliek-operatie moet ondergaan?

Zou zo je logischer wijze wel denken ja. MAar ik vind dat de meeste kapitale paarden vaak helemaal niet zo'n fijn leven hebben .HEt recreatie paardje van het pennymeisje dat er verschrikkelijk veel van houdt en alles aan doet om hem een fijn leven te geven, heeft het veel fijner dan een paard zoals..... Poetin bijvoorbeeld.

NEe, het is helemaal niet zo'n zegen om duur te zijn. WAnt dan gaat zo'n paard vaak de handel in om alsmaar duurder verkocht te worden en hij moet ook nog eens flink presteren. En in de top is dat allemaal niet zo erg, maar in de subtop speelt het geld de hoofdrol, en niet het paard.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:31

Er was laast nog zo topic hier op bokt ergens.

Als je met een niet GoedGekeurde DekHengst Fokt dan neem je grotere riscico s.
punt 1:Je weet niet of ze sperma sterk genoeg is
punt 2:Je weet niet of hij erfelijke ziektes met zich bijdraagt.

En ik vind het zulke grote l***koek als mensen zeggen ja maar hengsten die GGK zijn.
Zijn zo duur....
Spaar dan of even door Of fok niet want een tweede paard erbij kost ook geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:47

Die kwpn hengsten vind ik ook veel te duur - zeker dat 3 jarige spul. Het is niet zelden dat de fokker dik 800 euro neertelt en het dier een jaar later op wacht komt te staan of gecastreerd wordt...
En het sperma van niet goedgekeurde hengsten is vruchtbaar genoeg, en erfelijke ziektes heeft de hele paardenstapel, ook de goedgekeurde beesten.

[naam verwijderd]; jij hebt Poetin nr 2 echt niet op stal, ik ook niet. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn met een dergelijk kwaliteitspaard, al zullen er meer zijn die toch denken van wel.
Met duur verkopen bedoel ik dus geen 9 miljoen, want idd, dat soort dieren mogen ook niet meer paard zijn.
Maar verkoop wel boven de categorie "niet-lief-dan-naar-slager"-prijs. Dus dik boven de 3.000 euro.
Zet je paard te koop voor minder, en je weet gewoon dat er volk zonder centen op af komt.

En nee, ik vind niet dat het pennypaard een beter leven heeft dan het sportpaard. Paarden varen wel bij regelmaat, beweging en gezond paardenverstand. Een paard hecht geen waarde aan knuffels en kan zelfs ten onder gaan aan al die goedbedoelde 'liefde'. Men moet het paard als paard behandelen, en inzien dat het meer nodig heeft dan 'goede bedoelingen van de mens'.
Genoeg bosrittenpaarden die de hele week in een box moeten leven om dan op zondag een 3 uurse rit door de natuur moeten rossen met een ongetrainde, matige ruiter op hun rug.. alsof dat een goed leven is ..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:31

Dees schreef:
Desiree; jij hebt Poetin nr 2 echt niet op stal, ik ook niet. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn met een dergelijk kwaliteitspaard, al zullen er meer zijn die toch denken van wel.
Met duur verkopen bedoel ik dus geen 9 miljoen, want idd, dat soort dieren mogen ook niet meer paard zijn.
Maar verkoop wel boven de categorie "niet-lief-dan-naar-slager"-prijs. Dus dik boven de 3.000 euro.
Zet je paard te koop voor minder, en je weet gewoon dat er volk zonder centen op af komt.

Met poetin heb ik het over de absolute top en daarin vormde zij een uitzondering. Normaal hebben die paarden het heel goed. MAar ik zei al dat het in de subtop anders gaat, daar moeten paarden wijken voor het grote geld. Ze moeten op jonge leeftijd al goed presteren en worden sneller op gereden. WAnt handel gaat voor.
Dees schreef:
En nee, ik vind niet dat het pennypaard een beter leven heeft dan het sportpaard. Paarden varen wel bij regelmaat, beweging en gezond paardenverstand. Een paard hecht geen waarde aan knuffels en kan zelfs ten onder gaan aan al die goedbedoelde 'liefde'. Men moet het paard als paard behandelen, en inzien dat het meer nodig heeft dan 'goede bedoelingen van de mens'.
Genoeg bosrittenpaarden die de hele week in een box moeten leven om dan op zondag een 3 uurse rit door de natuur moeten rossen met een ongetrainde, matige ruiter op hun rug.. alsof dat een goed leven is ..

