welk veulen voor goede investering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: welk veulen voor goede investering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:42

Dat moet zo wezen, want zeg nou zelf, dat donkerbruin wordt ook saai... Als je op een wedstrijdkomt - iedereen op donkerbruin... gaaaaap En zwart is een rotkleur om schoon te houden...
Ik ben ook heel blij met mijn vos Haha!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:33

Veiling bij klatte in augustus: de volle broer van arko 3 Argentinus x beach boy wellicht maakt die een goede kans en dat zullen vast meer mensen denken...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:23

gabrycha schreef:
Veiling bij klatte in augustus: de volle broer van arko 3 Argentinus x beach boy wellicht maakt die een goede kans en dat zullen vast meer mensen denken...
maar die koop je nu helaas niet meer voor een prikje ...Volle broer van Shutterfly bracht vorig jaar ook al 53000€ op

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:28

Maar is dit niet exact het zelfde als wanneer je zelf met je merrie gaat fokken?
Niet iedereen heeft altijd maar weer een keur/elite/weet ik veel wat merrie, maar toch bijna allemaal doen we ons best om de zo perfect mogelijke partner(hengst) erbij te zoeken omdat we erg graag een toppertje zouden willen fokken.

Ik begrijp de vraag daarom wel. Ipv zelf fokken, kun je ook kopen, maar wat zijn belangrijke punten om op te letten, want ook op latere leeftijd wil je er een fijn paard aan overhouden die toch wel aan de wensen voldoet.

Ik vind het mooi om te zien dat de meningen best wel wat verschillen.
Wat is de toekomst? Toch met de mode mee, of eens apart durven doen?

Ik ga met Dees mee. Donnerhalls en Rubinsteiners, prachtig, maar hoe ik ook zoek het blijft naar mijn mening voor mijn merrie niet geschikt omdat ik idd dat mooie achterbeentje wat mijn merrie heeft, niet wil omzetten in stofwolksloffers.
Kies je dat dan toch maar, omdat het mode is en mensen daar graag in willen trappen?
Ik persoonlijk kies dan liever iets anders, iets wat mijn smaak is. Ook daarmee kun je naar mijn mening een heel eind komen.
Dus ja, als je dan toch gaat kopen ipv zelf fokken, waar let je dan allemaal op?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:40

Ik denk dat het er helemaal aan ligt hoe het veulen eruit komt, hoe de tekening is, of die goede voetjes en benen heeft, etc. Dus van te voren bepalen of je een veulen moet fokken of niet is moeilijk te bepalen. Goede veulens opkopen is misschien wel te doen, maar ik denk dat veel fokkers wel weten als ze een goed veulen hebben dus echte koopjes krijg je dan niet te pakken denk ik.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:02

Ik ben vorig jaar op zoek gegaan naar een interessant merrieveulen uit een prestatiestam. Die heb ik ook gevonden! Het is een Hold Up Premier (heeft internationaal gesprongen) uit Dorina ster sport spr ZZ v. Wellington x Erina keur pref prest v. Marco Polo x Sina B model pref v. Sinaeda x Ersina B model pref v. Commandeur.

Interessant omdat:
* De vader goed heeft gepresteerd en mooi gefokt is (Narcos II x Quidam de Revel, grootmoeder is de bekende merrie Electre II)
* Moeder heeft zelf ook goed gepresteerd t/m ZZ niveau
* Moeder bracht al een internationaal Grand Prix springpaard (VDL Nuit de Pomme) én een nationaal springpaard (maw. bewezen vererving)
* Grootmoeder bracht ook al een internationaal springpaard
* Sina-stam is volgens vele kenners de beste springpaardenstam van NL
* Vijf generaties minimaal ster
* Donkerbruin, bloederig merrieveulen met correct fundament en goede galoppade (én mooi koppie Haha! ).

