opfok jonge paarden: adressen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oudehinken

Re: opfok jonge paarden: adressen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:46

Steph__ schreef:
In overijssel; www.hemmelhorst.nl

Dat is hier vrij dicht in de buurt. Wat kost dat daar nu maandelijks? wel balen dat je droes niet kunt voorkomen. Ik zou het niet zo erg vinden als ze het kregen, als ik maar wist dat ze er goed door zouden komen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:04

Dat weet je nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:28

TICKELS schreef:
eilander schreef:
Wat betreft de eaglesranch...
Hoeveel veeboeren sproeien hun land??
Volgens mij heten die akkerbouwers.

Ons paard heeft daar in opfok gestaan en heeft het er prima gehad.

En wat is er mis met de winterstalling??
Oud maar wel schoon.De paarden komen er in de winter elke dag uit en dat is iets wat je niet van elke opfok kunt zeggen.
Ze krijgen een paar soorten kuil ,brok en wortels bijgevoerd.Wat wil je nog meer .
Hoe meer paarden je hebt hoe meer dooien er vallen.En je kunt een slecht jaar hebben .
Je kunt niet zomaar iemand zwart maken bebaseerd op 1 slechte ervaring .

Helaas is dit niet één slechte ervaring!
Als jij het er naar je zin hebt gehad prima hoor, maar mij niet gezien.

In Overijssel wordt heel veel gesproeid hoor en dan ook door de veeboeren! En dan is er WEL gras....

Heel apart. Op de waddeneilanden is geen gras. Gestoord Toch lopen mijn paarden in een weiland vol vers gras, ze kunnen er niet tegenaan eten. De eagles ranch heeft zelfs een fotopagina waar zeer regelmatig hun eigen paarden en de opfokpaarden te zien zijn. Openheid alom. Ga er eens kijken zou ik zeggen. Ik heb zo mijn twijfels of je er zelfs wel een paard heb gehad of alleen van horen zeggen, niet na te gaan want je hebt niks in je profiel staan, logisch als je graag zwart wilt maken.

Grasland beregenen kon al niet uit toen ik op de landbouwschool zat, laat staan nu met de verhoogde brandstofprijzen, ik geloof er geen snars van dat in de rest van het land volop weiland wordt gesproeid. Bovendien hoef je als je voldoende gras hebt niet te sproeien, dus ik vind het nog steeds een flauwekul argument.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:30

Gek,ik heb ook volop gras?!
En dat op zo n zandduin midden in zee!
Nou ja ,buitenland zullen we maar zeggen!

Andjena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:02

Die van ons staan bij de Gouden Hoep in Blije. Ik heb er erg goede ervaringen mee. Voor meer info www.degoudenhoep.nl

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:32

Heel apart. Op de waddeneilanden is geen gras. Gestoord Toch lopen mijn paarden in een weiland vol vers gras, ze kunnen er niet tegenaan eten. De eagles ranch heeft zelfs een fotopagina waar zeer regelmatig hun eigen paarden en de opfokpaarden te zien zijn. Openheid alom. Ga er eens kijken zou ik zeggen. Ik heb zo mijn twijfels of je er zelfs wel een paard heb gehad of alleen van horen zeggen, niet na te gaan want je hebt niks in je profiel staan, logisch als je graag zwart wilt maken.

Grasland beregenen kon al niet uit toen ik op de landbouwschool zat, laat staan nu met de verhoogde brandstofprijzen, ik geloof er geen snars van dat in de rest van het land volop weiland wordt gesproeid. Bovendien hoef je als je voldoende gras hebt niet te sproeien, dus ik vind het nog steeds een flauwekul argument.[/quote]

Laat zeggen, ik heb er meer als 20 jaar gewoond dus waar praat jij over? Heb je er soms een paard in de opfok staan dat je zo beledigd bent?

In Nederland bestaat er ook zoiets als grondwater....Bij voldoende gras hoef je ook niet te sproeien maar bij droogte wordt er in Overijssel (dat is dan misschien niet in de rest van het land) wel veel gesproeid. Dat heeft niets te maken met hoge brandstofprijzen, kost alleen wat stroom. Die kosten zijn wel te overzien hoor!

En de foto's die op de site staan zijn ook wel in het voorjaar gemaakt.

