Dagmar in de winter 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Dagmar in de winter 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:43

ja dat bedoel ik ook met het bijvoeren (had ik er niet bijgezet, ik bedoel dus hooi), biks bijvoeren heeft niet zoveel zin, maar hooi wel, daar kunnen ze ook alle benodigde energie uit halen.

Citaat:
Ik denk dat dat zweten wel meevalt, of het moet langer duren dan een sprint trekken Daarbij hebben paarden die in het wild leven vaak een hogere weerstand/e.d. doordat paarden die dat niet hebben de groep niet kunnen bijbenen of ten prooi vallen aan een roofdier (de zwakste zullen het eerste uitgeschakeld worden). Door deze natuurlijke selectie krijg je ook weer een 'sterkere' groep.

het zla indd iets meer zijn dan een sprintje ja, maar het gaat om het idee (niet op elke slak...) Die hogere weerstand heeft niet te maken met het feit of ze zweten of niet. En natuurlijke selectie heeft niets met dit onderwerp te maken. dat gaat zowiezo niet op, aangezien wij voorkomen dat die selectie zich voltrekt.

de kans dat je, als jij naakt, bezweet, natgeregend en met nat haar, over straat zou hobbelen in de winter, ziek zou worden is 0. hoe slecht je weerstand ook is. een verkoudheid/griepje wordt veroorzaakt door een virus, dus als je een slechte weerstand hebt, dan ben je zowiezo vatbaarder voor een griepje, of je nou binnen zit met een dikke warme trui/kruik etc. of buiten loopt zonder kleding. en als je een goede weerstand hebt, dan wordt je niet ziek met naakt buiten lopen of verpakt binnenzitten.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 09-08-06 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:48

NehnaDagmar schreef:
Dank je Medousa Haha!
Is ze nu al bezig met een wintervacht? Dagmar is echt nog helemaal glad Scheve mond Komt dat wel goed dan??

Ja, ik vind het ook nog vroeg, maargoed, het verharen van veel paarden is ook een beetje door de war, door hele tijd ineens dat warme weer, dan weer koud, dan weer extreem warm.
Leuk weer met het wassen van shabrakken, overal weer van die kleine rothaartjes die er dus bijna niet meer uitgaan Nagelbijten / Gniffelen

Heb je nu al het deken van Dagmar afgehaald??

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:00

Danc maakt ongeveer eind aug begin sept zijn vacht aan...ligt natuurlijk wel weer aan het weer!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:49

maar even voor jou roosje84, ik zou dus niet z'n vacht afscheren als ik jou was. want dan zet je hem dus juist in de kou. en zeker niet pas in oktober. zoals je zegt hij is nu al vacht aan het aanmaken, kun je je voorstellen wat het voor impact heeft als je dat dan ineens af gaat scheren? en als je dan ook nog eens een deken op gaat doen, dan maakt ie daar geen dikke wintervacht aan en krijgt ie het koud.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:59

hyppolyte schreef:
en als je dan ook nog eens een deken op gaat doen, dan maakt ie daar geen dikke wintervacht aan en krijgt ie het koud.

die deken houdt hem juist warm Zij zijn groot en ik is klein!
Mijn poonie heeft het niet koud gehad met haar kale body en daarbij sporten met een extra dikke winterjas is niet echt fijn Bloos

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:50

nee, wij mensachtigen denken dat die deken 'm warmhoudt. dat komt omdat wij een deken/jas nodig hebben om het niet koud te hebben. in werkelijkheid werkt de deken de werking van de vacht juist tegen. vertel eens, heb jij zelf toevellig honden/katten/konijnen/cavia's/schapen/geiten/varkens/koeien/ tijgers/eenden/ratjes thuis? doe jij ze dan ook allemaal een dekentje om als ze naar buiten gaan?

