Merrie weer niet drachtig... Why?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vajramani

Re: Merrie weer niet drachtig... Why?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:41

Whiz schreef:
Vajramani schreef:
Je bent niet de enige.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn merrie heeft al 4 veulens gekregen, altijd zonder problemen drachtig, en meestal bij de eerste inseminatie al.
Dit jaar heb ik de grootste problemen met haar. Morgen zit ze op 18 dagen en hoop ik dat ze drachtig is.
Anders zou dit al de 5e cyclus worden. Ben al vanaf maart bezig, merrie is telkens goed hengstig. Hebben haar al een aantal keren laten spoelen.
De laatste keer heb ik haar naar de hengstenhouder gebracht om het met vers onverdund sperma te proberen. Dus wie weet morgen.

Nou laat maar even weten dan.. ben wel nieuwsgierig

Ze is drachtig!!!! Volgend jaar half mei een veulen van Vainqueur x Ulster.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:48

Hey,
Mijn merrie wil ook niet drachtig worden. We dekken ook met Tenerife.
Ze wordt zowiezo erg slecht hengstig (laat dat bijna niet zien) maar aldoor zaten er wel mooie eitjes om te insimineren. Nu nogsteeds niet drachtig dus en zaten er trossen met eitjes ofzo dus geen goed teken volgens de da en wilde nu ook niet insimineren.
Ze krijgt nu medicijnen, weet niet precies waarvoor want ik was niet mee vanmorgen maar dan moet ze volgende week weer terug om hengstig gespoten te worden....

Heel vervelend want het wordt wel erg laat zo, maarja dat ze drachtig wordt is nu even het belangrijkste dan wanneer...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:57

trossen zijn cystes, en kunnen idd voor een slechte vruchtbaarheid zorgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:14

Whiz schreef:
vandaag laten scannen Paard weer niet drachtig. Ze was nu wel uit zich zelf goed hengstig (is dit dan een goed teken???) maar er zitten wel twee evengrote eitjes op. (is dit een slecht teken???). Morgen komen ze weer insemineren, en anders vrijdag nogmaals.

Of heeft tenerife vdl gewoon slechter sperma?? (vast niet)

Als je geen tweeling wilt, 1 keer insemineren !!!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:19

Zal wel zijn dat je een Zelhem heb hahaha net zoals die van mij.
Ook 2 x niet drachtig en nummer 3 pogin is pas gedaan en nu wachten op de scan.
Bij niet dracht volgend jaar weer proberen maar mijn gevoel zegt dat het nu bingo is en ik heb vertrouwen dat onze zelhem,s volgend jaar veulens hebben Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:20

Maseike schreef:
Zal wel zijn dat je een Zelhem heb hahaha net zoals die van mij.
Ook 2 x niet drachtig en nummer 3 pogin is pas gedaan en nu wachten op de scan.
Bij niet dracht volgend jaar weer proberen maar mijn gevoel zegt dat het nu bingo is en ik heb vertrouwen dat onze zelhem,s volgend jaar veulens hebben Lachen

ik ga voor 3 x scheepsrecht.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:22

crossmonster schreef:
mm misschien is ze dan wel gewoon niet zo vruchtbaar.

foliumzuur kan helpen.
is ze aan de dikke kant?
te dikke merries worden ook slecht dragend.

ze is zeker niet aan de dikke kant

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:56

Soms is het ook de match. Wij hebben met onze Krack merrie 2 jaar lopen sukkelen en het 3e jaar was ze in 1 keer drachtig (van Ronaldo). Ook vorig jaar was ze in 1 x keer drachtig (Disconto).
Merrie is destijds door de da binnenste buiten gekeerd en lichamelijk had ze niets waardoor ze niet drachtig zou kunnen worden. Hij gaf aan dat het de match was.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:12