Desiree schreef:
[HEt recreatie paardje van het pennymeisje dat er verschrikkelijk veel van houdt en alles aan doet om hem een fijn leven te geven, heeft het veel fijner dan een paard zoals..... Poetin bijvoorbeeld.

DAArbij hoort ook genoeg beweging en goede behandeling. Niet ieder pennymeisje hoeft per definitie geen verstand van paarden te hebben.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:21

Gelukkig is er voor beide groepen nakomelingen een markt.
Eentje voor mensen die een goed gefokt veulen zoeken en die mag dan ook geld kosten, er is ook een markt voor mensen die voor een prikkie een "grasmaaier" of "speeltoestel" willen, die mag niet veel kosten. Zo maak je beide groepen mensen gelukkig. De een wil alleen maar een veulentje fokken omdat het zo vertederend is om ze in de wei te zien lopen en de ander probeert weer op een veiling een zo hoog mogelijke prijs te vangen voor zijn topper. Je kunt er boos om worden.....maar het helpt nou eenmaal niet. Troost jezelf met het idee dat je serieus bezig bent. Knipoog

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:35

In een oude paardekrant stond jaren geleden een artikel over een valkkleirige merrie Hianda.
De kleur had ze te danken aan een fjordenmerrie die aan de basis stond van deze lijn.
Zij werd gedekt en daar kwam een vosmerrie uit, Goudy. Zij werd opgenomen in het hulpstamboek. Haar dochter werd een valk en toen kwam Hianda , ook een valk. Ze staat wel op paardenfokken. Uit die lijn komt ook het concourstuigpaard Energie met als vader Unitas. Ik heb de fjordenmerrie nog wel ingevuld maar die hebben ze weer verwijderd.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 05:47

Desiree: dan vergelijk je ook wel weer het ene uiterste met het andere. Een paard van zo`n vermogen zette ik ook niet slecht omheint met een koppel jolige andere paarden buiten. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:04

RUBYWHITE schreef:
Desiree: dan vergelijk je ook wel weer het ene uiterste met het andere. Een paard van zo`n vermogen zette ik ook niet slecht omheint met een koppel jolige andere paarden buiten. Knipoog

Ik weet het niet. Heb nooit zo'n duur paard gehad, zal er ook nooit zo een hebben. Ik weet wel dat ik een paard een zo fijn mogeljk leven gun, ongeacht afstamming. WAnt een paard is en blijft een paard met paardenbehoeftes.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:37

Dat ben ik met je eens, maar als er veel geld in omgaat wordt je wat selectiever in je keuzes.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:38

ik vind dat er een beetje rare vergelijkingen worden getrokken:
mensen die een goedkoop paard zoeken hebben geen geld voor dure operaties...
Allereerst is er een verschil tussen willen en kunnen laten opereren, en dat heb je in beide uitersten...

Bewust fokken zonder papier vind ik gewoon not-done (voor mezelf niet)... Bewust gekozen kruizen van 2 rassen vind ik geen probleem (ik bedoel KWPN is een mengelmoes van rassen en geen ras op zich)

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:09

flyfly schreef:
In een oude paardekrant stond jaren geleden een artikel over een valkkleirige merrie Hianda.
De kleur had ze te danken aan een fjordenmerrie die aan de basis stond van deze lijn.
Zij werd gedekt en daar kwam een vosmerrie uit, Goudy. Zij werd opgenomen in het hulpstamboek. Haar dochter werd een valk en toen kwam Hianda , ook een valk. Ze staat wel op paardenfokken. Uit die lijn komt ook het concourstuigpaard Energie met als vader Unitas. Ik heb de fjordenmerrie nog wel ingevuld maar die hebben ze weer verwijderd.