Zo ja, dan ga ik meteen een dekenfabriek opzetten om allemaal dekentjes te maken, gat in de markt! Tong uitsteken! haha! (ok dit laatste is dus niet banketstaaf bedoeld o.i.d. maar het is even om een voorbeeld te geven van onze -zo nu en dan- ietwat vreemde denkwijze)

Misschien heeft je pony het met deken wel kouder gehad dan wanneer ze een wintervacht had gehad...ooit wel eens aan gedacht. En zou je niet stiekem willen toegeven, dat het scheren van je paard, of een deken op doen eigenlijk alleen maar voor je eigen gemak is...?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:07

Ok deels voor eigen gemak maar deels voor de gezondheid van Dancer hoor, want Danc is een paard wat niet opdroogt (ook niet met zweetdeken en uren op stal)dus die scheer ik dan (+deken)om te voorkomen dat ie kou vat....niet echt eigen belang in dat opzicht!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:20

haha, jeeh! eindelijk iemand die het (zij het stiekem) durft toe te geven. ben trots op je! Haha! Maar ik denk ook wel dat je de beste bedoelingen hebt hoor. Alleen zoals ik al eerder zei, maakt het dus niet uit dat je paard zweet, hij wordt er echt niet ziek van, het gekke is dat als jij een deken opgooit terwijl hij nog vochtig is, het zweet dus niet weg kan en de kou dus in z'n huid trekt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:23

nou heeft iedereen z'n eigen ideeen, en je hoeft het ook echt niet op mijn manier te doen, maar ik vertel je wel gewoon mijn mening zodat je daarmee kunt doen wat je wilt, en wie weet, misschien staat je paard over een paar jaar wel lekker zonder dekentje op de wei, omdat je, nadat je erover na hebt gedacht toch tot de conclusie bent gekomen dat dat beter is, maar misschien ook niet.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:28

Danc krijgt dus een deken omdat:
1)HIj niet opdroogt na het werk
2)omdat ie door de aanmaak van de vacht onwijs invalt en dan heb ik een magere pony, lijkt me ook niet echt gezond he. Deze moeite wil ik hem dus besparen ....dus in zijn belang

En danc wordt wel degelijk ziek als ik hem geen deken opdoen. Stel ik laat de wintervacht staan en gooi geen deken op dan krijgt ie bronchitus (wat ie al eens eerder heeft gehad maar dat heeft hier niks mee te maken)nou dat liever niet.

Maar bij mijn eigen gemak is het meer omdat ik het niet lekker voor danc vind en voor me zelf dat ie elke keer na het werken een zweetdeken opmoet (alleen dat zie ik als eigen gemak)en dat ie toch niet opdroogt....(met wintervacht dan he)

Dus ik zie het scheren meer als een meerwaarde voro mijn paard in de winter, om te zorgen dat hij niet te veel invalt door het zelf aanmaken van de wintervacht(en de echte wintervacht komt pas in okt/nov)en het kouvatten...Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:29

Ik zeg ook niet dat niet scheren slecht is, maar voor ons(danc en mij)bevalt scheren gewoon beter, zeker omdat danc dus erg invalt door het aanmaken van zijn wintervacht en het snel kouvatten)niet opdrogen na de arbeid met wintervacht)

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:40

Mij beviel het scheren ook heel goed hoor. Vjesta werdt ook niet droog en ze staat op een open stal waar de wind goed doorkomt. Daarom heb ik haar geschoren en heeft ze een goed dik deken op gehad, ik geloof niet dat ze het daarmee koud had. Zou het niet zo zijn dat als je paard het telkens koud heeft (als ie geschoren is en dan deken erop) dan niet ziek zou worden? Het lijkt me dat dan je weerstand wel minder wordt en je sneller vatbaar bent. Dat heb ik niet gezien bij Vjesta en talloze andere paarden die ook geschoren zijn.

Of ga ik nu helemaal verkeerd denken?...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:54

@hyppolyte, Roos weet echt wel wat ze met Danc doet. Je kan net als heel wat mensen hier op bokt je mening lopen verkondigen maar kijk af en toe eens verder dan je neus lang is.... Danc valt gewoon in in de winter. Hij staat niet 's nachts lekker in een warm stalletje zoals Goa & de rest op stal. Daarbij is dit een subforum voor fjorden, waar voor het meest fjordenmensen onder elkaar kunnen keuvelen over van alles en nog wat.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:16

Mijn Fjord staat ook 24/7 buiten, het hele jaar.
Op de wei zonder schuilstal Lachen.

Furno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:38

Mijn arabier staat zelfs zonder schuilstal 24/7 op de wei. Vorig jaar leek ze wel een ijslander.
Hij droogt ook langzaam op, maar als ik haar gewoon op de wei zet droogt ze in de wind op. Als je een paard op stal laat opdrogen gaat het te langzaam en vatten ze juist kou!

