[TI] horzels (of dazels?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: horzels (of dazels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:27

knoflook breekt inderdaad bepaalde stoffen af in het bloed, waardoor de weesrstand verminderd.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:32

Laat de knoflook dan maar zitten..

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:24

Ik heb mij tinker ook knoflook gegeven. Ik merkte kort nadat ik ermee begonnen was dat mijn tinker loom werd en dat hij mok/rasp kreeg. Ik ben dan ook weer snel gestopt.
Nu staat hij in de wei met een vliegendeken op (ik was er eerst ook niet echt voor maar het werkt wel) Als ik ga rijden spray ik atex daas spray op hem (krijgt ie wel een beetje een bruine/rode waas van op de witte vlekken maar daarna kan je m afspoelen/sponzen)

Onderstaande link verwijst naar een topic over knoflook gebruik bij paarden.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=570346

Succes ermee.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:36

het is weer gewoon in de verkoop hoor.
je moet goede mengsel hebben. genoeg hertzhoorn maar niet te veel , en met een sprenkel bus srayen. voor het sprayen altijd schudden met dat spul ik heb geen last van vlekken hoor Knipoog Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:43

veerust helpt wel, maar dan gan ze op de plekjes zitten waar net geen veerust zit.
ik mep bij Marigold de dazen dood met een vliegenmepper dat vind ze niet erg maar denk dat veel paarden het eng vinden.
ze prikken mij ook vaak, en krijg dan grote bulten..
idd Marigold heeft dan ook bloedplekjes na een beet..
ik zorg er iig altijd voor dat ze een vliegenfrontriem heeft, die zit vastgenaaid aan haar halster, voor de dagen zonder vliegen heb ik een ander halster.
en je paard niet onnodig warm laten worden daar komen die dingen op af.
en de mest goed weghalen de hele tijd scheelt ook.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:53

Veerust helpt bij Jordy inderdaad ook goed, ik spray hem er helemaal mee in, behalve zijn hoofd dan.
Hij heeft trouwens sowieso weinig last van dazen en aanverwante artikelen in vergelijking met de andere paarden, en als er eens dazen bij hem in de buurt zijn reageert hij er ook niet zo heftig op vergeleken met de rest. Ook goed het zweet afspoelen helpt een eind.

Dazen doodmeppen met een vliegenmepper ga ik bij hem maar niet proberen, als ik het met mijn hand doe kan ik hem al 100 meter verderop weer gaan vangen Haha!

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 09:38

imd schreef:
Dazen Knipoog

Bloos bedankt, haha, toen ik het schreef dacht ik al: hier klopt iets niet! Haha!

Bedankt voor al die goede tips, ik zal er een paar uit halen en proberen. Het is ook niet zo dat hij er helemaal hyper van wordt hoor, het is meer mijn eigen gevoel denk ik... Clown
Jullie ook allemaal sterkte met het afweren van die Boos! beesten!!!

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:42

ik doe redelijk veel dettol water azijn en citroen en het werkt echt superr Vork
De dazen komen wel ff kijken maar gaan er niet op zitten.. ik spuit mezelf ook onder met dit spul en helpt ook goed Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:01

ik vond het ook al zo gek dat gam meer last van die gemene grijze krengen heeft dan zwart shetje rakker. ik gebruik nu atex daasspray op basis van hertshoornolie idd. van hoffmans' lieve. dat helpt wel goed idd, maar het stinkt zo Nors opkijken

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:38

Marigold schreef:
veerust helpt wel, maar dan gan ze op de plekjes zitten waar net geen veerust zit.
ik mep bij Marigold de dazen dood met een vliegenmepper dat vind ze niet erg maar denk dat veel paarden het eng vinden.
ze prikken mij ook vaak, en krijg dan grote bulten..
idd Marigold heeft dan ook bloedplekjes na een beet..
ik zorg er iig altijd voor dat ze een vliegenfrontriem heeft, die zit vastgenaaid aan haar halster, voor de dagen zonder vliegen heb ik een ander halster.
en je paard niet onnodig warm laten worden daar komen die dingen op af.
en de mest goed weghalen de hele tijd scheelt ook.

Heb ook veerust help niet : ( maja ik huf ze dood met men slipper als ik bij ze in het land zait haha vinden ze ook niet eng Haha!
Neem geen vliegenmepper mee naar het land :p zullen de mensne ook wel denken die is gek:p

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:03

Kimmetjeee schreef:
ik doe redelijk veel dettol water azijn en citroen en het werkt echt superr Vork
De dazen komen wel ff kijken maar gaan er niet op zitten.. ik spuit mezelf ook onder met dit spul en helpt ook goed Knipoog

Dat mengseltje heb ik gisteren ook gemaakt Linda...en het leek vandaag te helpen op Indy!! Grote plantenspuit gekocht, Dethol bij Kruidvat, azijn en water erdoor en nog een scheut citroensap uit zo'n bolletje.
Allemaal vliegen op Indy vanmorgen, ik hem ermee ingespoten en op dat moment kwam er werkelijk geen vlieg meer op 'm. Maar hoe lang het geholpen heeft weet ik niet. Ik heb hem de wei ingedaan. Maar zal het eerdaags ook eens proberen met rijden.

