Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

regine

Re: Wat voeren jullie aan jullie klassieke/barokkepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:43

Phoe ik voer mij Lipizzaner ook niet zoveel als jullie allemaal,, zo te lezen lijkt het wel of de Lipi's dan minder nodig hebben.... Verward

Mijne krijgt smorgens op een arm hooi en 3/4 schep musli zonder haver, overdag staat ze in de wei die erg kaal is dus weinig te halen meestal ook plukje hooi zodat ze wat te doen hebben, en savonds weer 3/4 schep musli zonder haver en weer hooi met plukje kuil erdoor en stuk of wat winterpenen.

Dan krijgt ze elk weekend ook nog lijnzaad omdat de wei nouja geen gras meer is maar zand...

Ik rij haar 1 of 2 keer per week op buitenrit en 2 keer per week in de bak, gemiddeld 4 keer per week ligt een beetje aan hoe druk ik ben of ik er vaker opzit.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:50

Mijn Lipizzaner krijgt nu alleen maar gras binnen Haha! Godzijdank hebben wij de enorme mazzel dat het grasgland flink aantrekt op dit moment. Bijvoeren is niet nodig want er staat nog voldoende gras en met nog meer mazzel staan ze heerlijk tot november op het land overdag (tegen die tijd word er wel al wat bijgevoerd Knipoog )

In de winter krijgt hij helemaal niet veel te eten. 1/2 biks in de ochtend, 1/2 muesli zonder haver in de avond en kuil wat gelijk staat aan 5 à 6 plakken hooi Verder soms een tussendoortje na het werken gemaakt van slobber met wat extra muesli erdoorheen, een banaan of appel.

Nap staat dus op een vrij sober rantsoen, dit is ook wel nodig want hij groeit anders echt de pan uit Bloos

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:48

napoleon schreef:
Nap staat dus op een vrij sober rantsoen, dit is ook wel nodig want hij groeit anders echt de pan uit Bloos

Lipizzaners zijn gewoon heel efficiente paardjes Ja

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:41

nou, mijn lusitano krijgt ook niet meer dan 2 kilo sportbrok per dag! hij staat dan wel op de wei maar daar staat ook niet veel meer op! De meeste barokke rassen zijn toch vrij sober dacht ik?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:12

Mijn PRE hengst krijgt zomer en winter 2 kilo mengeling 's morgens en 2 kilo 's avonds. In de zomer staat hij 24/24 op de wei en in de winter krijgt hij 2 dikke plakken hooi.
Hij wordt nogal snel te mager dus ik moet erg opletten dat hij voldoende krijgt.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:26

Ik denk dat er ook zeker een verschil is tussen wat hengsten nodig hebben wat merries en ruinen nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:15

napoleon schreef:
Mijn Lipizzaner krijgt nu alleen maar gras binnen Haha! Godzijdank hebben wij de enorme mazzel dat het grasgland flink aantrekt op dit moment. Bijvoeren is niet nodig want er staat nog voldoende gras en met nog meer mazzel staan ze heerlijk tot november op het land overdag (tegen die tijd word er wel al wat bijgevoerd Knipoog )

In de winter krijgt hij helemaal niet veel te eten. 1/2 biks in de ochtend, 1/2 muesli zonder haver in de avond en kuil wat gelijk staat aan 5 à 6 plakken hooi Verder soms een tussendoortje na het werken gemaakt van slobber met wat extra muesli erdoorheen, een banaan of appel.

Mijn Fries staat ook de hele dag op de wei. Alleen het meeste gras in Nl is koeiengras he; hoge grassoorten, veel eiwit etc. Paarden zelf in de natuur eten gevarieerd, veel vezel krijgen ze binnen. Met dat gras dus niet.
Ik heb dus áltijd een liksteen en voer muesli bij, puur als aanvulling. Heb nou niet het idee dat paarden zo alles uit gras halen. Maar ook ik ben geen expert, helaas.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:54

Mijn Fries (ruin, 8 jaar) staat op dit moment 24/7 gras te eten, afhankelijk van de training voer ik muesli/biks bij. De hoeveelheid stem ik af op hoeveel gras er staat.

