[TI] Wanneer nou bont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Wanneer nou bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 13:01

Ik stel aan jullie voor Sabina... euh.... Dunla d'r buikvlek Haha!
Afbeelding
achterbenen.....................................................................................voorbenen

Goed, Dunla is niet bont maar wanneer is een paard dan wel bont?
Hoeveel vlekken moet een paard daarvoor hebben? Fayette is waarschijnlijk dan ook Sabino maar dan een vrij extreme en zij wordt wel bont genoemd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:45

Die vlek is heel duidelijk sabino, vooral te zien aan de randen van de vlek.
Een paard hoeft geen bepaald aantal vlekken te hebben om bont te zijn, 1 vlek kan al genoeg zijn. Het gaat erom waar die vlek zit, alle verschillende witpatronen werken namelijk op een andere manier in en dus op verschillende plaatsen.

Fayette is een Tobiano, tobiano is het meest bekende bontpatroon, in het nederlands ook wel platenbont genoemd.
Tobiano heeft als meest specifieke en duidelijke kenmerk dat de vlekken van bovenaf lijken te komen, de vlekken kruisen de bovenlijn (van de oren tot puntje van de staart). De mate waarin het wit verdeeld is kan heel erg verschillen, een tobiano kan bijna geheel effen zijn met alleen een witte pluk in de manen of staart en vier witte benen, tot grotendeels wit met alleen gekleurde delen in de liezen, op de borst en een donker hoofd.
Het patroon wat Tobiano dus veroorzaakt is heel duidelijk, wit wat over het hele lichaam verdeeld kan zijn met uitzondering van de liezen, de borst en het hoofd, ook altijd 4 witte benen.
Hier verschillende tobiano's van minimaal tot maximaal en alles ertussen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:59

aha weer wa geleerd. want ik vroeg me af van Pitana wat ze is. want haar vlekken kruizen haar rug niet Dus gewoon tobiano bont Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:00

dusssssssssssssss Bono hier heeft 1 witte kol.
ALLE kollen. snebben. vlekken etc op hoofd.. kroonrand etc
dus alle witte aftekeningen komt door sabino, splash ?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:02

Oke, Flet dus Tobiano maar Gulliver lijkt mij ook Tobiano
Afbeelding

maar voor Dunla om Sabino te worden moet minimaal 1 van de ouders toch ook het Sabino-gen hebben? Dan zouden Fayette en/of Gulliver Tobiano met Sabino moeten hebben anders kan Dunla toch nooit Sabino worden?

*leest nog even terug en raakt in de war*
Citaat:
Tobiano geeft in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt géén wit op het hoofd, alle tinkers met blessen, bijna allemaal dus (Chenoa is de enige uitzondering die ik weet!) dragen dus óf sabino óf splash, óf een combinatie van beide.

Euhm... en dan is Fayette toch Tobiano ondanks haar bles Verward Dan zou ze toch op zijn minst Tobiano met Sabino moeten zijn?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:03

Was nog niet klaar met mijn bericht, maar drukte per ongeluk op verzenden i.p.v. voorbeeld....

Dit patroon is dus anders dan het sabino-patroon, sabino veroorzaakt vlekken die van onderaf lijken te komen, en zijn vaak veel grilliger dan tobiano-vlekken. Dit zijn verschillende sabino's van minimaal tot maximaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle witpatronen kunnen overigens wel naast elkaar bestaan, het ene sluit het andere nooit uit. Sterker nog, sabino en tobiano bestaan meestal naast elkaar. Tobiano geeft namelijk op zich alleen volledig gekleurde hoofden, er is sabino (of splash) voor nodig om er een bles op te krijgen.
Maar dat is dan dus meestal tobiano + minimaal sabino. Is het sabino-gen uitgebreider aanwezig, dan zie je dat ook terug, in de vorm van een groot wit hoofd, veel wit op het lijf, rafelige randen van de vlekken, etc.

