[H][WB]Welke hengst..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekiesgek

Re: [H][WB]Welke hengst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:34

Negro fokt geregeld klein door. Dus op deze merrie van net 1.59 is dat geen goede keuze.

Unaniem en Parcival die hier genoemd zijn, zijn op zich geen verkeerde keuze's.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 05:42

Gracy.. je noemt hier Equador.
Mag ik vragen waarom???

Exterieurindex kan ik niet hierheen kopieren, maar hij neigt naar rechts met veel dingen. En dingen die mij dan negatief voor Gracy opvallen zijn: Vierkant model, korte halslengte, holle voorbenen en een steile kootstand en duwende gangen in plaats van dragend.

Last but not least, hij vergroot nog geen centimeter op de gemiddelde maat. En als je dan naar de kleine maat van Gracy kijkt, dan hou je er maar een klein paard aan over.

Vooral de holle voorbenen en steile kootstand, dat is zeer negatief gezien Gracy dit ook heeft.

Persoonlijk zou ik niet voor deze hengst gaan.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 08:53

Koekiesgek schreef:
Gracy.. je noemt hier Equador.
Mag ik vragen waarom???

Exterieurindex kan ik niet hierheen kopieren, maar hij neigt naar rechts met veel dingen. En dingen die mij dan negatief voor Gracy opvallen zijn: Vierkant model, korte halslengte, holle voorbenen en een steile kootstand en duwende gangen in plaats van dragend.

Last but not least, hij vergroot nog geen centimeter op de gemiddelde maat. En als je dan naar de kleine maat van Gracy kijkt, dan hou je er maar een klein paard aan over.

Vooral de holle voorbenen en steile kootstand, dat is zeer negatief gezien Gracy dit ook heeft.

Persoonlijk zou ik niet voor deze hengst gaan.

Zijn Exterieurindex heb ik niet gezien, alleen de algemeen informatie op zijn website en berichten van derden.
Ik zie wel op zijn foto dat hij een compact hengst is en zijn eigenaar zei dat de gemiddeld nakomelingen zijn 1.65

Ik wil niet de gok nemen om een jong onbekende hengst te nemen, want mbt papieren kan die ivm zijn nakomelingen alsnog afgekeurd worden in een latere stadium door de KWPN. Dan zou de veulen alsnog geen papieren hebben..

Ik kreeg de advies om naar een meer bekende hengst te zoeken.
De algemeen advies luid 'zoek een klassiek hengst met duitse bloed'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:08

Gracy schreef:
Ik wil niet de gok nemen om een jong onbekende hengst te nemen, want mbt papieren kan die ivm zijn nakomelingen alsnog afgekeurd worden in een latere stadium door de KWPN. Dan zou de veulen alsnog geen papieren hebben..

Waar heb je dit in hemelsnaam vandaan?? Dat is absoluut onzin, als je met een kwpnhengst gaat fokken, krijg je altijd een reg. b. Ookal wordt die hengst later op wacht gezet of afgekeurd, dan blijft het papier bij je paard bestaan hoor! En het blijft reg. b.

je moet trouwens altijd verder kijken dan algemene informatie op een site, want dat is altijd positief. Die mensen willen hun hengsten verkopen, dan gaan ze geen slechte vererveringseigenschappen erbij vermelden.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:37

Ben het volledig met Sammie eens.

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de combinatie Gracy en Equador.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:38

De dingen die jij zei, niet gunstig voor Grace had ik er ook uitgehaald. Dit had ik al aan moon gepb-t! Had ik ook eens iets goeds gezien...

Ik wordt al beter!

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:43

Welke hengst denk jij zelf aan Megan?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:22

Pffff... als ik al die eisen zo zie, icm de merrie vraag ik me af of je niet gewoon beter een veulen kunt kopen...

Tis een hele kleine merrie, met heel weinig massa. Daar moet je geen tientonner op zetten (ik hoorde zojuist dat er aan Vaillant gedacht werd?) Dan hebben we het over een behoorlijk paard in maat (1.75m) en massa icm met een klein volbloed merrietje die nog nooit een veulen heeft gehad. De kans dat ze een kleintje geeft kan misschien wel net zo groot zijn als dat er een hele grote uitkomt als ze de inslag van moederskant mee krijgt. Ik vraag me af of je daar wel zo'n risico mee moet nemen.