Het probleem is bij mijn Fries niet zozeer dat hij mager wordt, maar wel dat hij minder energiek is. Hoe vul ik dit aan zonder dat hij dik wordt?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:18

Gras Vork Kan ze mooi van groeien. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:09

Mijn Lusitanos kregen 3 kilo hardvoer per dag (een merrie van 600 kilo die redelijk zwaar werk deed en een lichtgebouwde merrie in de groei) in het grasseizoen (dat is het hele jaar behalve de zomer) en ´savonds hooi of stro erbij, en in de zomer 3 maal daags hooi/stro erbij. Soms is stro hier beter van kwaliteit dan hooi, vandaar dat het wel eens wisselde wat ze kregen. "Gras" is hier natuurlijk niet te vergelijken met Nederlandse weides.
Een Anglo-Luso van een kennis krijgt 1 kilo voer per dag en 1 maal per dag hooi/stro en staat overdag op de wei en is moddervet, maar die werkt niet of nauwelijks.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:22

ik heb een fries x nrps
die komt wel heel snel aan dus hij krijgt
momenteel even geen weidegang maar overdags buiten op het zand. 1/5 kg biks(sport) 3/4 muesli 3/4 paardengraan 1 schep luzerne 2x hooi en een klein portie kuil verder winterpenen en appels dat alles verdeeld over 4 x per dag
dan blijft tie aardig in model.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:13

Ik geloof dat mijn paard het minst krijgt van allemaal hier genoemd.

zomers hele dag weiland, niet vanaf het begin maar pas als de rest van de groep de koppen van het gras heeft gegeten.

en verder 1 of 2x per dag kuil en 2x per dag een halve kile Equiral Qi.

Ze doet het er fantastisch op.

Ik heb ook altijd brok + meusli gevoerd maar daar werd ze (bleek later) helemaal hyper en nerveus van. Sinds zij alleen Equiral Qi met kuil krijgt is zij veel relaxer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:43

Nou, als mijn paarden in Nederland (op de wei)stonden, kregen ze niks hoor. Of misschien een handjevol na het werk met supplementen ofzo. Ik vind het heel normaal dat je een paard in Nederland bijna niks voert als hij voldoende toegang heeft tot gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:32

Tgras is alleen niet altijd even geweldig, gezien het bijna overal koeiengras is. Je mag van geluk spreken met een speciaal voor paarden ingezaait (kruiden)weitje..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:56

Zeker nu aan het einde van het seizoen zit er haast geen voedingswaarde in het gras.

Lijkt wel een wedstrijdje wie het minste voert Verward En dan recreatiepaarden met wedstrijdpaarden vergelijken...

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:43

Tja onze weides zijn kaal en we hebben het laatste stuk afgezet en met speciaal paardengras ingezaaid... het duurt alleen zoooooo lang voordat het groeit! Dus daarom toch maar bijvoeren he, helaas niet de luxe van weelderige weides.

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:22

Tjits is 8, krijgt 2x een kg sportbrok op een dag en een plak hooi.
Jazz is 11, krijgt ook 2x een kg sportbrok en een plak hooi.

Bij ontaro (2) en quinty (1) weet ik niet precies hoeveel er in zo'n voerschep gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:22

Starbreeze schreef:
Zeker nu aan het einde van het seizoen zit er haast geen voedingswaarde in het gras.

Lijkt wel een wedstrijdje wie het minste voert Verward En dan recreatiepaarden met wedstrijdpaarden vergelijken...

"Weinig voedingswaarde" is juist beter dan dat geile gras, maar in Nederland ziet men de paarden graag vet. Wel moeten dan mineralen/spore-elementen en vitaminen worden aangevuld.