Scant je DA de merrie`s ook? Mijn merrie heeft altijd, vanaf haar 1e jaar, goede hengstigheid getoont. Bij de eerste bezoek aan de DA werd ze opgevoelt en gescant en kregen we het dekadvies mee. 2 dagen later was het ei weg. Maar op 16dgn geen vruchtje (ivm meerdere eitjes op 16dgn laten scannen). Daarna weer laten scannen, zelfde verhaal, op 18dgn weer niets te zien (aldus mijn DA). Vervolgens heb ik haar op 20dgn laten scannen door onze nieuwe DA, bleek de dracht afgebroken te zijn. Daar waar de vorige DA haar hengstigwilde spuiten etc etc etc zei deze DA, wacht maar heel even af. Vervolgens een week gewacht, weer laten scannen en de dag erop gelijk laten insemineren, 2dgn later weer scannen en weer insemineren. En wat bleek later, dat beide eitjes die er zaten gepakt hadden! Op de scan op 18dgn van de 2e inseminatie waren dus 2 vruchten te zien van 18 en 21dgn oud. Conclusie DA? Andere DA heeft er gewoon flink naast gezeten en was gewoonweg niet geheel nauwkeurig Bloos Bij deze DA is het zonder spuiten of wat dan ook gelijk de eerste keer goed gelukt en dat is puur op ervaring. Heb spijt dat ik niet eerder van DA gewisseld ben want dat had mij een hoop kosten en ergernissen gescheelt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:57

RUBYWHITE schreef:
Scant je DA de merrie`s ook? Mijn merrie heeft altijd, vanaf haar 1e jaar, goede hengstigheid getoont. Bij de eerste bezoek aan de DA werd ze opgevoelt en gescant en kregen we het dekadvies mee. 2 dagen later was het ei weg. Maar op 16dgn geen vruchtje (ivm meerdere eitjes op 16dgn laten scannen). Daarna weer laten scannen, zelfde verhaal, op 18dgn weer niets te zien (aldus mijn DA). Vervolgens heb ik haar op 20dgn laten scannen door onze nieuwe DA, bleek de dracht afgebroken te zijn. Daar waar de vorige DA haar hengstigwilde spuiten etc etc etc zei deze DA, wacht maar heel even af. Vervolgens een week gewacht, weer laten scannen en de dag erop gelijk laten insemineren, 2dgn later weer scannen en weer insemineren. En wat bleek later, dat beide eitjes die er zaten gepakt hadden! Op de scan op 18dgn van de 2e inseminatie waren dus 2 vruchten te zien van 18 en 21dgn oud. Conclusie DA? Andere DA heeft er gewoon flink naast gezeten en was gewoonweg niet geheel nauwkeurig Bloos Bij deze DA is het zonder spuiten of wat dan ook gelijk de eerste keer goed gelukt en dat is puur op ervaring. Heb spijt dat ik niet eerder van DA gewisseld ben want dat had mij een hoop kosten en ergernissen gescheelt.

jah dat begrijp ik. Maar ik heb wel vertrouwen in de DA mijn beste vriendin fokken thuis al jaren en hebben elk jaar 3 veulens en zij hebben al jaren deze DA en haar vader is ook zeer te spreken over hem. Ik heb zelfs speciaal om hem gevraagd. Ben het vertrouwen in hem nog niet echt kwijt. Maar ik hou het in mijn achterhoofd.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:14

Het kan met alles wel te maken hebben, ook met het weer...het was pas later dat het warmer werd dus wellicht is je paardje daar ook gevoeliger voor?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:17

RUBYWHITE schreef:
Het kan met alles wel te maken hebben, ook met het weer...het was pas later dat het warmer werd dus wellicht is je paardje daar ook gevoeliger voor?

