[TI] tinker of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: tinker of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:04

ik denk dat de stickers zomaar in wat afgegeven paspoorten zijn geplakt.Zou ik met het welsch stamboek contact op kunnen nemen?ik denk alleen niet dat ze die hier in terug kunnen vinden.En hij lijkt al helemaal niet op een welsh toch en die zijn nooit bont?Het verhaal word steeds vreemder inderdaad.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:14

Ik vind hem wel wat weg hebben van een tinker maar denk niet dat het een raszuivere is.
Ben je dus mooi opgelicht.
Dat met dat paspoort hoeft geen rotzooi te wezen, mijn tinker heeft ook een paspoort van het shetlander stamboek Knipoog
Het zit zo, toen ik dr liet chippen zei de vee arts zo van welk stamboek moet ze een paspoort ik zo van een tinker natuurlijk, zei zij nee dat maakt niet uit want ze heeft toch geen papieren en ze krijgt alleen een paspoort van dat stamboek, ze staat dr niet ingeschreven ofzo.
Toen zei ze zullen we haar maar bij het shetlander stamboek doen is het goedkoopst, naja vond ik wel best als het dan toch niet uit maakt.

Dus als ik nu op een site ofzo haar chipnummer in typ komt er shetlander stamboek bij te staan Tong uitsteken
(er staat op haar paspoort wel bij dat het een tinker is)

beetje offtopic maar misschien heb je dr wat aan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:17

hey thx,helaas staat er in zijn paspoort niet dat het een tinker is,nou ja helaas.ik vind hem prachtig en het is mijn maatje hij zal niet weg gaan hierom.Maar ik zat effe met zoveel vraagjes en was benieuwd naar jullie mening.helaas ben ik dan toch wel lichtelijk opgelicht inderdaad,zo had ik het nog niet eens bekeken.Bedankt voor je reactie.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:20

Naja in iedergeval nog veel plezier met hem, ondanks dat het misschien dan geen echte tinker is vind ik hem wel een kanjer Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:41

Het paspoort hoeft helemaal niks te zeggen. Als het chipnummer klopt zou ik me al helemaal geen zorgen maken.
Zoals hipkippie al zegt, een paspoort kan uitgegeven worden door iedere erkende stamboek-organisatie, en dat hoeft niet per sé het 'ras'stamboek te zijn. Het paspoort op zich zegt dus helemaal niks over of een paard in een stamboek opgenomen is. Alleen papieren zegen iets over een stamboekopname, en papieren is heel wat anders dan een paspoort.
Ook zegt het niets of er al dan niet een type is vermeld in het paspoort (daar is het namelijk hoogst waarschijnlijk aangegeven bij het paspoort van de tinker van hipkippie, er staat dan type: Tinker). Mijn tinker heeft een KNHS paspoort, en toen hij dat paspoort kreeg was hij toch ook echt al wel duidelijk herkenbaar als Tinker (6 jaar oud), maar wat staat er bij type? Rijpony.... Maar inmiddels is hij wel opgenomen bij het Tinkerstamboek met een 1e premie en ster, duidelijk een tinker dus.
Misschien dat degene waarvan jij je paard gekocht hebt ook welshes had, en voor het gemak ook bij dat stamboek een paspoort voor jouw paard heeft aangevraagd.

Je zegt zelf dat je hem gekocht hebt met 6 maanden, was hij ook geboren bij degenen waar je hem van hebt gekocht? Mijn idee is namelijk dat het zeker een halve tinker is en dat hij gewoon geboren is uit een tinker-moeder. Het komt namelijk heel vaak voor dat tinkermerries drachtig hierheen komen en hier vervolgens bevallen van een veulen met dus onbekende vader. Grote kans dat het in dit geval ook zo gegaan is, en dat de vader geen tinker is geweest maar een warmbloed. Maar omdat het veulen geboren is uit een tinkermerrie wordt aangenomen dat het een volle tinker is, wat later duidelijk niet zo blijkt te zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:27

dank je,inderdaad ben ik heel erg blij met hem.Hij is niet in nl geboren dat klopt,dat is ook het enigste wat ik met zekerheid weet.Maar ja hij heeft een goed karakter en inderdaad ik vind het ook een mooi mannetje.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:38

het sok kan nog komen hoor.... wij hebben een friesje op stal die tot op haar 4e bijna geen sok had toen had ik ook zo iets van dat is geen zuivere fries maar nu begint het wel te komen. dus zou me niet al te druk er over maken

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:32

In princiepe is het zo dat tegenewoordig het stamboek alleen een paspoort mag afgeven voor een paard wat hun ras is. Maar veel stamboeken houden zich daar niet aan

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:10

Zou toch ook kunnen zijn dat de moeder of vader een welsh is Knipoog Wij hebben ook een veulen bij t NRPS in laten schrijven omdat moeder NRPS papier heeft (vader was een niet gekeurd paardje waarschijnlijk wel NRPS, maar kon ook New forest of arabier geweest zijn Knipoog)

Maar idd een welsh mag niet (platen) bonte zijn staat in de rasomschrijving Scheve mond

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:52

Maar dat zou wel kunnen, als de vader of moeder dan een tinker was en andersom dus een welsh (snap je hem nog) er moet in ieder geval 1 tinker zijn geweest, want bont is dominant (toch Supertje) dus dan zou de ander een welsh kunnen zijn en dan dus gewoon in de toegestane kleur, dus zou goed kunnen dat 1 van de ouders een welsh is....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:51

Bonte schreef:
In princiepe is het zo dat tegenewoordig het stamboek alleen een paspoort mag afgeven voor een paard wat hun ras is. Maar veel stamboeken houden zich daar niet aan

Een stamboek mag een paspoort afgeven voor hun eigen paarden.
Dat paspoort is dan ook herkenbaar voor het ras.
Op de omslag staat dan ook hun ras.

