Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Zowiezo ben ik zelf al jaren geen voorstander van dergelijke kruisingen. Heb bijv. al talloze kruizingen van fries x kwpner gezien (zie je hier in het noorden wel meer). En van alle kruisingen kon ik er maar van 1 zeggen "dat spreekt mij aan". Maar zelf kopen, dat nooit 
Dees schreef:Dat is wel apart, maar er zijn al zo veeeeeeeel paarden!
Waar ben je mee bezig als je weer zo'n paard op de wereld zet?
Een paard met papieren heeft gewoon een veel betere kans op een goed thuis dan een paard zonder papieren, simpelweg omdat een hele grote groep paardenhouders papier belangrijk vind. Waaronder ik, trouwens, voor een eventuele doorverkoop.
Iedereen kan leuke voorbeelden aandragen van gelukte asbakkies. De Fjord x Fries is ook een leuke.
Maar er mislukt ook heel veel.
Dat zou jij toch moeten weten Desiree, jij bezocht de Hedelse paardenmarkt toch jaarlijks? Veel van de paarden die op zo'n markt verhandelt worden, zie je niet eens. Die stappen van de verkopende vrachtauto zo over in de export-vrachtauto. Niet omdat ze 'zo leuk' zijn, helaas. De meeste dom-gefokte paarden belanden in de salami.
Geef je veulen een kans, zorg dat er een papier bij zit.
Zelfs al is het uit een niet echt geslaagde combinatie met een simpele merrie en een commerciele hengst. Die verkopen nog altijd beter dan het diertje zonder papier. En dan bedoel ik 'beter' voor het paard.
Het beste wat je voor je paard kunt doen is het duur verkopen, en dat gaat niet zonder papier.
Citaat:Ik ben persoonlijk erg tegen op paarden kopen met een smalle beurs. Ik vind dat onverstandig, want een paard kost zelfs als het goed gaat gewoon veel geld om te onderhouden. Het is geen ding waarop je even kan bezuinigen - er moet toch goed voer in en de stal moet toch verschoond worden, en als de dierenarts moet komen, dan moet die gewoon kunnen komen.
Vandaar dat ik altijd zeg "het beste wat je voor je paard kunt doen bij verkoop, is het DUUR verkopen". Paarden waar men veel geld voor neertelt, hebben de beste kans op een goed verzorgd bestaan.
En laten mensen met een smalle beurs nou net op zoek zijn naar goedkope paardjes....

Dees schreef:Ik ben het met je eens dat mensen vaak gaan voor het goedkoopst.
In geval van paardenverkoop kan je je afvragen of dat wel het juiste is voor het paard.
Er is namelijk een hele categorie mensen die een paard koopt zonder dat echt te kunnen betalen. En wat dan als er een zadel moet komen - een kwalitatief goed zadel kost meer dan een kwalitatief matig zadel. En wat dan als het dier toch meer krachtvoer nodig heeft dan er standaard op de manege wordt gegeven en er moet worden bijbetaald? En wat dan als het dier met een been in het draad hangt? En wat dan als het een koliek-operatie moet ondergaan?
Ik ben persoonlijk erg tegen op paarden kopen met een smalle beurs. Ik vind dat onverstandig, want een paard kost zelfs als het goed gaat gewoon veel geld om te onderhouden. Het is geen ding waarop je even kan bezuinigen - er moet toch goed voer in en de stal moet toch verschoond worden, en als de dierenarts moet komen, dan moet die gewoon kunnen komen.
Vandaar dat ik altijd zeg "het beste wat je voor je paard kunt doen bij verkoop, is het DUUR verkopen". Paarden waar men veel geld voor neertelt, hebben de beste kans op een goed verzorgd bestaan.
En laten mensen met een smalle beurs nou net op zoek zijn naar goedkope paardjes....
Dees schreef:Desiree; jij hebt Poetin nr 2 echt niet op stal, ik ook niet. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn met een dergelijk kwaliteitspaard, al zullen er meer zijn die toch denken van wel.
Met duur verkopen bedoel ik dus geen 9 miljoen, want idd, dat soort dieren mogen ook niet meer paard zijn.
Maar verkoop wel boven de categorie "niet-lief-dan-naar-slager"-prijs. Dus dik boven de 3.000 euro.
Zet je paard te koop voor minder, en je weet gewoon dat er volk zonder centen op af komt.
Dees schreef:En nee, ik vind niet dat het pennypaard een beter leven heeft dan het sportpaard. Paarden varen wel bij regelmaat, beweging en gezond paardenverstand. Een paard hecht geen waarde aan knuffels en kan zelfs ten onder gaan aan al die goedbedoelde 'liefde'. Men moet het paard als paard behandelen, en inzien dat het meer nodig heeft dan 'goede bedoelingen van de mens'.
Genoeg bosrittenpaarden die de hele week in een box moeten leven om dan op zondag een 3 uurse rit door de natuur moeten rossen met een ongetrainde, matige ruiter op hun rug.. alsof dat een goed leven is ..
Desiree schreef:[HEt recreatie paardje van het pennymeisje dat er verschrikkelijk veel van houdt en alles aan doet om hem een fijn leven te geven, heeft het veel fijner dan een paard zoals..... Poetin bijvoorbeeld.

RUBYWHITE schreef:Desiree: dan vergelijk je ook wel weer het ene uiterste met het andere. Een paard van zo`n vermogen zette ik ook niet slecht omheint met een koppel jolige andere paarden buiten.

flyfly schreef:In een oude paardekrant stond jaren geleden een artikel over een valkkleirige merrie Hianda.
De kleur had ze te danken aan een fjordenmerrie die aan de basis stond van deze lijn.
Zij werd gedekt en daar kwam een vosmerrie uit, Goudy. Zij werd opgenomen in het hulpstamboek. Haar dochter werd een valk en toen kwam Hianda , ook een valk. Ze staat wel op paardenfokken. Uit die lijn komt ook het concourstuigpaard Energie met als vader Unitas. Ik heb de fjordenmerrie nog wel ingevuld maar die hebben ze weer verwijderd.
Alane schreef:
Bewust fokken zonder papier vind ik gewoon not-done (voor mezelf niet)... Bewust gekozen kruizen van 2 rassen vind ik geen probleem (ik bedoel KWPN is een mengelmoes van rassen en geen ras op zich)

flyfly schreef:Wat leuk Cristina , kun je wat meer vertellen over Hianda?? Welke kleurtjes ze bijvoorbeeld heeft gegeven.
Desiree schreef:Wat is dan een KWPN? Gelders X volbloed ,X holsteiner , X frans bloed etc...Alane schreef:
Bewust fokken zonder papier vind ik gewoon not-done (voor mezelf niet)... Bewust gekozen kruizen van 2 rassen vind ik geen probleem (ik bedoel KWPN is een mengelmoes van rassen en geen ras op zich)
Niet helemaal. Je kunt niet echt zeggen dat het gaat om rassen, meer om bepaalde type paarden met bepaald bloedgehalte en eigenschappen; de warmbloed sportpaarden. Het is een combinatie van passende stamboeken en rassen bij elkaar.
Desiree schreef:Het is vergelijkbaar met het kruisen van een fries en een andalusier, 2 barokke paarden. Of een haflinger en een fjord, 2 stevige gebruiksrassen. Maar een fries x kwpn-er vind ik zelf helemaal niet passen. Deze 2 hebben te weinig met elkaar gemeen als soort.