Maar bij Fayette is het overheersende patroon dus duidelijk tobiano, het meeste wit bij haar wordt daardoor veroorzaakt, en niet door het sabino.
En daarmee heb ik ook gelijk je vraag over Gulliver beantwoord Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:15

Ik dank u voor de duidelijke uitleg Afbeelding Knipoog

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:59

Dan is Dyco onze vos tinkerhengst ook Sabino vos? (foto's profiel)
Hij heeft namelijk vanachter hoge witte benen (vooral links achter) en een grote witte vlek onderaan zijn buik. Die witte vlek staat zelf in zijn paspoort vernoemd.
Moet ik hem dan "officieel" Sabino vos noemen?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:10

Is Bru ook een Sabino?

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:33

Pfffff....Marlien,, je veroorzaakt wel weer wat hoor met Dunla d'r buikvlek Haha!
Wel leerzaam, maar erg ingewikkeld best wel!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:49

waaah vet cool die vlek Pien! je hebt in ieder geval EEN vlek op je effen Tinkie Clown

edit: vlek was al eerder zichtbaar zelfs!

Afbeelding

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:05

@ Lowara: ik meende die vlek ook al bij d'r geboorte te hebben gezien maar ja het was 3 uur 's nachts en ik helemaal hyper natuurlijk Haha! En later zag ik hem niet meer zo duidelijk door haar lichte veulenvacht dus ik dacht dat ik het me toen verbeeld had. Naderhand ook nooit meer gekeken tot ik eergisteren toevallig half onder d'r buikje hing Go jij! Go jij!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:13

Op zich is genetica niet ingewikkeld, maar gewoon een rekensommetje. Het vervelende is dat de natuur die rekensommetjes niet altijd even duidelijk laat zien hahah!

Over bont is in de quarter/paint wereld een flinke todo.. daar moeten vlekken een bepaalde afmeting hebben om bont te kunnen worden genoemd.
Ik zou even naar de ouders kijken, zijn die alle twee bont heeft het veulen zeker een bont gen. Bij volwassen paarden kun je ook naar de nakomelingen kijken of ze bont vererven.

Blizz heeft sabino kenmerken, tobiano kenmerken maar ook stekelharigheid, dat kan van het sabino gen komen, maar kan dus ook gewoon stekelharigheid (roan) zijn.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:26

frenia schreef:
vlek op zn kont is helemaal op zichzelf staand Haha!
Bont dus Haha! Prima! Haha!

Lijkt me idd geinig om na zo'n tijd plots witte vlekken te ontdekken!!!

ik dacht altijd dat kent "gewoon" vos bont was Verward
en chocolade is dus een speciaal kleurtje... mhhhmmm vraag me dan af wat dat betekent... ik dacht altijd dat dat gewoon verkleuring van zwart door de zon was...
Mijn eerste veulen was wel heel donker chocolade...zou hij dan toch anders dan zwart geweest zijn??? zucht... veel te moeilijke materie hier Clown

is idd allemaal vos, maar je hebt dus verschillende kleurschakeringen (zoals ook licht en donkerbruin bv)
Donkervos wordt dus meestal koffievos genoemd Knipoog en dat chocolade (= eigen benaming Bloos ) gaf ik dus alleen ff aan om aan te geven hoe donker t was en dat ze t dus blijkbaar voor zwart aangezien hebben Knipoog

Wist niet dat snowdon ook splash heeft Pling gaat nog even teruglezen hoe t verschil tussen sabino en splash te zien is op een tobiano ...
Laatst bijgewerkt door grid op 07-08-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:29

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:19

Hoe leuk ik het ook vind te horen dat Chenoa wellicht een unicum is Clown Hij heeft wel wit aan zn hoofd Knipoog Op zijn onderlip heeft hij een klein wit/vleeskleurig vlekje... Dus toch (minimaal) sabino?

Stel dat hij tóch geen sabino had/heeft: wat zou dat dan betekenen voor Tinkerbell (en Zippo)?

