wat liever van shet, merrie/ruin/hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska12

Re: wat liever van shet, merrie/ruin/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:06

ruin die heb ik nu ... Lachen lekker eigenwijs .. maar dat komt niet door dat die een ruin ofzo is hoor ... dat komt waarschijnlijk van zijn vader...

hengst lijkt me erg gaaf!! ( 't leek me leuk als mijne een hengst was.. maar dan had ik er zeker me hand vol aan !!!!!)
vaak bij grote paarden dan (western..) zijn de hensgten uit eindelijk veel 'cooler' ...

merrie ik heb het zelf niet zo op merrie's omdat ze soms van die zeuren kunnen zijnn !!! maar dat hebben ze niet allemaal !!

maar ik blijf d'r bij dat het karakter belangrijker is dan het geslacht !!

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:07

en met hengsten ... moeten ze altijd apart staan.. dat lijkt me voor hun ook niet leuk ...

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:12

maar zou wel graag een hengst willen !!!!
maar ik doe mijne voor geen goud weg !!! Haha!

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:33

ik ging ook altijd voor merrie's ook om mee te fokken , maar als je dan hengsten krijgt die zijn toch ook wel heel gaaf dus voor mij 50 :50 merrie's hengsten . met ruinen heb ik het minst daar kan je niets mee .

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:40

Mijn voorkeur gaat naar een merrie Knipoog ..
Ik ben altijd gek op merrie´s, geen idee waarom, hengsten heb ik nooit zo veel mee en een ruin al helemaal niet! Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:27

Ik heb een merrie. We hebben haar met toeval gekregen.
Als ik zou mogen kiezen, zou ik voor een hengstje gaan. En anders een ruin.
Maar ik ben sowieso nooit zo van de merries. Knipoog

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:22

HENGST Haha!

eigenlijk maakt het mij niet zo veel uit

ik heb nu een hengst en dat vink echt vet stoer dus vandaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:25

ik ga waarscheinelijk een hengst kopen, maar hij wordt dan wel ruin.. is een voorwaarde van mijn moeder.. wel super jammer!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:34

Hengsten zijn niet stoer, is een beetje een hele verkeerde reden om een hengst te nemen Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:36

Ik hou dit ook even in de gaten ben namelijk van plan een shet hengst te kopen. Waarom? We hebben er 2 bij ons op stal staan en ik vind ze echt geweldig.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:01

Ik vind het wel opvallend dat er zoveel mensen hier op bokt het liefste een hengt hebben, terwijl een shetlandhengst vaak minder toekomst heeft en men dus meestal liever een shetmerrie krijgt.

Mij maakt het geslacht niet zoveel uit, ik ben meer op zoek naar een bepaald karakter (maar dat mag ik geloof ik niet zeggen hier)

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:23

Hengst, vind ik helemaal geweldig.
Tjeerd en Tis zijn zelf hengst geweest(maar geruint omdat ze bij onze haflinger merrie moesten), en het karakter is gewoon echt geweldig. Ze vinden zich zelf super stoer en matcho, maar eigenlijk hebben ze een klein hartje en zijn super gevoelig en lief.
Ook houden de meeste hengsten ontzettend van knuffelen... Lovers

En anders toch ruin, vind het wel jammer dat ze iets rustiger worden, maar bij Tis heb ik helemaal niets gemerkt van dat hij ruin is.
Of hij nou ruin of hengst is. Tjeerd is wel rustiger geworden, wat ik wel jammer vind.
Ook zijn ze beide super sociaal, wat ik bij merrie's toch minder snel zie.

Merrie's trekken me gewoon niet zo snel.
Al ben ik weg van het (ontzettend moeilijke) karakter van mijn haflinger merrie.
Die heeft wel heel erg merrie-keuren maar ze is ook een ontzettende matcho en vertoond ook veel hengsten-gedrag.

Denk dat het bij merrie's ook wel verschilt van wat voor type ze zijn.
Heb je nou een merrie die snel in onderste rang staat, of een die echt een alfa-merrie is...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:28

Geslacht heeft niks te maken met de mate van sociaal zijn dat heeft met opvoeding en opgroeien te maken Knipoog

Daarnaast zijn hengsten juist geen knuffelpony's omdat ze consequent behandeld moeten worden is daar weinig ruimte voor.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:04

karoliena schreef:
Geslacht heeft niks te maken met de mate van sociaal zijn dat heeft met opvoeding en opgroeien te maken Knipoog

Daarnaast zijn hengsten juist geen knuffelpony's omdat ze consequent behandeld moeten worden is daar weinig ruimte voor.

