Gribaldi moeilijk bloed ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joop007

Re: Gribaldi moeilijk bloed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:25

Ik kan niet met Gribladi's overweg, ze zijn dus ook niet meer welkom op mijn stal.Heb er 3 gereden gehad, 2 waren echt draken onder het zadel zodra ze moesten gaan werken.In de omgang waren ze wel normaal. en 1 was gewoon dom in de omgang.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:26

joop007 schreef:
Ik kan niet met Gribladi's overweg, ze zijn dus ook niet meer welkom op mijn stal.Heb er 3 gereden gehad, 2 waren echt draken onder het zadel zodra ze moesten gaan werken.In de omgang waren ze wel normaal. en 1 was gewoon dom in de omgang.

En toch zijn ze echt niet allemaal zo. Votje is echt braaf en niet dom in de omgang, Paragon van Anne van Uytert ook niet en Rifradin van Dominque Filion is ook een hele fijne merrie. (nou noem ik wel 3 merries, de hengsten die ik ken zijn allemaal niet zo leuk, alle merries eigenlijk wel, de hengsten waren lomp, dominant, nuchter, niet erg looplustig en sterk in de vorm van drammerig)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:43

de nakomelingen van gribaldi die ik ken zijn allemaal erg fijne paarden...

zoals painted black en paragon en idd rifradin Haha!
hebben zelf ook 2 nakomelingen en zijn heel makkelijk in de omgang en ook met rijden..

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:51

maar Suzanne, hoeveel heeft Gribaldi wel niet gedekt, logisch dat er uitschieters tussen zitten. Tuurlijk zal ik wel net de meest verkeerde hebben, was ook al niet de eerste ruiter die ze probeerde aan de gang te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:53

joop007 schreef:
maar Suzanne, hoeveel heeft Gribaldi wel niet gedekt, logisch dat er uitschieters tussen zitten. Tuurlijk zal ik wel net de meest verkeerde hebben, was ook al niet de eerste ruiter die ze probeerde aan de gang te krijgen.

Hmm nee das waar, ik heb ook met bepaalde bloedlijnen slechtere ervaringen maar dat wil idd niet zeggen dat er geen fijne van kan zijn.

Je zal misschien ooit nog weleens een superfijne Gribaldi te rijden krijgen, die zijn er zeker wel.

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:57

De merrie bij ons is wel moeilijk! Heel heet als er op gereden word,en héél sterk! Maar verder is het een schat Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:07

de gribaldi van mijn instructice is het braafste paard van stal!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:12

Die van mij was op stal een schat, echt waar!

Zodra hij echter aan het werk moest was het een gemeen kreng, ik heb hem dan ook maar een half jaartje gehad............ maar lopen dat dat beest kon! Hij staat nu in Japan Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:14

elk bloed is moeilijk als je niet de capaciteit hebt om met het betreffende paard om te gaan

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:26

KiWiKo schreef:
elk bloed is moeilijk als je niet de capaciteit hebt om met het betreffende paard om te gaan

Gedeeltelijk mee eens.

Niet alleen het bloed is bepalend bij een karakter, ook de algehele leefomstandigheden, enne niet te vergeten de merrie! Is dat een kreng in de omgang dan zijn de veulens dat vaak ook.

Sommige paarden zijn gewoon moeilijk, al dan niet afhankelijk van de afstammeling.

Ik zou niet gaan generaliseren, want je hebt ook supermakke gribs.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:40

dat bedoel ik Haha! Haha! ligt niet aan pa alleen....... ligt aan capaciteit ruiter, moeders en opvoeding

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:51

KiWiKo schreef:
dat bedoel ik Haha! Haha! ligt niet aan pa alleen....... ligt aan capaciteit ruiter, moeders en opvoeding

Nu ben ik het volledig met je eens! Haha! Haha! Haha!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:45

Jaike schreef:
Die van mij was op stal een schat, echt waar!

Zodra hij echter aan het werk moest was het een gemeen kreng.

Hier herken ik dus mijn merrie in. Tenminste mijn 5-jarige. Als veulen een schat, tot haar 3e jaar en dat ze klaar gemaakt moest worden voor de keuring. In januari is ze daarvoor weggebracht. Een maand hield het vrouwtje het vol. Ze is toen naar Paul van Rijswijk gebracht. Die heeft haar "klein" gekregen. Maar ook hij heeft haar alleen maar keuringsklaar gemaakt. Na de keuring in juli, is ze gelijk verkocht.
Als pittige merrie heb ik haar verkocht.
De nieuwe eigenaresse kan er mee lezen en schrijven. Maar ze moet wel consequent zijn. Ze heeft er nu een toppaard aan. Helemaal wat ze wil!!
Ze wil haar voor geen goud meer kwijt!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:35

Gribaldi is zeker geen makkelijk paard... een keer bij de prijsuitreikung stond hij bij de groom en haalt van het ene moment op het andere uit naar de groom!! zomaar uit het niets!!! er zijn inderdaad wel bravere paarden te vinden Knipoog Maar het ligt eraan wat voor een ruitertje erop zet...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:14

De Grib. die ik rijd is bang voor andere paarden,gister in het bos schoot ie iedere keer weg als die andere een raar geluid maakte of struikelde.Heel vervelend wat hij verliest dan echt ff z'n hoofd,en springt dus gerust in het draad.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:47

Mijn oom heeft een gribaldi, maar die merrie is echt een kattekop! Dit komt ook wel omdat hij bij mijn oom gefokt is en nooit iets mee is gedaan. De moeder staat er nog steeds bij, dat is echt een schatje, maar vicky (van gribaldi) niet echt. Ze heeft nu voor t eerst een veulentje en nu is ze wel liever. Veulentje is van Ungaro en dat is echt een schatje!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:15

Ik heb het idee dat gribjes wel heet/vlug/druk kunnen zijn... en dat heb je ook in vormen die tegenwerken maar ook dat het juist als werkwillig wordt gezien.