Maar dit moddergooien had je ook wel PB kunnen doen, of wil je graag je gelijk halen hier op bokt?
Dus wat mij betreft mag de rest PB.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:45

Jongens rustig ik kom van een boerderij en ja als het nodig is wordt grasland ook gesproeid (tenminste bij ons wel) de regeninstallatie stond vandaag al klaar Haha! o ja en er staat gewoon flink gras maar ze willen kuilen en daarna de koeien erop.

caitton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:14

De beekdalhoeve Koningsdiep in ureterp (FR)super op fok bedrijf ik breng al 4 jaar paarden er heen en ze komen super weer terug ze hebben ook een website www.beekdalhoevekoningsdiep.nl

pimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:23

Ik heb nog een goed adresje; www.anicare.nl.
Het is een nieuw bedrijf dat er echt super goed uitziet!! Ik sta er aan paar maanden en ben echt enorm tevreden!! Bovendien worden de paarden bij binnenkomst op wormen getest en geent tegen droes. Komt op dit bedrijf dus lekker niet voor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:01

TICKELS schreef:

Heb je er soms een paard in de opfok staan dat je zo beledigd bent?

En de foto's die op de site staan zijn ook wel in het voorjaar gemaakt.

Maar dit moddergooien had je ook wel PB kunnen doen, of wil je graag je gelijk halen hier op bokt?
Dus wat mij betreft mag de rest PB.

Ja ik heb er een paard in de opfok en 1 alweer thuis, maar daarom ben ik niet beledigd. Ik vind het verschrikkelijk onfatsoenlijk dat je zoiets durft te roepen!

Er worden iedere week á 2 weken nieuwe foto's gemaakt, zomer en winter.

Moddergooien, ik? Ik quote je even.

TICKELS schreef:
eilander schreef:
eaglesranch op Texel.

Leuk, en met een beetje mazzel krijg je er GRATIS droes bij Ach gut

Dat is moddergooien.

En pimmetje: helaas, maar de enting tegen droes is geen garantie! Was dat maar zo.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:55

Hmmm,20 jaar op Texel gewoond!En hoe lang heb je daar zelf een paard in opfok gehad?En hoe lang is dat geleden?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:06

Desire schreef:
Maren-Kessel tegenover rijhal Rust Roest. Ben ik zeeeer positief over, alles tot in de puntjes geregeld en ze zijn heel betrokken en nog betaalbaar ook! Super gewoon!

is dit bij ad en jany? want de hengst van me zusje staat ook in maren-kessel op een goede opfok!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:39

In Friesland: www.lalan.nl

Toen deze mensen nog in Aalsmeer zaten heb ik daar op stal gewerkt. Mensen met een groot hart (en oog) voor dieren. Laatst ben ik naar de nieuwe locatie in Friesland geweest en ben erg onder de indruk. De paarden lopen in koppels niet te groot niet te klein op schitterende weilanden (zeer goede bodem) met bomen aan de zijkant, dus schaduw en goede omheining.
's Winters staan ze in loopstallen en gaan overdag een winterwei op. Goed voer en komen vaak genoeg in handen van mensen zonder dat er steeds mee 'gesleurd' wordt.
IK was erg onder de indruk.

Een kleine foto impessie die ik daar gemaakt heb, een paar weken terug:

Afbeelding

http://album.zoom.nl/user/8160/images/800/1444675/tsctGQ.jpg.jpg

Nee dit is geen drieling Knipoog
http://album.zoom.nl/user/8160/images/800/1444672/lyc3gd.jpg.jpg

http://album.zoom.nl/user/8160/images/640/1444669/WMycrM.jpg.jpg

http://album.zoom.nl/user/8160/images/800/1444675/tsctGQ.jpg.jpg

http://album.zoom.nl/user/8160/images/640/1444676/5R5nLQ.jpg.jpg

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 04:03

Sorry dames/heren maar droest komt vrij vaak voor in jonge kuddes en ik kan niet zeggen dat het ongevaarlijk is voor de jonge paarden, een kennis van mij is er 2 veulens door kwijt geraakt en ik kan niet zeggen dat hij geen voorzorgsmaatregelen heeft genomen en ook het opfokadres heeft de inentingen nagelopen dus daar ligt het ook niet aan.
Je kunt er pech mee hebben en ook wij nemen heel bewust het risico want thuis houden met 1 maatje vindt ik ook geen optie.
Wij hebben nu weer 3 merries drachtig en van 2 merries weet ik nu al dat als er merrieveulens geboren worden uit die merries dan wil ik ze aanhouden en dan zal voor mij de zoektocht ook weer opstarten naar een goed opfokadres.

Ik ken de risico´s en zal de veulens er niet voor weghouden omdat dat ook niet werkt want dan doe je de veulens ergens tekort en ja worden ze ziek dan zal ik er ook ziek van zijn maar dan is het motto de sterkste overwinnen en dan ga ik daar maar voor.