Daar ben ik het half mee eens.
Natuurlijk heeft het voor het grootste deel met opvoeding te maken.
Dat zie ik nu ook met Tjeerd en Tisjoe, die zijn heel sociaal, maar Joy die we pas op 4 jarige leeftijd hebben gekregen is veel minder sociaal.
Maar toch kan je de meeste merrie's minder snel overal bij zetten dan een ruin, ruinen zijn toch vaak rustiger en passen zich sneller aan.

Ik zeg ook niet dan hengsten knuffel pony's zijn, maar als jij gewoon goed en consequent met ze omgaat, gaat dat prima.
Met Tjeerd en Tis zijn we ook heel erg consequent, maar dan hoef je niet nog geen ruimte voor kriebelen te hebben.
Als jij een goede band hebt met je paard, dan kan dat best Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:05

Kriebelen heb ik ook niks overgezegd, dat is een vorm van beloning en zo bouw je ook een band op met ej paard natuurlijk

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:08

karoliena schreef:
Kriebelen heb ik ook niks overgezegd, dat is een vorm van beloning en zo bouw je ook een band op met ej paard natuurlijk

Tja, dan is het ook wat je onder knuffelen verstaat.
Ik ga echt niet om zn nek hangen en hem helemaal dood knuffelen.
Onder knuffelen met een paard zie ik lichaams contact hebben en elkaar lekker kriebelen.
Als je het op die manier bekijkt, dan is een hengst inderdaad geen knuffelpaard, maar denk dat geen enkel paard daar heel erg blij van wordt.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:24

Mijn voorkeur gaat uit naar hengsten omdat ik vind dat daar toch meestal het echte eigenwijze shetkarakter in zit.
Ik hou wel van een uitdaging

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:34

Ruinen. Hengsten hou ik niet van, merries geen ervaring. Zodoende. Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:57

karoliena schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Er staat een arabier hengst bij ons op stal en die wil alleen maar geknuffeld en gekriebeld worden echt een schat in de omgang...maar andere hengsten maakt ie af.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:06

Ruinen of merries...
maar bij een schimmel liever een ruin hihi, want merries pissen zichzelf helemaal onder.... bah bah

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:31

Sappos: Uitzondering dus, de meeste hengst kan je niet knuffelen , ze worden dan vaak weer brutaal omdat je dan vaak over komt als een gelijke en niet als leider

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:01

Okee ik heb dus onderhand een shet hengst gekregen en het is echt een knuffeltje. Hij bijt niet trapt niet en hij wil alleen maar knuffelen. Hengsten kunnen best bij hengsten staan, zolang ze geen bedreiging vormen dus vanaf jongs af aan. Mijne (1 jaar trouwens) staat bij een leeftijdsgenoot hengst een oudere hengst en een merrie. Dit gaat super hoewel hij wel op zijn plaats gewezen is. Hij is vrij brutaal naar andere paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:11

Ik heb geen voorkeur, maar aangezien ik 2 merrie's heb, is Hans nu mooi ruin. Bij de aanschaf heb ik daar ook niet echt op gelet, meer hoe ze me aanspraken zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:56

ik heb van alles wat, en moet zeggen dat hengsten mij vaak het meeste aanspreken qua karakter en omgang. ruinen vind ik over het algemeen het saaists..en merries zijn vaak koppig, iets wat ik ook nog wel leuk vind, beetje een uitdaging. zo staat die van mij wel eens op 2 pootjes voor de kar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:56

ik heb een ruin en een merrie, die allebei een beetje hengst zijn. mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar hengsten als het gaat om uiterlijk. mijn rui nis laat gecastreerd, dekt gewoon de merries in de wei nog steeds, en kan zich echt als een hengst gedragen. maar hij heeft ook het rustige van een ruin. voor mij is hij het perfecte paard.
mijn merrie is soms ook net een hengst, hoe ze haar hals erop zet als ze bij een andere merrie komt enzo... maar verder is ze op en top merrie, compleet met chagrijnige kop zoals alleen merries dat kunnen, en vaak lekker tuttelig.

maar ik moet een klik hebben met een paard. ik heb mijn beide dieren als veulens gekocht, en dat bevalt uitstekend. ze zijn kneedbaar, en ja kunt ze opvoeden zoals je het zelf hebben wilt. daarnaast ontwikkel je makkelijker een sterke band met een veulen dan met een volwassen paard dat al andere eigenaren heeft gehad.