Kl@ten he, die vliegen en dan vooral die horzels. Bah bah bah!

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:07

haha indd..
maar weet je wat het probleem is bij al die vliegenmiddelen,dat als je paard gaat zweten het niet meer echt helpt,ze komen toch op een of anderen manier op die zweetlucht af! haha wel balen mjaa..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:17

voor zover ik weet zijn dazen blind en 'jagen'ze juist op geur.
Dat verklaart waarom de knoflook de dazen misleid.
Ik voer knoflooksnippers,en dat kan slecht zijn als je teveel voert.
Maar zolang je een eetlepel om de dag geeft is er niks aan de hand (op advies van de DA).
Knoflook is ook erg gezond en bloedzuiverend,
wel moet je al maanden voor het dazenseizoen beginnen met knoflook,zodat het echt in de porieën zit als de dazen komen.
Mijn knollies hebben er gelukkig niet zoveel last van nu.
Na het dazen seizoen stop ik weer 2 maanden emt de knoflook,en daarna begin ik weer opnieuw. Lachen

Hét ultime spuitmiddel heb ik nog niet gevonden helaas,er staat me wel iets bij van kruidnagelen koken in azijn.
Het aftreksel hiervan helpt in ieder geval goed tegen vliegen,maar of dat voor dazen ook geldt...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:26

turbotinker schreef:

Bij mensen wel, maar paarden zitten anders in elkaar.

turbotinker schreef:
Hét ultime spuitmiddel heb ik nog niet gevonden helaas,er staat me wel iets bij van kruidnagelen koken in azijn.
Het aftreksel hiervan helpt in ieder geval goed tegen vliegen,maar of dat voor dazen ook geldt...?

Kruidnagelolie kan ook. Ik spuit nu niks meer, maar hier zijn ook niet zoveel dazen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:31

tamary schreef:
turbotinker schreef:

Bij mensen wel, maar paarden zitten anders in elkaar.

Dat mag je aan mijn dierenarts uitleggen tamary,ik neem aan dat hij het wel weet Lachen
Ik blijf bij het advies wat de DA mij geeft,en moet zeggen,
mijn tinks doen het er geweldig op dus...

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:24

desty schreef:
op witte paarden komen ze inderdaad sneller af
wij gebruikte unicorn op vakantie
superspul
kijk ook eens in dit toppic: viewtopic.php?f=120&t=616554&hilit=

mijn ervaring is juist dat de witte er het minst last van hebben .
wij hebben een zwarte belg en die heeft er toch het meest laST van en dan de bruin-zwarte en de bonte het aller minst eigelijk .
misschien dat het bij jou anders is ???
maar niet alleen mijn paarden worden er gek van ik zelf ook ik krijg echt hele eieren op mijn benen als ik door een horzel / daas gestoken ben .
veel succes allemaal met die vervelende beesten.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 10:03

Ja, die van mij is ook meer zwart dan wit en ze zitten voornamelijk onder zijn buik op een voor hem wel heel vervelende plek lijkt me... Bloos Kan ik daar ook gewoon dat goedje op spuiten??? Of gaat dat prikken met dettol, azijn en citroen? Vind het zo wel een beetje een rare vraag, maar goed Nagelbijten / Gniffelen

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:17

Ik heb van dat anti-vliegenspul dat je moet mengen 1 op 7.
Maar ik maak er gewoon spul van van 1 op 5. Stukje sterker dus. En ik doe zn halster overdag om, met zulke sliertjes eraan. Anders gaan die beesten steeds bij zn ogen zitten.

Verder gaat hij zelf overdag altijd in de stal staan, en daar is het lekker koel en heeft hij geen last van die rotbeesten. Lachen

Ik ben ondertussen zo goed als immuun voor die steken. Ze doen wel pijn als ze steken, maar ik krijg geen bulten meer. Ben echt al zoo vaak gestoken. Op het zwembad en als ik ga paardrijden. Tja, bosrijke omgeving en paard...

Lachen Wij houden het gelukkig wel vol Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:37

Ik heb goede ervaringen met Bremsen Bremse! Er is ook een handig meeneemvariant, voor als je paard heel erg gezweten heeft onderweg.
Het werkt overigens ook gelijk als zonnebrand Pling

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 18:33

O, dat klinkt ook goed! Die van mij heeft een witte neus en ik ontdekte al plekjes, dus volgens mij kan hij dat ook wel gebruiken Ja ! Waar haal je dat Snowdon?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:19

De betere ruitershops hebben dat wel Ja

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:41

lieve Paardenvrienden,
gebruik toch aub geen dethol meer.Dat is zo vies spul, het dood werkelijk alles.
Het is zo doodend dat het ook de goede bacterien dood.
Ik zal is wat meer details op internet zoeken over dethol.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:13

O oeps, heb het net geprobeerd, dat mengseltje van dethol, azijn, water en citroensap... Bloos Ach, had ook niet meteen de indruk dat het werkte, maar dat kan dan ook weer zijn omdat alle pony's (incl. tinker) de waterspuit niet zo leuk vinden en dus weglopen na een sproei Clown Maar is dat niet als wat ze ook over knoflook zeggen: als het maar met mate is??? Ik weet niet hoor...