Darwin onderschat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renes

Re: Darwin onderschat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:57

gomir schreef:
Imo is het Roemer-bloed minstens zo waardevol en heeft dat er in combinatie met de sterke moederlijn van Darwin misschien wel voor gezorgd dat hij achteraf gezien waardevolle paarden heeft gegeven.

Ik heb niet voldoende verstand van dressuurpaarden om echt een zinnige bijdrage aan deze discussie te leveren, maar ik denk dat de invloed van Roemer op de vererving van Darwin ook zeker niet uitgevlakt kan worden!

Hier ben ik het mee eens! Dezelfde invloed van Roemer zie je ook terug bij Rousseau (Ferro x Roemer)!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:08

renes schreef:
Hier ben ik het mee eens! Dezelfde invloed van Roemer zie je ook terug bij Rousseau (Ferro x Roemer)!

Welke invloed???

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:21

arie53 schreef:
sarabande schreef:
Vorige week had ik een discussie met de trainer van Saar over Darwin. Hij heeft hele beste paarden uit Darwin dochters gehaald.
Buiten Inspecteur en Paddox komt het bloed niet voor in de hengstenstapel.
Misschien toch interessant om eens in de merrielijnen te gaan zoeken, het bloed zal goed passen op al die hoogbenige dressuurtypjes die op dit moment zoveel furore in de keuringsringen maken, maar geen enkele overeenkomst hebben met de vrij zware paarden die de dienst uitmaken in de topsport.
En daar wil men toch voor fokken Verward

Helemaal eens. Haha!

Citaat:
Darwin gaf paarden van het model "teckel". Korte pootjes dus.
En dat past niet echt in de hedendaagse (KWPN) fokkerij.

Zijn vader Roemer nog altijd in de top van de hedendaagse (KWPN) fokkerij. Die vermeende korte pootjes valt mee. Beter een paar goede stevige poten dan een paar lange wiebelende stelten.

Afbeelding

Die paar stevige poten Haha!
Nee geintje, maar wat ik bij Rousseau ook zie is dat hij stevige, wat forsere (maar wel weer met 'bloed' uitstraling) nakomelingen geeft. Dus niet die iele stelten die eerder al werden genoemd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:27

renes schreef:
Die paar stevige poten Haha!
Nee geintje, maar wat ik bij Rousseau ook zie is dat hij stevige, wat forsere (maar wel weer met 'bloed' uitstraling) nakomelingen geeft. Dus niet die iele stelten die eerder al werden genoemd.

Ja dat bedoel ik, dat probeer je toch ook te fokken???

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:55

Ja, inderdaad, maar daarin spreek ik je toch niet tegen? Ik zeg alleen dat Rousseau dat ook doorfokt, wellicht dus via Roemer (maar toch ook wel Ferro). En zo dus ook bij Darwin wellicht via Roemer?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:44

renes schreef:
Ja, inderdaad, maar daarin spreek ik je toch niet tegen? Ik zeg alleen dat Rousseau dat ook doorfokt, wellicht dus via Roemer (maar toch ook wel Ferro). En zo dus ook bij Darwin wellicht via Roemer?

Nee joh ik wilde alleen weten wat je bedoelde. De combinatie Roemer - Pion vonden we indertijd nogal avontuurlijk gezien het feit dat beide hengsten dezelfe goede maar ook dezelfde verkeerde eigenschappen doorgaven.
Nu lijkt het net of ze alleen maar goed fokte, omdat die overgebleven zijn, maar indertijd zag je van beide hengsten genoeg beknopte platte dieren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:31

sarabande schreef:
renes schreef:

Nee joh ik wilde alleen weten wat je bedoelde. De combinatie Roemer - Pion vonden we indertijd nogal avontuurlijk gezien het feit dat beide hengsten dezelfe goede maar ook dezelfde verkeerde eigenschappen doorgaven.
Nu lijkt het net of ze alleen maar goed fokte, omdat die overgebleven zijn, maar indertijd zag je van beide hengsten genoeg beknopte platte dieren.