Op dit moment heb ik 3 2-jarige in de opfok lopen waarvan 1 hengst in de Bommelerwaard en 2 merries in Belgie, hopenlijk komen ze heel thuis maar dat is afwachten want afgelopen Januari heb ik een 2-jarige merrie in kunnen laten slapen omdat ze over de kop is geslagen in de wei en bepaalde zenuwen beschadigd waren en dan ben je zo´n merrie ook kwijt en niet aan droest of wat voor een andere ziekte dan ook maar doodgewoon door een ongelukje dus vooral relativeren is het motto.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:08

WEten jullie eigenlijk de gemiddelde prijzen van de opfok? ik kan namelijk mijn veulen naar Duitsland doen in de opfok (heb er 3, hoop ze alledrie te verkopen maar ik heb er een hard hoofd in dat het bij alle drie ook zal lukken) voor 35 euro in de maand.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:00

Dat vind ik erg weinig 35 euro!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:55

Yep, zal er ook op letten of ze wel veulenbrokken erbij krijgen, vooral in de winter he. En voor ontwormen zal ik dan zelf wel moeten zorgen.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:49

In lutjebroek is een (onder andere) opfokstal, met in de winter een grote zandpaddock + uitloopstal, en in de zomer nog een heel groot weiland erbij.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:35

Desiree schreef:
Malse groene weiden dus. DAt heb ik zelf ook niet. Maar om die reden fok ik dan ook geen paarden op en verkoop ik mijn veulens. En als dat niet lukt, dan zoek ik ook een opfokadres.

Het is toch goed om je opfokbedrijf regelmatig te controleren.
Zeker in deze tijd. Op onderstaande adres wordt inmiddels bijgevoerd om verval tegen te gaan, maar optimaal is het niet.
Paarden dienen vooral 2 jarige hengsten over optimaal weiland te beschikken en liefst nog met een schaduwplekje.

Afbeelding
Wormbehandeling hoeft hier geen "luxe" te zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:26

Bovenstaande adres zou al niets voor mij zijn. Geen gras aanwezig, paarden krijgen op den duur zand binnen > zandkoliek. Als je ze op zo'n schrale wei wilt hebben, moet je ze gewoon voordroog bijvoeren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:30

Desiree schreef:
Bovenstaande adres zou al niets voor mij zijn. Geen gras aanwezig, paarden krijgen op den duur zand binnen > zandkoliek. Als je ze op zo'n schrale wei wilt hebben, moet je ze gewoon voordroog bijvoeren.

Wordt nu ook gedaan. Dus de wintervoorraad gaat er aan. Dus waarschijnlijk voer aankopen ?
Dus de winterstalling gaat ook direct per 1 november naar € 120,-/ maand ecl. smid , direnarts wormspuiten.
En de volgende zomer maar weer afwachten. Ach gut

romandour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:33

www.fhjarabians.com in Nieuwleusen goede verzorging zeer goede toezicht. heeft mijn paardje ook gestaan.

bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:44

ceasario schreef:
Desiree schreef:
Malse groene weiden dus. DAt heb ik zelf ook niet. Maar om die reden fok ik dan ook geen paarden op en verkoop ik mijn veulens. En als dat niet lukt, dan zoek ik ook een opfokadres.

Het is toch goed om je opfokbedrijf regelmatig te controleren.
Zeker in deze tijd. Op onderstaande adres wordt inmiddels bijgevoerd om verval tegen te gaan, maar optimaal is het niet.
Paarden dienen vooral 2 jarige hengsten over optimaal weiland te beschikken en liefst nog met een schaduwplekje.

Afbeelding
Wormbehandeling hoeft hier geen "luxe" te zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het nog een week zo droog blijft vrees ik dat het er bij ons ook zo uit gaat zien.

Heb inmiddels wel een sproei instalatie gekocht en hoop dat dat afdoende is.

Zoniet gaat waarschijnlijk de wintervoorraad voer eraan

*gaat maar beginnen aan een regendans*

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:48

Ricckkk schreef:
[Heb inmiddels wel een sproei instalatie gekocht en hoop dat dat afdoende is.

Zoniet gaat waarschijnlijk de wintervoorraad voer eraan

*gaat maar beginnen aan een regendans*

Toch wel een die 35 mm/m2 water geeft ?

Wij sproeien al 3 weken snachts en dat gaat goed .

bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:53

Ja, we hebben nu een filter op 35m en er staan 18 spoeiers op aangesloten.

Ik hoop dat het voldoende is.