Ik sprak laatst met mijn hoefsmid. Die zei dat de Lusitanos in Nederland veel te vet zijn en hun uitstraling verliezen (ook omdat ze en ander vacht krijgen). Ik vind op veel foto´s ook paarden (en huisdieren) te vet. Het is maar wat je gewend bent Knipoog

Een sportpaard moet veel energie uit het voer halen, maar dat hoeft niet per definitie meer voer te betekenen. Ven Dodson & Horrell mixen bv is bekend dat je minder kunt voeren en toch dezelfde energie waarde geeft. Het gaat erom hoe goed het voer wordt opgenomen en wat er in zit. Niet zozeer om de hoeveelheid.

Een chocolade reep eten of een bord pap, is een groot verschil, en niet om de hoeveelheid.

Je kunt in dit topic wel zien wat een ander voert, maar het zegt natuurlijk niks over paarden in het algemeen of je eigen paard.
Het is net zoiets als bij een ander in het boodschappenwagentje kijken...
Leuk, maar niet wetenschappelijk ofzo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:50

Lusitana, mijn paard moet 5/6x per week flink aan de bak, dat werkt niet met gras zonder voedingsstoffen en al helemaal niet met vet gras omdat ze dan zelf de deur niet meer door kan. Daarom voer ik ook Draversbrok met de nodige supplementen en mn paard ziet er perfect uit en loopt super.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:05

Onze Luso hengst krijgt 3 scheppen gemengd graan, 3x 2 plakken hooi, 2 scheppen Lucerne en 1 schep slobber met vitaminen en olie. Hij is 5 jaar, dus nog in de groei, al is hij al 1.65m groot.
Overigens voeren we al onze paarden, nog een Arabier ruin van 9 en een Paint Horse hengst van 16 maanden op deze manier, weliswaar allemaal in iets andere hoeveelheden. Geen biks, muesli's, kuil o.i.d., en ze doen het er alledrie fantastisch op! Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:16

Onze Fries krijgt 2kg brok, een kg haver en een suplement met daarin wat extra mineralen. Hij wordt zowel 's ochtends als 's avonds gevoerd en bij de biks krijgt hij ook wat hooi. Overdag staat hij op de wei Lachen

De Gelderse merrie staat op puur gras Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:22

Starbreeze schreef:
Lusitana, mijn paard moet 5/6x per week flink aan de bak, dat werkt niet met gras zonder voedingsstoffen en al helemaal niet met vet gras omdat ze dan zelf de deur niet meer door kan. Daarom voer ik ook Draversbrok met de nodige supplementen en mn paard ziet er perfect uit en loopt super.

Elke ruiter weet wat het beste is voor zijn eigen paard. Men kan er al buitenstaander slecht over oordelen. Mijn merrie ging 3 uur per dag de bergen in op 3 kilo brok en wat hooi. Maar ik ken ook hengsten die weinig doen en hetzelfde krijgen en een merrie die een handje muesli per dag krijgt en moddervet is... De stofwisseing van paarden onderling, al zijn ze van hetzelfde type, kan vreselijk verschillen.
Verder zit het hem niet in de hoeveelheid brok, maar in de voedingswaarde van de brok (hooi, stro, kuil) en vitaminen, mineralen en spore elementen....
Paarden voeren ligt niet zo eenvoudig. Daarom is zo´n topic is dit leuk en aardig, maar het zegt niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:18

Wat voor supplementen voeren jullie allemaal dan?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:27

Die van mij heeft een aantal jaren terug bloedarmoede gehad. Nu er geen wormen ed aanwezig waren moest geconcludeerd worden dat ze niet genoeg voedingsstoffen binnenkreeg.

Dat was lastig aangezien ze gewoon vet was, en dus niet veel meer gevoerd kon krijgen. Op aanraden van de DA ben ik toen een voedingssuplement gaan geven waar veel ijzer en selenium in zit: Red Cell. Moet je overigens wel erg voorzichtig mee zijn omdat een teveel van dit suplement schadelijk kan zijn. Dit was een jaar of 3 geleden, ze is sindsdien in erg goede conditie.

Daarnaast voer ik op aanraden van haar fysio equiflexion. dat is een suplement dat zorgt voor een versoepeling van de gewrichten. Helpt echt geweldig.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:07

Op moment 24/7 Gras.. daarbij krijgen ze hooi voor de afwisseling en biks van subli.