Mijn ervaring met opfokstallen (heb bij een grote in pension gestaan) is dat in de zomer het wel goed is, op het op tijd ontdekken van mok, zomereczeem en andere langzaam opbouwende of minder zichtbare kwalen en kwetsuren na, dat regelmatig bekappen te maken heeft met beleid en of de prijs inclusief of exclusief bekappen is (als ze het niet zelf hoeven te betalen, dan haalt men makkelijker vaker de smid erbij)
Maar dat het in de winter wel tegen kan vallen.
Paarden staan regelmatig in vieze en natte stallen (te zuinig met opstrooien, of te lang oppotten en eerst zeiknat laten worden voor het machinaal leeggehaald wordt zodat er geen schoon stro verspild wordt) En te weinig buiten, 1x in de paar dagen een (paar) uur tijdens het uitmesten in de bak bijvoorbeeld, terwijl er staat dat de paarden elke dag buiten komen.
Ik zou dan ook liever voor kleinschalig, in de buurt gaan zodat je zelf kunt zien hoe vaak en hoe lang de paarden buiten staan, dan ergens ver weg, wat je niet kent...
Mensen kunnen vaak dingen mooi vertellen als je komt kijken, of de boel mooi op orde hebben ( je moet soms aankondigen dat je komt, anders zit de boel misschien op slot) maar pas als je regelmatig en onverwacht ergens komt, dan pas zie je hoe mensen werkelijk met de dieren en de verzorging omgaan...
Ik zou gaan voor zomers weidegang in niet te grote groepjes (stuk of 10 paarden per groep)
En 's winters een goede paddock met ruime inloopstal en onbeperkt ruwvoer en eventueel krachtvoer bijvoeren.
Daarnaast niet alleen kijken naar de goedkoopste prijs, maar ook wat je er voor terug krijgt.
Als je er je werk van wilt maken, kan ik je aanraden er een partner met een normale baan naast te hebben. Voor boeren is het al moeilijk rondkomen, en die doen de paarden er vaak als bijverdienste bij Zij hebben vaak al een boel geinvesteerd in het bedrijf en een deel is van henzelf. Wil je er een goed inkomen uithalen dan prijs je jezelf al snel uit de markt als je een kwalitatief goede opfok wil bieden.
Ik heb straks 3 ha weide aan huis en bied weidegang aan tegen gangbare prijs. Ik kan max. 4 a 5 paarden van anderen kwijt wil ik 's winters ook weidegang kunnen bieden en mijn land goed houden voor het volgende jaar. Voordat je de investeringen in je omheining, schuilstal, bak en paddock er uit hebt, ben je een aantal jaren verder. En dan reken ik nog geen hypotheek.
zoals eerder gezegd: Verkijk je niet op de kosten en opbrengsten. Het zal je flink tegenvallen er je brood mee te verdienen en dan moet je ook nog genoeg klanten trekken...