Ik ken die merrie Hianda Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:42

Alane schreef:

Bewust fokken zonder papier vind ik gewoon not-done (voor mezelf niet)... Bewust gekozen kruizen van 2 rassen vind ik geen probleem (ik bedoel KWPN is een mengelmoes van rassen en geen ras op zich)

Niet helemaal. Je kunt niet echt zeggen dat het gaat om rassen, meer om bepaalde type paarden met bepaald bloedgehalte en eigenschappen; de warmbloed sportpaarden. Het is een combinatie van passende stamboeken en rassen bij elkaar.

Het is vergelijkbaar met het kruisen van een fries en een andalusier, 2 barokke paarden. Of een haflinger en een fjord, 2 stevige gebruiksrassen. Maar een fries x kwpn-er vind ik zelf helemaal niet passen. Deze 2 hebben te weinig met elkaar gemeen als soort.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:49

Wat leuk Cristina , kun je wat meer vertellen over Hianda?? Welke kleurtjes ze bijvoorbeeld heeft gegeven.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:31

flyfly schreef:
Wat leuk Cristina , kun je wat meer vertellen over Hianda?? Welke kleurtjes ze bijvoorbeeld heeft gegeven.

Hianda was valkkleurig, neigend naar wildkleur vos. Een beetje de kleur van Djamai du Bois van Marjolein 88 op bokt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of ze weleens valk veulens gegeven heeft. Volgens mij heeft zij weleens een tweeling veulen(2 vossen) gehad. Een hengst en een merrie. De merrie Hianda was( of is) van de Fam. Kortleve in Bleiswijk.En stamt inderdaad uit een Fjordenpaardje. Vroeger heb die kruisingen wel eens in de wei zien staan...toen vroeg ik mij af waarom zij dit wilde fokken. Het waren er meerdere die zo'n kleur hadden(zussen?). Uiteindelijk kan ik mij herinneren dat Dhr. Kortleve een voshengst had waar hij aangespannen concoursen mee liep.
Hianda was een merrie met mooie" rondingen" een vol paardje. Niet echt een KWPNer , maar toch...
Misschien moet je eens informeren bij de Fam. Kortleve, Hoekeindseweg, Bleiswijk. Dat is de basis van Hianda.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:21

Desiree schreef:
Alane schreef:

Niet helemaal. Je kunt niet echt zeggen dat het gaat om rassen, meer om bepaalde type paarden met bepaald bloedgehalte en eigenschappen; de warmbloed sportpaarden. Het is een combinatie van passende stamboeken en rassen bij elkaar.
Wat is dan een KWPN? Gelders X volbloed ,X holsteiner , X frans bloed etc...

Desiree schreef:
Het is vergelijkbaar met het kruisen van een fries en een andalusier, 2 barokke paarden. Of een haflinger en een fjord, 2 stevige gebruiksrassen. Maar een fries x kwpn-er vind ik zelf helemaal niet passen. Deze 2 hebben te weinig met elkaar gemeen als soort.

Haflinger X fjord ????
Een fries kan een KWPN-er, wat nog steeds geen ras is, juist mooi aanvullen (ken toch een aantal leuke voorbeelden, mischien zijn dat wel de uitzonderingen die de regel bevestigen maar dat weet ik niet) denk dat een Fries dichter bij een KWPN-er staat dan een haflinger bij een Fjord als je het over type.
Ik ga toch geen shet met een welsh mountain kruizen omdat je het bijvoorbeeld over kinder pony's hebt? of over kleine pony's?

maw ik vind het een krom vergelijk Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:56

Ik vind friezen heel andere type paard dan kwpn-ers. Mijn uitleg staat er, als je het leest heb je al antwoord op je bovenste vraag.

Ik zou een shet zowiezo met geen een ander ras kruisen. Dat vind ik een krom vergelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:22

Jij ziet denk ik dan een 'verslechtering' van de KWPN-er als je een fries X KWPN doet.
De vraag is dan of dat inderdaad zo is? (zoals gezegd ken ik genoeg voorbeelden dat het 'eindprodukt' geen slecht paard is geworden qua type, beweging enz.)

Shet X welsh A is net zo krom als fjord X haflinger, als je het over 2 gebruiksrassen/kinder pony's Scheve mond

Beide gevallen zit je met een papierloos paard (behalve de welsh A X shet die dan part bred/nwr zou worden door het welsh bloed)