Desiree schreef:Ik begrijp je verhaal. WAnt jij gaat er van uit dat exceem een recessief gen is, en als een paard lijder is, is hij dus homozygoot voor exceem, zodat hij dus altijd het gen voor exceem zal doorgeven aan zijn nazaten.
Nee dat zeg ik dus niet. Ik zeg dat de ouders geen zichtbare klachten hoeven te hebben maar toch een erfelijk gebrek door kunnen geven. Ik ga nergens van uit want niemand weet nog precies hoe het zich vererft.
Desiree schreef:Maar dan nog denk ik dat niet alle exceem erfelijk is. En ik denk ook niet dat alle exceem dezelfde oorzaak heeft. Een overgevoeligheid kan ontstaan door verschillende factoren. MAar probeer maar eens achter tekomen voor WELKE factor!
Waarom met een merrie fokken met een "gebrek" terwijl er zoveel gezonde paarden zijn om mee te fokken? Probeer geen redenen te zoeken waarom het bij jouw paard niet erfelijk zou zijn, maar fok gewoon met een zo gezond mogelijk paard.
Wat dat betreft sluit ik me volledig bij Rosita aan.
De aanleg is erfelijk of het zich ontwikkeld is een ander verhaal. Maar het paard zit niet op zo'n aanleg te wachten en de eventuele toekomstige eigenaar ook niet.