Je kan trouwens bij twee bonte ouders niet zomaar van uit gaan dat een nakomeling ook bont is Tong uitsteken zowel zippo als tinkerbell hebben al een eenkleurige nakomeling, dus beiden heterozygoot...dan blijft dus in de combi van de twee nog 25% kans op eenkleurig... toch?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:23

mijn vorige verzorgpony, was een welsh, vos en die had ook een vlek op haar buik(witte vlek), maar mijn verzorgveulen, ook een welsh(niet moeder en dochter), die is zwart en heeft ook een witte vlek op haar buik :S

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:02

Heb een foto gezocht van zn witte vlekje op zn onderlip... moeilijk!
Op deze kan je het een héél héél klein beetje zien Knipoog

Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:41

dapperdier schreef:
Op zich is genetica niet ingewikkeld, maar gewoon een rekensommetje. Het vervelende is dat de natuur die rekensommetjes niet altijd even duidelijk laat zien hahah!

Over bont is in de quarter/paint wereld een flinke todo.. daar moeten vlekken een bepaalde afmeting hebben om bont te kunnen worden genoemd.
Ik zou even naar de ouders kijken, zijn die alle twee bont heeft het veulen zeker een bont gen. Bij volwassen paarden kun je ook naar de nakomelingen kijken of ze bont vererven.

Blizz heeft sabino kenmerken, tobiano kenmerken maar ook stekelharigheid, dat kan van het sabino gen komen, maar kan dus ook gewoon stekelharigheid (roan) zijn.

Bij de paints worden paarden inderdaad als bont opgenomen als ze aan een minimale eis voldoen qua afmetingen van het wit op het lijf, en dat is minimaal 1 vlek op het lijf van minimaal 2" in doorsnede, ongeveer 5 cm. Hebben paarden dit niet dan worden ze opgenomen als breedingstock.
Maar bij de paints classificeren ze dus alles wat vlekken op het lijf veroorzaakt als bont, niet alleen tobiano maar ook frame overo, splashed white en sabino. Die laatste 3 worden daar allemaal onder dezelfde naam geschaard, namelijk overo. Maar het zijn 3 aparte patronen, die genetisch waarschijnlijk wel aan elkaar verwant zijn, maar dus duidelijk niet hetzelfde.

Wat betreft het kijken naar de ouders, beide ouders van Dunla zijn bont, maar Dunla heeft geen (tobiano) bontgen. Tobiano is namelijk dominant, wat betekent dat het altijd te zien zal zijn als een paard het gen draagt, het kan niet verborgen blijven. 2 bonte ouders is geen garantie voor een veulen wat ook bont draagt, als beide ouders namelijk heterozygoot zijn is er 25% kans op een effen veulen.

Ik kan helaas niet op je website komen, maar die stekelharigheid van Blizz zal dan veroorzaakt worden door Sabino, of een hele kleine kans dat het veroorzaakt wordt door Rabicano, een ander gen wat stekelharigheid veroorzaakt.
Echt Roan is namelijk een heel duidelijk patroon wat er echt uitspringt, dit is bijvoorbeeld een tobiano-roan:
Afbeelding
Hier in wintervacht, dus niet heel duidelijk maar toch goed te zien. In de zomer is dit paard op het lijf héél lichtgrijs, hoofd en benen blijven zwart.

Misschien handig om alle witpatronen nog eens op een rijtje te zetten, en is namelijk nog wel meer dan alleen de patronen die ik genoemd heb.