Daarnaast mag een stamboek een PVE paspoort afgeven voor elk paard wat aangeboden wordt.
Maar dat noemen we een blanco paspoort.
Hierin mag geen ras of type genoemd worden.

Het welsh cob stamboek neemt deze regel niet serieus.
Elk niet gerelateerd paard aan hun stamboek krijgt een welsh Cob paspoort.
Een voorbeeld heb ik al diverse malen gezien.
Diverse paarden handelaren en fokkers maken gebruik van deze mogenlijkheid.

Dus wees gewaarschuwd voor een welsh cob paspoort.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:05

Hij kan misschien nog best wel sokken krijgen, denk ik. Ik vind hem wel de bouw hebben van een tinker. Misschien is het ook wel een kruising, maar tinkers zijn ook niet raszuiver aangezien er meerdere rassen inzitten. Mijn merrie is waarschijnlijk ook niet "raszuiver" aangezien de mensen haar moeder niet echt tinkertypisch genoeg vinden, maar mijn merrie is wel nederlands reservekampioen 2004 geworden....

Vergelijk deze foto maar eens van mijn merrie qua sokken (toen ze twee was):
Afbeelding

Met nu (vijf jaar):
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:08

wauw!Wat een verschil inderdaad zeg,ze is prachtig en mooi uitgezwaard.Dus er is nog hoop.ik ben benieuwd de tijd zal het leren met Timo denk ik .

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:20

Het zal denk ik gewoon afwachten zijn totdat hij wat ouder is en of hij dan meer sokken krijgt. Hij is in ieder geval een mooi paardje! Ja

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:00

dank je angeliekje!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:39

@angeliekje, WOW wat een mooi paard! (op die laatste foto) echt heel mooi maar sorry dat was een beetje offtopic...
Ik heb een verzorgpaard dat ook een tinker is en die heeft ook niet super veel behang ofzo maar t is wel een tinker. Het verschilt denk ik ook per paard, en misschien is jouw paard 75% tinker en net een beetje ander bloed erbij én heeft ie van nature weinig behang...

truecolors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:46

angeliekje

echt een mooi paardje om trots op te zijn maar de hooftzaak is hij lijkt meer op een tinker dan een ander soort dus ach je heb gewoon een tinker . en 75% is best veel hoor .

veel lol en plezier met je tinker

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:23

Ik kan me heel erg vergissen maar volgens mij heb ik dit paard eerder gezien..

En volgens mij is ze een kruising Paint...sterker nog volgens mij is haar vader red pebbles.

Ik zou eens informeren bij REDPEBBLES op bokt..misschien dat Sylva het weet

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:45

BlazingBoots schreef:
Ik kan me heel erg vergissen maar volgens mij heb ik dit paard eerder gezien..

En volgens mij is ze een kruising Paint...sterker nog volgens mij is haar vader red pebbles.

Ik zou eens informeren bij REDPEBBLES op bokt..misschien dat Sylva het weet

Paard is een HIJ Haha!
En waar heb je hem eerder gezien?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 15:39

ik heb contact gehad met sylva,red pebbles heeft weleens een tinker gedekt,daar werd inderdaad een bruin bont veulen uit geboren.Ze zijn wel van dezelfde leeftij,maar mijn timo is niet deze nakomeling.Ik heb deze mensen (met veulen van red pebbels) gebeld en zij hebben het veulen zelf nog in hun bezit.Dus de vraag is nog steeds,met wat is Timo gekruist?na dit verhaal zou ik onderhand bij het western topic zetten,kruising paint of niet?haha

truecolors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:54

nou dat is dan mooi .
maar wel een mooie kruising dan toch.

gr fabian

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:56

Ik vind hem eerlijk gezegt qua bouw wel wat weghebben van een quarterhorse...
Zeker voor een paard van ruim 2...
Het tinker haal ik er niet direct uit eerlijkgezegt.
Ja hij is bont,en stevig gebouwd,maar ik vind bij hem niet echt de uitstraling.
Kan natuurlijk zijn dat het tinker in hem(evt. 1 van de ouders dus) ook niet 100% tinker was...

Maar wel echt een leuk dier zeg!Wat een heerlijk koppie Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 15:58

ik heb hem bij western gezet,ben benieuwd naar hun mening!dank je,vind hem ook super en lekker vol gebouwd!(euh mooi rond)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:05

Dus mijn verhaal kwam wel in de buurt maar helaas niet dicht genoeg in de buurt.

Ik heb meerdere pebbles x tinker gezien..waar weet ik zo niet meer (oa. marktplaats natuurlijk).

succes met zoeken!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:08

meerdere?de eigenaar van red zei dat er maar 1 tinker gedekt was.mmmmm wie weet stiekem toch nog een kruising!!!hihi zou mooi zijn! Haha! meerdere?de eigenaar van red zei dat er maar 1 tinker gedekt was.mmmmm wie weet stiekem toch nog een kruising!!!hihi zou mooi zijn!meerdere?de eigenaar van red zei dat er maar 1 tinker gedekt was.mmmmm wie weet stiekem toch nog een kruising!!!hihi zou mooi zijn!
Ja blazing boots,ik denk dat je misschien weleens gelijk kan hebben! Tong uitsteken hoop het.