De een vind het fijn de ander niet. Ik heb zelf liever een wat rustiger, nuchter paard wat niet te vlug is waardoor ik het anders niet kan bijhouden Haha!. Dat wil dan toch ook weer niet zeggen dat iemand niet kan rijden ofzo, het moet passen en heeft niet zo zeer met kwaliteiten altijd te maken dan wel met karakter van mens en dier.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:47

mijn leukste, betrouwbaarste en liefste paard ooit was een Gribaldi
helaas maar 6 jaar geworden Huilen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:50

orionneke schreef:
Ik heb het idee dat gribjes wel heet/vlug/druk kunnen zijn... en dat heb je ook in vormen die tegenwerken maar ook dat het juist als werkwillig wordt gezien.

De een vind het fijn de ander niet. Ik heb zelf liever een wat rustiger, nuchter paard wat niet te vlug is waardoor ik het anders niet kan bijhouden Haha!. Dat wil dan toch ook weer niet zeggen dat iemand niet kan rijden ofzo, het moet passen en heeft niet zo zeer met kwaliteiten altijd te maken dan wel met karakter van mens en dier.

Hmm was mijn Gribje dat maar....
Jij vindt mijn Gribje dus helemaal leuk! Haha!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:10

Wovaldi is een paard apart en deze 3jarige is nog lang niet 'hengst'.. Rustig, nuchter en beetje lui soms. Tsja karakter van de moeder heeft ie ook niet echt, dat is een hittepetitje!

Maar moeilijk, (nu) echt niet, `n klein jong kan er mee lopen

Dat laatste meen ik letterlijk! Knipoog :
Afbeelding

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:29

Gribaldi heeft als bijnaam Griezelbaldi, dat zegt toch al wat...

Ik heb geen ervaring met karakters maar vind wel dat Gribaldi niet met elke merrie te combineren is. Hij werkt niet verbeterend op het beenwerk en de bovenlijn, dus bij een mindere merrie krijg je al gauw een kromme bok. Ook weet ik via-via dat er nogal eens een OCD-tje te vinden is. Maar goed, dat heb je wel met meer hengsten.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:41

mischien dat jij hem die bijnaam geeft Knipoog

over die prijsuitreiking:dat is voor een paard ook heel spannend en elke keer anders mischien schrok hij ergens van.heel veel paarden zijn daar druk of geven n bok.hoeft niet meteen met opzet naar een persoon te zijn.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:45

Ik heb er in paar jaar tijd nu in totaal een stuk of 5 zadelmak gemaakt. Allemaal engeltjes als ze drie zijn, wel opvallend wat "moeilijker" in de mond allemaal in verhouding tot anderen. Echt even zoeken naar wat voor bit etc. erbij paste, kon je niet zomaar iets inhangen, dat viel me op.

We hadden er ook eentje op stal die tot z'n 6e hengst geweest is, omdat we bang waren dat als we hem castreerden, de uitstraling er helemaal vanaf zou gaan, want 't was een doetje.

Maar..... Nu komt de maar..... Ik hoor van veel Gribaldi's dat ze moeilijk gaan doen tegen de tijd dat het er "echt" om gaat, en zie dat nu ook terug bij twee vijfjarigen (die ik toen ze drie waren heb ingereden) die nu wat meer werk gaan doen. In plaats van als het even wat moeilijker wordt, mee te werken en mee te denken, gaan ze zich verzetten. En dan komt bovendrijven hoe professioneel je zelf bent om zo'n paard door zo'n fase heen te loodsen. Die Gribaldi-hengst was een absolute brave engel tot en met de M1, kreeg steeds meer kuren in de M2 (tong over het bit, wegtrekken, omdraaien en wegrennen) bij Lichte Tour amazone, hij is alsnog gecastreerd, hield dezelfde kuren, ging naar een andere ruiter, die heeft er een jaar mee gevochten, toen gaf hij het min of meer op en doet nu leuk mee in de Z2, maar is nog altijd helemaal niet makkelijk te rijden. Als je hem de kans geeft, draait ie ineens om en belandt je 6 ringen verder, met z'n kiezen vol op 't bit en z'n tong uit z'n mond.

Ben tot op heden niet overtuigd fan van Gribaldi's. Jazzen staan ook niet makkelijk bekend, maar die tref ik ook regelmatig, en die zijn inderdaad vaak niet "makkelijk", maar ik heb ze om de een of andere reden telkens veel liever. 't Is maar onder welke categorie "moeilijK" het valt.

Groetjes
Licorne

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:49

liliputter schreef:
mischien dat jij hem die bijnaam geeft Knipoog

over die prijsuitreiking:dat is voor een paard ook heel spannend en elke keer anders mischien schrok hij ergens van.heel veel paarden zijn daar druk of geven n bok.hoeft niet meteen met opzet naar een persoon te zijn.

idd, heb die naam nog nooit gehoord, en heb ook geen griezel van een paard Haha!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:54

Toevallig vandaag over gehad. Ik weet er van een uit mijn buurt die buiten categorie moeilijk was. Maar dat was dan ook echt wel een geval apart. Een geval voor Monty Roberts ofzo...

Maar zoals je leest zijn de meningen nogal verdeeld. Ik zou gewoon gaan kijken en als het je aanstaat op proef nemen om eventuele uitprobeersels ook tegen gekomen te zijn.

Je rijdt en verzorgt het paard, niet zijn papier.