Ik denk dat wanneer deze gezond blijft, altijd goed te verkopen is. Niet dat dat mijn voornaamste doel is, maar ik koop wel altijd mijn paarden met eventuele verkoop in mijn achterhoofd. Daar moeten ze dus commercieel genoeg voor zijn. Ik denk dat dit merrieveulen (nu jaarling) dat absoluut is. In veulens zoals deze durf ik altijd wel te investeren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:12

Dat is allemaal papier MissHIS, intussen moet het nog gezond 3 jaar worden en dan ook zelf gezond zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:14

En daarom vind ik een veulen geen goede investering. Een veulen is alleen maar een belofte en kost een hoop geld en een hoop risico.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:20

sarabande schreef:
Dat is allemaal papier MissHIS, intussen moet het nog gezond 3 jaar worden en dan ook zelf gezond zijn.

De vraag is toch wat voor veulen interessant is om in te investeren? Nou daar geef ik antwoord op. Natuurlijk zitten er risico's aan verbonden, maar dat is met alle paarden zo.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:36

Desiree schreef:
En daarom vind ik een veulen geen goede investering. Een veulen is alleen maar een belofte en kost een hoop geld en een hoop risico.

dat is net zo goed met een ouder paard ,toch ?? Verward mensen met meer kapitaal kopen dan liever een talentvolle 5 of zesjarige voor een smak meer geld ..die kan evengoed koliek krijgen of een been breken of een langdurige peesblessure en kosten maandelijks ook veel meer in onderhoud ...
Ik koop nu al een zevental jaren elk jaar één of twee beloftvolle veulens /jaarling en dat gaat me veel beter af dan die talenten van een jaar of vijf die al "in de hand(el) " zijn geweest wat ik vroeger altijd kocht

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:37

sarabande schreef:

Tja ..volgens mij was dit toch de vraag van TS ...mag daar dan niet op geantwoord worden ??

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:40

libke schreef:
sarabande schreef:

Tja ..volgens mij was dit toch de vraag van TS ...mag daar dan niet op geantwoord worden ??

Blijkbaar niet Vork Gestoord

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:42

Net zoals MissH heb ik vorig jaar een merrieveulen met een interessant papier erbij gekocht.
Ik had zelf een merrieveulen gefokt en heb de plaats en mogelijkheid om ze aan huis op te laten groeien. Daarom hebben we dan een merrie erbij gekocht zodat ze samen kunnen staan. Het is in principe wel de bedoeling om deze als 4 of 5 jarige te verkopen.
Natuurlijk is er een risico aan verbonden (aan welk paard niet) maar als er met zo'n merrie iets gebeurd waardoor ze niet meer geschikt is voor de sport heb je altijd nog een 'back-up', nl als fokmerrie. Ik heb dus zeker ook naar het papier gekeken bij de zoektocht naar het veulen, veel meer dan ik zou doen bij een volwassen paard Lachen

En daarbij het gaat hier toch over WELK veulen, niet OF een veulen een goede investering is...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:53

Inderdaad Jessje, de verwachting naar aanleiding van de bloedlijnen is ook het belangrijkste waarop je kan selecteren bij een veulen naar mijn mening. Daarnaast moet het natuurlijk een aansprekend, goed en correct veulen zijn maar hoe hij/zij zich verder ontwikkeld blijft afwachten. Ik zag die Hold Up Premier in de wei galopperen en dat was eigenlijk meteen voldoende (in combinatie met het aansprekende papier natuurlijk). Het blijft toch afwachten, maar tot nu toe ben ik heel wijs met haar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:34

MissHIS schreef:
libke schreef:

Blijkbaar niet Vork Gestoord

Beetje stemming maken dames Scheve mond .
De vraag is is een veulen een goede investering, mijn antwoord is nee een goede investering is iets dat zekerheid geeft dat geeft het allerbeste veulen van de wereld niet gezien alle onzekerheden die tijdens de groei kunnen gebeuren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:37

jessje schreef:
Net zoals MissH heb ik vorig jaar een merrieveulen met een interessant papier erbij gekocht.
Ik had zelf een merrieveulen gefokt en heb de plaats en mogelijkheid om ze aan huis op te laten groeien.