Ze werd vorig jaar ook gewoon dik in de winter! Als je ook 24/7 ruwvoer verstrekt kunnen ze zich helemaal bol eten. Dat jouw paardje invalt tijdens de winter zegt gewoon dat hij te weinig ruwvoer krijgt om zichzelf warm te houden.

En wat hyppolyte al zegt, MET deken hebben veel paarden het kouder dan zonder! Ze kunnen hun eigen temperatuur niet meer regelen door het opzetten/neerleggen van hun haren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:13

Citaat:
@hyppolyte, Roos weet echt wel wat ze met Danc doet. Je kan net als heel wat mensen hier op bokt je mening lopen verkondigen maar kijk af en toe eens verder dan je neus lang is.... Danc valt gewoon in in de winter. Hij staat niet 's nachts lekker in een warm stalletje zoals Goa & de rest op stal. Daarbij is dit een subforum voor fjorden, waar voor het meest fjordenmensen onder elkaar kunnen keuvelen over van alles en nog wat.

Ik zeg ook niet dat ze niet weet waar ze mee bezig is, ik ben alleen een andere mening toegedaan. En bokt blijft een plaats van discussies, en ik hoef haar niet te overtuigen van mijn gelijk (zoals ik hierboven al heb gezegd), maar ik zeg wel wat ik ervan denk, en wie weet veranderd ze ooit wel eens van mening. Maar ik ken zat paarden (ook niet koudbloeden) die dag en nacht op het land staan en als ze in gaan vallen moet je extra ruwvoer gaan bijvoeren, ze hebben natuurlijk 's winters veel meer energie nodig om warm te blijven dan in de zomer. Iedereen moet voor zichzelf weten wat hij/zij doet, maar als er om advies gevraagd wordt, dan geef ik het advies wat het dichtste bij mijn gevoel ligt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:19

@ erika83 op zich heeft kou niet zoveel van doen met je weerstand, zo lang je goed eet, je vitamientjes binnenkrijgt en niet teveel last van stress hebt (in het geval van mensen he) dan moet je weerstand gewoon op peil blijven. in de zomer wordt je ook vaak genoeg ziek, als er weer eens een griepvirus rondwaart

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 14:17

Medousa schreef:
NehnaDagmar schreef:
Dank je Medousa Haha!
Is ze nu al bezig met een wintervacht? Dagmar is echt nog helemaal glad Scheve mond Komt dat wel goed dan??

Ja, ik vind het ook nog vroeg, maargoed, het verharen van veel paarden is ook een beetje door de war, door hele tijd ineens dat warme weer, dan weer koud, dan weer extreem warm.
Leuk weer met het wassen van shabrakken, overal weer van die kleine rothaartjes die er dus bijna niet meer uitgaan Nagelbijten / Gniffelen

Heb je nu al het deken van Dagmar afgehaald??

Ach ja dat is ook zo, raar landje hier met dit aparte weer Scheve mond
Dagmar heeft haar deken voor het laatst in feb/maart opgehad dus de hele zomer verder niks meer. Ik haal haar nu ook niet meer binnen met regen oid ook al heeft ze haar schuilstalletje nog niet. En ze lijkt er totaal geen last van te hebben; als het regent eet ze gewoon lekker door Tong uitsteken

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:51

NehnaDagmar schreef:
Medousa schreef:
Dank je Medousa Haha!

Ach ja dat is ook zo, raar landje hier met dit aparte weer Scheve mond
Dagmar heeft haar deken voor het laatst in feb/maart opgehad dus de hele zomer verder niks meer. Ik haal haar nu ook niet meer binnen met regen oid ook al heeft ze haar schuilstalletje nog niet. En ze lijkt er totaal geen last van te hebben; als het regent eet ze gewoon lekker door Tong uitsteken

Het is vaak dat wij ons drukker maken dan nodig hoor !
Ik maak me altijd heel veel zorgen als het stormt, sneeuwt,ontweerd.. Maar als ik dan een keer ga kijken staat ze gewoon midden in haar weiland te grazen !

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 10:52

Ik heb een nieuw paard gevonden Haha! Haha! Haha!