Precies. Maar zo is het altijd. De goede die overblijven geven de hengst eeuwige status. Ik heb Darwin van dichtbij gevolgd en de eerste drie jaar alle veulens bekeken met Herman Crum en Drikus Vonk. Er zaten geweldige exemplaren tussen (uit overigens heel verschillende merriestammen) maar ook echt lompe "boeren". En ook in het karakter zat er veel verschil. Maar met name in het type schoten ze vaak tekort. Toch was ik er weg van. Want als je durfde te fokken met Darwin met een merrie die leek te passen dan kreeg je ook wel echte kanjers. En dat is gebleken. Zo heel veel werd hij niet gebruikt. Maar er lopen toch fijne paarden van. En springen konden ze ook (niet gek gezien de bloedvoering).

Ik heb Darwin niet onderschat denk ik en dus veel gebruikt of aangekocht. En ik ben daar nog steeds blij mee. Men kent mij nu nog van "die darwinhengst", zie profiel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 20:34

En daar schiet mijn kennis dus tekort Sarabande, want dat heb ik gewoon nog niet meegekregen...

Ik weet ook wel dat het niet allemaal zo zwart-wit ligt en dat er een heel verschil zit tussen kort en lang, maar ik wilde ook de discussie een beetje op gang krijgen Knipoog
En talent en een fijn karakter zijn best wat consessies op exterieur waard toch Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:40

Ja Gomir dat is fokken, keuzes maken, wat wil ik verbeteren, wat behouden.
Dus als je een Jazz x Gribaldi hebt, ik noem maar iets, zou je idd op karakter kunnen willen verbeteren Knipoog .

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:42

sarabande schreef:
Ja Gomir dat is fokken, keuzes maken, wat wil ik verbeteren, wat behouden.
Dus als je een Jazz x Gribaldi hebt, ik noem maar iets, zou je idd op karakter kunnen willen verbeteren Knipoog .

Precies, en dan ga je dus niet naar een Ferro bijvoorbeeld Bloos

Maar om ontopic te blijven: dat was ook waar ik voor viel: de bereidheid van de Darwins om mee te werken en zich in te zetten. En voor een Darwin hoef je geen prof te zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:49

Maar heeft Paddox meer van Darwin dan van Ferro is dan de volgende vraag Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:57

sarabande schreef:
Maar heeft Paddox meer van Darwin dan van Ferro is dan de volgende vraag Haha!

Het gaat er meer om wat je a.s. veulen meer heeft Knipoog

Paddox is niet de makkelijkste dat weet iedereen die hem met Marijke van het voorterrein kent. En hij kan zich net zo verstoppen als ferro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:59

Hmm zoveel Darwin merries ken ik niet maar degene die ik ken is zelf wat beknopt met een korte hals en mist gewoon rek en elaticiteit in het lopen en fokt dit ook door, eigenlijk met elke hengst. Ze geeft wel veel maat door maar over het algemeen zijn de nakomelingen ook vrij fors. (ik denk als je hier een Ferro opzet dat je echt een koe krijgt)

Roemer en Pion zijn beide interressante hengsten vind ik zelf. Ik denk ook nog eens iets te proberen met Roemer erin. Misschien via Rousseau of Rubiquil?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:07

Citaat:
En springen konden ze ook (niet gek gezien de bloedvoering).

Dat heeft veel meer met het evenwichtstype te maken dan met de bloedvoering.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:57

Ikzelf heb een kleindochter van Darwin ( ook een sterteckel van 1.61m , met korte pootjes Knipoog ).
Deze dame kan wel heel goed bewegen en maakt zich ook groot, dat scheelt weer.

Voor de rest ken ik weinig Darwins, al heeft Paddox altijd wel indruk op mij gemaakt.

Of de kwaliteit van mijn merrie van Darwin komt of van de andere familieleden, dat weet ik niet, maar ik ben er wel achter dat zij inderdaad het beste combineert met de hedendaagse langbenige dressuurhengsten, ze geeft gelukkig geen teckelpootjes door. Bloos

Ik blijf dit topic nog wel even volgen...leer nog eens wat. Haha!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:37

Wij hebben bijna 2 jaar geleden een merrieveulen gekocht met als bloedvoering Tango x Darwin en ja vooral om het Darwinbloed.

We wisten dat Darwin eenvoudig kon fokken en dit merrieveulen deed eenvoudig aan waardoor niemand haar wilde maar wat een kwaliteitsdier, jammer genoeg is er iets in de opfok gebeurd waardoor we haar hebben moeten in laten slapen en daar waren we goed ziek van.