Dat geldt voor mij ook, ik zocht er een om met mijn veulen op te fokken, en kijk in mijn profiel dat is een interessant veulen.
Ik ga er echter niet van uit dat ik een goede investering gedaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:49

Investeren moet je zien als een uitgave die op termijn weer wordt terugverdiend met rente.

De kans nu een veelbelovend veulen te kopen om over een jaar of 3, 4 met verlies te moeten doorverkopen is vele malen groter dan het veulen over een jaar of 3, 4 met winst door te kunnen verkopen. Zelfs kostprijs wordt al lastig.
Zeker iin de paarden geldt "Economies of SCale". Maw: in grote aantallen zal het gemiddelde winstgevend zijn. Jij als particulier met een beestje maakt gewoon weinig kans.

Vandaar: wil je ergens je geld tijdelijk aan kwijt om over 3, 4 jaar reele kans op profit te hebben, investeer dan gewoon niet in paarden. Ga sparen. Minder leuk, veel verstandiger.
Paarden zijn geen belegging, kijk maar naar familie Van der Zwan.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:07

sarabande schreef:
Beetje stemming maken dames Scheve mond .
De vraag is is een veulen een goede investering, mijn antwoord is nee een goede investering is iets dat zekerheid geeft dat geeft het allerbeste veulen van de wereld niet gezien alle onzekerheden die tijdens de groei kunnen gebeuren.

Goed lezen Sarabande, de vraag is WELK veulen is een goede investering.

Ben het wel met jullie eens dat dergelijke investeringen vaak niet brengen wat mensen er vantevoren van verwachten. Daarom heb ik ook lang gezocht naar een veulen welke naar mijn mening uit kan groeien tot een zeer interessante driejarige (mits ze gezond blijft natuurlijk). Natuurlijk blijft het afwachten, maar zeg nou zelf...wanneer heb je nou wel zekerheid met paarden? Nooit!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:21

Precies, een daarom is het ook slecht 'investeren' in paarden. Of beter: paarden zijn geen investering.
Maar mocht je toch perse een paard willen kopen, koop in dat geval dan idd de commercieel meest aantrekkelijke. Toch: vergeet dat je er winst op gaat maken en bedenk dat het je vooral veel geld gaat kosten. Laat de eventuele verkoopopbrengst je tezijnertijd meevallen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:49

Das wel erg zwart-wit Dees, er zijn natuurlijk genoeg (jonge) paarden waar wel véél aan te verdienen valt. Maar doorgaans is het absoluut slecht investeren in paarden, maar dat maakt het beslist niet onmogelijk om er financieel beter van te worden. En zonder wat geluk heeft nog nooit iemand het gered.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:56

Ik zou niet investeren in een veulen, helemaal niet in paarden, niet als je er geld aan wilt overhouden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:09

libke schreef:
dat is net zo goed met een ouder paard ,toch ?? Verward mensen met meer kapitaal kopen dan liever een talentvolle 5 of zesjarige voor een smak meer geld ..die kan evengoed koliek krijgen of een been breken of een langdurige peesblessure en kosten maandelijks ook veel meer in onderhoud ...
Ik koop nu al een zevental jaren elk jaar één of twee beloftvolle veulens /jaarling en dat gaat me veel beter af dan die talenten van een jaar of vijf die al "in de hand(el) " zijn geweest wat ik vroeger altijd kocht

Nee, dat niet niet met een ouder paard. Je rijdt op een ouder paard, kunt er iets mee doen. Een veulen moet opgefokt worden, kost alleen maar geld maar daar kun je niets mee doen. Maar iedereen praat vanuit zijn eigen ervaring. Als ik jouw ervaringen had zou ik ook zo redeneren als jij. Maar mijn ervaring is veel negatiever. Ik kocht ooit een jaarling waar ik helemaal verliefd op was, zo mooi. Met de 2 jaar kreeg hij het wobblersydrome en ik kon hem naar de slacht brengen. Net heb ik een veulen al af moeten geven omdat hij een veel te grote nier had die niet verwijderd kon worden. Allemaal van die belachelijke stomme dingen waar je niet op de eerste plaats aan denkt als er iets mis is met een paard.