Ik zou kiezen voor wat ouder bewezen bloed. Niet te groot, niet te massief. Denk aan Wolfgang of Goodtimes bijv. geven goede allrounders, zijn niet teveel aan de maat, mooi in proporties en zijn exterieurmatig vrij sterk. Nu zeg ik absoluut niet dat je met deze hengsten moet dekken, maar iets in die trant lijkt mij voor een eerste keer met deze merrie helemaal niet slecht. Je kunt er niet in 1 keer alles uitfokken. Als deze merrie op exterieur wat verbeterd zou worden, kom je al een heel eind met haar. Bovendien wordt het veulen zowiezo wel redelijk allround met een volbloed moeder...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:34

Ik zit nu in mijn hoofd met oa Oscar (wolfgang), een Rubinstein nakomeling... En wellicht een goodtimes, moet nog even goed kijken weet daar nog niet zo veel van.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:34

Suelza, ik had Oscar al genoemd. Ben zelf niet weg van de hengst, maar lijkt me i.c.m. deze merrie niet verkeerd.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:11

Je noemt wel erg uiteenlopende hengsten!
Oscar zou wel een goede optie zijn maar dan moet je niet veel van de springkwaliteiten van het veulen verwachten, hij vererft meer dressuur.
Je bedoelt Rubert denk ik? Een springhengst met ook vrij veel volbloed dan moet je weer niet teveel van de beweging verwachten.
Als ik jou was zou ik me deze winter nog eens goed orienteren en naar hengstenkeuringen gaan. Kan je bedenken wat je precies wilt.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:12

hmm..ik zou idd voor nakomelingen gaan v. Wolfgang ofzo! Ja

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:48

Zou niet voor Goodtimes gaan, te veel bloed en niet de makkelijkste. Maar jah ze kunnen wel springen en ook goed lopen Lachen

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:55

[***] schreef:
Je noemt wel erg uiteenlopende hengsten!
Oscar zou wel een goede optie zijn maar dan moet je niet veel van de springkwaliteiten van het veulen verwachten, hij vererft meer dressuur.
Je bedoelt Rubert denk ik? Een springhengst met ook vrij veel volbloed dan moet je weer niet teveel van de beweging verwachten.
Als ik jou was zou ik me deze winter nog eens goed orienteren en naar hengstenkeuringen gaan. Kan je bedenken wat je precies wilt.

De bedoeling is om Gracy 2 keer te laten insemineren. In het voorjaar 2007, en als alles goed gaat met de eerste veulen dan wordt ze daarna insemineerd met de keus van Megantjuh.

De eerste veulen wordt voornamelijk voor de spring en sgw sport. Dus vandaar dat mijn voorkeur meer neigt naar een all-round hengst of springbloed.

Megantjuh heeft Oscar op 't oog omdat ze dresseurmatig rijdt en daar ligt ook haar ambities dus een 2e veulen wordt met dresseur aanleg.

sorry voor de verwarring Bloos

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:05

Marijkeeee schreef:
Zou niet voor Goodtimes gaan, te veel bloed en niet de makkelijkste. Maar jah ze kunnen wel springen en ook goed lopen Lachen

Dat was ook geen aanbeveling... Dat was meer om een idee te geven wat voor soort hengst ze moet nemen. Daar is karakter en bloedvoering even niet bij betrokken.

Wat betreft Oscar, ik denk dat er met die combi nog best een goed allround basispaard (want daar praten we over) gefokt kan worden. Oscar geeft dan wellicht vaker springpaarden, maar laten we de merrie niet buiten beschouwing laten. Die heeft zelf wel springaanleg en dat zou icm Oscar best eens goed uit kunnnen pakken. Bovendien denk ik dat je bij deze merrie beter kunt investeren op exterieur en beweging, dan op springvermogen. Daar komt bij dat een goede springer ook makkelijk moet kunnen bewegen.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:14

Even wat aanvullende info over Rubert R:

Rubert R is het geslaagde product van een doelgerichte lijnenteelt op de hengsten Joost en Abgar XX. Deze komen zowel van vaders- als van moederskant voor bij de pedigree van Rubert R.
De vader van deze zeer aansprekende jonge hengst is de zeer goed fokkende hengst Mermus R die zijn prestatiegenen heeft gekregen van o.a. Burggraaf, G.Ramiro Z, Joost, Abgar XX en Rigoletto. De moeder van Mermus R is de bekende PRESTATIE merrie DW Termie. Zij is tevens de moeder van Odermus R.