Ja zoiets zei mijn DA ook. en aangezien ze deze keer uit zich zelf hengstig is geworden (nu pas) zou het daar best mee te maken kunnen hebben. Ze is in iedergeval een uurtje geleden opnieuw geinsemineerd dus ik ben benieuwd.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:41

Ik ga voor je duimen! Wedden dat het dan wel lukt!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:47

Ik zie dat ze nu drachtig is. De mijne had ook problemen en is nu sinds de 3e keer drachtig.... ben benieuwd of het blijft zitten we moeten nog op 28 dagen scannen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:06

Als het nu niet lukt kun je het misschien op de natuurlijke manier proberen?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:35

fjordnina schreef:
Als het nu niet lukt kun je het misschien op de natuurlijke manier proberen?

die hengst werkt niet met natuurlijk dekken. Plus dat als ik haar bij de pony weg haal ze heel erg gaat stressen en daardoor hoogst waarschijnlijk ook niet door drachtig kan worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:28

Die hengst niet, maar er zijn meer mannen in de wereld Knipoog

Het wil ook wel eens voorkomen dat de merrie de hengst gewoon niet ziet zitten en het dus niet accepteerd (van binnen bedoel ik dan).

Na een paar dagen went ze toch wel aan een andere omgeving met andere paarden?

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:35

Tja, ik heb ook een probleemmerrie: vorig jaar niet gelukt, en het ziet er naar uit dat het dit jaar weer niet gaat lukken, we hebben ondertussen alweer 5 pogingen achter de rug. Ze is helemaal binnenstebuiten gekeerd en er is niks dat de bevruchting of innesteling in de weg staat. Omdat we dachten dat we vorig jaar een hengst hadden die niet goed matchte, hebben we dit jaar een andere gekozen, maar helaas ook zonder resultaat. Veel succes ermee in ieder geval!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:11

ik lees hierover dat jullie dekken met tenerife..Tenerife is een hengst met enorm goed sperma!. zijn eerste jaar had hij 100% drachtigheid, alle 77 merries drachtig, ook de 2 jaren daarna had hij een meer dan gemiddeld hoog percentage drachtige merries. onze eigen merrie van 20 (door de leeftijd natuurlijk niet makkelijk) was 2 jaar achtereen gelijk drachtig van tenerife!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:44

een hengst kan nog wel " 100% " drachtigheid geven, als de merrie niet mee "werkt" heb je er ook weinig aan

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:18

Whiz niet op geven ik ben nu voor de 4 de x bezig en vandaag gaat er weer nieuwe in.
Er is bij monchique maandag een monster afgenomen en staat nu op de kweek misschien dat we nu weten dadelijk waarom het ook niet echt wil lukken.

Hebben ze dat bij jou ook gedaan?
monster van de baarmoeder?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:30

Heeft ze niet een cyste?
Bij ons is ook een Friesche merrie en die heeft ook een cyste die is zo groot dat het eitje onvoldoende leefruimte heeft en dus telkens dood is. Cyste word in Beers lekgeprikt of kapot gebrand en dan hopen dat het goed is want ze heeft al een aantal keren 1ste premie veulens gehad..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:11

Maseike schreef:
Whiz niet op geven ik ben nu voor de 4 de x bezig en vandaag gaat er weer nieuwe in.
Er is bij monchique maandag een monster afgenomen en staat nu op de kweek misschien dat we nu weten dadelijk waarom het ook niet echt wil lukken.

Hebben ze dat bij jou ook gedaan?
monster van de baarmoeder?

neeh dat wil hij aan het eind van het seizoen doen. Verder is de baarmoeder gecontroleerd en hij heeft geen enkele reden kunnen vinden om te vermoeden dat het daar iets mee te maken heeft.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:02

Ben haast blij dat er meer zijn met dit probleem, mijn merrie staat al sinds begin april in Amsterdam om gedekt te worden door Dosator, blijkbaar vind ze het heerlijk want ze is net voor de 4e keer gedekt. Vorig veulen was bij de eerste hengstigheid al raak. Dosator dekt natuurlijk en volgens hun veearts is de merrie normaal van binnen en moet ze gewoon drachtig kunnen worden.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:57

crossmonster schreef:
trossen zijn cystes, en kunnen idd voor een slechte vruchtbaarheid zorgen.

huh... trossen zijn cystes??? Die van mij had ook trossen met eitjes...de hormonen zijn ff op hol geslagen.
De DA spuit die dan weg ....de eirerstokken kunnen dan even tot rust komen ...om daarna zelf weer hengstig te worden. En daarna werd ze dus drachtig. Maar het waren echt geen cystus hoor. Die blijven zitten.