Ik ben het heel vaak niet eens met Sarabande want we zijn geen dikke vriendinnen, maar ditmaal vind ik dat ze wel een beetje gelijk heeft. Een veulen is geen goede investering. De vraag had ook beter kunnen zijn: wat voor veulen levert het gemakkelijkst de moeite en kosten die je er in stopt op?
En daar geeft Misshis best een goed antwoord op.

Ik heb 2 veulens gefokt dit jaar, voor het eerst. IK heb risico genomen daarmee, niet alleen door niet voor een commerciele hengst te kiezen, maar ook de uitdaging om voor een hengst te kiezen die niet in de mode is. Iedereen hier loopt weg met Numero Uno, die vorig jaar nr 1 stond in het aantal dekkingen bij de springhengsten. Zo dwars als ik ben moet ik me dan natuurlijk daartegen afzetten en ik kies voor heel iets anders. En ik ga daarnaast ook nog niet voor commercieel maar bij voorkeur voor een hengst die ik een passende combinatie vind met mijn merrie. En waarvoor? Ik zal er bepaald niet rijk van worden! Maar het is hobby. Een dure hobby, vandaar dat ik het voorlopig niet meer doe.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:37

Desiree: ja pech en paarden zijn helaas onlosmakelijk met elkaar verbonden. Libke bedoelde dat je met een ouder paard ook de onzekerheid hebt (daar kan ook altijd wat mee gebeuren) en dus het risico loopt dat je er financieel niet beter of zelfs minder van wordt. Die onzekerheid heb je gewoon altijd met paarden, er kan namelijk altijd wat gebeuren en dat is ook het risico. De ene keer pakt het goed uit, de andere keer wat minder goed.
Ik ontken ook zeker niet dat je vaak veel beter in iets anders kan investeren (met meer zekerheid), maar sommige mensen zeggen hier dat je er altijd financieel slechter van wordt. En dat is echt niet waar. Een kennis van mij kocht een aantal jaar geleden een interessant gefokt merrieveulen (voor een heel redelijke prijs!). Type sprak hem aan, kon goed galopperen en vooral de afstamming was erg goed. Hij heeft het veulen verzekerd en onlangs won ze op een internationaal concours (merrie springt nu 1.60 m!!) precies het bedrag waarvoor ze destijds was aangeschaft (en dus nog steeds in de verzekering zat!). Toen trok de verzekering ook maar eens aan de bel, haha! Maar goed, daarmee wil ik zeggen...zó kan het ook lopen! Natuurlijk moet je daar nooit vanuit gaan als je een interessant veulen aanschaft, maar zo somber als sommigen het hier lijken in te zien doe ik zeker niet.

Ik zie mijn aanschaf van de interessant gefokte Aholdina wel echt als een investering. Het blijft een gok die je neemt (zeker met een veulen), daarom heb ik er ook voor gezorgd dat het risico zo klein mogelijk wordt gehouden. De afstamming is zeer interessant, het type is goed, het fundament is correct, ze kan goed galopperen en bewegen, veel prestatie in de stam, moeder bracht al meerdere PROK nakomelingen etc. Natuurlijk blijft de rest afwachten maar ik heb er wel veel vertrouwen in. Moet ook wel zeggen dat ik niet bang ben om een beetje risico te nemen. Wat iemand anders ook al zei, mocht zo'n merrie bijvoorbeeld een draadbeen of blessure krijgen, is ze altijd nog interessant voor de fokkerij. Maar goed, ze staat in een zeer goede opfok dus ik hoop dat ze mooi gezond blijft!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:09

In de bedrijfseconomische wereld mag zeer risico-dragend beleggen worden beloond met minimaal 20% rendement, anders heb je het niet goed gedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:12

sarabande schreef:

En dat zijn veulens, dat als het maar een beetje goed lijkt het niet meer te betalen is voor de normale particulier.

VDL koopt dat soort dieren vaak gelijk op.