De moeder van Rubert R is de merrie Cubertha

Uit de stam van Rubert R komen vele zeer goede springpaarden o.a. V.I.P., Balaboeska R, Cuba, Ferrari, Winston, Zebulon, Laurin Rubertha, Evert R, Adventure R, Royal Beach Cupido en het dressuurpaard Grand Seigneur.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:19

Hmm parcival, vererft over algemeen een matig tot voldoende stap en de galop toonden de veulens onvoldoende.. Plus dat hij qua hoogtemaat -0,98 gem. vererft..

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:53

Moon, kijk eens verder dan het verkoopplaatje wat de hengstenhouder over zijn hengst zegt.
Het gaat om exterieur, bewegingen en wat voor veulens hij heeft gefokt.

Niet om wat de hengst in de sport doet.
Wat zijn kinderen in de sport doen is boeiend, maar minder boeiend dan het exterieur.

Het MOET bij Gracy passen.
Anders vermeerder je de veestapel alleen maar en ben je niet bezig met verbeteren, dus fokken!

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:02

Overigens, je praat nu over komend jaar insemineren.
Ga dan nu afstammelingen bekijken van hengsten die je boeiend vind. Vraag ze waarom ze voor die hengst hebben gekozen.
Ga langs bij hengstenhouders (en weet dat die verhalen altijd pleiten voor hun hengst, die is de beste).

Ga naar de hengstenkeuring, bezoek hengstenshows begin april.
En ga dan fokken.

Want je hengstenkeuze is toch wel het belangrijkste!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:41

Koekiesgek schreef:
Moon, kijk eens verder dan het verkoopplaatje wat de hengstenhouder over zijn hengst zegt.
Het gaat om exterieur, bewegingen en wat voor veulens hij heeft gefokt.

Niet om wat de hengst in de sport doet.
Wat zijn kinderen in de sport doen is boeiend, maar minder boeiend dan het exterieur.

Het MOET bij Gracy passen.
Anders vermeerder je de veestapel alleen maar en ben je niet bezig met verbeteren, dus fokken!

Bij Mermus R fokt hij de bovenlijn wel goed en de nek en hals. Het fundament is goed ontwikkeld.
Rubert R is een afstameling van de hengst Mermus R.
Dus ik ben wel geintresseerd om naar de nakomelingen van beide hengsten van dichtbij te bezichtigen.

Niet alles kan eruit gefokt worden met een veulen van Gracy, maar een sterk bovenlijk en fundament is belangrijk.
Gracy heeft van zichzelf souplesse.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:46

Eigenlijk vind ik dat Gracy niet echt souplesse heeft.. Bloos

Mijn voorkeur, blijft nu toch bij Oscar..
Wie heeft nog een suggestie?

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:46

Oef... dat vind ik heel wat, om te zeggen dat Gracy souplesse heeft.

Luister Moon, fokken is een hoop afkraken.
Daar moet je tegen kunnen.

Treas is super, maar toen ik op de keuring kwam kreeg ik te horen 'moet meer uit de schouder bewegen, houdt zich in, moet met meer souplesse'.
Als je Gracy vergelijkt met Treas dan is ze een houten plank. En het gaat om de natuurlijke gangen, niet hoe ze nu onder het zadel loopt, want dan is het erin gereden.

Inderdaad, je krijgt niet alles in 1 keer eruit. Dus je moet keuzes maken. Maar het moet wel passen.
Je mag bij Gracy geen concessies doen in haar bovenlijn en benen, want haar steile koot moet eruit.

Een goed sportpaard hoeft geen goed keuringspaard te zijn. Kijk naar Bonfire van Anky. Maar een gewoon paard. Niet mooi, niet bijzonder, maar qua lopen... daar valt weinig op aan te merken!