Allereerst natuurlijk,
Tobiano:
Afbeelding
Het vlekkenpatroon lijkt verticaal over het lichaam verdeeld en lijkt van bovenaf te komen. In praktisch alle gevallen kruist het wit de bovenlijn. Tobiano geeft ook praktisch altijd 4 witte benen. De laatste delen die bij een tobiano gekleurd blijven in de meest extreme gevallen zijn op volgorde de borst, de liezen, en het hoofd. De meest extreme tobiano zal zijn een wit paard met alleen een donker hoofd.
Tobiano op zich geeft geen wit op het hoofd, indien er wit op het hoofd aanwezig is wordt dit veroorzaakt door een ander patroon naast tobiano. Tobiano geeft ook geen blauwe ogen, als een tobiano blauwe ogen heeft is dat ook veroorzaakt door een ander patroon.

Frame Overo:
Afbeelding
Het vlekkenpatroon lijkt meer horizontaal verspreid dan bij tobiano en lijkt op de zijkant van het paard te zitten, vaak compleet omgeven door kleur, dit is ook waar de naam frame (omlijsting) vandaan komt. Het wit bij een frame kruist praktisch nooit de bovenlijn. Frame op zich geeft geen witte benen, als een frame witte benen heeft is er ook een ander gen aan het werk. Frame geeft wel wit op het hoofd, praktisch iedere frame zal een witte aftekening op het hoofd hebben, vaak geeft frame veel wit op het hoofd, de zogenaamde 'baldfaces'. Frame geeft blauwe ogen, ook vaak als de vacht om het oog heen gekleurd is.
In de meest minimale epressie geeft frame helemaal geen vlekken op het lijf, maar bijvoorbeeld alleen een wit kolletje. Frame kan makkelijk overschaduwd worden door andere patronen.
Frame overo's zijn altijd heterozygoot, homozygoot overo is namelijk niet levensvatbaar. Homozygote veulens worden compleet wit geboren maar sterven kort daarna aan koliek omdat het darmstelsel niet volledig ontwikkeld is. Dit heet OLWS oftewel overo lethal white syndrome.
Frame komt naar mijn weten niet voor bij tinkers.

Sabino:
Afbeelding
Waarschijnlijk het meest voorkomende witpatroon, er zijn maar heel weinig rassen waarin geen sabino voorkomt, ijslanders zijn er 1 van.
Sabino geeft wit wat van onderaf lijkt te komen, en ook aftekeningen op het hoofd en de benen. De randen van het wit zijn vaak grillig om te zien. Ook vaak voorkomend bij sabino's zijn: witte onderlip, keelblesje (witte vlek aan de onderkant van het hoofd tussen de kaken), stekelharigheid, en witte vlekken op de knieën.
Sabino kan in minimale vorm alleen een piepklein kolletje of een witte kroonrand hebben, bijna alle 'gewone' paarden met aftekeningen dragen sabino in de minimale vorm.
In de meest maximale vorm kan een sabino helemaal wit zijn, wat in verhouding redelijk vaak voorkomt bij engels volbloeds:
Afbeelding

Splashed White:
Afbeelding
Afbeelding
In het nederlands vaak witkopbont genoemd.
Een patroon wat erg op Frame en Sabino kan lijken. Het wit komt van onderaf, maar is vaak veel scherper afgetekend dan bij die 2. Het paard kan eruit zien alsof het door de witte verf is gerend.
Splash geeft vaak grote witte hoofden met blauwe ogen, ook witte buiken en hoge witte benen.
De aftekeningen op het hoofd zijn vaak breder aan de onderkant, melkmuilen zijn bijvoorbeeld vaak voorkomend.
Splash hoeft helemaal niet zo uitgebreid en duidelijk te zijn, een snebje kan al splash zijn. Bij de ijslanders bijvoorbeeld zijn alle gewone aftekeningen veroorzaakt door splash, aangezien sabino daarbij niet voorkomt.
Een apart kenmerk van Splashed Whites is dat ze opvallend vaak doof zijn, het grootste deel van de Splashed Whites is doof.... wat overigens lang niet altijd opgemerkt wordt.

