Natuurlijke dekkende hengstenhouders.. VRAAG

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: Natuurlijke dekkende hengstenhouders.. VRAAG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:10

ponymens schreef:
Bij Tinkers KI toch geheel verboden? Dan kan ik me voorstellen dat jullie dat risico niet willen lopen.

nee zeker niet! wij mogen zelf kiezen wat we willen. Tinkers wordt het zelfde gezien als andere rassen.
Er is geen ras in de wereld waar KI verboden is.

Alleen er staan maar hengsten op KI binnen nederland. De rest dekt natuurlijk.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:16

Oke dat wist ik niet.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:17

geef ook niks Knipoog Zo ben ik niet bekend met andere rassen Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:34

apart verhaal, gelukkig heeft onze hengst daar geen last van , die ziet de veulens amper staan

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:01

Mijn eigen hengst is ook erg voorzichtig met de veulens en let er ook erg op tijdens het dekken.
Als ze in de kudde gedekt worden, staan hele jonge veulens voor de merrie, wat oudere veulens gaan gewoon staan grazen in de buurt.
Met aan de hand dekken heb ik de merries meestal in de wei aan de hand, we staan dan vlak bij het hek.
Het veulen staat bij de rest van de groep aan de andere kant en kan de merrie dus gewoon zien. De hengst loopt er dan los bij en dekt de merrie, daarna houdt iemand de hengst even vast en zet ik de merrie weer terug.
Merrie en veulen blijven erg rustig omdat ze elkaar gewoon kunnen zien.
De hengst loopt sowieso dan al ruime tijd voor het dekken in de wei naast de merries dus er is weinig verandering voor hem.

We hebben ook wel eens de merries en veulens uit elkaar gehaald met dekken waarbij het veulen in de stal bleef.
Gevolg: veulen aan het brullen en de merrie onrustig omdat ze naar het veulen wil.
Wij doen het zo dus niet meer...

Overigens is voor mijn hengst de enige reden om niet te dekken als het regent. Mietje Gestoord
Zelfs bij een paar druppels laat hij zich gewoon van de merrie af glijden en gaat met z'n kont naar de regen staan.

Dit jaar had ik ook een ander hengstje op stal om wat merries te dekken en zo'n drama heb ik nog niet eerder meegemaakt. Hij wilde gewoon NIET dekken.
Schouwen vond hij prachtig maar het duurde soms wel een uur voordat hij eindelijk eens sprong en ook dekte Rolleyes
Zelfs los met de merries in de wei is het maar 1x gelukt, hij had meer lol in het spelen met de veulens en keek amper naar de hengstige merrie die tegen hem aan stond te plassen...
Behoorlijk frustrerend zo'n hengstje...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:59

hahaah jas marijeR ,, kan me goed voorstellen dat je dar gek van wordt.
Zon hengst heb ik dus ook gehad. Stond ik daar IN de sneeuw.. DIkke zwangere buik.. Voor fatoom maar springen
Brrrr Haha! was me wat zeg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:03

Leuk he, hengsten Tong uitsteken.

Die van mij heeft geen gebruiks aanwijzing, die is braaf, lief naar de merrie, lief naar veulens en springt alleen als ze echt hengstig zijn(en keurig binnen 5 minuutjes). Weer of geen weer, veulens of geen veulens. Zelfs als hij met 2 hengstige merries staat en ik zeg die ene moet je hebben dan pakt hij die ene.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:17

Dennis schreef:
Leuk he, hengsten Tong uitsteken.

Die van mij heeft geen gebruiks aanwijzing, die is braaf, lief naar de merrie, lief naar veulens en springt alleen als ze echt hengstig zijn(en keurig binnen 5 minuutjes). Weer of geen weer, veulens of geen veulens. Zelfs als hij met 2 hengstige merries staat en ik zeg die ene moet je hebben dan pakt hij die ene.

ruilen? Nagelbijten / Gniffelen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:38

Nee, die van jou is VEEL te groot voor mij Tong uitsteken en dan mis ik een les pony Knipoog (jaja, naast dekhengst is hij ook nog beginnerspony).

Ondanks dat ik zelf niet met mijn haarbal dek (hij is mini paard goegekeurd en ik wil shetlanders fokken, maarja, mijn lieve hengstje was er eerder dan mijn fokdoel en merries) is hij mijn lieve vriendje.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:20

Dennis schreef:
Nee, die van jou is VEEL te groot voor mij Tong uitsteken en dan mis ik een les pony Knipoog (jaja, naast dekhengst is hij ook nog beginnerspony).

Ondanks dat ik zelf niet met mijn haarbal dek (hij is mini paard goegekeurd en ik wil shetlanders fokken, maarja, mijn lieve hengstje was er eerder dan mijn fokdoel en merries) is hij mijn lieve vriendje.

hij is maar 165 Haha! Maar even nog een keer offtopic, Baggio is mijn grote vriend, mijn held en die gaat echt niet weg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:50

Ook wij hebben nooit gedekt met veulen erbij. Merrie en veulen worden gescheiden en buiten gezichts en gehoorsveld gebracht, en de merries en de hengsten zijn niet afgeleid bij het dekken. Ook als ik nu merries weg breng om te dekken vraag ik uitdrukkelijk om merrie en veulen te scheiden, ik wil geen risico lopen, ook niet omdat sommige hengsten nu niet bepaald lievertjes zijn tegen veulens.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:29

Wij laten het veulen ook altijd in de box. De merrie wordt de staart gebandageerd en buiten vastgezet. De hengst houden we vast en begeleiden zo het hele gebeuren.
Na al die jaren nooit problemen gehad. Als de merrie goed hengstig is laat ze zich goed dekken. Soms zijn ze de eerste keer wat paniekerig maar er blijft iemand bij dr tot de hengst komt. De volgende dekkingen weet ze precies wat er gaat gebeuren en zijn ze niet meer paniekerig.
Een veulen er bij laten is in mijn ogen not done. Het risico dat er iets met het veulen gebeurt als het er los bij loopt is vele malen groter dan wanneer het veilig in de box blijft.
Het is inderdaad een merrie en veulen van een klant, daar hoor je met de grootst mogelijke zorg mee om te gaan.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:33

Ik heb mijn merrie bij Marjolijn 88 laten dekken door Di Caprio du Bois. De merrie had ik laten schouwen in eerste instantie met veulen los erbij. De merrie deed heel erg lelijk tegen de hengst terwijl ze wel op tijdstip van de eisprong geschouwd werd. Vervolgens hebben we het veulen in een box gezet en wat schetste mijn verbazing ze toonde zonder het veulen ernorm hengstig !?. Volgens de hengstenhouder is dit een normaal verschijnsel...de merrie verdedigd haar veulen voor die grote jongen. Toen we haar ZONDER veulen in bak zette, taalde ze geen moment naar haar veulentje van 11 dagen. Dat veulentje stond op afstand in de box. Binnen enkele minuten was het "karwei" geklaard en ging de merrie in alle rust naar het veulen dat in de box wachtte. Nou het veulen heeft in ieder geval geen schokkende beelden gezien die niet voor haar geschikt waren. De hengstveulens van de Fam. vd Bosch kenden deze beelden waarschijnlijk wel en begonnen speels met het op elkaar springen Haha! Haha! En probeerde "pappie" na te doen door op mammie te springen

Ik vraag me af als deze paar minuten scheiden van mams zo erg is.....hoe moet het dan als je gaat rijden met mams of als ze "ooit" gespeend gaan worden? Of blijven die bange veulentjes hun leven lang bij mammie?? Als mammie ze nog niet de box uit schopt als ze oud genoeg zijn. Ach gut