Als we in de toekomst nog iets moois (tekkelachtigs) tegen komen met Darwin erin zou het goed kunnen zijn dat we zo´n dier aan schaffen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:01

Labine schreef:
Wij hebben bijna 2 jaar geleden een merrieveulen gekocht met als bloedvoering Tango x Darwin en ja vooral om het Darwinbloed.

We wisten dat Darwin eenvoudig kon fokken en dit merrieveulen deed eenvoudig aan waardoor niemand haar wilde maar wat een kwaliteitsdier, jammer genoeg is er iets in de opfok gebeurd waardoor we haar hebben moeten in laten slapen en daar waren we goed ziek van.

Als we in de toekomst nog iets moois (tekkelachtigs) tegen komen met Darwin erin zou het goed kunnen zijn dat we zo´n dier aan schaffen.

Idem!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:18

Dat doorfokken van dat teckel achtige in combinatie met fijn karakter en goed lopen is dus te traceren (Rubiquil, Darwin, Kroonjuweel)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:59

Ehm Kroonjuweel schaar ik niet onder "fijn karakter". Te complex.

Maar de rest klopt. En als je dat op waarde inschat en veredelt met veel bloed, heb je mijn inziens de betere paardenmix.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:00

Ik ben nu wel heel benieuwd naar de Rousseau uit Charitas, daar zou ik niet 123 bij gaan dekken ondanks het superbloed.
Komt hij in het najaarsonderzoek???

FrancisvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:48

Ik heb ook een Mytens uit een Darwin merrie gehad. Superfijn dier en luxe.
Ik heb meerdere rechtstreekse Darwin's gekend. Waren wel wat grote, ouderwetse types maar wel een superfijn karakter.

Mijn ex instructrice heeft toendertijd ook de volle broer van Inspecteur gekocht. Was een grote vos met een lief karakter, Jamaica, en toen 3 jaar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:56

FrancisvdH schreef:
Ik heb meerdere rechtstreekse Darwin's gekend. Waren wel wat grote, ouderwetse types maar wel een superfijn karakter.

Mijn ex instructrice heeft toendertijd ook de volle broer van Inspecteur gekocht. Was een grote vos met een lief karakter, Jamaica, en toen 3 jaar.

Uit MIJN Darwin.

oi Francis, ik had jouw Petertje gefokt. Superfijn dier he.......... loopt trouwens LT in Amerika nu!!

FrancisvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:19

Mireille1970 schreef:
FrancisvdH schreef:

Uit MIJN Darwin.

oi Francis, ik had jouw Petertje gefokt. Superfijn dier he.......... loopt trouwens LT in Amerika nu!!

Jep klopt. Dat was een fijn dier. Ik hoorde alleen dat hij een nekblessure heeft en daardoor niet meer geschikt is voor de dr. sport van Irma. Hij liep daar lichte tour.

Ik hou van Darwin bloed aan moederskant. En ik denk dat het wel genoeg zegt over het karakter van Darwin en zijn nafok. De meeste doen het erg goed bij jeugdige ruiters. Dat komt denk ik door het meewerkende karakter.

En voor wat betreft Kroonjuweel.. Koe . ik stond een paar jaar terug in Groenekan mijn Junior merrie bij mijn trailer op te zadelen. Kwam er ineens een dr. ruiter op kroonjuweel aan met het verzoek om weg te gaan want hij was hem niet de baas. Hij stond op zijn achterbenen en liep gewoon heen waar hij zelf heenwilde. Sta je netjes tussen de trailers op te zadelen komt dat dier eventjes buurten. Geen positieve reclame.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:30

Dat karakter zal dan meer van Belisar komen dan van Roemer, toch jammer want de hengst was heel indrukwekkend onder het zadel. Voor het Ed/Appie tijdperk was hij de meest opvallende dekhengst
tijdens de show in Den Bosch.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 28-07-06 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FrancisvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:35

sarabande schreef:
Dat karakter zal dan meer van Belisar komen dan van Roemer, toch jammer want de hengst was heel indrukwekkend onder het zadel. Voor het Ed/Appie tijdperk was hij de meest opvallende dekhengsti
tijdens de show in Den Bosch.

Ik vond hem ook indrukwekkend ja Haha! op zijn achterbenen.
Ik ken de hengst ook nog van de tijd dat Sjoukje van Kooten hem reed en toen was het ook niet de liefste Bloos
Ik denk inderdaad dat het bij Belisar vandaan komt.