Roan:
Afbeelding
Roan geeft geen vlekken, maar alleen witte haren verspreid over het lichaam, waardoor het lichaam lichter lijkt. Het hoofd en de benen blijven altijd donker. Roans veranderen met de seizoenen, in de winter lijkt een roan vaak gewoon helemaal effen, in de zomervacht komt het wit weer terug.
Roan wordt vaak onveranderlijke schimmel genoemd, maar heeft absoluut niks met schimmel te maken. Een roan wordt roan geboren (hoewel vaak pas zichtbaar als het veulen de veulenvacht verliest) en blijft dat zijn hele leven.
Alle roans zijn ook heterozygoot, homozygoot roan is ook niet levensvatbaar. Dit gaat echter anders dan bij Frame, aangezien homozygoot roans niet eens geboren worden, het vruchtje wordt in de 1e maand van de dracht alweer geabsorbeerd en de merrie zal gewoon weer hengstig worden.

Rabicano:
Afbeelding
Kan op Roan en Sabino lijken, maar er is een duidelijk verschil. Bij een rabicano zijn de haren aan de basis van de staartwortel wit, de zogenaamde 'skunktail':
Afbeelding
Rabicano geeft dus wit op de staartwortel, en ook stekelharigheid beginnend vanuit de flanken. De mate van stekelharigheid kan heel erg verschillen, of zelf helemaal afwezig zijn, het paard heeft dan alleen wit in de staart.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:49

Ik was even een tijdje bezig met het vorige bericht Haha! dus ik had de berichten erboven nog niet gelezen.
Chenoa heeft inderdaad dan tóch minimaal sabino, maar echt héél minimaal, nog steeds een unicum bij de tinkers Haha!
Aangezien sabino zoals ik eerder al zei werkt op verschillende plaatsten in het DNA en de uitdrukking daarvan afhankelijk is van de hoeveelheid loci waarop sabino aanwezig is, heeft Chenoa maar op heel weinig loci (waarschijnlijk maar 1) sabino. En dat is apart, omdat het sabino bij tinkers over het algemeen heel uitgebreid is en dus op meerdere loci aanwezig, Chenoa heeft van dat hele geheel maar 1 piepklein deeltje meegkregen.
Mocht hij het ooit nog eens tot GGK hengst schoppen dan is de kans groot dat hij hoofden met relatief weinig kleur zal vererven.

Als hij echt helemaal geen sabino had gehad had dat voor tinkerbell en zippo betekend dat ze héél toevallig beiden al hun sabino niet doorgeveven hadden, terwijl het sabino bij beiden wel aanzienlijk aanwezig is. Dat had ook betekend dat zowel Zippo als Tinkerbell voor alle sabino-loci heterozygoot waren geweest.

Overigens hebben we hier op stal ook een prachtvoorbeeld van een aparte sabino staan. Een zwarte tuigpaardmerrie met hoge witte benen, enorme buikvlek, en een vrijwel volledig zwart hoofd Clown Ze heeft alleen een witte streep op haar bovenlip, net een klein snorretje wat van voren gezien nauwelijks zichtbaar is. Je zou bij zo'n paard ook een enorme bles verwachten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:12

Leuk leuk Tong uitsteken

en Pling weer iets geleerd --> een paardje die mijn beste vriendin heeft ingereden is dan waarschijnlijk rabicano *LOL*

Ze is een donkerbruine met een staart, die naar de punt toe steeds witter was Haha!
(zal er wel weer geen foto van hebben:\ maar gaat wel zoeken)

en zou say dan ook rabicano zijn ?!? Ze is stekelharig in de flanken en heeft een witte streep in haar staart Ja of is dat bij haar gewoon van sabino ? (veel wit op hoofd, keelvlek enz enz duidelijk aanwezig)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:57

Bij Sayla is de stekelharigheid in de flanken zeer waarschijnlijk sabino (Sayla draagt ook heel duidelijk uitgebreid sabino), de witte pluk in de staart in waarschijnlijk gewoon van het tobiano.

Rabicano's hebben dus juist niet een staart die naar de punt toe steeds witter wordt, maar juist alléén de haren helemaal bovenaan zijn wit, zoals de close-up foto die ik geplaatst heb.
Bij het donkerbruine paardje wat jij noemt zijn waarschijnlijk alleen de dekharen van de staart juist bruin, daaronder waarschijnlijk wit, waardoor het lijkt of de staart steeds witter wordt naar onder toe. zo'n beetje als de staart van de merrie op deze foto (grote foto, dus even een link) :
http://www.esteppaints.com/flicka1.jpg
Zo'n paard is géén rabicano, maar waarschijnlijk is het stiekem een bonte (tobiano) geweest! Paard had waarschijnlijk ook witte voeten?
Ik heb ook zo'n paard gekend, helemaal zwart, alleen een kolletje + sneb en 4 witte voeten op het 1e gezicht. Ze kreeg een veulen van een bruine hengst, en wat werd het..... een uitgebreid getekend zwartbont merrieveulen Clown Bij nadere inspectie bleek de merrie een wit plukje in de staart te hebben, ze was zelf ook minimaal bont.
Hier op bokt heeft ook iemand een ijslander, helemaal zwart, 4 witte voeten en een witte staart, ook een minimaal bonte.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:05

aha Afbeelding
weer wat geleerd!
Toch nog een unicum Haha! Haha!
Hij zal het wellicht nooit tot dekhengst schoppen...al had hij denk ik wel het potentieel daarvoor gehad...maar meneer zal vrij vlug geruind worden Clown dus geen kans op Tong uitsteken
Ik vond het erg gek dat Zippo nog nooit zo'n donkere hoofdjes doorgefokt heeft, dus ik vroeg me idd af hoe er dan wel zoiets uit de combi met Tink kon komen Haha! Haar eerste veulen had trouwens maar een klein kolletje en twee witte voetjes (tot halverwege pijp), tweede veulen die brede bles, dus ik schrok me een hoedje toen Chenoa geboren was Tong uitsteken
Maar dus als beiden waarschijnlijk heterozygoot zijn voor sabino op alle loci, had er net zo goed wél een veulen met brede bles uit kunnen komen? Grappig idee Haha!

Bij hoge witte benen verwacht je gewoon spontaan een brede bles Tong uitsteken niet dus Clown

Is dat dan ook de reden waarom Maestro vaak donkere hoofdjes met sneb en kol geeft? Hij is dan ook minimaal sabino en heterozygoot op de meeste loci? Of zie ik dat verkeerd?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:19

Overigens kunnen verschillende patronen ook moeilijk herkenbaar zijn, doordat een paard verschillende patronen samen kan hebben die dus door elkaar lopen.

Tobiano en Frame samen wordt Tovero genoemd:
Afbeelding
Afbeelding
Deze paarden zijn meestal behoorlijk wit, en lijken een uitgebreid Tobiano patroon te hebben, maar hebben ook aanzienlijk veel wit op het hoofd.
Dit kan heel moeilijk te onderscheiden zijn van een paard wat tobiano + splash draagt, en is soms zelfs helemaal uiterlijk niet te onderscheiden. Een hele goede indicator kan echter zijn dat bij Tobiano + frame er kleur rond de mond blijft. Bij frame blijft daar namelijk erg vaak kleur, bij splash is rond de mond juist het eerste waar het wit zal zijn. Ook is bij frame de aftekening op het hoofd vaak grilliger, bij splash zijn de randen vaak scherp.
Tovero's kunnen ook volledig wit zijn.

Tobiano + splash:
Afbeeldinghttp://www.robynesfarm.com/~photos/tn/3592_1024.ts1137114093183.jpg
Afbeelding
(de laatste draagt zo te zien ook nog sabino)

Tobiano + sabino:
Afbeelding

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:40

mijn welsh Maddox heeft dus witte plukken in haar staart terwijl z zelf bruin is.
Haar mama is zwart egaal

En vader is Bruin met witte bles

dus dan is ze Rabicano